Eikös täällä joku kirjoittanut, että Saksan BMW:n piti lähettää hänelle lista mitä osia vaihtamalla tutinat häviää? Ei tainnut listaa ikinä tulla?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Moro,
Minusta meidän kaikkien pitäisi myöntää - että E39:n alusta on suunniteltu kestämään noin 100 000 kilsaa ja sen jälkeen meno on kuin traktorilla. Eikä meillä ole mitään lopullista ratkaisua tähän - ainakaan vielä.
Harmillista tämä on minusta todeta - mutta minulla on ollut pari paljon skeidampaa autoa (Mersu 190 ja Bemu E28), joissa alla parin sadan euron renkaat italialaisilla aluilla eikä minkäänlaista tutinaa tai horinaa ikänä ilmennyt. E28 ei tosin ollut mikään mutkaohjus, mutta helkkarin mukava takapuolelle.
Ajettu toistaiseksi 92tkm, alla 18" valssit taiwanilaisilla halpiskumeilla eikä mitään ylimääräisiä tutinoita eikä vapinoita lukuunottamatta renkaiden painumista lättään yön aikana joka katoaa muutaman ensimmäisen kilometrin jälkeen. Mulla oli tutinoita edessä hetken aikaa kun yhdessä kumissa oli pystyheittoa n. 0,8mm, mutta kun pyöreämpi vaihdettiin tilalle niin vapinat katosi.
Tällä hetkellä en jaksa uskoa että kun mittariin pyörähtää 100tkm niin tutinat alkaa.
Itse olen myöskin omistanut kaikenlaisia autoja esim. VW kuplan ja Fiat Ritmon jotka ei kumpikaan tutisseet mutta paljon muuta huomautettavaa sitten löytyykin kun E39 vertaa.
Oiskohan tuo tutisevat yksilöt saaneet matkan varrella huonoa ylläpitoa ja holtitonta kenkää röykkyjen yli enemmän kuin muut vai onko sitten vaan tehtaalta lähtiessä vaunuissa noin paljon eroja?
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostMulla mittarissa 172tkm eikä juuri alustan osia vaihdeltu (tai ainakaan en tiedä että olisi). Kyydissä ei minusta ole mitään vikaa.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostKyyti lienee aika epämääräistä ja löysää jos tosiaan juuri mitään ei ole vaihdettu. Siihen tottuu aika helposti ellei ole muuta vertailukohtaa.
Tutinan lisäksi en ole kärsinyt myöskään siitä perän epämääräisyysdestä/värähtelystä poikittaissaumojen jälkeen mitä jotkut on moittineet. Voi tietysti olla että en vain yksikertaisesti havaitse näitä juttuja.
Reaktiotangot tai niitten puslat eteen aion kyllä vaihtaa koska siitä oli sulla ja jollain muullakin hyviä kokemuksia.Last edited by Petri.Kekkonen; 17-10-2006, 12:44.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
kysymys..... minulla tutinat on välillä tiessään ja välillä vähän täristää
mutta sen olen huomannut että tutinat joskus alkaa kun eka ensiksi esim peruutan pihasta pois ja lähden sitten ajamaan...joskus jopa joku lonksahdus tuntuu kun lähtee taas eteenpäin
vähän kun joku pääsis muljahtaa eri asentoon kun peruuttaa ja kun lähtee vetää eteenpäin niin lonksahtaa taas.... kun tollanen lonksahdus tulee niin satavarmasti on täristänyt, ainakin jonkun matkaa enemmän.
mikähän löysällä persuksissa?
olisko ne apurungon puslat silti finaalissa? tekeekö ne tollasta muljumista
-a-E39 530dA Touring -00
Comment
-
-
Meillä tuossa -00/01 mallisessa Suomi e39:ssä on tällä hetkellä 92tkm:n takuukilsat ja minkäänlaisia tutinoita/tärinöitä ei tässä ole vielä ilmennyt vaikka alla on 19":set ja takapäästä loppuunajetut kumit.Tämä tutina on kyllä muuten sen tason ongelma ainakin vanhemmissa ja diesel e39:ssä, että maahantuojaorganisaation kyllä pitäisi ottaa tähän kantaa. Onko kukaan hoidattanut ko.ongelmaa maahantuojalla ja ovatko he saaneet ongelman korjattua? Kuulemma he eivät ole ikinä kuulleetkaan ko.ongelmasta kun asiaa joskus tiskiltä tiedustelin?
Comment
-
-
Meillä tuossa -00/01 mallisessa Suomi e39:ssä on tällä hetkellä 92tkm:n takuukilsat ja minkäänlaisia tutinoita/tärinöitä ei tässä ole vielä ilmennyt vaikka alla on 19":set ja takapäästä loppuunajetut kumit.Tämä tutina on kyllä muuten sen tason ongelma ainakin vanhemmissa ja diesel e39:ssä, että maahantuojaorganisaation kyllä pitäisi ottaa tähän kantaa. Onko kukaan hoidattanut ko.ongelmaa maahantuojalla ja ovatko he saaneet ongelman korjattua? Kuulemma he eivät ole ikinä kuulleetkaan ko.ongelmasta kun asiaa joskus tiskiltä tiedustelin?
