Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7459
    • Oulu

    Originally posted by Valkman View Post
    Ihan näin veikkauksena, että koiranluut varmaankin herkemmin kolisee noista pehmeistä töyssyistä.
    OK, noi on ainakin halvat ja helppo vaihtaa. Sehän tässä on jännää että ennen tätä päivää ei oo ikinä kolissu pehmeissä töyssyissä, mut nyt oli ihan selvä ääni. Aiemmin on kolahtanu vain terävässä iskussa, kuten sillon kun ajaa vinosti kanttikiven päälle. Sillon vasen puoli kolahtaa enemmän, oikea ei pahemmin.

    Originally posted by Valkman View Post
    Jos vaihdat nuo kaikki mainitsemasi osat, niin kokeile ajaa hommien välissä jos jaksat aina erikseen kiinnittää renkaat .
    Ongelma on vaan siinä että en varsinkaan talvella viitti ruveta ite juuri mitään vaihteleen. Eli luulen että teetän noitten vaihdon samalla kun vaihdatan jarrulevyt ja palat eteen jossain.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Valkman
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 712
      • Helsinki

      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      OK, noi on ainakin halvat ja helppo vaihtaa. Sehän tässä on jännää että ennen tätä päivää ei oo ikinä kolissu pehmeissä töyssyissä, mut nyt oli ihan selvä ääni. Aiemmin on kolahtanu vain terävässä iskussa, kuten sillon kun ajaa vinosti kanttikiven päälle. Sillon vasen puoli kolahtaa enemmän, oikea ei pahemmin.

      Ongelma on vaan siinä että en varsinkaan talvella viitti ruveta ite juuri mitään vaihteleen. Eli luulen että teetän noitten vaihdon samalla kun vaihdatan jarrulevyt ja palat eteen jossain.
      Ok, pyydä vaikka selvitystä, jos huomaavat selkeän vikalähteen.

      Outoa kylläkin, eräänä kauniina päivänä autosta tuntui olevan niin selkeä raidatangonpään väljyys kuin olla ja voi. Jotain napsahti edessä joka kerta kun kytkimen nosti (vaihde päällä mateluvauhdissa renkaiden osoittaessa viistoon) ja kotipihalla kokeilin vielä rattia käännellä paikallaan. Selkeä kaksportainen napsahdus kuului, mutta sen jälkeen sitä ei olekkaan enään kuulunut.

      Tais olla oma pää, joka napsahteli...tai renkaat narisi muuten vain.

      Comment

      • 525TDS Touring
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 483
        • Sahalahti

        Originally posted by Valkman View Post
        Pallonivelen väljyys lieni ihan selvä? Vai tuliko tuomio vain asentajalta sinun näkemättä sitä väljyyttä kummemmin?
        Juu selvä välys, tuli myös itse todettua kun asentaja heilutti pyörää.
        Ex-525TDSa Touring -98
        Ex-MB E220T CDi -02
        E61 520D -09
        F11 518d -16

        Comment

        • Valkman
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 712
          • Helsinki

          Originally posted by 525TDS Touring View Post
          Juu selvä välys, tuli myös itse todettua kun asentaja heilutti pyörää.
          Täta juuri tarkoitankin... eli siis itse ainakin pyrin (tai ainakin yritän) löytää selvä syypää jollekin vialle... ja mielestäni kaikki ongelmat on ratkottavissa loogisella päättelyllä ja kokeilla. On se koe sitten millainen savotta tahansa, mutta aina tehtävissä kuitenkin. Inhottaa lähteä vaihtamaan osia, jotka joutuu hankkimaan pelkän "arvailun" tai "aavistuksen" perusteella.

          Comment

          • 525TDS Touring
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 483
            • Sahalahti

            Originally posted by Valkman View Post
            Täta juuri tarkoitankin... eli siis itse ainakin pyrin (tai ainakin yritän) löytää selvä syypää jollekin vialle... ja mielestäni kaikki ongelmat on ratkottavissa loogisella päättelyllä ja kokeilla. On se koe sitten millainen savotta tahansa, mutta aina tehtävissä kuitenkin. Inhottaa lähteä vaihtamaan osia, jotka joutuu hankkimaan pelkän "arvailun" tai "aavistuksen" perusteella.
            Juuri näin!
            Ex-525TDSa Touring -98
            Ex-MB E220T CDi -02
            E61 520D -09
            F11 518d -16

            Comment

            • Ide
              Bimmer Rookie
              • Apr 2005
              • 74
              • Ii

              Tuli sitten tilaisuus ja pääsin koettamaan ässä-Mersua. Mutta olipas yllätys, ettei se mennytkään sukkasillaan. Uudenkarheassa S350:ssä oli havaittavissa jotain tutinaa, mikä kyllä yllätti. Ei olla E39:n tutinoiden kanssa sitten yksin.
              E39 530dAt 9/98
              www.ilkansivu.net

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Ide View Post
                Tuli sitten tilaisuus ja pääsin koettamaan ässä-Mersua. Mutta olipas yllätys, ettei se mennytkään sukkasillaan. Uudenkarheassa S350:ssä oli havaittavissa jotain tutinaa, mikä kyllä yllätti. Ei olla E39:n tutinoiden kanssa sitten yksin.
                Siis myös mm.W210 "väyrysissä" olen ko.tutinaongelmaan ja vieläpä sitkeään sellaiseen törmännyt. Tosin eikös niitä noissa Fordin takapuuppareissakin ollut joskus aikoinaan, joten kai se takavetoisuus/kardaani jotenkin tuohon resonassiin liittyy.

