E34 Täristää. Miksi?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • herrakani

Ooks kokeillu kiristää ohjausvaihdetta? Se vois auttaa vähän.

Comment

• gangsta
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 521
      • Nurmijärvi

Omassa e34:ssa tärisi, kun viime kesänä alle pyöräytettiin uudet gummit ja vanteet.
      Tärinä vain paheni syksyy kohti.

Kävin tänä keväänä uudelleen painottamassa <<Vantaa Euromasterilla>>.
      Siellä totesivat, että pysty heittoa, eivät voi asialle mitään, kiitti 28€. Vanteet olivat sentään suorat.

Soitto Continentaalille, ja sieltä ohjasivat uudelleen punnitukseen.
      <<Rengas-Soppi>> Hertzikkaan.

Siellä on laite, jolla pystyy mallintamaan tiehen kohdistuvan massan.
      Kuulemaa koneelle syötetään renkaan valimistaja malli etc. , ja sitten kone sylkee ohj.arvot.
      Minun tapauksessani yksi renkaista antoi liian ison massa arvon 13kg. Raja-arvo 8kg tahi alle.

Rengas vaihdettiin asiallisesti uuteen takuuna, vaikka gummit olivat yli 1vuoden vanhat ja aj.2000km.

Eli jos oikeasti haluaa renkaat tasapainoon suosittelen <<Rengas-Soppia>>.
      Euromaster s.u.c.k

Nyt ei tutise motarilla, eikä jarrutuksissa.

Comment

• herrakani

Eli ympyröity osa on se mistä kiristetään. Avaa lukkomutteri, kiristä 1/4 kierros sisempää, kokeile, kiristä uudelleen jos tarvitsee. Itse kiristin jonkun 3/4 kierrosta heti kärkeen.
        Attached Files

Comment

• herrakani

Gangsta: mitä tuo maksoi?

Updatea omaan:

Kiristin ohjausvaihteen kokeeks "liian kireelle" niin vetely jatku mutta tärinä siirtyi selvästi takapäähän. Eli vaihdamma etummaiset tukivarret ja takapuslat alkuperäisen suunnitelman mukaisesti, vois olla hantin alapallonivel rikki.

Comment

• alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3399
            • Tre

Originally posted by gangsta View Post

Soitto Continentaalille, ja sieltä ohjasivat uudelleen punnitukseen.
            <<Rengas-Soppi>> Hertzikkaan.

Siellä on laite, jolla pystyy mallintamaan tiehen kohdistuvan massan.
            Kuulemaa koneelle syötetään renkaan valimistaja malli etc. , ja sitten kone sylkee ohj.arvot.
            Minun tapauksessani yksi renkaista antoi liian ison massa arvon 13kg. Raja-arvo 8kg tahi alle.
            Ymmärsinkö nyt ihan oikein, että rengas oli 5 kiloa painavampi mitä kuuluisi? Melko paljon
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

Comment

• eskomorko
              Bimmer Rookie
              • Nov 2004
              • 45

En oo kokeillu kiristää simpukkaa, koska se on ollu jo entuudestaan vähän väljä. Oon ajanu noilla vanteilla koko viime kesän ja vika ilmeni vasta alku syksystä, ja simpukka ei oo mun aikana juurikaan enää löystyny.

No mutta pitää tarkkailla, jos joku lääke löytyis.

Comment

• BMW 325I avo
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 832
                • Tampere

Originally posted by eskomorko View Post
                Hauskaa tästä tekee se, että talvirenkailla täristystä ei tunnu ja nekin on kuitenkin 215/55 R16 profiililla.
                Onko ne kesävanteet nyt sitten 100% suorat? Itsellä täristi n. 85-95km/h nopeudessa ja siitä kun meni yli niin loppui. Samaa vikaa oli n. 50km/h paikkeilla.

Syy: Vanteet olivat kierot. Eli vaikka vaihdettaessa renkaat liikkeessa ne sai tasapainotettua vihreäksi, ne oli silti kierot. Vein sitten kaikki vanteet Sunilalle oiottavaksi ja suoristettavaksi, á 20€ ja siihen loppui tärinät.
                // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

Comment

• herrakani

Mulla oli kaikki takapään puslat ihan muruina, just oon vaihtamassa isoja takakelkan puslia. Seuraavaks vois vaihtaa ne kasin malliset jutut. Mitenhän ne takatukivarsien puslat saa vaihdettua?

