E39 Kysymyksiä ja vastauksia XVII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Clavurion
    replied
    Originally posted by hyde92 View Post

    Istassa voi käynnistää webaston manuaalisesti kohdasta component triggering. Kuva.

    Saako inpalla testattua tuon weban paremmin? Jos MIDiä käyttää, niin eikö se vaadi tietyn ulkolämpötilan, että suostuu lähtemään sitä kautta päälle?
    Eli tästä käynnistämisestä ISTA:n kautta olet testinä puhunut? Varmaan värkin saa kummalla tahansa softalla testattua, mutta ainakin INPA:ssa on todella hyvä live-data Webalta. Testiä varten status-sivu diagnostiikalla auki ja käynnistys sinun tapauksessa MID:ltä. Näin näkee parhaiten, mitä siellä tapahtuu tai jää tapahtumatta. Jos käynnistää diagnostiikalla siinä jää väistämättä se kriittisin kohta näkymättä, kun käynnistyksen alussa hehkun resistanssi mitataan (Flame detector query), meneekö se läpi vai ei.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Jos se pumppu pelaa suoralla virralla, niin sitten se toimii, ainakin noin E53:n perusteella.

    Leave a comment:


  • hyde92
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post

    Edelleen en tiedä, mitä tuo testi tarkalleen tekee ja mitä pitää sisällään. Millä muuten aktivoit Weban testausten aikana, kun diagnostiikka on Weban kanssa keskustelussa? Jostakin syystä jänniteohjattu aktivointi tekee diagnostiikkaan häröjä. Väylän kautta MID tai navin näytön kautta homma toimii.
    Istassa voi käynnistää webaston manuaalisesti kohdasta component triggering. Kuva.

    Saako inpalla testattua tuon weban paremmin? Jos MIDiä käyttää, niin eikö se vaadi tietyn ulkolämpötilan, että suostuu lähtemään sitä kautta päälle?
    Attached Files
    Last edited by hyde92; 19-12-2025, 12:35.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by hyde92 View Post

    Mitä siis tuolla haet? moottori sammuksissa webasto ei käynnistynyt ja tuli pumpun vikakoodi. Eli miksi testi onnistuu auton ollessa käynnissä, mutta sammutettuna ei? Kyllähän tuo pumppu ja liekki pitäisi olla status ON testin ollessa käynnissä, vaikka auto on sammuksissa eihän tuo testi muuten onnistu. Lisäksi ista vaati testin käynnistämiseen, että avain on 1 asennossa.

    on mulla inpakin koneella, että jos sulla on jotain vinkkejä, niin voin sitäkin kautta tätä kokeilla. Lähinnä haluaisin nyt saada varmuuden, että onko vika edelleen piirikortissa vai jossain muualla.


    JA ISO KIITOS, kun jaksat auttaa
    Edelleen en tiedä, mitä tuo testi tarkalleen tekee ja mitä pitää sisällään. Millä muuten aktivoit Weban testausten aikana, kun diagnostiikka on Weban kanssa keskustelussa? Jostakin syystä jänniteohjattu aktivointi tekee diagnostiikkaan häröjä. Väylän kautta MID tai navin näytön kautta homma toimii.

    Leave a comment:


  • hyde92
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post

    Moottori sammutettuna Webasto ei käynyt ja moottori käynnissä Webasto kävi? Eikö silloin mene ihan loogisesti pumpun toiminnan ja liekintunnistuksen status? En ole koskaan käyttänyt ISTA:a Weban diagnosoinnissa, kun INPA:ssa on siihen erittäin kattavat välineet, joten en osaa sanoa, miten homma tarkalleen ISTA:ssa menee.
    Mitä siis tuolla haet? moottori sammuksissa webasto ei käynnistynyt ja tuli pumpun vikakoodi. Eli miksi testi onnistuu auton ollessa käynnissä, mutta sammutettuna ei? Kyllähän tuo pumppu ja liekki pitäisi olla status ON testin ollessa käynnissä, vaikka auto on sammuksissa eihän tuo testi muuten onnistu. Lisäksi ista vaati testin käynnistämiseen, että avain on 1 asennossa.

    on mulla inpakin koneella, että jos sulla on jotain vinkkejä, niin voin sitäkin kautta tätä kokeilla. Lähinnä haluaisin nyt saada varmuuden, että onko vika edelleen piirikortissa vai jossain muualla.