Jaa-a, kuinkahan maahantuoja mahtaa innostua asiasta kun melkoisen paljon näitä E39 on tuotu maahan ohi heidän organisaation (kuinka paljon, en tiedä)? Ja toinen juttu, tuntuukohan minusta vaan siltä mutta mahtaakohan nämä tutinat olla etupäässä Saksasta ohi maahantuojan uitettujen autojen ongelma pääasiassa vaiko ei? Onkos palstalla paljon tutinasta kärsiviä yksilöitä jotka ovat originaali suomiautoja?
Comment
-
-
Originally posted by hurtta View PostOnkos palstalla paljon tutinasta kärsiviä yksilöitä jotka ovat originaali suomiautoja?
Ton perusteella 30% Saksan tuonneista tutisee, Suomiautoista vain 19%.Last edited by Petri.Kekkonen; 17-10-2006, 13:19.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=59764
Ton perusteella 30% Saksan tuonneista tutisee, Suomiautoista vain 19%.
Aha, tällainenkin on jo tutkittu. Mutta ei tuo ero nyt kauhean suuri sentään ole kuitenkaan. Suomiautoja on jonkun verran vähemmän otoksessa.
Last edited by hurtta; 17-10-2006, 13:32.
Comment
-
-
Jostain olen kuullut, että ilmajousilla ei tutise niin herkästi kuin kierrejousilla. Mene ja tiedä onko tuohon uskomista. Mulla edellinen 150tkm ajettu E39 tutisi välillä ja välillä taas ei kyseessä siis kierrejousilla oleva yksilö. Nykyinen taas ilmajousilla 140tkm ajettu eikä tutinoita ole ollut jos vain renkaat on tasapainossa. Molemmat siis touring malleja. Tuntuu tosiaan, että noihin tutina ongelmiin ei ole selvää ratkaisua kenelläkään/missään, mutta onko sitten touringit vähemmän herkkiä kuin sedanit vai toisinpäin.
Comment
-
-
Eikös 9/98 e39:n "päivityksessä" kardaaniin tullut jokin muutos?Osaako joku kertoa tarkemmin tästä?Muuttuiko myös taka-akselikin jotenkin?Tai vetarit?Ovatko nämä uudemmat parempia tässä suhteessa vai tärisevätkö nämäkin yhtä herkästi?Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring
Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.
BMW Freude Am Fahren
Comment
-
-
Mulla on itselläni -00 saksantuonti 530DA touring (aj.195tkm) ja mulle ainakin auttoi kaikkiin vapinoihin se että vaihdoin apurungon puslat+iskarit+renkaat.
Apurungon puslat oli riekaleina.
Iskarit edessä siten että painamalla jäi putket alas.
Renkaissa pystyheittoa.
Aikaisemmin mulla on ollut japsi autoja ja jotenkin tuo tämän hetkinen auto tuntuu olevan yliherkkä kaikelle tien pinnassa olevalle epätasaisuudelle eli kopissa tuntuu jos ajat esim. halkeaman yli.
Ajettavuudeltaan tuo voittaa 6-0 aikaisemmat, mutta jotain ylimääräistä "herkkyyttä" alustassa on mun mielestä.
Pystyheittoa ei kärsi olla renkaissa yhtään muuten tuntuu ratti ja persaus vapistavan olipa sitten kuinka kunnossa muuten.
Suosittelen niihin vapinoihin noita lääkkeitä jos perse kestää ostaa.
Ensimmäisenä kuitenkin ehkä ne apurungonpuslat/renkaiden pystyheitto...
Comment
-
-
Originally posted by Stone View PostRatin vipatukseen veikkaan edelleen niitä jarrulevyjä. Entä ootko tarkistanu peräöljyt? Voi tuo jurina nimittäin tulla perämurikasta tai siltä se minusta kuulosti..:think
Etujarrupalojen liukupinnoille annoin samalla pikaisen kuparirasvavoitelun. Samalla heitin 18" alut takasin alle. Eipä ole sen jälkeen enää jarrutaessa hakannut rattiin yhtään, vaikka tutina vaivaa edelleen. Kiristin vanteet erittäin varovasti ristiin, koska aloin epäillä niiden keskittymistä napaan. Tiedä sitten mikä tun jarrutusvapinan kadotti..
Tuntui muuten tulevan perämurikasta kevyt nytkytys kun navoista pyörittelin jarrut purettuna, samanlainen molemmilla puolilla. Joten sieltä voi jurina ollakin peräisin...Say NO to signatures!
Comment
-
Comment