Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
    Onko mitään tietoa eri ikäisten välillä tuon "valmistusvirheen" vakavuudesta? Ainakin oma -96 talviauto on lähes täysin ruosteeton ja ovet on virheettömät. Vaan ei ole tuokaan aina uinut suolassa. Tarkennuksena, että toki peräluukun saumoissa on aavistus ruosteesta ja tankin luukussa myös.
    Ihan randomilla tuntuu olevan. Mulla yksi ovi saumasta kukki, muut oli ehjiä. Jotain skeidaa jäänyt saumaan valmistusvaiheessa.

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1838
      • Kotona/Poissa

      Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
      Tuo on kyllä epäonnistunut E39:ssä. Varmaan kaikissa näissä tuolla jotain kuprua näkyy.
      Totta. Tuo syvennyksen pohjaosa olisi pitänyt tehdä toisinpäin kaltevaksi, niin kaikki valumavedet olis automaattisesti valuneet ulos. Nyt vettä jää pieniä määriä sinne lillumaan. Toinen vaihtoehto olis ollut jonkinlaisen tyhjennysreiän tekeminen tuonne syvennyksen alimpaan kohtaan.

      Toinen suunnitteluvika on se takaluukun kittisauma siitä rekisterikilven päältä. Siinä missä sauma kaartuu se kitti murtuu helposti ja ruosteen alkamiselle ei ole estettä.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • BMW_Harrastaja
        BTCF Member
        • Dec 2012
        • 819
        • Oulu area

        Originally posted by Havis View Post
        Totta. Tuo syvennyksen pohjaosa olisi pitänyt tehdä toisinpäin kaltevaksi, niin kaikki valumavedet olis automaattisesti valuneet ulos. Nyt vettä jää pieniä määriä sinne lillumaan. Toinen vaihtoehto olis ollut jonkinlaisen tyhjennysreiän tekeminen tuonne syvennyksen alimpaan kohtaan.

        Toinen suunnitteluvika on se takaluukun kittisauma siitä rekisterikilven päältä. Siinä missä sauma kaartuu se kitti murtuu helposti ja ruosteen alkamiselle ei ole estettä.
        Jep ja jep. No nämä on onneksi melko kosmeettisia ongelmia verrattuna moneen oikeasti mätänevään merkkiin, mutta silti noita ratkaisuja täytyy hämmästellä. Kohtuullisen vähän nämä kokonaisuutena näyttäisi ruostuvan, kun katselee noita kohta 19 vuotta vanhan auton peltejä. Toisesta E39:stä ei voi johtopäätöksiä vetää, kun ei ole suolassa uinut.
        BMW driver and owner since 2000.

        Comment

        • Gedd
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2010
          • 479
          • Tampere

          Mulla on ollut jotain hullun tuuria noiden tankinluukkujen kanssa, itsellä ollut 2 ja tutulla 2 e39 ja missään ei ole tankin luukun syvennys kukkinut.

          Tämä nykyinen yksilö tarjoaa alkavaa kukkaa vain takaluukun ja puskurin välissä olevaan peltiin pari pientä kohtaa ja peilikolmion alta.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by öpel View Post
            Automyyjä on aina huijari, yksityinen tai firma. Tosin enemmän se yksityinen taitaa kusettaa, koska laki ei velvoita mihinkään turvaan, vain perävalotakuu.
            Mihin sinä muuten omat autosi olet "hukannut"...upottanut suohon vai "huijannut" ja myynyt eteenpäin?

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Ramzez View Post
              Kori ja tekniikka ovat omasta mielestäni jopa erittäin hyvässä kunnossa. Sen sijaan Suomen suolatut tiet ovat kuitenkin tehneet tehtävänsä ja auton jokainen ovi kuljettajan puolen takaovea ja konepeltiä lukuun ottamatta, kärsivät eriasteisista ruostevaurioista, pääsääntöisesti jäljet ovat saumoissa.
              Suomen teillä tai/ja suolauksella tällä saumaongelmalla ei vaan ole mitään tekemistä.
              Suomessa pyörii satoja vanhoja paljon ajettuja ja "suolaa saaneita" e39:jä jossa kaikki luukut ovat edelleen virheettömiä.
              Toisaalta, täällä on paljon etelä-Italian tuonteja jotka suolaa eivät ole nähneet ikinä ja ne ovat ihan täynnä kuppaa.
              Tämä ovien/luukkujen saumaongelma johtuu edelleenkin siitä että luukkujen valmistusprosessissa käytettyjä huuhteluliemiä ei ole vaihdettu+puhdistettu riittävän hyvin ja kuivaus on ollut puutteellista ennen saumausta, jolloin puristesaumaan jääneet epäpuhtaudet reagoivat sinkin kanssa.
              Näin se on e39:ssä, Mazda 6, Ford Focus, mersut, jne,jne, eli tämä on ihan puhtaasti sisäsyntyinen ongelma johon ei voi vaikuttaa muuta kuin esim.uusien Focuksien kokonaan uudelleen sauman käsittelyltä+saumauksella+maalauksella.
              Se "suola" ei edelleenkään vaikuta ehjän maalin+lakan+pohjamaalien läpi sinkattuun peltipintaan, vaan tässä ongelmat alkaa itse rakenteen sisältä.

