Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Eikös täällä joku kirjoittanut, että Saksan BMW:n piti lähettää hänelle lista mitä osia vaihtamalla tutinat häviää? Ei tainnut listaa ikinä tulla?
    E39 528iA

    Comment

    • hurtta
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 444

      Moro,

      Minusta meidän kaikkien pitäisi myöntää - että E39:n alusta on suunniteltu kestämään noin 100 000 kilsaa ja sen jälkeen meno on kuin traktorilla. Eikä meillä ole mitään lopullista ratkaisua tähän - ainakaan vielä.

      Harmillista tämä on minusta todeta - mutta minulla on ollut pari paljon skeidampaa autoa (Mersu 190 ja Bemu E28), joissa alla parin sadan euron renkaat italialaisilla aluilla eikä minkäänlaista tutinaa tai horinaa ikänä ilmennyt. E28 ei tosin ollut mikään mutkaohjus, mutta helkkarin mukava takapuolelle.

      Ajettu toistaiseksi 92tkm, alla 18" valssit taiwanilaisilla halpiskumeilla eikä mitään ylimääräisiä tutinoita eikä vapinoita lukuunottamatta renkaiden painumista lättään yön aikana joka katoaa muutaman ensimmäisen kilometrin jälkeen. Mulla oli tutinoita edessä hetken aikaa kun yhdessä kumissa oli pystyheittoa n. 0,8mm, mutta kun pyöreämpi vaihdettiin tilalle niin vapinat katosi.
      Tällä hetkellä en jaksa uskoa että kun mittariin pyörähtää 100tkm niin tutinat alkaa.
      Itse olen myöskin omistanut kaikenlaisia autoja esim. VW kuplan ja Fiat Ritmon jotka ei kumpikaan tutisseet mutta paljon muuta huomautettavaa sitten löytyykin kun E39 vertaa .

      Oiskohan tuo tutisevat yksilöt saaneet matkan varrella huonoa ylläpitoa ja holtitonta kenkää röykkyjen yli enemmän kuin muut vai onko sitten vaan tehtaalta lähtiessä vaunuissa noin paljon eroja?

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Mulla mittarissa 172tkm eikä juuri alustan osia vaihdeltu (tai ainakaan en tiedä että olisi). Kyydissä ei minusta ole mitään vikaa.
        Kyyti lienee aika epämääräistä ja löysää jos tosiaan juuri mitään ei ole vaihdettu. Siihen tottuu aika helposti ellei ole muuta vertailukohtaa.
        E39 528iA

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7455
          • Oulu

          Originally posted by TJJ View Post
          Kyyti lienee aika epämääräistä ja löysää jos tosiaan juuri mitään ei ole vaihdettu. Siihen tottuu aika helposti ellei ole muuta vertailukohtaa.
          Tottuminen pitää varmasti paikkansa, mutta olen ajanut viimeisen 1/2 vuoden sisään läjän uusia autoja sekä yhtä toista uudempaa E39:iä, eikä tuo mun auto kyllä noihinkaan verratessa ole löysä, lähinnä päinvastoin. Routaheittoisilla teillä on ollut ilo päästellä isompiakin vauhteja.

          Tutinan lisäksi en ole kärsinyt myöskään siitä perän epämääräisyysdestä/värähtelystä poikittaissaumojen jälkeen mitä jotkut on moittineet. Voi tietysti olla että en vain yksikertaisesti havaitse näitä juttuja.

