Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaikkone
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 933
    • Villähde

    Originally posted by JJT View Post
    Löytyikös tähän mitään syytä?
    Veljen e39 sedanissa ihan samanlaista vikaa, jurisee suoraan ajettaessa ja oikeaan kaartaessa, mutta vasemmalle kaartaessa jurina häviää.
    Ja tekee tuota kesä-ja talvirenkailla.
    Vielä vaivaa sama vaiva, vaihettua vasemman puolen laakereiden lisäks olis takana taaempi tukivarsi ja narinahelat välilinkki ja kardaanin rättinivel.
    edestä vaihoin ne pitkät vakaajan koiranluut(?) ei ollu vaikutusta

    Comment

    • thethent
      Bimmer Rookie
      • Jan 2011
      • 38
      • Helsinki

      Originally posted by kaikkone View Post
      Vielä vaivaa sama vaiva, vaihettua vasemman puolen laakereiden lisäks olis takana taaempi tukivarsi ja narinahelat välilinkki ja kardaanin rättinivel.
      edestä vaihoin ne pitkät vakaajan koiranluut(?) ei ollu vaikutusta
      Itsellä ollut tutinan kanssa muutama erä, vaihdettu Kelkan kumit, kardaaniremppa ja tasapainotus, edestä tukivarret,raidetangonpäät, vakaajan puslat ja koiranluut ja edelleen on pientä epävirettä ollut kunnes
      katsastamassa ollessani autoa hieman tikimpi inssi alkoi kokeilla väljiä taka-akselistosta, (itse en saanut himassa edes rekkiraudalla väljää esiin)
      takaylätukivarsi(wishbone ja Guiging link mikälie suomen kielellä, antoi periksi n.15mm liikkeen vaakasuunnassa, vika siis löytyi
      Osat autokeskuksella 1014€, en siis ostanut sieltä, kun löyty muualta 250€
      kummankin puolen osat.
      Heh kait sitä voi olla mielissään siitä kun saa hylsyn katsastuksessa
      Last edited by thethent; 16-01-2012, 17:16.
      Edeltäjät:
      E36 328 coupé M-sport 1998
      A6 2.7 biturbo Quottro 1999
      A6 Avant 3.0 TDI V6 Quottro 2005
      E60 530 dA 2005
      A6 2.5 V6 TDI 2000
      E39 530 dAt M-sport 2001
      Chervolet Chevy van SL 6.5 1999

      Comment

      • Bomb5
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 726
        • Kivijärvi

        Kertokaapa sellaisia paikkoja, missä alustan osat vaihdetaan oikeaoppisesti. Plussaa myös siitä, jos voi olla itse katsomassa operaatiota. Omakin viime kesänä hankittu auto tutisi aavistuksen 235/45 17" kesärenkailla 110 km/h nopeudessa motarilla, vaikka kulki kuin sukkasillaan muilla nopeuksilla. Talvirenkaiden (205/60 R16) vaihdon yhteydessä puhdistin navat ja vanteet huolellisesti teräsharjalla ja ei tärise yhtään talvirenkailla. Keväällä tehtävä sama homma kesärenkaille.
        Last edited by Bomb5; 25-02-2012, 11:12.
        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

        Comment

        • thethent
          Bimmer Rookie
          • Jan 2011
          • 38
          • Helsinki

          No ei ollut pitkä ilo, taas alkoi tutinat, 3 päivää meno olikin kuin
          uudella autolla...
          Onkos kukaan vaihtanut wheel carrier(puslia) tukivarsiin?
          Itse en usko osien väärin asennuksiin omassa autossa, vaan kilsoja on tullut mittariin niin että alkaa mennä osia(550 tkm)
          Nyt vain on jotain paskana mitä ei huomaa:think
          Renkailla ei muutosta, on kokeiltu orkkis 16" vanteilla 225/55 kitkoja,
          16" 225/55 nastoilla ja 19" 265/30 kesäkumeilla.
          Kokeeksi pitää vaihtaa levyt jos vaikuttaisi kun alkaa vaihdettavat osat käydä vähiin.
          toisaalta jos vika olis levyissä, ei vika välillä poistuisi.
          Iskarit on suht uudet, joten pyöräntuenta se on oltava
          Last edited by thethent; 22-01-2012, 19:21.
          Edeltäjät:
          E36 328 coupé M-sport 1998
          A6 2.7 biturbo Quottro 1999
          A6 Avant 3.0 TDI V6 Quottro 2005
          E60 530 dA 2005
          A6 2.5 V6 TDI 2000
          E39 530 dAt M-sport 2001
          Chervolet Chevy van SL 6.5 1999

          Comment

          • kaikkone
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 933
            • Villähde

            Tutinaa ei paljoa ole, mutta tuo jyrinä alkaa kypsyttämään. Nyt kun alkaa työmatka ajoa tulemaan sen 240km päivässä niin olisi kiva että pehmeästi ne päästäisiin..
            Eli suoraan ajaessa ja oikealle kaarrettaessa kuuluu jostakin jyrinää, kuin huonot renkaat olisi alla. Vasemmalle kaarrettaessa ääni häviää.
            Ei ollut vaikutusta oliko kesärenkaat vai talvirenkaat, Vasemman puolen laakerit vaihdettu

            Comment

            • jpalvima
              Bimmer Rookie
              • Dec 2008
              • 53
              • Hämeenkyrö City

              e39 530DTouring...

