Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vee-eit
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 709
    • Turku

    Originally posted by Valkman View Post
    Jos tiputtaa koko pask...n alas (siis taka-akselin), niin varmaan pääsee normi prässillä nuo puslat irroittamaan/kiinnittämään? Nyt en tosin muistakkaan miten mikäkin meni auton alla, eli tuleeko onkelmia putkiston tai jonkun muun kanssa? Nosturi käytettävissä, joten ei ryömimistä luvassa.
    Uskallan luvata, että nopeammin tekee ulosvetäjän ja vaihtaa puslat sen avulla kuin tiputtaa akseliston alas, vaihtaa puslat ja asentaa akselin takaisin.
    Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

    Comment

    • Valkman
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 712
      • Helsinki

      Originally posted by Vee-eit View Post
      Uskallan luvata, että nopeammin tekee ulosvetäjän ja vaihtaa puslat sen avulla kuin tiputtaa akseliston alas, vaihtaa puslat ja asentaa akselin takaisin.
      No nopeus ei tärkeintä siinä vaiheessa ja aikaa on vaikka millä mitalla .. no okei, se iltapäivä ja ilta. Pääsis vaan tarkastamaan kaikki tukivarsienkin puslat kunnolla ja tekemään homman pakettina ja edessänsä, jolloin jää asennusvirheetkin minimiin. Sitäpaitsi, mukavempikin niin tehdä. Mut joo, turhan isoksi hommaksi ehkä menee.

      Kokemuksena vaan, että huonosti menee jos alkaa kirosanoja kuulumaan auton alta ja vit....ttaan. Siinä vaiheessa kärsii työnkin jälki.

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        Originally posted by Carman View Post
        Olikos sulla touring vai sedan?
        Mun työkalu on touringin puslille, siitä kyllä voin ottaa mitat... (tai vaihtoehtoisesti lainata koko ulosvetäjän, ei tarvi yksien puslien takia alkaa rakentamaan )
        Juu-ei. Auto on E39 touring. Työkalun laina olisi kyllä ihan kiva juttu.

        Comment

        • Piplis
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 292
          • Kerava

          Millainen rakenne noiden puslien kiinnityksessä on e39:ssä? Olisiko peräpäähän tehtävissä ns. pineapple -lukitus, joita monissa sporttisemmissakin autoissa käytetään. Eli lukituskitti tai holkki, joka lukitsee takakelkan kokonaan paikalleen ilman turhia joustoja. Pääsisi kerralla surkeasta bemarin alkuperäisratkaisusta eroon.



          Mulla oli 200sx s14a:ssa tuollaisella kitillä lukittu takakelkka paikalleen, eikä joustanut enää yhtään ylimääräistä vaikka alkuperäiset väsyneet puslat paikallaan periaatteessa olikin.

          Asennnuskin oli todella helppoa. Auto tunkilla ylös, takakelkanpuslien mutteri irti, lukitusrengas paikalleen ja mutteri takaisin kiinni.
          *-06 e46 330CiA Cabriolet*

          Comment

          • Carman
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2002
            • 676
            • Vilppula

            Originally posted by nullzwei View Post
            Juu-ei. Auto on E39 touring. Työkalun laina olisi kyllä ihan kiva juttu.
            Laitappa mulle vaikkapa mailia...osoite löytyy noista tiedoista.
            Privaa en pystynyt sulle laittamaan.

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17797
              • Jämsä

              Originally posted by Piplis View Post
              Millainen rakenne noiden puslien kiinnityksessä on e39:ssä? Olisiko peräpäähän tehtävissä ns. pineapple -lukitus, joita monissa sporttisemmissakin autoissa käytetään. Eli lukituskitti tai holkki, joka lukitsee takakelkan kokonaan paikalleen ilman turhia joustoja. Pääsisi kerralla surkeasta bemarin alkuperäisratkaisusta eroon.



