Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 alustaremontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jsa014
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1651
    • Turun Pallivaha

    #16
    Itse asiassa BMW on E34:een speksannut mm 235/45R17 rengastuksen, eli eiköhän alusta siilä toimi halutulla tavalla. Ja myös 235/40R18.

    Mutta, onko jollain heittää hyvää Saksassa olevaa firmaa josta näitä alustapalikoita voisi tilailla kaikki kerralla? Ebay:ssa toki on, mutta ne on usein eri firmat, ja olisi kätevää tilata kaikki samasta samassa paketissa. Noista firmoista jotkaa myy tiettyä osaa ei ole aina kaikkea tarvittavaa. Jenkeissä esim on http://www.autopartswarehouse.com/, mutta hinnat sielä aika kovat, esim tukivarsi $183 ilman puslaa. Oli tosin Lemforderin osa. Joku paikka jenkeissä myi samaa vartta 750:n pusla valmiiksi prässätynä hintaan $95. Noihin päälle tulee tietenkin lähetys ym kulut jenkeistä. Siksi Saksa olisi mukavampi ostopaikka.
    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3399
      • Tre

      #17
      Tuossahan se kauppa eBayssa. Ostin itse tuolta.

      EDIT: reaktiotangot yhteensä 65 euroa, siis pari! On halpaa. Laatu ei tosin ole Lemföder, mutta itselle ainakin ihan riittävä.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • Petteri75
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2565
        • Kirkkonummi

        #18
        Allekirjoittanut yrittää kovasti säästää etupään remonttia varten, sinne tulee Lemförderin / OEM -osaa ainakin tukivarsien ja reaktiotankojen muodossa, muutamat puslat viime kesänä jo vaihtuivatkin. Ikävä kyllä hukkasin sen Lemförderin luettelon PDF-muodossa, jossa oli mukavasti kaikki E34-alustan osat.. Aina kannattaa sijoittaa laatuun, mutta:

        -Ovatko nuo M5:en reaktiotangot, tukivarret puslineen jne vaihdettavissa, kun käytössä on tunkki ja Bilteman perustyökalusarja? Älköön unohdettako, että E34 ja BMW yleensä ovat aivan uusia työkohteina.

        -KL-varaosista saa varmasti mitä vain, mutta kun esim. noita Lemförderin osia on tilattavissa luettelosta mihin tahansa vauhtiputkaan, onko pk-seudulla liikettä josta saisi edes nimellistä alennusta hiukan enemmän?

        Kuten tuossa tuli loppukesästä jo runoiltua, auton ainoa vika (tällä hetkellä) on v-mäinen tärinä 90-110km/h vauhdissa, muuten kyyti on mukavaa. Tämän lisäksi pitäisi taakse vaihtaa toinen hydraulipallo, joten ainakin pientä toivoa olisi, että aivan ensimmäiseksi ei tarvitsisi ottaa 2000€:n pikavippiä, vaan saisi hankittua uuden ilmastoinnin kompressorin kesäksi. Tai sitten EDC-iskarit hajoavat kaikki kerralla ja joku saa halvalla projektin..
        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

        Comment

        • G.a.G.m.B.M.W.
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 52

          #19
          Originally posted by jsa014 View Post
          Itse asiassa BMW on E34:een speksannut mm 235/45R17 rengastuksen, eli eiköhän alusta siilä toimi halutulla tavalla. Ja myös 235/40R18.
          Onhan tuo 235/40R18 myös speksattu koko E34:ään, mutta noi 17 ja 18" on ollut vaan Motorsportteihin.

          No itselläni on seuraavat oireet:
          Vakio rengastus 205/60R16 ei ongelmia (vakio aluvanne)
          235/45R17 pilipali vanteet muovisilla keskiösovitteilla vain hyvin lievä tarinä 95km/h:n kohdalla.
          235/40R18 merkkivanteilla ja tiukoilla keskiö rei'illä tasainen tärinä 90-100km/h ja uudestaan 130km/h kohdalla.

          Mikä asiasta tekee mielenkiintoisen on se, että kaikki etupään tangot ja nivelet on vaihdettu uusiin ja se että nuo merkkivanteet on kahteen kertaan tarkastettu että niissä ei ole heittoja ja että puntit on kohdillaan. Koitettiin jopa tuota että väännettiin renkaat pois vanteilta ja pistettiin eri asentoon takaisin, mutta ei auttanut.