              Wanha ketju mutta laitan omat kokemukset anyway....
              190tkm ajettu kolaroimaton 530D tomaatilla & ilmajousilla tuli hankittua...muuten kiva mutta tärisi n satasen alueella, oletin kiinanrenkaita syyllisiksi
              - uudet Continental 235/45-17 alle, vanteet tsekattu ja todetttu olevan ok ( M5 replica)
              - tärisi edelleen--> uusi painotus--> ei muutosta
              - alustassa takakelkan kumit kypsänä, kaikki uusiksi--> ei muutosta
              - etupäästä kaikki tukivarret & raiderangot uusiksi--> parempi ajaa mutta tärisee. Hammastanko on ok
              - takapäästä uusiksi takimmaiset tukivarret + koiranluut + pyöränlaakerit + narinahelat + nelipyöräsuuntaus--> ei muutosta. Samalla vetareiden tarkastus sekä hyvin huolellinen "jälkivoitelu" siltä varalta että jumii kiinni. Ei liene vetarin syytä
              - Ilmajousituksen toimintaa selvitelty....alles gut
              - Jarrut ( kaikki) osiksi, putsaus ja uudet levyt & palat joka nurkkaan. Pysähtyy hienosti--> tärisee edelleen
              - Uudet 225/40-18 Conniet ( ei-ihan-halvimmasta-päästä) ehjien vanteiden ( Dezent) alle--> tärisee edelleen. Painotus uusiksi--> tärisee edelleen. Takaisin 17" vanteisiin...tärisee tottakai
              - Kaikki iskarit ( Bilstein B4) uusiksi + tolpan laakerit--> tärisee edelleen
              - Moottorin kumityynyt hieman kulahtaneet--> uudet tilalle mutta tärisee
              - Kardaani & laatikon tuenta tsekattu, ei vikaa
              - Alustaa syynätty oikein urakalla...onko tyhmää ostajaa pissitty mykiöön ja onko jotain p*skana tai oikomisen jälkiä. No / Njet / Nada / Nein
              - Merkillinen havainto tärinättömyydestä ikälopuilla talvirenkailla 205/60-16 Style 48 vanteilla??
              - Kesän koittaessa 235/45-17-Conniet pois ja tilalle vasta paistetut Hankook Ventus V12, 235/45-17 ehjille M5 repl vanteille + napojen jynssäys + erittäin huolellinen keskitys. Pystyheitto täysin olematon--> tärisee taas.
              - Ennen talvirengaskautta kokeeksi wanhoista 205/60-16 talvirenkaista nastat pois ja ...ei mitään tärinää (???)

              - Nyt alle Style 33 + vasta paistetut 205/60-16 Hankook tavisgummit...eikä tärise enää. Happy-as-can-bee

              Pienenä kuriositeettinä....mulla on myös e39 528i Sedan, joka pelaa täysin tärisemättä millä tahansa rengassetillä mitä on kokeiltu ( 15", 16", 17",18"....195/65...225/40) Nyt on muuten perkeleellinen valikoima erilaisia renkaiita/vanteita tuohon

              Ei pysty edes arvoimaan sitä vaivan määrää millä tärinäongelmaa on tuosta pirssistä haettu...ehkä kaikki yksilöt ei vaan tykkää näistä sugar-daddy-bling-bling-muthafucka thyyningvanteista?:think
              Last edited by jpalvima; 12-04-2012, 08:29. Reason: typos

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                Ettei se kuitenkin johtuis noista replica vanteista? Onko niitäkin kokeiltu siihen toiseen e39?

                Comment

                • jpalvima
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2008
                  • 53
                  • Hämeenkyrö City

                  Originally posted by Antsah View Post
                  Ettei se kuitenkin johtuis noista replica vanteista? Onko niitäkin kokeiltu siihen toiseen e39?

