Kiitos Lekallekin. Tuo pdf näytti niin uskottavalta, että nyt laitoin sitten tilaukseen eteen nuo P36-3019:t. Raportoin miten äijän käy.
Katotaas kuin äijän käy. Ite laitoin juuri samat pumput 540:n eteen, kun auton laski alas, jäi keula 30mm entistä korkeammalle kun makas B8:en pohjauskumin päällä. Joutu purkamaan iskarin ja lyhentämään pohjauskumin 85->15mm.
Takatukivarren puslien kunto, osa# 2 kannattaa tarkistaa.
Alustaremontti tekemistä vaille valmis. Takatukivarren puslat ovat vaihtokunnossa. Epäkeskopuslat (# 33 32 9 058 824) näyttävät olevan samanhintaisia kuin tavalliset. Kannattaako moiset hankkia takatukivarren ulommiksi pusliksi lievän madalluksen seuraksi, vai osuuko takapään pyöränkulmat kohdilleen vakiopuslillakin?
Alustaremontti tekemistä vaille valmis. Takatukivarren puslat ovat vaihtokunnossa. Epäkeskopuslat (# 33 32 9 058 824) näyttävät olevan samanhintaisia kuin tavalliset. Kannattaako moiset hankkia takatukivarren ulommiksi pusliksi lievän madalluksen seuraksi, vai osuuko takapään pyöränkulmat kohdilleen vakiopuslillakin?
Epäkeskopuslilla voi säätää takapyörien aurausta tarvittaessa, säädettävä rakenne tuohon löytyy M5:sta.
Omassa kaikki kulmat takana madalluksen (-10mm) jälkeen olivat tehtaan ohjearvojen sisällä.
Alustaremppa ajankohtainen täälläkin päin. Taka-apurungon puslat on loppu ja osat odottaa hyllyllä. Takavakaajan koiranluut vaihdoin kun olivat ihan riekaleina.
Katsastus setä kertoi että reaktiotankojen pallonivel on väljä, joten vaihdettava on. Tässä vaan arvon että uskaltaako muuta kun Lemförderiä ostaa? Esim jotain muita saksalaisia?
Samalla vaihtuu heikossa hapessa olevat etuiskarit. Tulossa on Bilstein Sprint B8:t. Toivottavasti toimii edellisen omistajan laittamien Weitecin jousten kanssa. Osa etupään osista on varmastikin vaihdettu, ja auto on nytkin ihan hyvä ajaa. Ei vetele tms. Välillä tosin kolisee, mikä toivottavasti johtuu noista reaktiotangoista ja huonoista iskareista.
Tarviiko etuiskareiden vaihdon yhteydessä varautua vaihtamaan iskarin yläpäähän jotain osia? Jos niin mitä? Auto menee pajalle iskarien vaihtoon, joten tulisi tavallaan tietää etukäteen näkemättä mitä osia ostaa.
Tarviiko etuiskareiden vaihdon yhteydessä varautua vaihtamaan iskarin yläpäähän jotain osia? Jos niin mitä? Auto menee pajalle iskarien vaihtoon, joten tulisi tavallaan tietää etukäteen näkemättä mitä osia ostaa.
Kunnon perusteella. Tuli viime viikolla vaihdettua etupään palikat ja yläpään laakeri vaikutti olevan ihan iskussaan. Puhdistin kuitenkin laakerin ja laitoin uudet laakerirasvat sisään. Muut tarvittavat osat tuleekin noiden Sprinttien yhteydessä. Uudet yläpään laakerit voivatkin sitten mallista riippuen olla yllättävän hinnakkaat...
Puhdistin kuitenkin laakerin ja laitoin uudet laakerirasvat sisään. Muut tarvittavat osat tuleekin noiden Sprinttien yhteydessä...
Mitäs niitte sprinttien mukana tarkemmiottaen sit tulee? Iteki pitäs kyseinen sarja tilaa.
Ja mihi hintaa porukat noita bilsteinin sprinttei on ostanu? Ja mistä?
Mitäs niitte sprinttien mukana tarkemmiottaen sit tulee? Iteki pitäs kyseinen sarja tilaa.
Ja mihi hintaa porukat noita bilsteinin sprinttei on ostanu? Ja mistä?
No eipä siinä muuta kuin lukitusrengas, jolla iskari kiinnitetään tolppaan, suojakumi sekä iskarinvarteen uusi lukkomutteri. Kannattaa sitten olla tilatessa tarkkana, löytyy n+1 kappaletta erilaisia iskarinyläpäitä e34:sessa.
No eipä siinä muuta kuin lukitusrengas, jolla iskari kiinnitetään tolppaan, suojakumi sekä iskarinvarteen uusi lukkomutteri. Kannattaa sitten olla tilatessa tarkkana, löytyy n+1 kappaletta erilaisia iskarinyläpäitä e34:sessa.
Takaiskareihin ei tule B8:ien mukana pölysuojia. Ainakin 525:een on sitten 3:a erillaista yläpäätä etuiskareihin, joten tarkkana...
Takaiskareihin ei tule B8:ien mukana pölysuojia. Ainakin 525:een on sitten 3:a erillaista yläpäätä etuiskareihin, joten tarkkana...
Jep. Takapää onkin vasta huomisen ohjelmassa, joten siitä en vielä osannut kommentoida.
BTW. Tähänkin keskusteluun linkittämäsi Bilstein-kataloogi piti ainakin mun -95 525i:n kohdalla paikkansa. Hyvä linkki - ei nimittäin iskarikauppiaskaan ollut varma mitkä iskarit myydä, linkin kataloogi ratkaisi ongelman.