          Eipä ole vielä ketään keksinyt mistä voisi vielä vikaa etsiä?

          Niin ja tuo etupään tankojen ja osien vaihto on kotioloissakin ihan simppeliä ja onnistuu ihan perinteisillä työkaluilla. Pitää vaan muistaa kun tukivarret vaihtaa, että ei kiristä korinpuoleisia päitä ennen kuin auto on laskettu pyörien päälle, muutoin on korin puoleisten puslien ikä aika lyhyt.

          Ootko muuten kysynyt tarviketuonnista noita osia? Siellähän kaupataan alkuperäis osia.
          Someone has to take the lead

          Comment

          • jsa014
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1651
            • Turun Pallivaha

            #20
            Originally posted by G.a.G.m.B.M.W. View Post
            Onhan tuo 235/40R18 myös speksattu koko E34:ään, mutta noi 17 ja 18" on ollut vaan Motorsportteihin.
            Mulla on 540:ssä kuskin oven kohdalle sisäpellissä kyltti jossa rengaskoot, ja siellä on tuo 235/45R17. Luulisi että eivär laittaisi sitä 540:n oveen jos em koko olisi vain M5:een
            316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #21
              Originally posted by Petteri75 View Post
              Allekirjoittanut yrittää kovasti säästää etupään remonttia varten, sinne tulee Lemförderin / OEM -osaa ainakin tukivarsien ja reaktiotankojen muodossa, muutamat puslat viime kesänä jo vaihtuivatkin. Ikävä kyllä hukkasin sen Lemförderin luettelon PDF-muodossa, jossa oli mukavasti kaikki E34-alustan osat.. Aina kannattaa sijoittaa laatuun, mutta:

              -Ovatko nuo M5:en reaktiotangot, tukivarret puslineen jne vaihdettavissa, kun käytössä on tunkki ja Bilteman perustyökalusarja? Älköön unohdettako, että E34 ja BMW yleensä ovat aivan uusia työkohteina.

              -KL-varaosista saa varmasti mitä vain, mutta kun esim. noita Lemförderin osia on tilattavissa luettelosta mihin tahansa vauhtiputkaan, onko pk-seudulla liikettä josta saisi edes nimellistä alennusta hiukan enemmän?

              Kuten tuossa tuli loppukesästä jo runoiltua, auton ainoa vika (tällä hetkellä) on v-mäinen tärinä 90-110km/h vauhdissa, muuten kyyti on mukavaa. Tämän lisäksi pitäisi taakse vaihtaa toinen hydraulipallo, joten ainakin pientä toivoa olisi, että aivan ensimmäiseksi ei tarvitsisi ottaa 2000€:n pikavippiä, vaan saisi hankittua uuden ilmastoinnin kompressorin kesäksi. Tai sitten EDC-iskarit hajoavat kaikki kerralla ja joku saa halvalla projektin..
              Niitä Lemförderin kataloogeja jotka on hukassa löytyy täältä. Perustyökalujen lisäksi tarvitaan prässiä jos aikoo reaktiotankoihin saada uudet puslat paikoilleen. Autonosturista on suurta apua, mutta onnistuu nuo hommat myös kun auto on pukkien päällä.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • SledgeHammer82
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1651
                • Pk-seutu

                #22
                Originally posted by G.a.G.m.B.M.W. View Post
                Onhan tuo 235/40R18 myös speksattu koko E34:ään, mutta noi 17 ja 18" on ollut vaan Motorsportteihin.

                ...
                Lievä OT-huomautus, mutta omassa 525i:ssä on lukenut tehtaalta luovutettaessa rekisteriotteessa 235/45R17 rengaskoko.