Comment

• kuukankorpi
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 634

Originally posted by herrakani View Post
                    Mulla oli kaikki takapään puslat ihan muruina, just oon vaihtamassa isoja takakelkan puslia. Seuraavaks vois vaihtaa ne kasin malliset jutut. Mitenhän ne takatukivarsien puslat saa vaihdettua?
                    Itse vaihdoin tukivarsien puslat kaverin kanssa isossa viilapenkissä(pitää olla oikeesti hyvä viilapenkki eikä mikään kiinalainen valurautapaska).Tämä vinkiksi niille joilla ei satu olemaan prässiä käytettävissä just silloin,toki erilaisia holkkeja tarvitaan myös viilapenkkivirityksessäkin.

Comment

• eskomorko
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 45

[QUOTE=BMW 325I avo;923031]Onko ne kesävanteet nyt sitten 100% suorat? Itsellä täristi n. 85-95km/h nopeudessa ja siitä kun meni yli niin loppui. Samaa vikaa oli n. 50km/h paikkeilla.

Kyllä ne vanteet on suorat. Vein uudestaa ne samaan paikkaan , jossa ne suoristutin ja sain vielä ite kattoa, jotta sain mielenrauhan. Eli sen ei pitäisi olla syynä. Olen ihan varma, että jossain on pahasti väljää, koska juuri silloin kun täristää ja kääntää vähän rattia, niin ravistus loppuu.

Comment

• JayP
                        Newbiemmer
                        • May 2004
                        • 12

Saiskohan tätä topicia lainata saman tyylisellä vaivalla.

Mun 2002 E46 ravistaa ohjausta 60-100 vauhdissa, mutta vain kun jarruttaa lievästi. Mikäli jarruttaa voimallisemmin tai lopettaa kokonaan niin se loppuu. Tämä on pikkuhiljaa pahentunut ja ravistuksen nopeusaluekin on laajentunut. Kesärenkailla se on huomattavasti suurempaa (225/18") mutta talvirenkaillakin tuntuu. Ravistus tulee siis kun painaa vain pikkasen poljinta alaspäin.

Veikkaan että viime kesän jarrurempalla voisi olla jotain tekemistä koska vähän sen jälkeen ongelman huomasin. Kävin kyllä valittamassa siitä mutta tasapainottivat vain renkaat eivätkä olleet huomanneet testiajossa ravistusta (koska olivat vain ajaneet 50 km/h pikkutiellä)

Mistäköhän tämä voisi johtua?

Comment

• herrakani

Mä veikkaan että sul on levy kierona tai huono laakeri.

Comment

• JayP
                            Newbiemmer
                            • May 2004
                            • 12

Vähän tota kieroa levyä yritin niille tarjota syyksi mutta ei kuulemma voisi siitä johtua. Tai jos sellainen olisikin niin se ravistaisi niin reippaasti ettei tiellä pysyisi.

Comment

• Vilikki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 6309
                              • Raahe

jos se jarrutuksessa täristää niin katsoa kannattaa jarrusatulan herkkyys että se kans ei jumita. Ja vaihtoehtoinahan on raidetangon päät sekä alapallonivelet ja pyöränlaakeri. Jos jossain on välystä niin se voi vaikuttaa asiaan. Varmaan noilla kesärenkailla vaikutus on isompi sillä kosketus alaa on enemmän tiehen ja herkempi urille (koon takia?), myös renkaiden pintamalli vaikuttanee asiaan että hakee jarrutuksissa. Katsoisin ensin että onko väljää nivelissä ja sitten herkistelisin molempien puolien satulat ja mikäli asia ei edelleenkään ole kummentunut niin sitten uutta levyä ja palaa alle vaan mikäli asia häiritsee.
                              BMW e36 316i Turbo Compact

Comment

• gangsta
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2004
                                • 521
                                • Nurmijärvi

Originally posted by alspe View Post
                                Ymmärsinkö nyt ihan oikein, että rengas oli 5 kiloa painavampi mitä kuuluisi? Melko paljon
                                en tiedä paljonko oli renkaan painoissa eroja, kun en niitä punninnut. Tuo 5kg "voima" tulee jossain pyörintänopeudessa, ja sehän kasvaa mitä nopeammin pyörii.

[QUOTE=herrakani;922980]Gangsta: mitä tuo maksoi?

0€ koska oli epäilys, että on vikaa. Jos kaikki renkaat olisivat olleet ok, niin varmaan sen perusmaksun ois joutunut maksamaan ~20€

Comment

Working...
                                X