                Comment

                • AkiV
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 329

                  heh... uusissa volvoissa näköjään samoja tärinä ongelmia



                  oma biimeri meneekin torstaina tutkimuksiin , ruvetaan alustan palikoita kattoon mikä siellä on finaalissa...

                  kelpaako muuten poliisille ylinopeuden syyksi se että "no kun 110:ssä täristää niin pitää ajaa vakkarilla 120km/h" ..motarilla siis
                  E39 530dA Touring -00

                  Comment

                  • beemerRiga
                    Newbiemmer
                    • Apr 2006
                    • 1

                    bmw530i

                    Olen talla hetkella tyokomennuksella Latviassa ja ostin taalta e39 530i vm.2001. Oma tutisi talvirenkailla (tingin kauppaan talvirenkaat vanteilla) vanteet eivat olleet alkuperaiset. Tutina havisin kun laitoin kahdet soviterenkaat per pyora. (yhdet eivat olleet riittavan leveat jotta vanne istuisi hyvin).

                    Nyt olisi edessa muutto suomeen, ajattelin houllattaa auton taalla ja vaihtaa kuluvia osia. Ainakin iskarit, apurungon puslat ja jotain tukivarsia. Autolla ajettu 142000. Onko kellaan mitaan ideaa mita kaikkea taalla kannattaisi autoon tehda jotta olisi hyva seuraavat 50000-100000 km?

                    Taalla tyo on halpaa ja osaamista e39:sta loytyy. Se on taalla yleisempi auto kuin corolla ja golf yhteensa.

                    Comment

                    • villej
                      Newbiemmer
                      • Mar 2006
                      • 13
                      • Vantaa

                      Vesipumppua/puslaa

                      Originally posted by Valkman View Post
                      Toi vesipumppujuttu... kuinka yleinen ja oireileeko millään tavalla ennen tuhoutumista? Eli esim. nestevuotoa tai muuta nähtävissä etukäteen. Meinaan tarvisko tässä ihan varmuuden vuoks vaihtaa se noiden suositelman vaihtovälin takia.

                      Sit noi taka-apurungon puslat. Jos vialliset, pitänevät varmasti sen mukaista ääntä ja tärinää tai huomaa viimeistään tiellä ravistuksena tai vastaavana?
                      Vesipumppu piti noin 15 minsaa ennen totaalista hajoamista pientä naputusta. Sitten yhtäkkiä savu nousi auton alta ja kaikki vedet ulos. Ajoin vielä siittä 50 metriä parkkiin eikä kone onneksi hajonnut. Lämmyt ei noussu, mutta pakkasta oli tuolloin -20. Kannattaa vaihtaa viimeistään 170 000 kilsan kohdalla (oma hajos täsmälleen silloin).

                      Olen kuullut, että joskus apurungon puslat oireilee siten, että kiihdytyksissä auton perä tuntuu olevan jotenkin irti. Käytännössä oireilu on lievää tutinaa. Kuten tästä foorumista ilmenee - tutinalle on useita muitakin mahdollisia syitä. Jos syy olisi selvä - tätä foorumia ei olisi. Omat puslani ovat näennäisesti ehjät - mutta todennäköisesti silti paskana. Vaihdan ne 200 000 kilsan kohdalla viimestään.

                      Itselläni on käynyt sillä tavalla - että en ole tehnyt autolle mitään radikaalia ja tutina koko ajan vähenee.

                      Comment

                      • Valkman
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 712
                        • Helsinki

                        Originally posted by villej View Post
                        Vesipumppu piti noin 15 minsaa ennen totaalista hajoamista pientä naputusta. Sitten yhtäkkiä savu nousi auton alta ja kaikki vedet ulos. Ajoin vielä siittä 50 metriä parkkiin eikä kone onneksi hajonnut. Lämmyt ei noussu, mutta pakkasta oli tuolloin -20. Kannattaa vaihtaa viimeistään 170 000 kilsan kohdalla (oma hajos täsmälleen silloin).

                        Olen kuullut, että joskus apurungon puslat oireilee siten, että kiihdytyksissä auton perä tuntuu olevan jotenkin irti. Käytännössä oireilu on lievää tutinaa. Kuten tästä foorumista ilmenee - tutinalle on useita muitakin mahdollisia syitä. Jos syy olisi selvä - tätä foorumia ei olisi. Omat puslani ovat näennäisesti ehjät - mutta todennäköisesti silti paskana. Vaihdan ne 200 000 kilsan kohdalla viimestään.