                Comment

                • Tenox
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 1732

                  #23
                  Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                  Lievä OT-huomautus, mutta omassa 525i:ssä on lukenut tehtaalta luovutettaessa rekisteriotteessa 235/45R17 rengaskoko.
                  Omassa 540ia:ssa puolestaan vain 15" orkkiskokona (myös ohjekirjassa). Vaihtoehtoisesti muutoskatsastettuna on sitten nyt myös 17" gummit.
                  Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                  Comment

                  • Petteri75
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2565
                    • Kirkkonummi

                    #24
                    Originally posted by Leka View Post
                    Niitä Lemförderin kataloogeja jotka on hukassa löytyy täältä. Perustyökalujen lisäksi tarvitaan prässiä jos aikoo reaktiotankoihin saada uudet puslat paikoilleen. Autonosturista on suurta apua, mutta onnistuu nuo hommat myös kun auto on pukkien päällä.
                    No peehana Itse olen yrittänyt jo pari-kolme kertaa tonkia tuotakin sivustoa, mutta ei vain eteen osunut - kiitos kovasti!

                    Sana prässi ohjaa kyllä pajalle, autonosturi suorastaan heittää sinne - autohallissa ei suurempia remontteja tehdä edes luvan kanssa. Pitää saada lisää saturaisia säästöpossuun sitten..
                    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                    Comment

                    • nut
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 1613
                      • Vaasa/Kauhajoki

                      #25
                      Älä kuuntele Lekan pelotteluja, sillä on ittellä vaan liian hyvät pelit ja vehkeet

                      Eiköhän tuon 235/45R17 rengaskoon ole saanut kaikkiin E34:iin ihan tehtaalta jos on vain ruksittu sopivat vanteet lisävarustelistalta. Omassa nuo M5-vanteet alla eikä minkään valtakunnan tärinöitä ilmennyt, olen kyllä vahvasti sitä mieltä että jotain on alustassa ja/tai itse rengaspaketissa mätää jos tärisee. Saattaahan se tutisuttaa jostain muualta kuin etupäästäkin, ottaen huomioon minkä määrän kumipuslaa tuo takakelkkakin on sisäänsä syönyt.

                      Ps. KL-varaosista febi-bilsteinin takakelkan puslat 22 eur/kpl. Omaan oli 2000 vuonna vaihdettu original BMW puslat jo kertaalleen ja oli aivan perstunut taas, ajettu tällä välin joku alle 150 tkm, kaipa näillä nyt vaihdetuilla paaliin asti sitten ajaa
                      BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #26
                        E34:n alustat ovat kaikissa lähes samat, M5:ssä ja muistaakseni isokoneisimmassa ja tietyillä varusteilla olevissa on ollut alumiiniset tukivarret edessä kun muissa on rautaiset, mutta muuten suuria eroja ei ole kuin takapäässä (järeämmät vetarit, laakeroinnit jne. isokoneisissa).

                        Ei se aina niin mene että kalliimpi on parempi, samoja osia kun saa halvemmallakin. Ebaysta kun itse hommasin eteen nuo kaikki neljä tukivartta kokonaishintaan 130e, oli puslat bimmerin originaalit. Motonetistäkin saa usein alkuperäisvalmistajan osia ja kl-varaosista saksalaisia osia bmw-merkkiliikettä huomattavasti halvemmalla. Hintatietoinen kannattaa olla eikä ottaa liian ylimielistä asennetta halvempia tuotteita kohtaan, ei se hinta aina tule laadusta.

                        E34:n alustan tapauksessa olen ehdottomasti sitä mieltä, että yksittäistä puslaa jos sinne rupeaa vaihtamaan, kusee vain omaan pakkiinsa. Kerralla kaikki uusiksi niin ei tarvitse käydä nelipyöräsuuntauksissa kerran kuussa. Kun tietää mistä ostaa niin etupääremppa ei vie konkurssiin. Metro-autossa teettämällä voi käydä toisin...
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • G.a.G.m.B.M.W.
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2004
                          • 52

                          #27
                          Jepulis Cell puhuu aisaa! tai siis asiaa!
                          Kyllähän noita vanteita toki in saanut kun on ruksannut varustelistaa, muotoillin asiani ehkä hieman väärin. Perimmäinen tarkoitus oli, että kun alla on alkuperäiset BMW vanteet on koko mikä hyvänsä, niin uskon vakaasti että nuo tärinä ongelmat joko häviää kokonaan tai vaimenee ainakin oleellisesti.

                          Kaippa ne tuolla tehtaalla ovat osanneet laskea kaikki jousittamattomat massat hieman tarkemmin kuin me???

