Mitä jos ovenkahvat kitisee, mitäs niihin kannattaa laittaa voiteluaineeksi? Kaikki muut paitti kuskinoven kahva on alkanut tänä "talvena" kitistä sopivan kostealla kelillä.
Tero
mulla rupes parit ovenkahvat kitiseen.. laitoin ihan crc:tä(5-56 tms??) väliin, sinne saranoihin siis...mutta alko vähän ajan päästä taas, mutta ei kokoajan
laitan varmaan lisää vaan
Mitä jos ovenkahvat kitisee, mitäs niihin kannattaa laittaa voiteluaineeksi? Kaikki muut paitti kuskinoven kahva on alkanut tänä "talvena" kitistä sopivan kostealla kelillä.
Sisäkahvat vai ulko? Kitiseekö ne itsestään vai silloin kun oven avaa? Kuuluuko ääni varmasti kahvasta eikä lukosta?
Vaseliinityylinen spray (esim. Wurth Sebasto HHS2000) sopii sisäkahvan voiteluun, kahva lähtee ruuvilla irti jolloin nivel paljastuu. Ulkokahva on vaikeampi juttu koska sen nivel on piilossa, ehkä tuota sinnekin saa laitettua kun pitää kahvaa auki ja suihkuttaa sinne nivelien väliin. Lukkoon kannattaa suihkuttaa CRC:n aseöljyä spray-pullossa.
Wurth näyttää tältä:
Mulla on aika vasta alkanut pitää sisällä ärsyttävää ääntä seka ratti että kytkinpoljin.
Ratti vinkuu lämpimällä kun sitä kääntää vähänkään enempää. Luulen että tämä voi olla yhteydessä siihen kun yritin irroittaa ohjauspylvään muoveja reilu kuukausi sitten. En saanut niitä irti ja on tietysti mahdollista että liikkuivat siinä sitten jotenkin. Olen yrittänyt niitä heilutella kun ääntä kuuluu, mutta ei tunnut auttavan mitään. Tuntuu kuitenkin että ääni voisi tulla hyvin näistä muoveista. Pitäisiköhän kokeilla jotain teflon-spraytä tms. tuohon kohtaan missä ratti voi ottaa kiinni noihin ohjauspylvään muovikuoriin? :think Vai onko kellään parempia ideoita?
Nuo muovikuoret yritin irroittaa jotta olisin voinut tutkia tuleeko kuljettajan ovea sulkiessa ratista/ohjauspylväästä kuuluva rämähdys niistä, mutta ei se ilmeisesti tule. Tämä rämähdys ois myös mukava korjata.
Kolmas ärsyttävä ääni on kytkinpolkimesta lämpimällä lähtevä hiljainen "vihellys" kun sitä painaa. Se tulee selvästi sisältä toisin kuin jo pidempään ulkoa kuuluva kytkimen narina. Tämäkin ääni kuulostaa siltä kuin joku muovi hankaisi toista muovia. Ja ihan yllättäen tätäkään ääntä ei ollut viime kesänä, kun en ollut vielä käyttänyt irti kuljettajan jalkatilan yläpuolista peitelevyä, jonka läpi kytkinpoljin menee. Homma varmaan selviää jos käytän tuon levyn pois ja tutkin kuuluuko ääntä silloin.
Muuten olisi hiljaista, mutta nyt on alkanut kuulumaan apumiehen puolelta katosta napsahduksia kun auto on viileä. Jos kattoverhoilua painaa kattoluukun reunasta, kuuluu vastaava ääni. Mutta ihan kuin ääni kuuluisi ajon aikana enemmän b-pilarin läheltä eikä tuosta kohdasta. Kattoluukun kehyksen ruuvien kiristäminen ja verhoilun osittainen irrotus ei auttanut, täytyy kai purkaa kattoverhoilu kokonaan ja tutkia kattoluukun ympäristö kunnolla...
Ratti vinkuu lämpimällä kun sitä kääntää vähänkään enempää. Luulen että tämä voi olla yhteydessä siihen kun yritin irroittaa ohjauspylvään muoveja reilu kuukausi sitten.
Vinkuminen voi kuulua myös ratin akselin alareunassa olevasta muoviholkista. Siis se jalkatilassa oleva läpivienti moottoritilaan, sellainen vihreä holkki.
E39 sedan 96/97
-Vilkku ei palauta kunnolla, joutuu avittamaan kädellä *pikkuisen* ??
-Kuskin B-pilarista kuuluu jatkuvaa natinaa/narinaa, kädellä hakkaaminen ei auta.
-Apukuskin puolelta kuuluu jotakin napsuntaa kun siinä penkissä ei istu ketään.
-Kuskin korvaan kuuluu välillä voimakasta sirinää/metallista kilinää.. ratin ja airbagin kun kiristi uudestaan niin loppui vähäksi aikaa, nyt on alkanut taas
Kuulostaa hyvin tutulta!
Ajan myötä toi sirinä pahenee ja sitä rupeaa kuulumaan jo pienissäkin nopeuksissa. Älyttömän ärsyttävä soundi :(
Minulla sirisi mittaristo ja kehys, siis kaksi eri ääntä jotka kuului erilaisilla pinnoilla. Ja minullakin mittariston sirinä kuului aina samassa paikassa, ilmeisesti asfaltti oli siinä juuri sopivan karkeaa tuomaan esiin tuon resonanssin.