                        Itselläni on käynyt sillä tavalla - että en ole tehnyt autolle mitään radikaalia ja tutina koko ajan vähenee.
                        Tänks.

                        Kyllä toi vesipumppu menee vaihtoon jahka saan osan hankittua ja varattua aikaa joku ilta. Samaten saa pakkasella vinkuva kiristinrulla vaihtua.

                        Homma noiden puslien kohdalla on vaan niin, että minkäänlaista tutinaa ei tunne, mutta jotain aistii... vaikea selittää. Ikäänkuin korvissa tuntuu tiheää paineaaltoilua, jonka aistii kahdeksassakympissä. Varmaankin alkavaa tutinaa. Tuulisella kelillä lisäksi tuntuu olevan aika levoton tuo ohjaus kovassa vauhdissa (vaikka ratin pitää suorassa) ja tosiaan taka-akseli tuntuu joskus olevan irti kun reippaammin kiihdyttää tai tiukassa kaarteessa kuten esim. motarin tai kehätien rampilla. Mutta mitään pauketta ei kuulu tai lonksumista... johtunee varmaan siitä, etteivät ole totaalisesti finaalissa. Täytynee varmaankin tarkastaa kyseiset palikat tuon vesipumppuhomman yhteydessä. Autoon on iskarit vaihdettu vastikään Saksassa, joten noista pyöränkulmistakaan ei täysin varma voi olla. Mutta vahvasti viittaisi nuo "perän irtoilut" ja "heilumiset" takapusliin.
                        Last edited by Valkman; 05-12-2006, 17:57.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7459
                          • Oulu

                          Originally posted by villej View Post
                          Kannattaa vaihtaa viimeistään 170 000 kilsan kohdalla (oma hajos täsmälleen silloin).
                          Melko tarkkaan tuon tais kestää mullakin.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            Originally posted by villej View Post
                            Olen kuullut, että joskus apurungon puslat oireilee siten, että kiihdytyksissä auton perä tuntuu olevan jotenkin irti. Käytännössä oireilu on lievää tutinaa. Kuten tästä foorumista ilmenee - tutinalle on useita muitakin mahdollisia syitä.
                            Minulle on sanottu. Rouva Otin härkää sarvista ja kokeilin, oikein kunnolla. Kyllä se "perä jotensakin irti on". Samoin yli noin 16 tkm (joista itse ajeltuna noin pari tkm) ovat selkeästi muuttaneet autoa ajoltaan... siis tältä osin huonompaan suuntaan. Tutinaakin, kuulemma, alkaa olla. (k)ilometrejä on autossa noin 148 tkm. (Vain maailman paras tulli kahden minuutin pikakatselulla tietää, paljonko autolla on oikeasti ajettu.) Kuitenkin viittauksena puslien heikkoon kuntoon; Auto on saksantuonti ruotsipompulla.

                            Takakelkan (apurungon) puslat nyt ainakin menee ensi viikolla vaihtoon. Ennen kuin sillä tietyllä tyylillä auton alle halajan, kysyn, onko jollakulla valmiina itsetehdyn ulosvetäjän/sisäänpanijan mittoja, vai pitääkö itse vääntää klubi-askin kanteen Vai tutisenko turhaan... (Katselin jo Lekan DIY:n e34:n puslien vaihtotyölle ja huomioin carman:n kommentit työkalun mitoista.)
                            Last edited by nullzwei; 05-12-2006, 19:35.

                            Comment

                            • Carman
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2002
                              • 676
                              • Vilppula

                              Originally posted by nullzwei View Post

                              Takakelkan (apurungon) puslat nyt ainakin menee ensi viikolla vaihtoon. Ennen kuin sillä tietyllä tyylillä auton alle halajan, kysyn, onko jollakulla valmiina itsetehdyn ulosvetäjän/sisäänpanijan mittoja, vai pitääkö itse vääntää klubi-askin kanteen Vai tutisenko turhaan... (Katselin jo Lekan DIY:n e34:n puslien vaihtotyölle ja huomioin carman:n kommentit työkalun mitoista.)
                              Olikos sulla touring vai sedan?
                              Mun työkalu on touringin puslille, siitä kyllä voin ottaa mitat... (tai vaihtoehtoisesti lainata koko ulosvetäjän, ei tarvi yksien puslien takia alkaa rakentamaan )
                              Last edited by Carman; 05-12-2006, 21:00.

                              Comment

                              • Valkman
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2006
                                • 712
                                • Helsinki

                                Jos tiputtaa koko pask...n alas (siis taka-akselin), niin varmaan pääsee normi prässillä nuo puslat irroittamaan/kiinnittämään? Nyt en tosin muistakkaan miten mikäkin meni auton alla, eli tuleeko onkelmia putkiston tai jonkun muun kanssa? Nosturi käytettävissä, joten ei ryömimistä luvassa.
                                Last edited by Valkman; 05-12-2006, 21:40.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