                          Kyllähän nuo motonetin osatkin sinne passaa, itselle jäi viime rempan jälkeen vaan kutina, että tarkastan aina alkuperäisen osan hinnan ennen kuin juoksen esim motonetistä hakemaan. Elävä esimerkki apusimpukan pusla. Motonetissä oli tuolloin 18€ ja alkup. ME autossa 16€ en jaksa uskoa että osan hintaa viilataan alas hirveesti jos tilaa vaihtotyön samalla?

                          Edit: nyt näyttää tuo pusla olevan moponetissä 15,81€ ????
                          Last edited by G.a.G.m.B.M.W.; 03-01-2007, 19:15. Reason: Puslan hintaa korjailtiin!
                          Someone has to take the lead

                          Comment

                          • Leka
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 7701
                            • Vilppula

                            #28
                            Originally posted by Cell View Post
                            E34:n alustat ovat kaikissa lähes samat, M5:ssä ja muistaakseni isokoneisimmassa ja tietyillä varusteilla olevissa on ollut alumiiniset tukivarret edessä kun muissa on rautaiset, mutta muuten suuria eroja ei ole kuin takapäässä (järeämmät vetarit, laakeroinnit jne. isokoneisissa).

                            Ei se aina niin mene että kalliimpi on parempi, samoja osia kun saa halvemmallakin. Ebaysta kun itse hommasin eteen nuo kaikki neljä tukivartta kokonaishintaan 130e, oli puslat bimmerin originaalit. Motonetistäkin saa usein alkuperäisvalmistajan osia ja kl-varaosista saksalaisia osia bmw-merkkiliikettä huomattavasti halvemmalla. Hintatietoinen kannattaa olla eikä ottaa liian ylimielistä asennetta halvempia tuotteita kohtaan, ei se hinta aina tule laadusta.
                            Al-alatukivarsiin on tömätty 520-540 ja ovat olleet takuulla orkkiksia...

                            Hinta ei tule laadusta, totta osittain. Otetaan yksi esimerkki: Olen pitänyt käsissä E34:n Al-alatukivarsia, toisesta oli hiottu hyvinkin tunnettu logo pois, mutta molemmissa oli sama numerosarja. Hintaero vaivaiset 50%, mistäs luulette sen johtuvan? Made in Italyt jätän kokeilematta ja samaa suosittelen muillekkin.

                            Originally posted by Cell
                            E34:n alustan tapauksessa olen ehdottomasti sitä mieltä, että yksittäistä puslaa jos sinne rupeaa vaihtamaan, kusee vain omaan pakkiinsa. Kerralla kaikki uusiksi niin ei tarvitse käydä nelipyöräsuuntauksissa kerran kuussa. Kun tietää mistä ostaa niin etupääremppa ei vie konkurssiin. Metro-autossa teettämällä voi käydä toisin...
                            Aamen.
                            sigpic

                            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                            Comment

                            • jsa014
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 1651
                              • Turun Pallivaha

                              #29
                              Noniin, nyt olis sitten aika alkaa osia tilaileen. Eli varmuuden välttämiseksi, laitan nyt osat jotka meinasin vaihtaa, saa viisaammat kommentoida meneekö turhaa vaihtoon ja unohtuiko jotain.



                              Tuosta osat 2,7 ja 8
                              LEFT ALUMINIUM WISHBONE 31121139987
                              RIGHT ALUMINIUM WISHBONE 31121139988
                              ROD WITHOUT RUBBER MOUNTING LEFT 31121141097
                              ROD WITHOUT RUBBER MOUNTING RIGHT 31121141098



                              Tuosta osa 6
                              STABILIZER LINK 31351134582



                              Tuosta osat 3,9 ja 15
                              TIE ROD 32211135666
                              TIE ROD,CENTER 32211138854
                              RUBBER MOUNTING D=27MM 32211136452



                              Tuosta osa 2
                              RUBBER MOUNTING 33311129760



                              Ja tuosta osa 6
                              PITMAN ARM 33321126476

                              Ja Bilsteinin sprintit tai Koni sportit tietenkin.
                              316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                              Comment

                              • Sturmovik
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 360
                                • häme

                                #30
                                Juu siinähän ne olikin kokolailla Muista tutkia vielä missä kunnossa iskareiden yläpäiden laakeroinnit on.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