Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takakelkan puslat HOWTO (ainakin E28)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Epeli1234
    Bimmer Rookie
    • Mar 2008
    • 30

    Niin mikä se vastaus oli kun tuosta ymmärtäny hevonhelvettiä että pitääkö vai ei, muuten kyllä ymmärs.

    Comment

    • Epeli1234
      Bimmer Rookie
      • Mar 2008
      • 30

      Huoh!!!

      Comment

      • superb
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2827

        Comment

        • Skarpa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2007
          • 3406
          • Kotka

          Käytetään taas vanhaa thrediä. Löytyisköhän joltakulta piirustukset tohon takakelkan puslien ulosvetotyökaluun? Tai piirustukset mulla oikeastaan onkin E34 työkaluun, mutta E30 mitotus taitaa erota tosta.

          Tai vaihtoehtoisesti: Voisin myös ostaa/lainata ulosvetäjän Kouvolan alueelta. Tässä keskustelussa on myöd olluy puhetta, että puslat saa hyvin vaihdettua tavallisella ulosvetäjälläkin, voiskohan joku selittää mulle periaatteen, kun se ei oikein aukea.
          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

          E30 Armo "330i"

          Comment

          • Arnolds
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3311
            • Kajjjaani

            Originally posted by Skarpa View Post
            Käytetään taas vanhaa thrediä. Löytyisköhän joltakulta piirustukset tohon takakelkan puslien ulosvetotyökaluun? Tai piirustukset mulla oikeastaan onkin E34 työkaluun, mutta E30 mitotus taitaa erota tosta.

            Tai vaihtoehtoisesti: Voisin myös ostaa/lainata ulosvetäjän Kouvolan alueelta. Tässä keskustelussa on myöd olluy puhetta, että puslat saa hyvin vaihdettua tavallisella ulosvetäjälläkin, voiskohan joku selittää mulle periaatteen, kun se ei oikein aukea.
            Tuossa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=116154
            F26 xDrive20d TwinPower

            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

            Comment

            • |jaakko|
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 1542
              • Keski-Suomi

              ei tää nyt mee niinkun elokuvissa..
              ei lähe ei sitten millään, on kuumennettu ja hakattu ja hitsattu tankoja ja kiroiltu ja huudettu.
              puslan reunat vaan antaa periks..

              onko kukkaan irrottanu kelkkaa ja vaihtanu siihen ne.
              olis varmaan jo valmis jos olis irrottanu palkin heti ja vaihtanu siihen, vitura

              Comment

              • Skarpa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2007
                • 3406
                • Kotka

                Originally posted by 540iAV8 View Post
                Kerkesinkin jo hitsailemaan työkalut itse. Toinen pusla vaihtui ihan kivuttomasti, mutta toisesta en saanut kiinnityspulttia lyötyä irti. Yritin hakata lyijylekalla alapuolelta, seuraavaksi nostin auton takakulman tunkilla ilmaan pultin päästä ja hakkasin lyijylekan ja putkenpätkän avulla pultin kiinnityskohtaa yläpuolelta, mutta ei vaan lähteny. Kävi jo mielessä, että onkohan se hitsattu. Seuraavaksi ajattelin laittaa sopivan terästangon pätkän pultin alle ja rojauttaa auton hallitunkilta terästangon päälle. Saapa nähdä, lähteekö pultti irti, vai onko seuraavaksi auton pohjassa reikä. Oletteko muuten koittaneet vaihtaa puslaa niin, että pultti on paikallaan, ja jos olette, niin minkälaisilla konsteilla?
                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                E30 Armo "330i"

                Comment

                • Skarpa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2007
                  • 3406
                  • Kotka

                  Nyt on vaihdettu. Olipahan työn takana toi jälkimmäinen. Pultti lähti irti, kun auton nosti hallitunkin varaan, laittoi sopivan terästangon pultin pään alle ja rojautti auton n. 20 cm korkeudelta pultin pään varaan. Tolta korkeudelta rysäys on melkoinen, mutta vähempi ei riittänyt. Edellisen seurauksena oli tietysti se, että puslan yläpää junttaantui melko tiukasti koloonsa auton pohjassa. Sen sai hyvin irti, kun teki M16-kierretapilla kierteet puslan keskiholkin alapäähän ja käänsi niihin pultin. Nyt pusla oli ummessa alapäästä ja sen sai lyötyä yläpuolelta irti sopivalla kierretapin pätkällä ja lekalla. Puslakin oli tietysti pirullisen tiukasti kiinni apurungossa. Kun ei hitsailemani ulosvetäjä, eikä kierretanko tahtonut kestää vetoa, piti ottaa ensin irti puslan keskiholkki, sitten kumiosa ja lopuksi ulkokehä rautasahan suosiollisella avustuksella. Uuden puslan asennus menikin rivakasti, kiitos hyvien työkalujen.

