Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Täristää. Miksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ihi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 243
    • Kota

    Mulla oli tossa omassa vessassa noissa talvi pyörissä yhdessä renkaassa millin parin verran pystyheittoa-> 80-120km/h täristi niin perkeleesti, etenkin iskareiden/jousien vaihdon jälkeen.

    Nyt kun heitin kesätossut alle, niin kaikki vapina hävis saman tien. Eli pienestä on kiinni perkele.

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6937
      • N/A

      Nonni.

      Postiukko toi leekot.

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        Originally posted by Cell
        Tuolla testillä ei vain e34:stä oikein väljiä löydy, ja kun etupää on muutenkin sellainen että jos yksi kerrallaan alkaa osia vaihtamaan niin saa olla koko ajan sitten auton alla möyrimässä ja nelipyöräsuuntauksessa. Sen takia se kannattaisi tehdä kerralla uusiksi.
        Pallonivelien väljyydet kyllä, mutta ei puslien... Paras reaktiotangon puslatesti on kun potkaisee eturenkaaseen riittävän lujaa auton pituussuuntaan ja jos puslissa on jo huomattavasti väljää niin kyllä vanne heilahtaa jo aika selvästi. Älkää sitten tuon potkutestin aikana katsoko rengasta vaan vannetta...

        E34:n alustanosia yksi kerrallaan vaihtaessa saa tosiaan olla vähän väliä auton alla... Pistäkää vaan silmät kiinni kun kirjoitatte nimenne siihen pankkikorttikuittiin kun uusitte koko alustan kerralla, ette kadu
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6937
          • N/A

          Noniin.. kerrompa nytten tuntemuksia kun remontti on tehty.
          Ensinnäkin, vaihdoin koko tangot ja puslat samalla mitkä tuossa ylemmässä postauksessa näkyvätkin.
          Puslat tiukattiin paikalleen kun auto oli laskettu normaaliin ajokorkeuteen nosturilla ja sitten koeajolle:

          Heti pihalla kiinnitti huomion kun montuissa ei lotissut _mistään_ ja sitten maantielle, suuntavakaavus parani huomattavasti ja jarruttaessa ei mitään tutinoita enää

          Kiitoksia Lekalle taas kerran erittäin paljon vinkeistä ja avusta, homma kunnossa ja ajettavuus 100x parempi kun aamulla

          Ps.

          Olenkohan mie sekasin kun kuvittelen että keula pehmeni vielä jonkinverran, ts. montut tuntuvat paljon pehmeemmiltä kun ei kolahda mikään nokalla..

          Comment

          • tumppu86
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 900
            • E-pohjanmaa

            Kysytäänpä nyt uudestaan eli mistähän johtuu, kun mun e34 täristää 85-110km/h välisellä nopeudella ja samoissa vauhdeissa, kun jarruttaa niin täristää? Autoon on viime kesänä vaihdettu reaktiotangon puslat. Tärinää ilmeni peltivanteilla kitkarenkailla ja Michelin Ivalo nastarenkailla. Nyt on BMW:n originaalit 15" alut ja kitkarenkaat ja samaten niillä täryyttää. Eli mitä nyt kannattaa tutkia oikeen erityisen tarkkaan?

            Comment

            • Save
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 189
              • Lohja

              Nostetaas ylös taas.. Eli takapäässä tärissy jonkin aikaa ja nyt huomasin vielä tälläsen eli apparin puolella kaari on selkeesti lähempänä rengasta kun kuskinpuolella. Myös kun takapäästä autoa heiluttelee ja painelee alas niin kuuluu juurikin apparin puolelta takaa vingahdus. Tärinä tuntuu siinä 100km/h kieppeillä. Muussa vauhdissa menee nätisti. Ehkä myös ihan hiljasessa vauhdissa takapää ravistaa pikku töyssyjen yli oudon paljon. Auto kävi just leimalla eikä ainakaan iskareista valittanu inssi.. Takakelkan isot puslat myös juuri vaihdettu. Ideoita mikä mättää?
              E39 523i Sedan

              ex: E36 328i Coupe M-Sport

              Comment

              • Mosse535i
                Bimmer Rookie
                • Apr 2006
                • 72
                • Ähtäri

                Mikä osan nimi???

                Mikä on sen pienen tukivarren nimi joka läytyy 535 e34 peräpäästä? Onko se nyt nimenomaan se paljon puhuttu koiranluu?? Huomasin vaan äsken et se on molemmin puolin aivan kaikki ja syöny takarenkaat lähes kudoksille. Peräpää myöskin täristäny joten arvelisin vian olevan niissä? Onkohan ne sit motonetissä mahdollisesti nimellä takatukivarren nivel??? Englannin kielinen nimi on pitman arm...

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  Originally posted by Mosse535i
                  Mikä on sen pienen tukivarren nimi joka läytyy 535 e34 peräpäästä?
                  Se on nimeltään tukivarren niveltanko ja vaihto-ohjeet tuossa.
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • Mosse535i
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2006
                    • 72
                    • Ähtäri

                    Tack!

                    Suuren suuret kiitokset!! Ei tartte sit uusia renkaita raiskata ainakaan noitten takia.