    JA ISO KIITOS, kun jaksat auttaa
    Last edited by hyde92; 19-12-2025, 11:49.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by hyde92 View Post

    Eli mikä johtopäätös tuosta pitäisi vetää? kyllä nimenomaan statustietoja. Ohessa kuva, kun auto oli testin aikana käynnissä. Eli mitä tästä nyt sitten pitäisi päätellä? : jos testi menee läpi ja webasto käynnistyy auton ollessa käynnissä ja auton ei ollessa käynnissä ei käynnisty ja tulee vikakoodi, niin epäiletkö edelleen piirikorttia, vai? P.S. Ajoin auton lämpimäksi ja n. 30min ja ajoin testin heti perään auton ollessa sammuksissa, sama juttu, ei mennyt testi läpi.
    Moottori sammutettuna Webasto ei käynyt ja moottori käynnissä Webasto kävi? Eikö silloin mene ihan loogisesti pumpun toiminnan ja liekintunnistuksen status? En ole koskaan käyttänyt ISTA:a Weban diagnosoinnissa, kun INPA:ssa on siihen erittäin kattavat välineet, joten en osaa sanoa, miten homma tarkalleen ISTA:ssa menee.

    Leave a comment:


  • hyde92
    replied
    Click image for larger version

Name:	IMG_2248.jpg
Views:	72
Size:	46.8 KB
ID:	5540492 Ohessa kuva

    Leave a comment:


  • hyde92
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post

    Tarkoititko noilla lainausmerkeissä olevilla status-tietoja vai vikakoodeja?

    Korkeampi jännite ja pumpun käyttäminen (pumppu lämpenee) vaikuttavat pumpun koodin ilmaantumiseen, koska resistanssiahan se kortti mittaa eheyden toteamisessa.
    Eli mikä johtopäätös tuosta pitäisi vetää? kyllä nimenomaan statustietoja. Ohessa kuva, kun auto oli testin aikana käynnissä. Eli mitä tästä nyt sitten pitäisi päätellä? : jos testi menee läpi ja webasto käynnistyy auton ollessa käynnissä ja auton ei ollessa käynnissä ei käynnisty ja tulee vikakoodi, niin epäiletkö edelleen piirikorttia, vai? P.S. Ajoin auton lämpimäksi ja n. 30min ja ajoin testin heti perään auton ollessa sammuksissa, sama juttu, ei mennyt testi läpi.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by hyde92 View Post



    Okei.. siikalatvan laitehuolto kunnostanut. Voihan vattu.. mäpä tarkastan sen pumpun liittimet, täytyy toivoa, että ei tarvitsisi taas alkaa tuota webaa purkamaan ja korttia lähettelemään, hirvee homma nimittäin tuo rumba.

    Clavurion kun käynnistin auton tuon testin ajaksi, niin tuota vikakoodia ei tullut. Osaatko sanoa miksi? Voisiko korkeammalla jännitteellä olla vaikutusta asiaan? Istasta seurasin vielä noita arvoja ja tosiaan, kun auto ei ole käynnissä, niin ”metering pump” ja ”flame detetected OFF ja moottorin ollessa käynnissä ne oli ON.


    Ja tosiaan kun ajan pelkän webaston pumpputestin, niin kaikki OK, ei vikakoodia.
    Tarkoititko noilla lainausmerkeissä olevilla status-tietoja vai vikakoodeja?

    Korkeampi jännite ja pumpun käyttäminen (pumppu lämpenee) vaikuttavat pumpun koodin ilmaantumiseen, koska resistanssiahan se kortti mittaa eheyden toteamisessa.

    Leave a comment:


  • hyde92
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post

    Todella harvoin vikaa tuossa Webaston pumpussa, ellei joku ole mennyt sinne hätäpäissään vaihtamaan jotain tarvikepumppua. Eikä ole tullut toistaiseksi vastaan yhtään johtovikaistakaan. Toki ainahan tuolla auton pohjassa voi kaikenlaista sattua. Weban pumppu hieman siirtopumpun takapuolella. Missä kortti kunnostettiin? Lähtökohtaisesti tuo pumpun vikakoodi kuitenkin kortilla oleva vika.


    Okei.. siikalatvan laitehuolto kunnostanut. Voihan vattu.. mäpä tarkastan sen pumpun liittimet, täytyy toivoa, että ei tarvitsisi taas alkaa tuota webaa purkamaan ja korttia lähettelemään, hirvee homma nimittäin tuo rumba.

    Clavurion kun käynnistin auton tuon testin ajaksi, niin tuota vikakoodia ei tullut. Osaatko sanoa miksi? Voisiko korkeammalla jännitteellä olla vaikutusta asiaan? Istasta seurasin vielä noita arvoja ja tosiaan, kun auto ei ole käynnissä, niin ”metering pump” ja ”flame detetected OFF ja moottorin ollessa käynnissä ne oli ON.