                  Auton takapään lonksunta tuli hieman hillitymmäksi, mutta ei poistunut kokonaan. Erityisesti moottorijarrutuksesta vedolle siirtyessä auto nytkähtää terävästi. Ei aina, mutta usein. Mikähän tähän on todennäköinen syy? Perän kannatinkumi, takatukivarsien puslat, laatikon tai perän väljyys? Vetonivelissä ja kardaanin nivelissä ei pitäisi olla väljää.
                  BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                  E30 Armo "330i"

                  Comment

                  • afafaf
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1144
                    • Tornio

                    mihin asentoon se uusi kumi tulee,vai onko sama miten päin sen sinne junttaa...ku sehän on minusta löysempi toiseen suuntaan,ku siinä kumissa on ne välit keskitapin vieressä..olikohan tarpeeksi vaikeasti selitetty...

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      Originally posted by afafaf View Post
                      mihin asentoon se uusi kumi tulee,vai onko sama miten päin sen sinne junttaa...ku sehän on minusta löysempi toiseen suuntaan,ku siinä kumissa on ne välit keskitapin vieressä..olikohan tarpeeksi vaikeasti selitetty...
                      Muuten ei ole väliä, kunhan laitat ohjurikolot ohjureiden kohtaan. Ja tietty levenevä pää laspäin.
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • tsbmw
                        BTCF Member
                        • Jun 2004
                        • 1494
                        • Ilvola

                        Originally posted by Skarpa View Post
                        Auton takapään lonksunta tuli hieman hillitymmäksi, mutta ei poistunut kokonaan. Erityisesti moottorijarrutuksesta vedolle siirtyessä auto nytkähtää terävästi. Ei aina, mutta usein. Mikähän tähän on todennäköinen syy? Perän kannatinkumi, takatukivarsien puslat, laatikon tai perän väljyys? Vetonivelissä ja kardaanin nivelissä ei pitäisi olla väljää.
                        Kokeile järjestelmällistä etenemistä:
                        - Kardaanin ristinivelet voi koittaa käsin, niissä saa olla pieni välyys, sellainen että tuntee.
                        - Perän kannatinkumi on helppo tarkistaa ja uusia, rengasrauta ja nytkyttelyä.
                        - Katsastusasemalla tekeevät 10€:llä alustan tarkistuksen (ei siis katsastus vaan ihan nivelten läpikäynti).
                        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                        - E28 528i, 528i+, M5

                        Comment

                        • sutii
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2008
                          • 88
                          • Imatra

                          Tulipahan vaa mieleen saisko jos laittais vaik kuviosahaan metalliterän ja sahais sen puslan siellä reiässä halki tai vaik palan pois!? Sit se ois ainaskii helppo kammeta kammeta sielt pois...:think

                          Comment

                          • kaol
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 5007
                            • Ilmajoki

                            Originally posted by sutii View Post
                            Tulipahan vaa mieleen saisko jos laittais vaik kuviosahaan metalliterän ja sahais sen puslan siellä reiässä halki tai vaik palan pois!? Sit se ois ainaskii helppo kammeta kammeta sielt pois...:think
                            Käyhän se näinkin, mutta jokainen naarmu tukirankenteissa on pahasta. Itse en tuohon kumminkaan alkaisi.
                            Kokeilemalla se selviää...

                            Comment

                            • sutii
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2008
                              • 88
                              • Imatra

                              Originally posted by kaol View Post
                              Käyhän se näinkin, mutta jokainen naarmu tukirankenteissa on pahasta. Itse en tuohon kumminkaan alkaisi.
                              Jos leikkaa vaa sen metalliholkin halki et sais sen pois ekan ja meisselillä kampeemalla sitä kumia irrottelis sit..
                              Tää täytyy testata ku ite tuohon hommaan rupee..

                              Comment

                              • PzQ^
                                Newbiemmer
                                • Nov 2008
                                • 13
                                • Uusimaa

                                Viitsisikö joku laittaa e28 työkalusta kuvan ja mittoja mulle?
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