Mittariston takana olevat liittimet ja kaapelikiinnike kannattaisi myös tutkia. Lisäksi ohjauspylvään yläpuolinen muovi kannattaa tutkia/pitää siitä kiinni kun ääni kuuluu, sekin kun ääntelee ja kuulostaa siltä kuin ääni kuuluisi mittaristosta. Ja sitten on vielä a-pilarissa verhoilussa keskikohdalla sellainen metallikiinnike joka myös voi olla löystynyt ja sirisee. Ja tietysti kannattaa tutkia, ettei raitisilmakoteloissa tai lokasuojaan menevissä aukoissa ole koivunlehtiä, ne voi pitää ihmeellistä ääntä jotka kuulostaa tulevan kojelaudan sisältä.
Enää ei ole kuulunut noita ääniä, mutta tiedä sitten mikä lopulta auttoi. Muistaakseni mikään edellä mainituista ei auttanut, mutta mittaristo tuli vaihdettua uuteen (ei äänien vaan ajotietokoneen muutoksen takia..) ja kojelautakin purettua, eikä sen jälkeen ole sirinää kuulunut.
Mutta tänään taas napsui oikealla puolella ja nyt se kyllä oli selvästi ovi (ja alussa myös apumiehen niskatuki) eikä kattoverhoilu.
Mistä on lähtöisin sellainen kevyt sirinä (aivan kuin rikka ruuvin välissä sirisis) ääni jossain a-pilarin mittariston välimaastossa.
Mulla on ihan varmasti tuo sama ääni! Kuuluu lähinnä pienissä nopeuksissa karkealla pinnalla talvella/keväällä/syksyllä, harvemmin nyt kun ilmat on lämmenneet. Kojelaudan hakkaaminen, tai mittariston kehyksen painelu ei ainakaan siihen mitään vaikuta.
Ja minullakin mittariston sirinä kuului aina samassa paikassa, ilmeisesti asfaltti oli siinä juuri sopivan karkeaa tuomaan esiin tuon resonanssin.
Näin se mullakin juuri on, eli tarvitaan oikeanlainen pinnan karkeus ja sopiva vauhti (yleensä 40-50 km/h) niin kuuluu melko varmasti. Mitkään yritykset poistaa sirinää mittariston pleksiä tai kehystä painamalla ei oo auttaneet kun ääni kuuluu. Myöskään tuo ohjauspylvään yläpuolinen muovi ei tunnut tätä aiheuttavan.
Itsellä nirisee/natisee oven sisäkahvat, pahenee jos kättä pitää nojan päällä.
Jotkut kertoivat ruiskineensa crctä/teflonia sinne, siis kahvan ja verhoilun väliinkö?
Ymmärsinkö oikein, kuulostaa hurjalta laittaa kankaan ja muovin väliin voiteluainetta, mahtaa sotkea?
Itsellä nirisee/natisee oven sisäkahvat, pahenee jos kättä pitää nojan päällä.
Jotkut kertoivat ruiskineensa crctä/teflonia sinne, siis kahvan ja verhoilun väliinkö?
Ymmärsinkö oikein, kuulostaa hurjalta laittaa kankaan ja muovin väliin voiteluainetta, mahtaa sotkea?
Teflon jättää valkoisia tahroja, crc ei ole pitkäikäinen voiteluaine. Minä olen laittanut spray-vaseliinia (Wurth Sebasto HHS-2000) mutta minulla ovissa on nahkaverhoilu joten siitä voi pyyhkiä mahdolliset sotkut pois. Oletko varma, että natisija on kahva eikä ovipahvin reunat jotka ottaa oven peltiin kiinni? Avauskahvan saa helposti irti jolloin sen voi voidella/tutkia mikä kohta siinä natisee.
Teflon jättää valkoisia tahroja, crc ei ole pitkäikäinen voiteluaine. Minä olen laittanut spray-vaseliinia (Wurth Sebasto HHS-2000) mutta minulla ovissa on nahkaverhoilu joten siitä voi pyyhkiä mahdolliset sotkut pois. Oletko varma, että natisija on kahva eikä ovipahvin reunat jotka ottaa oven peltiin kiinni? Avauskahvan saa helposti irti jolloin sen voi voidella/tutkia mikä kohta siinä natisee.
natina tulee siitä oven käsinojasta, ei avauskahvasta. sehän on kangasverhoilun päällä, mistä natina voi tulla? ovipahvin ja oven pellin väliin vaseliinia laitoin, mutta ääni ei tule sieltä, vaan tuosta käsinojasta. ei ole väliä onko auto liikkeessä vai ei, eikä sillä onko ovi kiinni...
natina tulee siitä oven käsinojasta, ei avauskahvasta. sehän on kangasverhoilun päällä, mistä natina voi tulla?
Eikös käsinojan kohta ole jollain metalliklipsillä kiinni ovessa ovipahvin takaa, ettei ovea suljettaessa voima kohdistu pelkkään pahviin. Voikohan tuo "liitos" natista? Ihan arvailuna vain...
natina tulee siitä oven käsinojasta, ei avauskahvasta. sehän on kangasverhoilun päällä, mistä natina voi tulla? ovipahvin ja oven pellin väliin vaseliinia laitoin, mutta ääni ei tule sieltä, vaan tuosta käsinojasta. ei ole väliä onko auto liikkeessä vai ei, eikä sillä onko ovi kiinni...
Se kahva ei ole joka paikasta verhoilun päällä ja siinähän on upotettuna se erillinen muoviosa joka myös natisee ja napsuu kahvan runkoa vasten. Sen muoviosan reunoihin olen laittanut spray-vaseliinia, sitä pitää saada sinne sauman väliin eikä ulkopuolelle. Niin ja vielä: tietysti vaseliinia myös kahvan alareunan ja ovipahvin väliin, siinähän ei ole verhoilua.
Comment