Jaahas, homma etenee kun mummo lumessa. Tänään tuli viimeinkin Bilsteinin Sprintit Saksasta, oli pitkä toimitusaika kun ei ollu niillä varastossa. No, kotona nyt kuitenkin. Ja hintaahan niille tuli 579€.
.........
Nyt alkaa olla romut kotona, seuraavana sit palikat alle. Laitan kaikkien osien lopulliset hinnat sitten kun homman on bueno.
No, joko on tapahtunut jotain edistystä?
Pitäs iteki hommailla niveliä,puslia yms mutten viitti atp:stä ostaa kun on ollu vähä paskaa palautetta niiden kestävyydestä. laskeskelin Kl-varaosien hinnoista jokseenkin täydellisen alustarempan hinnan mihin ei oo laskettu iskarien, jousien ja mahdollisesti niiden yläkiinikekumien hintaa. Mut muuten paketille tuli kyl hinnaks 999e
Kyllähän se vähän kirpasee toki eikä se 2000e oo mitenkää kaukana ku lisää iskarit ja jouset vielä. Kannattavaa tän ikäseen autoon? Ei, mutta minkäs teet...
EDIT. Jaa olihan jsa saanu jotain aikaan, olin vaan hypänny sivun yli lukiessa threadia. No mutta miten muilla, onko edistystä tapahtunu ja kokemuksia osista?
Perjantaina vaihdatin koslaani (525i Touring -94) reaktiotangot ja etuiskarit. Reaktiotangot ostin foorumin kautta ja ne ovat saksalaisen Vaicon valmistamat. Puslat niissä oli valmiiksi paikoillaan. Toivottavasti nuo nyt kestää.
Iskareiksi tuli Bilstein Sprintit Weitecin jousien kaveriksi. Lisäksi vaihtui jousen ala- ja yläpään kumit. Sprintit tilasin Modificars.fi:stä ja kumit tuli marmoritiskiltä. Nuo kumit ostin, koska hiljaisessa vauhdissa kuului sellaista narinaa etupäästä. Hieman epäilin voisiko johtua noista, vai onko yläpään laakerit kaput. Mut ei sitä ääntä sinnekään voinut paikallistaa. No, nyt ei kuulu mitään.
Rempan teki Oulussa Nikunen ja täytyy sanoa että tyytyväinen olen liikkeen toimintaan. Heidän ennakkoarvio oli 3-3,5 tuntia ja muutaman muun liikkeen arviot 4-5 painottuen tuohon viiteen tuntiin. Rempassa meni sitten 3 ja olivat vaihtaneet vielä extrana yhden raidetangon pään kun oli kulmia säädettäessä huomattu väljyyttä. Lopuksi säädettiin kulmat.
Osat maksoivat rahteineen 450 euroa ja työt sisältäen suuntauksen ja raidetangon pään 280. Yhteensä siis 730 eugenia.
Aika paljon muuttui keulan toiminta. Ennen remonttia alkoivat satunnaiset kolahtelut muuttua pikkuhiljaa yhtäjaksoiseksi kolinaksi. Nyt ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Jarrutuksissa oli alkanut myös esiintyä ajoittain vapinaa, sekin on totaalisesti poissa. Katsastuksessa pyysin etsimään väljät nivelistä ja setä löysi väljää kummankin reaktiotangon pallonivelestä.
Entiset iskarit oli ilmeisesti orkkikset ja ehtoopuolella. Mutta ei täysin kaput. Katsastuksessakin niistä tuli huomautus muttei vaihtopakkoa. Jousitus on nyt täysin eri planeetalta! Jämäkkä muttei mielestäni liian kova, joskin mukavuutta tuo 15" papparenkaat Millainen lie olisi 18" kuminauhoilla. Perässä on hyvässä kunnossa olevaa originaali kamaa automaattisella tasonsäädöllä. Keula ja perä ovat silti hyvin balanssissa eikä perä tunnut mitenkään liian löysältä.
Taka-apurungon puslat ovat vielä vaihtamatta, kun en ulosvetäjää ole saanut. Parista liikkeestä tiedustelin hintaa ja arviot olivat 250-330 euron välillä. Käsittämätöntä riistoa tai sitten tietämättömyyttä ja sen takia varman päälle pelaamista. Saa kertoa jos joku tietää edullisen paikan Oulun seudulla noiden vaihtoon. Myös työkalut tuohon hommaan voin kohtuuhinnalla ostaa.
Last edited by Violin; 21-08-2007, 15:04.
Reason: Kulkineen tyyppi lisätty
Mitenkäs kun eri vuosimalleissa on erilaiset iskarien yläpään laakerit/tuet, niin eikös niissä lähinnä vaihdu vaan iskarin varren paksuus kiinityksen osalta? Mutta onko ne kaikki samanlaisia korin kiinityksen puolelta? Että esim uudemman mallisen iskarin yläpään ja täten iskarin saa kiinni vanhempaan koriin missä normaalisti on vanhempi yläpää?
Täälläpäin apurungon puslien vaihto E34 maksoi 60€.
HUH hah hei! Kyllä sitä tyhmää yritetään rahastaa. En kyllä alle satasen hinnalla itsekään miettisi DIY vaihtoehtoa. Ihanko jossakin firmassa vaihdatit vai oliko tuo joku kaverihinta?
HUH hah hei! Kyllä sitä tyhmää yritetään rahastaa. En kyllä alle satasen hinnalla itsekään miettisi DIY vaihtoehtoa. Ihanko jossakin firmassa vaihdatit vai oliko tuo joku kaverihinta?
Comment