              Mulla oli 200sx s14a:ssa tuollaisella kitillä lukittu takakelkka paikalleen, eikä joustanut enää yhtään ylimääräistä vaikka alkuperäiset väsyneet puslat paikallaan periaatteessa olikin.

              Asennnuskin oli todella helppoa. Auto tunkilla ylös, takakelkanpuslien mutteri irti, lukitusrengas paikalleen ja mutteri takaisin kiinni.
              saahan siihen vaikka vinyylipuslat, mutta mukavuutta ja äänettömyyttähän noilla kumeilla on haettu... olishan se tollasilla hyvä varmistaa tuleeko värinät sieltä.
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • Piplis
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 292
                • Kerava

                Löytyyköhän vastaavaa lukituskittiä valmiina mistään?

                Asennusnopeuden ja kestävyyden puolesta on täysin ylivoimainen ratkaisu kumipusliin verrattuna. Riskinä tietysti mahdollisesti kasvava sisämelu, kun kaikki tärinät ja voimansiirron äänet eivät vaimene puhkiajettuihin kumipusliin
                *-06 e46 330CiA Cabriolet*

                Comment

                • E.T
                  Newbiemmer
                  • Apr 2006
                  • 6
                  • Muurla (Salo)

                  Originally posted by Piplis View Post
                  Löytyyköhän vastaavaa lukituskittiä valmiina mistään?

                  Asennusnopeuden ja kestävyyden puolesta on täysin ylivoimainen ratkaisu kumipusliin verrattuna. Riskinä tietysti mahdollisesti kasvava sisämelu, kun kaikki tärinät ja voimansiirron äänet eivät vaimene puhkiajettuihin kumipusliin
                  Itselläni ongelmana juuri takapään vapina(vaikka puslat on uudet) ja oireet katosi kun käänsin apurungon takimmaisten puslien isot prikat toisinpäin(toimenpide käytännössä lukitsee apurungon tukevammin auton runkoon) tämä aiheutti ajomelun lievän lisääntymisen, mutta vapinat poistui. Otin kuitenkin "virityksen pois" koska auto meni nelipyöräsuuntaukseen ja halusin kokeilla vielä sen vaikutusta.


                  Uusilla kesärenkailla (pyöreillä sellaisilla) tutinat poistui.
                  Ainoastaan ajettaessa juuri tuota 105-110km/h tuntui parin sekunnin ajan lievää värähtelyä aina jonkun terävän töyssyn jälkeen.

                  Nyt vaiva on palannut lievänä talvirenkailla, varsinkin jos vanteisiin kerääntyy likaa. Onko kukaan koeillut laittaa jotain pehmeää kumia siihen ison prikan ja puslan väliin joka hieman jäykistäisi tuota apurunkoa, mutta ei kuitenkaan toisi liikaa ajomelua?

                  Comment

                  • TMW
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 145
                    • Kempele

                    Vapisee...

                    Moi
                    Nyt E39 530Da -00 (180tkm) tärisee jo välillä 100-123 km/h......ja pahenee
                    Ei välyksiä edessä, kelkan puslat tarkastamatta
                    Jarrukiekot eteen vaihdoin syksyllä ja samalla pyörittelin napaa...kuskin puolelta navasta kuului napsetta pyörittäessä....onko laakeri lopussa vai onko joku tunnistin ko. paikassa mekaaninen, mistä ääni tulisi ( vänkärin puolella ei ääntä) ??
                    Moniko on tärinän saanut pois pyöränlaakeriremontilla ?

                    -TEijo

                    Comment

                    • TurboD
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2005
                      • 84

                      Kypsähtänyt pyöränlaakeri jurisee varsinkin kaarreajossa. Omassani (530dT) se ei aiheuttanut mitään vapinoita.

                      Comment

                      • TMW
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 145
                        • Kempele

                        Vipattaa penkit ja peilit....

