Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Täristää. Miksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raputurkki
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 545
    • Suomi

    #31
    Lisää väliaikatietoja tärinän poistamisesta: Autoon nyt vaihdettu eteen alatukivarret ja tukitangot, sekä tehty nelipyöräsuuntaus.

    Tulos: Tärinä väheni pikkuisen, mutta on silti huomattavaa. Itse alan olemaan sitä mieltä, että tärinä ei ole edestä kotoisin, vaan jostakin takaa. Takaa on vaihdettu puslat n. vuosi sitten, joten nyt täytyy taas tutkia olisko takana väljää jossakin. Pistän infoa taas kun asia etenee. Toivottavasti tästä on jollekin muullekin jotain apua.

    Comment

    • Lakeson
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 649
      • Jyväskylä

      #32
      Melko mystistä. Jos mahdollista niin testaa toisilla renkailla.
      Ei mopolla mahottomia..

      Comment

      • tsbmw
        BTCF Member
        • Jun 2004
        • 1495
        • Ilvola

        #33
        Entä jos vikaa ei ole missään vaan joku pultti on jäänyt löysälle? Kardaaniakselin lumilaippa vaihteiston päässä aiheuttaa tuollaista jos 1 pulteista on löysällä.

        Kardaanihan resonoi nopeuden mukaan. Vaihdekepin heiluminen viittaa kardaaniin / vetolaitteistoon. Onko kardaani asennettu oikein, neuvoja toisissa topikeissa? Vaikka kaikki puslat olisivat väljiä eivät ne sinällään täristä, tärinä johtuu aina epätasapainossa olevasta liikkuvasta massasta.
        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
        - E28 528i, 528i+, M5

        Comment

        • mascot
          Newbiemmer
          • Feb 2004
          • 5
          • Haukipudas

          #34
          Originally posted by 525iiäxä
          Ehkä tyhmä kysymys, mutta ovatko renkaat varmasti kunnossa ? Tasapainotuksessa ei välttämättä näy runkovika tai jos rengas ei ole pyöreä.

          Itseltäni lähti takapään tutinat huitsmäkeen kun tutkittiin renkaat vähän tarkemmin. Runko oli sökö ja rengas ei ollut pyöreä, kulutti jo rätitkin näkyviin yhdestä kohtaa.
          Mullakin tärisytti 90-100km/h vauhdissa hitosti ja rupes lopulta kulumaan vasen eturengas ulkosyrjältään, ei auttanu tasapainotukset. Vararenkaana kun oli vastaava nakki, niin vaihdoin sen tuon kuluvan tilalle niin oho, siihen loppu kaikki tärinät eikä kulumisongelmaakaan enää ole. Auto siis 525i -94.

          Comment

          • Kump
            Bimmer Rookie
            • Jan 2005
            • 83

            #35
            vanhan bemun herkkä etupää

            Ei hirveesti leveistä vanteista ja halvoista renkaista innostu,millilleen tasapainottamalla saa kohtuullisisa tuloksia aikaan.BMW insinööri on tarkoin mitannut ja valinnut millä ET:llä ja millä rengaskoolla/merkillä ajo on mukavinta,siksi voi olla varma että kun ottaa alkuperäiset vanteet/renkaat ei mystisiä ongelmia juuri esiinny,sopivan näköisiä pitäs löytyä uudemmista mallisarjoista.Oma autoni kulki ennen upeasti ja suoraan ilman tärinöitä huippuihin 255km/h asti BMW vanteilla/renkailla,sitten alle sporttisempaa ja saman kokoista mutta eri ET:llä ja kummallisa vikoja on ollut,ja halvat renkaat veteli.Nyt muutaman osan vaidolla kyyti taas upeaa mutta kauaa ei varmaan kestä kun seuraava pulsa on väljä.Etupään tärinä johtuu useimmin renkaiden epätasapainosta tai laahavasta jarrusta,itselläni vasen etujarru saa välillä aikaan melkoiset tärinät kun ei palaudu loppuun asti,helppo todeta pienen ajelun jälkeen jos toinen vanne on kuumempi.

