Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Täristää. Miksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 535bmw
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 49
    • keminmaa

    vanteet siis bmw alkuperäiset 15" hunajakennot, jotka ei tarvii soviterenkaita - ovat "riittävän tiukka" sovitteiset.
    Lisäksi siis kokeilin perä ylhäällä pukkien päällä "ajaa" renkain ja ilman niitä - siis pelkillä navoilla. Tulos oli täsmälleen sama eli tärinä kuului/tuntui D-vaihteella suurinpiirtein samoilla kierrosalueilla.

    Comment

    • mallat78
      Bimmer Rookie
      • Jun 2003
      • 148
      • Kymi

      Jep. Kyllä se tärinä kardaanista tulee. Tai sitten noista takapyöränlaakereista.
      Vai onko noi 500-sarjan bemarit tärissy uutenakin jos jollain huono vanne/rengasvalinta???

      Comment

      • crane
        BTCF Member
        • Mar 2003
        • 6392
        • Ex Lappilainen, nykyään etelä

        täristäminen loppu
        renkaiden huolellinen ja kunnollinen tasapainoitus autto mun ongelmaan onneks..tosin auto oottaa nyt uusia iskareita ja jousia

        Comment

        • kosti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 1713
          • Vantaa/Lappeenranta

          Lainaan topiccia..eli oli autossa viime viikolla jossain vaiheessa alkanut huomata tärinää vaihdekepissä kiihdyttäessä ykkösellä. Ei kuitenkaa mitään dramaattista joten unohdin asian. Nyt tänään homma kusi sitten kunnolla ku tuohon tuli n. 40km/h kohdalle aivan jumalaton jyskytys. Tuntuis olevan keski-takapäässä autoa. Ei ole edes tärinää vaan todellakin jyskyttää oikein.

          mikäs näistä ratkaisuista tähän purisi? reaktiotangot, puslat or what?
          Ex:320i Touring M-Sport -97 | E34 535i -89 | E34 525i -89

          Comment

          • Lakeson
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 649
            • Jyväskylä

            Originally posted by kosti
            Lainaan topiccia..eli oli autossa viime viikolla jossain vaiheessa alkanut huomata tärinää vaihdekepissä kiihdyttäessä ykkösellä. Ei kuitenkaa mitään dramaattista joten unohdin asian. Nyt tänään homma kusi sitten kunnolla ku tuohon tuli n. 40km/h kohdalle aivan jumalaton jyskytys. Tuntuis olevan keski-takapäässä autoa. Ei ole edes tärinää vaan todellakin jyskyttää oikein.

            mikäs näistä ratkaisuista tähän purisi? reaktiotangot, puslat or what?
            Jos jytkii ainoastaan veto päällä, niin veikkaisin kardaanin tukilaakeria tai vaihdelaatikon perästä löytyvää rättiniveltä.
            Ei mopolla mahottomia..

            Comment

            • kosti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 1713
              • Vantaa/Lappeenranta

              Originally posted by Lakeson
              Jos jytkii ainoastaan veto päällä, niin veikkaisin kardaanin tukilaakeria tai vaihdelaatikon perästä löytyvää rättiniveltä.
              jep, ainoostaan veto päällä tota ilmenee
              edit: äsken välähti mieleen et toi rättinivel on pari kk sit vaihteistoremontin yhteydes jo vaihdettu, joten oletettavasti ei olis sit se.
              Last edited by kosti; 01-10-2005, 16:09.
              Ex:320i Touring M-Sport -97 | E34 535i -89 | E34 525i -89

              Comment

              • Benzino
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 1402
                • EFHK

                Originally posted by Lakeson
                Jos jytkii ainoastaan veto päällä, niin veikkaisin kardaanin tukilaakeria tai vaihdelaatikon perästä löytyvää rättiniveltä.
                Kardaanin ristinivel löystyy ja alkaa falskaamaan.. Voi myös rikkoa tukilaakerin liikeellään... Rättinivel harvemmin syynä kardaanipohjaiseen täristykseen.

                Comment

                • Hörö
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 223

                  Originally posted by Benzino
                  Kardaanin ristinivel löystyy ja alkaa falskaamaan.. Voi myös rikkoa tukilaakerin liikeellään... Rättinivel harvemmin syynä kardaanipohjaiseen täristykseen.
                  Tukilaakeri hajoo kyllä ennemmin kuin ristinivel, semmoinen kumilärpäke kun on. Eli ääni tukilaakerille.
                  "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
                  There's no one else to take the consequences
                  See when the day is gone free & the night creeps up on me
                  I take my B.M.W that's where I wanna be..."
                  D.A.D. True Believer

                  Comment

                  • Benzino
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 1402
                    • EFHK

                    Originally posted by Hörö
                    Tukilaakeri hajoo kyllä ennemmin kuin ristinivel, semmoinen kumilärpäke kun on. Eli ääni tukilaakerille.
                    Näin juuri.. Rättinivel kestää tosiaan melkoisesti rasitusta vaikka olisi rispaantuneen näköinen eli usein silloin syynä tukilaakeri (joka saattanut myös hajota ristikon väljyyden ansiosta). Jos ristikko vaikuttaa väljältä, voi se sen tärinän aiheuttaa vaikka tukilaakerin vaihtaisikin. Usein tällöin vaihdettu tukilaakeri ei tule kovinkaan pitkään kestämään kunnossa kun juuri falskaava ristikko rikkoo usein sen.. Tänään viimeksi totesin asian olevan sellainen..

