Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Täristää. Miksi?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jappi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 206

Kyllä ne e32 750 puslat käy ja ovat kestävämmät.

Comment

• Hevimies
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1456
      • Savonlinna

Originally posted by jappi
      Kyllä ne e32 750 puslat käy ja ovat kestävämmät.
      Itse olin myös siinä uskossa että käy mutta Leka tuolla toisessa aihetta sivuavassa topicissa sanoi
      Originally posted by Leka
      Jos tarkoitat E32 740/750 puslaa niin se ei ole sama kuin E34 dieseleissä. E34 dieselien pusla on sama kuin esim. E34 535:ssa ja E32 735:ssa.
      Tästä, vastoin sen parempaa tietoa, tein johtopäätöksen että puslissa on jotain eroja jonka takia ne ei ehkä kävisi. Faktatietoa on että ainakin 735/E32 puslat käy, muu on osaltani veikkailua.

Comment

• jappi
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 206

Täältä parempaa tietoa.http://www.bmwe34.net/e34main/mainte.../upper_arm.htm

Comment

• Lakeson
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 649
          • Jyväskylä

Sanoisin että monessa tapauksessa perimmäinen syy tärinöihin ei ole väljät puslat. Tuossa oli toisella puolella aivan paska väljät reaktiotangon kummatkin päät, eikä minkäänlaista vapinaa esiintynyt. Kolahti aina jarrutuksessa/montussa. Oikealta puolelta oli mennyt, pyörä liikkuu jarrutuksessa taaksepäin -> puolsi oikealle.

Itse varmistaisin pyörien tasapainotuksen ennen kuin lähtisin suinpäin uusimaan palikkaa alustaan, maksaa kuitenkin useamman mäyräkoiran.
          Ei mopolla mahottomia..

Comment

• Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

Originally posted by Hevimies
            Tästä, vastoin sen parempaa tietoa, tein johtopäätöksen että puslissa on jotain eroja jonka takia ne ei ehkä kävisi. Faktatietoa on että ainakin 735/E32 puslat käy, muu on osaltani veikkailua.
            Kaikki E31/E32/E34:n reaktiotankojen puslat ovat vaihtokelpoisia keskenään. Ja jäykin niistä on BMW osa# 31 12 1 136 607 jota käytetään E31 840/850, E32 740/750:ssä, niinkuin tuossa ylemmässä linkissä jo osittain olikin.

Tuo pusla käy myös pikkumodauksella E28:iin, tästäkin taitaa haulla vielä löytää juttua.
            sigpic

BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71

Comment

• Bmw_e30
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2004
              • 1260
              • joutseno

kartaanin kannatin puslat/kumit voi olla yks .. paha men sanoo
              ex 325i -85 325i
              325i soupe -92 325i

Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

Comment

• Dynamics
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1108
                • Kiiminki City

Itse tossa vaihdoin kaikki puslat keulaan mitä pystyi vaihtamaan, ongelma helpottui mutta ei loppunut kokonaan.

Raidetangon pää ja iskarin yläpäänlaakerit on enää jäljellä mitä en oo vaihtanu. Ne on seuraavana listalla.

Toki myös takapään kunto vaikuttaa, mullakin takana ihan onnettomassa kunnossa joten se voi tehdä tärinän myös. Myöskin rengastuksella on iso vaikutus, talvirenkailla 195/6515" ongelmaa ei esiinny lainkaan---->alle kesärenkaat 265/40 17" 10" leveällä vanteella. ja edessä 225/45 17" 8,5"leveällä vanteella meno muuttuu täysin. Käytännössä tolla setillä ei voinut ajaa koko autolla yli 70km/h ennen puslien vahtoa, tuntui että purkaantuu alle.

Koiranluiden vaihto ei auttanut ollenkaan..

Vaihdamma vielä taakse ja katsotaan saadaanko ongelma poistettua
                Bmw 2002 Nyyrpyrinki edition & 530Da
                Hakusessa 2002 konepellin kromilista.
                Ex: e34 525Tic, e34 520

Comment

• Raputurkki
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2004
                  • 545
                  • Suomi

kiitoksia vielä kerran avusta. Vaihdan nyt sit ne osat ja kerron myöhemmin tuloksista. Jos homma ei parane, ni vaihdetaan sitten lisää osia. Tärisevällä autolla en aio kauaa ajella.

Comment

• Finkke
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2005
                    • 40
                    • Vihti

Renkaiden tasapainotus

Johtuen BMW:n dynaamisesti toteutetusta pyörien tuennasta on auto erittäin herkkä renkaiden epätasapainolle. Edessä riittää 5g epätasapaino tärinään 90km/h nopeudella ja takana tärinään n. 160km/h nopeudella. Tietyistä syistä johtuen ei jälkimmäisestä yleensä valiteta.. Se nopeus 90km/h liittyy minun mielestä juuri siihen. Mun E28:ssa oli ihan sama juttu. Tukivarren vaihto vähensi ongelmaa muttei poistanut sitä.

Ongelma voi tietenkin johtua väljistä nivelistä tai, ne vahvistavat epätasapainosta johtuvaa tärinää, mutta ensiksi kehottaisin tasapainottamaan eturenkaat niin, että ne ovat autossa kiinni ... ns dynaaminen tasapainotus. Tällöin saadaan myös kaikki pyörivät osat kuten levyt "vaateriin".