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1838
                • Kotona/Poissa

                Originally posted by Hemi View Post
                Suomen teillä tai/ja suolauksella tällä saumaongelmalla ei vaan ole mitään tekemistä.
                Itse asiassa on kyllä sen verran, että suolattomassa ympäristössä ongelmien ilmestyminen hidastuu huomattavasti suolaiseen ympäristöön verrattuna. Hyvin suojattuna pelti kestää lähes isältä pojalle säässä kun säässä.

                Kun niitä täydellisesti onnistuneita suojauksia ja täysin kolhuttomia peltejä alkaa olla kappalemääräisesti aina vaan vähemmän ja vähemmän kun puhutaan E39:eistä.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Havis View Post

                  Kun niitä täydellisesti onnistuneita suojauksia ja täysin kolhuttomia peltejä alkaa olla kappalemääräisesti aina vaan vähemmän ja vähemmän kun puhutaan E39:eistä.
                  Kun katsoo nettiauton tarjontaa, aika monessa on havaittavissa ovissa jonkin verran kupruuntumista (jos kuvat vaan ovat hyvät). Lisäksi kun aiemmin tiedustelin E39:n ovia eri purkaamoilta, täysin saumoistaan ruosteettomat ovet olivat kiven alla. Ehkä sitten ne kaikki hyvät kappaleet oli jo myyty, mutta paljon tuntuu olevan saumavikaista E39:n ovea liikkeellä.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Havis View Post
                    Itse asiassa on kyllä sen verran, että suolattomassa ympäristössä ongelmien ilmestyminen hidastuu huomattavasti suolaiseen ympäristöön verrattuna. Hyvin suojattuna pelti kestää lähes isältä pojalle säässä kun säässä.

                    Kun niitä täydellisesti onnistuneita suojauksia ja täysin kolhuttomia peltejä alkaa olla kappalemääräisesti aina vaan vähemmän ja vähemmän kun puhutaan E39:eistä.
                    Siis itse ongelmaan sillä suolalla ja suolattomuudella ei ole merkitystä, koska se "muhiminen" ja vauriot alkavat sisältäpäin.
                    Ok, toki sillä on siinä kohtaa kun saumakitin alla saumassa sinkki alkaa luopumaan ja pullistaa puristeliitoksen auki ja samalla repäisee pinnan auki saumakitin vierestä.
                    Suolavesi tämän jälkeen toki jonkin verran nopeuttaa sinkityn vaurioalueen laajenemista, mutta kyllä se perusvahinko on jo tapahtunut.

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3654
                      • Raisio

                      Se onko likaliemivammainen ovi kuivassa ja lämpimässä ilmassa ilman suolasumua vrt puolet vuodesta koskeassa suolakurahiekkaliemessä ei muka tee eroa:think
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by ritariässä View Post
                        Se onko likaliemivammainen ovi kuivassa ja lämpimässä ilmassa ilman suolasumua vrt puolet vuodesta koskeassa suolakurahiekkaliemessä ei muka tee eroa:think
                        Juurihan kerroin että tottakai on eroa vaurion laajenemisen suhteen sen jälkeen kun itse perusvaurio on ensin realisoitunut, eli saumakitti on auennut ja puhkaissut maalipinnan.
                        Eli, siihen suolalla EI ole vaikutusta kuinka nopeasti tai hitaasti saumassa tapahtuva reaktio lopulta hajoittaa sauman/maalipinnan.
                        Sitä ehjää maalipintaa ei mikään suolasumu läpäise.
                        Jos syntynyttä vauriota ei korjata, kyllähän se Suomen, Ruotsin tai vaikkapa Saksan suolaliemissä laajenee jonkin verran nopeammin kuin vaikkapa eteläisessä Italiassa.
                        Sinkatussa rakenteessa vaurion leviäminen ei kuitenkaan tapahdu samalla tavalla eikä nopeudella kuin puhtaassa teräsrakenteessa, vaan kyse on sinkin luopumisnopeudesta(vrt.esim.sinkattu ämpäri kaivossa).