    Ja tosiaan kun ajan pelkän webaston pumpputestin, niin kaikki OK, ei vikakoodia.
    Last edited by hyde92; 18-12-2025, 23:12.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by hyde92 View Post
    Edit: yksi kaveri epäili polttoainepumpun maadoitusta. Jos se on tämä, niin osaako porukka sanoa missä tuo pumppu autossa sijaitsee? 525d 2003
    Todella harvoin vikaa tuossa Webaston pumpussa, ellei joku ole mennyt sinne hätäpäissään vaihtamaan jotain tarvikepumppua. Eikä ole tullut toistaiseksi vastaan yhtään johtovikaistakaan. Toki ainahan tuolla auton pohjassa voi kaikenlaista sattua. Weban pumppu hieman siirtopumpun takapuolella. Missä kortti kunnostettiin? Lähtökohtaisesti tuo pumpun vikakoodi kuitenkin kortilla oleva vika.

    Leave a comment:


  • hyde92
    replied
    Edit: yksi kaveri epäili polttoainepumpun maadoitusta. Jos se on tämä, niin osaako porukka sanoa missä tuo pumppu autossa sijaitsee? 525d 2003

    Leave a comment:


  • hyde92
    replied
    Asiat edistyy. Sain istan toimimaan. Oli kaapelivika. Peiliä sain rasvailtua ja puhdistettua ja nyt toimii hiuka paremmin, saanee kelvata toistaiseksi. Sitten toiseen ongelmaan:

    Huollatin webaston piirikortin ja ajoin webaston testin istan kautta. Testi heittää metering pump vikakoodin. Mutta jos ajan saman testin auton ollessa käynnissä webasto lähti rokkaamaan ja ei tullut vikakoodia. Oli muuten melkonen määrä savua, kun ei oo hetkeen ollut toiminnassa Erillinen polttoainepumpun testi OK. Missäköhän vika mahtaa olla?

    Ja toinen ongelma: auc anturi antaa vikakoodia, ei lähde nollaamalla. Mittasin johdolle tulevan jännitteen, joka on 5V. Sulakkeet ja kontaktit mittasin OK. Istalla katoin tuon AUC jännitteen anturin jännitteen ja näyttää 0 V. Kuulostaisi siis johtovialta, mutta jossain sanottiin, että myös ilmastointipaneeli saattaa olla syypää. Osaako tähän joku auttaa?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by HC-Tuning View Post

    Noniin. Tein ohjauskulma-anturille rattia kääntelemällä nollauksen ja valothan katosikin ja luistonesto toimi hetken aikaa kunnes taas valo napsahti tauluun vauhdin hieman noustessa.

    Hommasin inpan ja ainaki sieltä näytti ohjauksen olevan keskellä eli ei olisi tuo ohjauskulma hukassa.

    Antaa koodit 88 vorlade pumpe ja 92 druck sensor

    Mitähän sitä sitten kokeilis? Abs yksikkö vaihtoon?
    Kurkkaa diagnostiikalla jarrupaine lepotilassa (0) ja reilusti jarrupoljinta painaen (pitää nousta yli 80 bar). Jos nämä on OK, aktivoi esipainepumppu (pre-charge pump) ja kuulostele, käynnistyykö se ja nouseeko jarrupaine. Mikäli ei, testaa esipainepumppu suoralla jännitteellä. Mikäli pumppu toimii suoralla jännitteellä, vika on DSC-modulissa, jolta syöttö pumpulle pitäisi tulla. Varsin yleinen ongelma näissä surullisen kuuluisissa ABS-purkeissa.

    Leave a comment:


  • HC-Tuning
    replied
    Originally posted by HC-Tuning View Post
    2003 Vuotinen E39 ja luistoneston valo (DSC)napottaa taulussa kokoajan ja luistonesto on pois pelistä. Absien valo ei pala ja vakkari toimii, niin oliskohan vinkkejä mitä lähteä ensimmäisenä kokeilemaan? Carlylla ei mitään tuohon viittaavia vikakoodeja löytynyt..
    Noniin. Tein ohjauskulma-anturille rattia kääntelemällä nollauksen ja valothan katosikin ja luistonesto toimi hetken aikaa kunnes taas valo napsahti tauluun vauhdin hieman noustessa.

    Hommasin inpan ja ainaki sieltä näytti ohjauksen olevan keskellä eli ei olisi tuo ohjauskulma hukassa.

    Antaa koodit 88 vorlade pumpe ja 92 druck sensor

    Mitähän sitä sitten kokeilis? Abs yksikkö vaihtoon?

    Leave a comment:

Working...
X