          Reaktiotangot tai niitten puslat eteen aion kyllä vaihtaa koska siitä oli sulla ja jollain muullakin hyviä kokemuksia.
          Last edited by Petri.Kekkonen; 17-10-2006, 12:44.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • AkiV
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 329

            kysymys..... minulla tutinat on välillä tiessään ja välillä vähän täristää

            mutta sen olen huomannut että tutinat joskus alkaa kun eka ensiksi esim peruutan pihasta pois ja lähden sitten ajamaan...joskus jopa joku lonksahdus tuntuu kun lähtee taas eteenpäin
            vähän kun joku pääsis muljahtaa eri asentoon kun peruuttaa ja kun lähtee vetää eteenpäin niin lonksahtaa taas.... kun tollanen lonksahdus tulee niin satavarmasti on täristänyt, ainakin jonkun matkaa enemmän.

            mikähän löysällä persuksissa?
            olisko ne apurungon puslat silti finaalissa? tekeekö ne tollasta muljumista

            -a-
            E39 530dA Touring -00

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Meillä tuossa -00/01 mallisessa Suomi e39:ssä on tällä hetkellä 92tkm:n takuukilsat ja minkäänlaisia tutinoita/tärinöitä ei tässä ole vielä ilmennyt vaikka alla on 19":set ja takapäästä loppuunajetut kumit.Tämä tutina on kyllä muuten sen tason ongelma ainakin vanhemmissa ja diesel e39:ssä, että maahantuojaorganisaation kyllä pitäisi ottaa tähän kantaa. Onko kukaan hoidattanut ko.ongelmaa maahantuojalla ja ovatko he saaneet ongelman korjattua? Kuulemma he eivät ole ikinä kuulleetkaan ko.ongelmasta kun asiaa joskus tiskiltä tiedustelin?

              Comment

              • hurtta
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 444

                Meillä tuossa -00/01 mallisessa Suomi e39:ssä on tällä hetkellä 92tkm:n takuukilsat ja minkäänlaisia tutinoita/tärinöitä ei tässä ole vielä ilmennyt vaikka alla on 19":set ja takapäästä loppuunajetut kumit.Tämä tutina on kyllä muuten sen tason ongelma ainakin vanhemmissa ja diesel e39:ssä, että maahantuojaorganisaation kyllä pitäisi ottaa tähän kantaa. Onko kukaan hoidattanut ko.ongelmaa maahantuojalla ja ovatko he saaneet ongelman korjattua? Kuulemma he eivät ole ikinä kuulleetkaan ko.ongelmasta kun asiaa joskus tiskiltä tiedustelin?

                Jaa-a, kuinkahan maahantuoja mahtaa innostua asiasta kun melkoisen paljon näitä E39 on tuotu maahan ohi heidän organisaation (kuinka paljon, en tiedä)? Ja toinen juttu, tuntuukohan minusta vaan siltä mutta mahtaakohan nämä tutinat olla etupäässä Saksasta ohi maahantuojan uitettujen autojen ongelma pääasiassa vaiko ei? Onkos palstalla paljon tutinasta kärsiviä yksilöitä jotka ovat originaali suomiautoja?

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7455
                  • Oulu

                  Originally posted by hurtta View Post
                  Onkos palstalla paljon tutinasta kärsiviä yksilöitä jotka ovat originaali suomiautoja?


                  Ton perusteella 30% Saksan tuonneista tutisee, Suomiautoista vain 19%.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 17-10-2006, 13:19.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    Tossa äänestyksessä olisi pitänyt erotella touring ja sedan. Tuontiautoissa on suhteessa enempi touring:ja kuin suomiautoissa.Samoin tuontiautoissa on keskimäärin isommat moottorit ja paremmat varusteet => painavampi keulanen auto.
                    Last edited by Guest; 17-10-2006, 13:38.

                    Comment

                    • hurtta
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2006
                      • 444

                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=59764

                      Ton perusteella 30% Saksan tuonneista tutisee, Suomiautoista vain 19%.

                      Aha, tällainenkin on jo tutkittu . Mutta ei tuo ero nyt kauhean suuri sentään ole kuitenkaan. Suomiautoja on jonkun verran vähemmän otoksessa.
                      Last edited by hurtta; 17-10-2006, 13:32.