                    Comment

                    • BMW540i
                      Newbiemmer
                      • Nov 2004
                      • 8
                      • Helsinki

                      BMW540iA E34 vm. -93 tutisee

                      Hyvää keskustelua ja hyviä vinkkejä, lompakko kiittää!

                      Itselläni samanlaista tutinaa 80-90 km/h vauhdissa. Huomenna tasapainotetaan vanteet ja katson, josko loppuu siihen.

                      Itselläni hieman harvinaisemmat BMW:n omat vanteet, 16" (leveys renkaissa225). Muutoin pitää mennä auton alle ja tsekata mahdolliset väljyydet ym.
                      BMW540i vm. 1993

                      Comment

                      • ankkuli
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 938
                        • Hyvinkää

                        Originally posted by BMW540i
                        Itselläni samanlaista tutinaa 80-90 km/h vauhdissa. Huomenna tasapainotetaan vanteet ja katson, josko loppuu siihen.
                        melkeen veikkaan, että ei lopu, mutta kannattaa silti tasapainottaa. on suht halpaa, ja tietää ainakin yhden kohdan josta vika EI johdu.


                        taas vähäsen muutenkin vapinasta:

                        kesäkumit alle ja taas täristi kuikan, vaikka eteen oli laitettu kaikki nivelet&puslat uusiksi alle 10tkm aikaisemmin, ja koko talvi meni ilman ongelmia. osittain oli odotettua, koska eteen jouduin erikoisen rangaskoon takia laittamaan 3mm spacerin. just sopivan kokoista keskittävää ei ole saatavilla, joten jouduin käyttämään piilteman "yleismallia". ennen kuin joku rupeaa voivottelemaan, niin: kyllä, tarkistin, että käyttämäni pultit ovat riittävän pitkät, kyllä, tarkistin, että vanne keskittää myös pyörännapaan, eikä ole pelkkien pulttien varassa ja kyllä, tiedän, että kyseinen viritys on laiton.

                        tärinät sai kuitenkin kokonaan pois laittamalla pyörät paikalleen riittävällä huolellisuudella.

                        aiemmin Hemin postaama vinkki: nostetaan auto sille korkeudelle, että pyörä on pari milliä irti maasta. pyöritetään rengasta, ja jos siinä näkyy pystyheittoa, otetaan pyörä irti, ja laitetaan 1/5 kierrosta eri asennossa taaisin, kiristetään pultit ristiin, pyöritetään rengasta jne, kunnes pystyheitto on eliminoitu. samalla pitää varmistaa, että navan, jarrulevyn, mahdollisen spacerin ja vanteen välit olla täysin puhtaat. itse pyyhkäisin teräsharjalaikalla välit kirkkaiksi ja ruikkasin ihan tavallista sprayöljyä päälle. sama putsaus/keskitysoperaatio kannattaa ottaa uusiksi joka kerta, kun on pyörä/levy irti. vähän vie aikaa, mutta säästää hermoja.

                        samoilla eväillä loppui ilmeisesti vapina toisen foorumilaisen E38:sta jossa on 19-tuumaiset vanteet, mutta ei spacereita tai muita virityksiä.
                        Last edited by ankkuli; 14-06-2006, 15:28.
                        Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                        Comment

                        • full
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 1214
                          • Tampere

                          itsellä oli samaa tärinäongelmaa 80-100 vauhdissa. tiesin että soviterenkaat ei sovi suoraan autoon joten pistin uudet tilaukseen. tärinä rupes vituttamaan senverran että keksin laittaa vanteen alkuperäisen soviterenkaan väliin toisen joka oli kuin tehty sitä varten että sen sinne tungen jo loppu tärinät mutta edelleen on tosiaan tulossa alumiiniset
                          BMW M535iA -86
                          Volvo V90 -18

                          Comment

                          • jarrupala
                            Newbiemmer
                            • Jul 2006
                            • 15

                            Täs on nyt pari e34:sen tärinää korjaantunut apusimpukan helan vaihdolla tai ainakin vähentynyt melkein huomaamattomaksi.

                            Comment

                            • Jusaus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1124
                              • Kajaani

                              Perkele.

                              Viime viikolla laitettiin uutta osaa: Raidetangot (myös keskitanko) kumpaakin pyörään, apusimpukan hela, kaikki tukivarret ja puslat eteen.(Vain oikeanpuolen alatukivarsi jäi vaihtamatta, kun sitä ei hyllystä löytyny)
                              Eipä loppunu vapina. Nyt pitää kokeilla varmuuden vuoksi toisilla vanteilla ja vaihtaa se viimeinen tukivarsi.

                              Ilmeisesti vapina voi johtua myös kardaanista, vai kuinka? Tuntuu jumputtavan auto 40-60km/h vauhdissa, eli onko jollain korjaantunut vapina kardaani ongelmien korjaamisella..?
                              Nyk: GSX1300R -00
                              Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
                              ---------------------------------------------
                              -Official member of BTCF-Sauna Team-
                              ---------------------------------------------

                              Comment

                              • mallat78
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2003
                                • 148
                                • Kymi

                                Jep kardaanistahan se tulee. Mulla aikoinaan tärisi samoissa nopeuksissa ja kannatinlaakerin vaihdolla tärinä poistui. Ei kylläkään ekalla vaihdolla kun asensivat tukilaakerin väärin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