Saksassa se tapahtui siten, että joustintuen alta kohotettiin autoa. Imurin kokoinen värkki laitettiin pyörään kiinni ja se alkoi pyörittää rengasta. Sitten vaan veto pois värkistä ja aloitettiin mittaus. Painot kiinni molemmin puolin vannetta ja kyllä auto kulki suoraan sen jälkeen ja nätisti!
                    sigpic

Comment

• _chris_
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 442
                      • Nokia

Jos nyt vielä tarkennetaan käsitteitä, niin onko Motonetin "Tukitanko" siis sama asia kuin reaktiotanko (=Thrust Arm)?

-nimim. "BTCF - Bentley - Motonet" sanakirja hukassa.
                      BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
                      Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

Comment

• Raputurkki
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 545
                        • Suomi

No niin, tässä vähän väliaikatietoja täristysongelman selvityksestä.

Vaihdoin tänään koiranluut molemmille puolille eteen. Täristäminen itse asiassa tuntui hieman pahenevan... Huh huh. Toisaalta nyt etupäästä ei enää kuulu minkäänlaisia kolinoita, joten jotain hyvääkin tapahtui koiranluiden vaihdosta.

Eli koiranluiden vaihto ei ainakaan helpottanut mun tärisevää -90 e34 535i:tä mitenkään.

Seuraavana on edessä alatukivarsien ja puslien vaihto eteen. Pistän taas infoa tuloksista, kunhan vaan saan vaihdon aikaiseksi.

Niin joo, en omien kokemusten perusteella hirveästi suosittele vaihtamaan koiranluita itse, mikäli vaivannäkö vituttaa. Mun autossa ne oli jämähtäneet aika perkeleen pahasti kiinni, eikä niiden muttereiden pyörityksestä meinannu tulla mitään.

Sitten kun ne mutterit lähti pyörimään, ni ruuvista meni jengat. Tuloksena oli se, että jouduin sahaamaan rautasahalla ruuvit molemmilta puolilta poikki. Ei muuten ollu ihan helppo paikka sahailla niitä ruuveja. Aika ahdasta oli, etenkin se koiranluun yläpään ruuvi. Että tällästä mulla.

Comment

• sheme
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2003
                          • 344
                          • ESPOO/THAILAND

Ihan tällainen pikku kysymys, onko vanteissa sovitinrenkaat? Minulla ainakin E34:ssä nuo sovitinrenkaat aiheutti aivan älyttömät tärinät (juuri 80-90 km/h), ennen kuin vahdoin ne uusiin!
                          MB 300E
                          Fiat Panda -isolohko:think

EX - AUDI COUPE
                          EX - 750iA E32
                          EX - AUDI
                          EX - MB 500 SEC (C140)
                          EX - Mini Leyland -78
                          EX - Mini -74
                          EX - 540 E39
                          EX - M3 E36
                          EX - 528I E39
                          EX - 518/535 E34

Comment

• DiisseliKiisseli
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2004
                            • 550
                            • Uusimaa

Originally posted by Raputurkki
                            Niin joo, en omien kokemusten perusteella hirveästi suosittele vaihtamaan koiranluita itse, mikäli vaivannäkö vituttaa. Mun autossa ne oli jämähtäneet aika perkeleen pahasti kiinni, eikä niiden muttereiden pyörityksestä meinannu tulla mitään.

Sitten kun ne mutterit lähti pyörimään, ni ruuvista meni jengat. Tuloksena oli se, että jouduin sahaamaan rautasahalla ruuvit molemmilta puolilta poikki. Ei muuten ollu ihan helppo paikka sahailla niitä ruuveja. Aika ahdasta oli, etenkin se koiranluun yläpään ruuvi. Että tällästä mulla.
                            Mä vedin toisen rälläkällä helvettiin, kun en heti huomannu että kahdella jakarilla olis saanu ne myös irti. Eivät olleet tiukassa, mutta ehkä 535:ssa on eri juttu.

Comment

• Jusaus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1124
                              • Kajaani

Mulla oli sama ongelma omassani. Vaihdoin koiranluut -> tärinä paheni. Sen jälkeen vaihdoin vinon(?) tukivarren puslineen, ja tärinä lakkasi heti. Tosin nyt tärinä tuli takaisin, eli vielä pitää jonkun tukivarren pusla vaihtaa..
                              Nyk: GSX1300R -00
                              Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
                              ---------------------------------------------
                              -Official member of BTCF-Sauna Team-
                              ---------------------------------------------

Comment

• 525iiäxä
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2005
                                • 1848
                                • Lappeenranta, Finland

Ehkä tyhmä kysymys, mutta ovatko renkaat varmasti kunnossa ? Tasapainotuksessa ei välttämättä näy runkovika tai jos rengas ei ole pyöreä.

Itseltäni lähti takapään tutinat huitsmäkeen kun tutkittiin renkaat vähän tarkemmin. Runko oli sökö ja rengas ei ollut pyöreä, kulutti jo rätitkin näkyviin yhdestä kohtaa.

Volvo V70 2.4T -02
                                E30 323i -84 (taas)

Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