            Kump

            Comment

            • crane
              BTCF Member
              • Mar 2003
              • 6392
              • Ex Lappilainen, nykyään etelä

              #36
              Onko löytyny mitään keinoa vielä..on nimittäin itellä sama ongelma 90-105km/h vauhissa..sitten +140km/h alkaa pieni vapina myös

              Comment

              • mallat78
                Bimmer Rookie
                • Jun 2003
                • 148
                • Kymi

                #37
                Originally posted by Raputurkki
                Lisää väliaikatietoja tärinän poistamisesta: Autoon nyt vaihdettu eteen alatukivarret ja tukitangot, sekä tehty nelipyöräsuuntaus.

                Tulos: Tärinä väheni pikkuisen, mutta on silti huomattavaa. Itse alan olemaan sitä mieltä, että tärinä ei ole edestä kotoisin, vaan jostakin takaa. Takaa on vaihdettu puslat n. vuosi sitten, joten nyt täytyy taas tutkia olisko takana väljää jossakin. Pistän infoa taas kun asia etenee. Toivottavasti tästä on jollekin muullekin jotain apua.

                Eikös olisi helpompaa nostaa peräpää ilmaan ja tärinän aiheuttava nopeus kehiin. Selviää ainakin tuleeko edestä vai takaa. Ite syksyllä kokeilin ja koko autonosturi tärisi mukana.

                Comment

                • parantala
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2003
                  • 62
                  • Westcoast

                  #38
                  veikkaan kyllä etupään reaktiotankoja, eli pitkittäis-suuntaan tukevat isot tukivarret (vastaavat kuin alatukivarret) Toisessa päässä pallonivel ja toisessa päässä nyrkin kokoinen pusla. Kokeile laittaa käsi molempien päälle ja käske kaverin potkia/töniä rengasta taaksepäin, välys tuntuu heti (jos sitä on). Ilmoita oliko välystä.
                  525TD Touring

                  Comment

                  • Hevimies
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1456
                    • Savonlinna

                    #39
                    Mitä itse omasta kokemuksesta olen huomannut niin etupään ongelmat tuntuu enemmän ratissa ja takapään onegelmat enemmän perseessä. Loogista... :P

                    Comment

                    • jani1632
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 2243
                      • Etelä-pohjanmaa

                      #40
                      Originally posted by Raputurkki
                      Lisää väliaikatietoja tärinän poistamisesta: Autoon nyt vaihdettu eteen alatukivarret ja tukitangot, sekä tehty nelipyöräsuuntaus.

                      Tulos: Tärinä väheni pikkuisen, mutta on silti huomattavaa. Itse alan olemaan sitä mieltä, että tärinä ei ole edestä kotoisin, vaan jostakin takaa. Takaa on vaihdettu puslat n. vuosi sitten, joten nyt täytyy taas tutkia olisko takana väljää jossakin. Pistän infoa taas kun asia etenee. Toivottavasti tästä on jollekin muullekin jotain apua.
                      Suosittelen vaihtamaan ja tarkistamaan myös vaihteiston takakannattimen kumityynyt, monesti(lue aina) vaihteensiirtotangolta vuotava öljy tuhoaa ne..itselläni tämä vaikutti posittiivisesti, aiemmin ollut koko auton täristys/vapina ja vaihdekepin vispaaminen väheni lähes olemattomiin....
                      Tallin täytteet:
                      E70 3.0d -09
                      E34 540ia -94
                      E39 520d -00
                      E39 528i M-sport -00
                      E60 520i -04
                      E30 -86
                      E61 520da -09

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        #41
                        voisikohan päätellä, että jos jarrut puoltaa ja täristää 85-110 km/h niin alatukivarsien tai reatiotankojen puslissa vika?