                        Comment

                        • Gedd
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2010
                          • 479
                          • Tampere

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Juurihan kerroin että tottakai on eroa vaurion laajenemisen suhteen sen jälkeen kun itse perusvaurio on ensin realisoitunut, eli saumakitti on auennut ja puhkaissut maalipinnan.
                          Eli, siihen suolalla EI ole vaikutusta kuinka nopeasti tai hitaasti saumassa tapahtuva reaktio lopulta hajoittaa sauman/maalipinnan.
                          Sitä ehjää maalipintaa ei mikään suolasumu läpäise.
                          Jos syntynyttä vauriota ei korjata, kyllähän se Suomen, Ruotsin tai vaikkapa Saksan suolaliemissä laajenee jonkin verran nopeammin kuin vaikkapa eteläisessä Italiassa.
                          Sinkatussa rakenteessa vaurion leviäminen ei kuitenkaan tapahdu samalla tavalla eikä nopeudella kuin puhtaassa teräsrakenteessa, vaan kyse on sinkin luopumisnopeudesta(vrt.esim.sinkattu ämpäri kaivossa).
                          Komppaan tätä. Tehtiin aikanaan takuuseen tuhansia saumakittikorjauksia, BMW ei ole ainoa joka tästä ongelmasta kärsii.

                          Vanhemmissa ~+5v autoissa lähti yleensä ekan viillon jälkeen lähes koko sauma sormin vetämällä yhtenä palana irti ja alla oli kunnon rapurutto vaikka kitti olisi päällepäin täysin ehjän näköistä ja siinä olisi siisti ehjä maalipintakin vielä kitin päällä.

                          Uudemmissa autoissa kitin irroittamiseen tarvittiin huomattavaa väkivaltaa ja alla oli täysin ehyt pelti.

                          Ja tämä hyvinkin säännönmukaista siitä riippumatta kuinka mätä auto muuten oli tai paljonko oli kilometrejä, kitti jotenkin kovettuu iän myötä ja alkaa päästämään paskaa alleen ja sitten on piru irti eikä sitä näe päällepäin ennen kuin on myöhäistä. Korkeintaan voi koputella kittejä ja tunnustella kuinka kovalta/pehmeältä/ontolta se tuntuu.

                          Ja koska oli pakko käyttää samoja aineita kuin tehtaalla niin loppuaikoina alettiin näkemään autoja joihin olimme itse 3-4 vuotta sitten jo tehneet saman korjauksen. Siinä vaiheessa oli onneksi jo lupa käyttää parempia aineita...

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Gedd View Post
                            Komppaan tätä. Tehtiin aikanaan takuuseen tuhansia saumakittikorjauksia, BMW ei ole ainoa joka tästä ongelmasta kärsii.

                            Vanhemmissa ~+5v autoissa lähti yleensä ekan viillon jälkeen lähes koko sauma sormin vetämällä yhtenä palana irti ja alla oli kunnon rapurutto vaikka kitti olisi päällepäin täysin ehjän näköistä ja siinä olisi siisti ehjä maalipintakin vielä kitin päällä.

                            Uudemmissa autoissa kitin irroittamiseen tarvittiin huomattavaa väkivaltaa ja alla oli täysin ehyt pelti.

                            Ja tämä hyvinkin säännönmukaista siitä riippumatta kuinka mätä auto muuten oli tai paljonko oli kilometrejä, kitti jotenkin kovettuu iän myötä ja alkaa päästämään paskaa alleen ja sitten on piru irti eikä sitä näe päällepäin ennen kuin on myöhäistä. Korkeintaan voi koputella kittejä ja tunnustella kuinka kovalta/pehmeältä/ontolta se tuntuu.

                            Ja koska oli pakko käyttää samoja aineita kuin tehtaalla niin loppuaikoina alettiin näkemään autoja joihin olimme itse 3-4 vuotta sitten jo tehneet saman korjauksen. Siinä vaiheessa oli onneksi jo lupa käyttää parempia aineita...
                            Joo, tässä kolaripuolella on ihan samaa nähty jo "maailman sivun", kun luukku saa vähän isomman tällin, niin rakenteiden avautuessa/paljastuessa näkee kyllä hyvin mistä on kyse.
                            Se saumakittihän kovettuu jos/kun se pääsee ilman kanssa tekemisiin, eli käytännössä silloin kun se sinkin luopumisprosessin alkaessa irtoaa alustastaan(ehkä sinkin luopumisessa syntyneet yhdisteet vaikauttavat myös?).

