Niin mikä se vastaus oli kun tuosta ymmärtäny hevonhelvettiä että pitääkö vai ei, muuten kyllä ymmärs.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Takakelkan puslat HOWTO (ainakin E28)
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Käytetään taas vanhaa thrediä. Löytyisköhän joltakulta piirustukset tohon takakelkan puslien ulosvetotyökaluun? Tai piirustukset mulla oikeastaan onkin E34 työkaluun, mutta E30 mitotus taitaa erota tosta.
Tai vaihtoehtoisesti: Voisin myös ostaa/lainata ulosvetäjän Kouvolan alueelta. Tässä keskustelussa on myöd olluy puhetta, että puslat saa hyvin vaihdettua tavallisella ulosvetäjälläkin, voiskohan joku selittää mulle periaatteen, kun se ei oikein aukea.
Comment
-
-
Originally posted by Skarpa View PostKäytetään taas vanhaa thrediä. Löytyisköhän joltakulta piirustukset tohon takakelkan puslien ulosvetotyökaluun? Tai piirustukset mulla oikeastaan onkin E34 työkaluun, mutta E30 mitotus taitaa erota tosta.
Tai vaihtoehtoisesti: Voisin myös ostaa/lainata ulosvetäjän Kouvolan alueelta. Tässä keskustelussa on myöd olluy puhetta, että puslat saa hyvin vaihdettua tavallisella ulosvetäjälläkin, voiskohan joku selittää mulle periaatteen, kun se ei oikein aukea.F26 xDrive20d TwinPower
EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"
Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net
Comment
-
-
ei tää nyt mee niinkun elokuvissa..
ei lähe ei sitten millään, on kuumennettu ja hakattu ja hitsattu tankoja ja kiroiltu ja huudettu.
puslan reunat vaan antaa periks..
onko kukkaan irrottanu kelkkaa ja vaihtanu siihen ne.
olis varmaan jo valmis jos olis irrottanu palkin heti ja vaihtanu siihen, vitura
Comment
-
-
Originally posted by 540iAV8 View Post
Comment
-
-
Nyt on vaihdettu. Olipahan työn takana toi jälkimmäinen. Pultti lähti irti, kun auton nosti hallitunkin varaan, laittoi sopivan terästangon pultin pään alle ja rojautti auton n. 20 cm korkeudelta pultin pään varaan. Tolta korkeudelta rysäys on melkoinen, mutta vähempi ei riittänyt. Edellisen seurauksena oli tietysti se, että puslan yläpää junttaantui melko tiukasti koloonsa auton pohjassa. Sen sai hyvin irti, kun teki M16-kierretapilla kierteet puslan keskiholkin alapäähän ja käänsi niihin pultin. Nyt pusla oli ummessa alapäästä ja sen sai lyötyä yläpuolelta irti sopivalla kierretapin pätkällä ja lekalla. Puslakin oli tietysti pirullisen tiukasti kiinni apurungossa. Kun ei hitsailemani ulosvetäjä, eikä kierretanko tahtonut kestää vetoa, piti ottaa ensin irti puslan keskiholkki, sitten kumiosa ja lopuksi ulkokehä rautasahan suosiollisella avustuksella. Uuden puslan asennus menikin rivakasti, kiitos hyvien työkalujen.
Auton takapään lonksunta tuli hieman hillitymmäksi, mutta ei poistunut kokonaan. Erityisesti moottorijarrutuksesta vedolle siirtyessä auto nytkähtää terävästi. Ei aina, mutta usein. Mikähän tähän on todennäköinen syy? Perän kannatinkumi, takatukivarsien puslat, laatikon tai perän väljyys? Vetonivelissä ja kardaanin nivelissä ei pitäisi olla väljää.
Comment
-
-
Originally posted by afafaf View Postmihin asentoon se uusi kumi tulee,vai onko sama miten päin sen sinne junttaa...ku sehän on minusta löysempi toiseen suuntaan,ku siinä kumissa on ne välit keskitapin vieressä..olikohan tarpeeksi vaikeasti selitetty...Kokeilemalla se selviää...
Comment
-
-
Originally posted by Skarpa View PostAuton takapään lonksunta tuli hieman hillitymmäksi, mutta ei poistunut kokonaan. Erityisesti moottorijarrutuksesta vedolle siirtyessä auto nytkähtää terävästi. Ei aina, mutta usein. Mikähän tähän on todennäköinen syy? Perän kannatinkumi, takatukivarsien puslat, laatikon tai perän väljyys? Vetonivelissä ja kardaanin nivelissä ei pitäisi olla väljää.
- Kardaanin ristinivelet voi koittaa käsin, niissä saa olla pieni välyys, sellainen että tuntee.
- Perän kannatinkumi on helppo tarkistaa ja uusia, rengasrauta ja nytkyttelyä.
- Katsastusasemalla tekeevät 10€:llä alustan tarkistuksen (ei siis katsastus vaan ihan nivelten läpikäynti).- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
Comment
-
-
Originally posted by sutii View PostTulipahan vaa mieleen saisko jos laittais vaik kuviosahaan metalliterän ja sahais sen puslan siellä reiässä halki tai vaik palan pois!? Sit se ois ainaskii helppo kammeta kammeta sielt pois...:thinkKokeilemalla se selviää...
Comment
-
-
Originally posted by kaol View PostKäyhän se näinkin, mutta jokainen naarmu tukirankenteissa on pahasta. Itse en tuohon kumminkaan alkaisi.
Tää täytyy testata ku ite tuohon hommaan rupee..
Comment
-
Comment