                      Comment

                      • Stone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 4074
                        • Helsinki

                        Jostain olen kuullut, että ilmajousilla ei tutise niin herkästi kuin kierrejousilla. Mene ja tiedä onko tuohon uskomista. Mulla edellinen 150tkm ajettu E39 tutisi välillä ja välillä taas ei kyseessä siis kierrejousilla oleva yksilö. Nykyinen taas ilmajousilla 140tkm ajettu eikä tutinoita ole ollut jos vain renkaat on tasapainossa. Molemmat siis touring malleja. Tuntuu tosiaan, että noihin tutina ongelmiin ei ole selvää ratkaisua kenelläkään/missään, mutta onko sitten touringit vähemmän herkkiä kuin sedanit vai toisinpäin.
                        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                        VW Pornstarter (työjuhta)
                        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                        Finnmaster T8







                        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                        Comment

                        • creative 22
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 560
                          • Alavus

                          Eikös 9/98 e39:n "päivityksessä" kardaaniin tullut jokin muutos?Osaako joku kertoa tarkemmin tästä?Muuttuiko myös taka-akselikin jotenkin?Tai vetarit?Ovatko nämä uudemmat parempia tässä suhteessa vai tärisevätkö nämäkin yhtä herkästi?
                          Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                          Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                          BMW Freude Am Fahren

                          Comment

                          • Rubu
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2006
                            • 809
                            • Kuopio

                            Mulla on itselläni -00 saksantuonti 530DA touring (aj.195tkm) ja mulle ainakin auttoi kaikkiin vapinoihin se että vaihdoin apurungon puslat+iskarit+renkaat.

                            Apurungon puslat oli riekaleina.
                            Iskarit edessä siten että painamalla jäi putket alas.
                            Renkaissa pystyheittoa.

                            Aikaisemmin mulla on ollut japsi autoja ja jotenkin tuo tämän hetkinen auto tuntuu olevan yliherkkä kaikelle tien pinnassa olevalle epätasaisuudelle eli kopissa tuntuu jos ajat esim. halkeaman yli.

                            Ajettavuudeltaan tuo voittaa 6-0 aikaisemmat, mutta jotain ylimääräistä "herkkyyttä" alustassa on mun mielestä.
                            Pystyheittoa ei kärsi olla renkaissa yhtään muuten tuntuu ratti ja persaus vapistavan olipa sitten kuinka kunnossa muuten.

                            Suosittelen niihin vapinoihin noita lääkkeitä jos perse kestää ostaa.
                            Ensimmäisenä kuitenkin ehkä ne apurungonpuslat/renkaiden pystyheitto...

                            Comment

                            • JamBBa
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 362
                              • Vantaa

                              Originally posted by Stone View Post
                              Ratin vipatukseen veikkaan edelleen niitä jarrulevyjä. Entä ootko tarkistanu peräöljyt? Voi tuo jurina nimittäin tulla perämurikasta tai siltä se minusta kuulosti..:think
                              Tulipa tuossa pari viikkoa sitten vaihdettua taakse "narinahelat", kun toisessa oli väljää. Taakse laitoin samalla uudet jarrulevyt, -kengät, -palat ja vaijerit.
                              Etujarrupalojen liukupinnoille annoin samalla pikaisen kuparirasvavoitelun. Samalla heitin 18" alut takasin alle. Eipä ole sen jälkeen enää jarrutaessa hakannut rattiin yhtään, vaikka tutina vaivaa edelleen. Kiristin vanteet erittäin varovasti ristiin, koska aloin epäillä niiden keskittymistä napaan. Tiedä sitten mikä tun jarrutusvapinan kadotti..

                              Tuntui muuten tulevan perämurikasta kevyt nytkytys kun navoista pyörittelin jarrut purettuna, samanlainen molemmilla puolilla. Joten sieltä voi jurina ollakin peräisin...
                              Say NO to signatures!

                              Comment

                              • soldia
                                Banned
                                • Feb 2006
                                • 725
                                • Planet X

                                Taitaa vika olla sovitin-renkaiden uupuminen...

                                Tasapainoitus kerran tehty ja alustassa ei väljää ole. Joskus alut vaatii n.1mm sovittimet ja niiden puute tekee juuri tuota. Kokemusta on...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