                            Tässäkin sauman ja maalin alta lopulta paljastuva ruskeaksi värjääntyneen rakenteen pitää ymmärtää olevan pohjimmiltaan muuta kuin normaalin teräspellin ruostumista, jotta oikeat korjausmenetelmät voidaan ottaa käyttöön. Nimittäin tässä kohtaa ne perinteiset ruosteensuojausviritelmät ainoastaan pahentaa ja nopeuttaa prosessia jossa tietenkin jossain kohtaa alkaa ihan oikea rakennetta syövä ruostuminen.

                            Originally posted by Corrosion Suomi
                            Värjäytyminen:
                            Piillä tiivistetyt teräkset, joissa rautasinkkifaasin osuus sinkkikerroksessa on korkea, voivat jonkin aikaa altistuneena oltuaan saada punaruskean värisävyn,joka syvenee ajan myötä. Rautasinkkifaasi korrodoituu, missä yhteydessä siitä vapautuu rautaa, joka muodostaa ruostetta ilman tai sadeveden kosteuden vaikutuksesta. Ruosteella on voimakas värjäävä vaikutus, ja jopa pienet määrät saattavat saada aikaan merkittävää värjäytymistä. kuva:



                            Voimakasta värjäytymistä pidetään helposti merkkinä ruostesuojauskyvyn heikentymisestä tai katoamisesta.

                            Tämä pitää harvoin paikkansa. Rautasinkkiseos suojaa terästä paremmin kuin puhdas sinkki – jopa
                            30 % parannuksia on havaittu. Värjäytynyt pinta voidaan hyvin maalata, jos niin on ulkonäkösyistä
                            tarpeen. Eräällä värjäytyneellä valopylväällä, joka oli ollut käytössä yli 30 vuotta, oli mittauksissa todettu
                            olevan n. 70 mikrometrin sinkkikerros jäljellä, mikä pidentää sen käyttöikää noin 50 vuodella.

                            Comment

                            • zeppis
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2009
                              • 54
                              • Kirkkonummi

                              Oma kokemukseni E39 on pelkkää plussaa.
                              Joku mainitsi tankin täyttöaukon ruosteongelman. 3x E39 omistajana minulla ei ole ollut yhdessäkään ruostetta tankin täyttöaukossa. E34 tämä oli kyllä tavattavissa.
                              Jos olet nuori ja sinulla ei ole paljoa rahaa, mutta sinun olisi PAKKO saada 540
                              niin tee palvelus kaikille ihmisille jotka OIKEASTI välittää autoista. ÄLÄ osta.
                              Hommaat perusturvallisen 520 johon sinulla riittää rahaa juuri ja juuri korjata.
                              Tai sitten perusvarma 525d. Meidän perheessä oli -04 525d jolla ajoimme 460tkm ja isoin sijoitus oli 440tkm kohdalla ahdin. Ikinä ollut mitään ongelmia. Se kestää kun sitä huolletaan. Vaihdoin öljyt aina 15tkm kohdalla ja pidin hyvää huolta siitä. No nyt sitten tuli hommattua sen tilalle 540i6 ja voi luoja. Se on tosiaan ollut jollain varattomalla kakaralla joka ei ole ymmärtänyt autoista mitään. Ollaan menty kaikkialla siitä mistä aita on matalin. Tiesin kyllä ostaessani, että autossa on ongelmia, mutta yhden korjatessa kaksi uutta ilmestyy. Eli kirjaimellisesti auto on ajettu paskaks ja sit myyntiin ennenkuin leima loppuu. No nyt pelastan yhden suht harvinaisuuden ja koitan saada eheytettyä siitä taas normaalia hyvää kulkinetta.
                              Itse tykkään E39 hiljausuudesta vs E61:seen. Tosin vakiopyörillä E61 oli kyllä hiljainen, mutta 19"-20" limpuilla se piti kyllä melko kovaa mekkalaa vs
                              e39 19"
                              525 td -94 (Black Bastard, a.k.a Musta surma)
                              540i 6v Estate
                              Volvo 240 -82 TiC
                              Audi 1.8t Q
                              Subaru Justy 1.2 Tbo
                              Ex. E30 325 cabi, E61xd -06, 525d -04, 530d -02 Mitsu Evo IV, 330D Touring -00 Man, Seat Exeo ST 170 -10

                              Comment

                              • ritariässä
                                BTCF Member
                                • Jan 2006
                                • 3654
                                • Raisio

                                Jep, ei 540 kannata ostaa, puolet vuodesta sellaista täällä etelässäkin ettei voi kiihdytellä kun koko ajan ajonhallinta rajoittaa tehoa

                                Loppupään 540i6 tourinki polttelis kaikesta huolimatta, mutta ei noita pahemmin oo saksassakaan myynissä.
                                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