                        Originally posted by TurboD View Post
                        Kypsähtänyt pyöränlaakeri jurisee varsinkin kaarreajossa. Omassani (530dT) se ei aiheuttanut mitään vapinoita.
                        Ja eikun vinkkiä lisää...kuka osais "pettereitten" kieltä:

                        "Fanns bara en sak till att göra, gå till garaget och på med hårdhandskarna sagt o gjort. Bilen på pallbockar och av med alla hjulen. Oken skruvades loss men ej helt från bromsslangarna, och Skivorna plockades bort.
                        Skivorna körde jag lite lätt med slipmaskinen för att få bort lite av kanten som finns runtom och sen körde jag med stålborste vid skivans mitt där kylningen e. Alla 4:a Rensat o klart!

                        Allt innvändigt skit från oken togs bort, likaså på utsidan av oken, 100% rent o klart! Klossarna skrapade jag med stålborsten och även dem 100% rena o fina. På dem 2 bultarna som håller oken har det bildats tjockt smuts (belägg) tog och skrapade bort det med en platt skuvmejsel och smorde in dem ordentlig.
                        Allt skruvades tillbaks för att sen provköra en runda, INTE det lilla minsta vibration mer!

                        Allt arbete utfört med en aning ilska för att jag vart riktigt trött på vibrationerna =) äntligen över! "

                        Eli oliko kaiffari putsannut/(hionut) jarrulaikat ja vanteet ....ja jotain muuta mitä ?

                        -TEijo

                        ps tilasinko 2*TENSION STRUT :t turhaan...?

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7455
                          • Oulu

                          Levyt ja satulat tuo kai oli hionu ja putsannut, sekä palat harjaillu teräsharjalla.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Valkman
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2006
                            • 712
                            • Helsinki

                            Tuttuun ruotsalaiseen tyyliin vääntänyt kaikkea turhaan tuohon lauserykelmään.. ... Eli toisin sanoen putsas levyjen kehät, hioi levyjen kulumisolakkeet pois, putsas jarrusatulan männät, palat, kinnityspultit ja yleensäkin koko satula... Ainut mikä tuossa svedun tekemässä jutussa on värinöitten suhteen järkeenkäypämätöntä, niin ei ainakaan väitä putsaneensa napaa. Varmaan putsas kuitenkin liukutapitkin, vaikkei sitä tarkasti määrittänyt tuossa.

                            Jos teet tuon, putsaa myös vanteen pinta levyä vasten. Omasta löyty aikamoinen kasa ruostetta ja epäpuhtauksia ensimmäisen rengasirroituksen yhtedessä, jotka ei varsinaisesti aiheuttanut värinöitä, mutta ehkä aavistuksen vaikutti kyydin pehmeyteen.

                            EDIT: Tulipahan jo tuossa Petrillä...
                            Last edited by Valkman; 19-12-2006, 13:03.

                            Comment

                            • TMW
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2006
                              • 145
                              • Kempele

                              Syksyllä vaihdoin kiekot eteen ja toki kaikki osat hieroin samalla puhtaaksi...pitänee tehdä perään sama homma ja tarkastaa nuo puslat myös...
                              Syö kyllä miestä kun maailman parhaasta sarjavalmisteista on tullut yhtä tärisevä kuin itsestä

                              -Teijo

                              Comment

                              • joeman
                                Newbiemmer
                                • Feb 2005
                                • 7

                                Suosittelen napojen ja vanteiden puhdistamista ruosteesta/karstasta ja vanteiden keskittämistä vaikka paperisuikaleilla jos keskiösovittimessa on väljää. Tietenkin vanteet/renkaat täytyy olla suorat ja tasapainoitus kohdallaan ( nehän saa vaikka 0/0 g jos haluaa)

                                Voisi kuvitella että puslashow ei poista ongelmaa vaan tutinanlähde on osissa jotka pyörivät. Jos tie on tasainen niin puslat ja nivelet makaavat "levossa" jossakin reunassa (jos sattuu olemaan klappia) ja värina tulee muualta.

                                nimim. tutinaton E39

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