                        Toisaalta hiukan auto tärisee tyhjäkäynnillä joten se voisi viitata laatikon tukikumien kuluneisuuten.?

                        Tyhmä kysymys vielä: pyöriikö kardaani jos vauhdissa heittää vapaalle?
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • tsbmw
                          BTCF Member
                          • Jun 2004
                          • 1495
                          • Ilvola

                          #42
                          Kardaani pyörii tasaisesti nopeuden mukaisesti ellei perässä ole erillistä "loikkaria". Nopeudesta riippuva täristys on kytkinlevystä lukien vetoakseleiden puolella ja moottorin kierroksista riippuva taas ennen kytkinlevyä eli moottorista, vauhtipyörästä tai kytkinasetelmasta riippuva.
                          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                          - E28 528i, 528i+, M5

                          Comment

                          • Raputurkki
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2004
                            • 545
                            • Suomi

                            #43
                            Loistavaa, että porukka on jaksanu tosiaan yrittää jeesata tän ongelman kanssa. Selvitän ton kardaanin mahdollista liittymistä tähän mun tärinään tässä piakkoin ja raportoin tuloksista tänne foorumille heti ku kerkiän.

                            Ajattelin selvittää tän ongelman vähän kerrallaan, että loppujen lopuksi tiedän tasan tarkkaan mistä tärinä johtui. Ainahan on tietysti mahdollista, että se tärinä on monen asian yhteistulos.

                            Seuraavana selvitysvuorossa siis kardaanin kiinnitykset/tasapainotus sun muut.

                            Comment

                            • Jussipoika
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2004
                              • 31
                              • Tampere

                              #44
                              Itselläni on myös samaista ongelmaa (520i/-93/e34). Mulla tärinät alkoi pikkuhiljaa ilmetä, ensin jarruttaessa tuntu pientä tärinää ja sitten alkoi myös ihan pieni tärinä ajaessa, juuri sitä 90-110km\h. Tärinät ei tällöin tuntunu ratissa ollenkaan, ainostaan korissa. Kohta olin huomaavinani pientä puoltoa jarruttaessa oikealle. Nyt 2000km:n jälkeen täristää jo rattia ko. nopeudessa ja jarruttaessa tärisyttää voimakkaasti sekä puoltaa oikeaan. Tuntuisi myös tuon tärinän aiheuttaja olevan oikealla puolella, ihan vaan kuulostelun perusteella. Lisäksi tärinän saattaa saada loppumaan, kun päästää jarrua ja sitten jarruttaa uudelleen voimakkaasti.

                              Autoon on puolivuotta sitten vaihdettu jarrulevyt ja palat eteen. Täytyy tarkastella asiaa, ja ilmoitella mikä toimenpide sitten auttoi. Mitenkäs muilla, onko tärinät oireiltaan samantyylisiä?

                              Offtopic: Mulla oli kuplavolkkarissa vähän saman tyylinen vika joku aika sitten. Syynä oli ohjausvaimentimen rikkoutuminen.

                              Comment

                              • Raputurkki
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2004
                                • 545
                                • Suomi

                                #45
                                Originally posted by parantala
                                veikkaan kyllä etupään reaktiotankoja, eli pitkittäis-suuntaan tukevat isot tukivarret (vastaavat kuin alatukivarret) Toisessa päässä pallonivel ja toisessa päässä nyrkin kokoinen pusla. Kokeile laittaa käsi molempien päälle ja käske kaverin potkia/töniä rengasta taaksepäin, välys tuntuu heti (jos sitä on). Ilmoita oliko välystä.


                                Reaktiotangot/tukitangot vaihdettu. Ne oli tosiaan todella väljät, mutta niiden vaihtaminen ei auttanu tärinään ku vähäsen. Tärinä tuntuu nyt vaan selkeämmin tulevan takapäästä. Takapään puslien pitäis olla kunnossa, mutta tarkastan ne vielä ton kardaanin tutkimisen yhteydessä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