                    Comment

                    • MickeyFIN
                      Newbiemmer
                      • Sep 2005
                      • 8

                      Originally posted by Raputurkki
                      Joo, täytyy kysellä. Alessiot on alla.
                      Pahinta paskaa mitä maa päällä kantaa..Hanki BBS, Speedlinet, Enkeit tai ihan mitkä tahansa Laatuvanteet. Vaikka Centerlinet.

                      Comment

                      • kosti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 1713
                        • Vantaa/Lappeenranta

                        Tuomio tuli: rättinivel sökönä. ilmeisesti myös tukilaakeri.
                        Ex:320i Touring M-Sport -97 | E34 535i -89 | E34 525i -89

                        Comment

                        • alspe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 3402
                          • Tre

                          Juuri kulmien säädöistä tulin, kaikki muut ok paitsi että kummatkin eturenkaat näytti oikealla, mutta kokonaisauraus oikein. Auto siis puolsi oikealle ja ratti vasemmalle vinossa. Säädettiin kohdalleen ja simpukkaa kiristettiin(pitää vieläkin ihme narinaa) ---> tärinä 90 km/h:ssa EI poistunut.

                          Tuntuu mulla tulevan takaa. Kohta tietää tuleeko renkaista/vanteista kun talvirenkaat vaihtaa alle. Päivitetään sitten.

                          Edit : Talvirenkailla tärinä ei yhtä voimakas kun 17" loppuunajetuilla kesänakeilla, luonnollisesti. Mutta tärinä EI hävinnyt renkaiden vaihdolla.

                          Täällä siis tärisee, mutta vikaa ei ole löytynyt renkaista/vanteista, pyöränkulmista tai ohjauksen nivelistä. Seuraavaksi kun eksyn kaverin pajalle, niin kardaanin ym. perässä olevien liikkuvien osien tarkempi tutkiminen.
                          Last edited by alspe; 08-11-2005, 11:27.
                          G30 520d xDrive
                          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                          Comment

                          • Bemarnisti
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2005
                            • 244
                            • Vihti

                            täällä taas yks "täristelijä"

                            joo mulla tota ei voi sanoa oiken täristykseksi, enemmänkin tossa vaa kuuluu sellanen tosi matala hurina tossa 60-90 vauhissa. ääneen ei vaikuta se että onko vaihde päällä tai vapaalla... tosi veemäinen toi ääni, mistähän vois tulla?
                            varmaan kannattas eka katella noi kardaanin laakerit, vai?
                            sellanen vielä että tuossa 30 vauhissa auto vatkaa aika voimakkaasti, tuntus jotenki tulevan tuolta peräpäästä, onkohan noilla asioilla mitään yhteyttä?
                            ja alla on bemarin orkkis alut 15tuumaset.

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3402
                              • Tre

                              Originally posted by alspe
                              Juuri kulmien säädöistä tulin, kaikki muut ok paitsi että kummatkin eturenkaat näytti oikealla, mutta kokonaisauraus oikein. Auto siis puolsi oikealle ja ratti vasemmalle vinossa. Säädettiin kohdalleen ja simpukkaa kiristettiin(pitää vieläkin ihme narinaa) ---> tärinä 90 km/h:ssa EI poistunut.

                              Tuntuu mulla tulevan takaa. Kohta tietää tuleeko renkaista/vanteista kun talvirenkaat vaihtaa alle. Päivitetään sitten.

                              Edit : Talvirenkailla tärinä ei yhtä voimakas kun 17" loppuunajetuilla kesänakeilla, luonnollisesti. Mutta tärinä EI hävinnyt renkaiden vaihdolla.

                              Täällä siis tärisee, mutta vikaa ei ole löytynyt renkaista/vanteista, pyöränkulmista tai ohjauksen nivelistä. Seuraavaksi kun eksyn kaverin pajalle, niin kardaanin ym. perässä olevien liikkuvien osien tarkempi tutkiminen.
                              Nyt tuli ostettua Master uusiotalvirenkaat ja ne menivät niin tasapainoon, että tärinät hävisivät. Toisaalta kertaakaan aiemmin mulla ei ollut tässä autossa uusia renkaita vaan aina puolikuntoisia.
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              • ankkuli
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2003
                                • 938
                                • Hyvinkää

                                Originally posted by Bemarnisti
                                ...kuuluu sellanen tosi matala hurina tossa 60-90 vauhissa. ....

                                ......sellanen vielä että tuossa 30 vauhissa auto vatkaa aika voimakkaasti...
                                täällä kans E32:ssa samanmoinen jurina, nopeusalueella 70-90 (just se talvirajotusten jononopeus ), sama ääni vedätyksessä, moottorijarrutuksessa ja vapaalla. etupääkin vapisi ennen, mutta uudet r.tangot+tukivarret+koiranluut vaihdettu ja menee jopa pari milliä kieroilla vanteilla tasasesti lukuunottamatta tota jurinaa. odotin senkin loppuvan toisilla renkailla, mut ei. ilmeisesti jossain voimalinjassa vika. missähän:

                                - laatikon tukikumit?
                                - hardykiekko?
                                - ristinivelet?
                                - tukilaakeri?
                                - vetarit?
                                - muu, mikä...

                                näyttäs kardaanirempan hinta olevan motonetin luettelon mukaan:
                                - hardy(rättinivel) 55€
                                - ristinivel 16€
                                - tukilaakeri+kumi 35€
                                - laatikon kannatinkumi 15€(?)
                                yht: 121€

                                sitte kysymys: meneekö vielä jotain muuta vaihtoon. SeanJohanE32-sivuilla näky olevan selostusta:



                                näyttää sen verran työläältä, että mieluusti odottaa ainakin pakkasten lauhtumista ennen ku alkaa tossa kerrostalon parkkiksella yrittämään
                                Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