                  Joo. On ja siinä ne pelaa he-le-ve-tin hienosti

                  Itse asiassa pidin ne 17" -pallot siinä ja ajelin farkulla nastattomilla 16" talvirenkailla elokuusta alkaen...ei ne tosin alustaltaan ihan samanlaiset ole kun toinen on rautajousilla oleva bensakoneinen sedan, toinen raakaöljymoottorilla oleva farkku ilmajousilla
                  Last edited by jpalvima; 13-04-2012, 10:35. Reason: typos

                  Comment

                  • Bmw Dreamer
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 2762
                    • Kouvola

                    Enää ei tuu muuta mieleen, kuin pyöränkulmat, onhan ne zekattu, kun kerta kaikki muu näyttäis olevan jo laitettu. (Propsit panostuksesta!!)

                    Talvirenkaat antais vähä kulmien suhteen anteeksi ja ei tärise? :think
                    BMW 520d Touring '06 314tkm
                    BMW 530D Touring '99 552tkm
                    BMW 320da Touring '02 427tkm
                    Volvo V70 D5 '02
                    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                    Case IH 5140 Maxxum

                    Comment

                    • jpalvima
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2008
                      • 53
                      • Hämeenkyrö City

                      Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                      Enää ei tuu muuta mieleen, kuin pyöränkulmat, onhan ne zekattu, kun kerta kaikki muu näyttäis olevan jo laitettu. (Propsit panostuksesta!!)

                      Talvirenkaat antais vähä kulmien suhteen anteeksi ja ei tärise? :think

                      Kulmat on kulmattu, pariin otteeseen ( raidetankohommat, takaripustuksen reaktiotangot)....ei vaikutusta tärinöhin. Renkaat pysyi reunoiltaan ehjinä kaiken aikaa eli ihan p*rseellään ei säädöt ole olleet

                      Vielä koomisemmaksi tämän tekee se että mulla oma duuni liittyy pyörivien koneiden rakenne- ja värähtelyasioihin ja alalla ollut kutakuinkin yhtä soittoa TTKK:n jälkeen...muutaman kerran kävi mielessä johdottaa & anturoida koko vekotin ICP-antureja, laittaa tahdistuspulssit vetareilta ja kardaanista ja alkaa tosissaan etsimään mikä mättää. Päällimmäiseksi ajatukseksi jäi sellainen ( ilman mittalaitteita tosin) että renkaiden 1 x rpm 110kmh osuu hyvin yksiin kopan/akseliston resonanssitaajuuden kera ja että korkea/kapea rengas vaimentaa /absorboi erilailla kun bling bling-rengas
                      Last edited by jpalvima; 13-04-2012, 12:17. Reason: typos

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        Ironista kieltämättä. Suutarin lapset kävelee ilman kenkiä, vähän samaa sarjaa.

                        Mutta siis 16" ei tärrää, ja 17" ylöspäin tärisee? Auto haistelee ite vannekoon.
                        Oisko mahdollista muuten kokeilla esim korkeampia (ylikorkeita) kumeja joillekin 17" vanteille, jotka täristää autossa oikeankokoisilla renkailla? :think

                        Tai hei! Kokeile muutes noita talvirenkaita ja kesäpyöriä sekasin? Eli jos esim yks rengas aiheuttaa vaan sen tärinän? Laitat vaikka kesäpyörät eteen ja talvirenkaat taakse, täriseekö, sitte kokeilee toisinpäin ja vaikka rengas kerrallaan jos siltä tuntuu?

                        Tosin nää tietkin Suomessa on kyllä melkoista kynnöspeltoa aina näin talven jälkeen, mut suorastaan loistavia verrattuna tossa heti rajan takana "bensa-asemalle mentäessä".

                        Edit: Nii joo, mulla tärräs viime kesänä ku oli spacerit välissä, heti loppu ku otti pois. Tosin ei ollu sellaset spacerit, että oli sollu sopiva keskireikään ja oli multi-pulttijaolla, eli saattoi, ja varmaan johtuikin siitä, että spacerit teki epätasapainon kun ei ollu keskellä, ja muutenkin varmasti epätasapainossa, koska reikiä "miten sattuu". No, eipä noi taasen kyllä paina mitään kun jotain halpaa biltema alumiinia ovat, mut E39 lienee aika tarkka sitte . Mutta sulla nyt ei mielestäni ollu spacereitä.
                        Last edited by Bmw Dreamer; 13-04-2012, 13:21.
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • jpalvima
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2008
                          • 53
                          • Hämeenkyrö City

                          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                          Ironista kieltämättä. Suutarin lapset kävelee ilman kenkiä, vähän samaa sarjaa.

                          Mutta siis 16" ei tärrää, ja 17" ylöspäin tärisee? Auto haistelee ite vannekoon.
                          Oisko mahdollista muuten kokeilla esim korkeampia (ylikorkeita) kumeja joillekin 17" vanteille, jotka täristää autossa oikeankokoisilla renkailla? :think

                          Tai hei! Kokeile muutes noita talvirenkaita ja kesäpyöriä sekasin? Eli jos esim yks rengas aiheuttaa vaan sen tärinän? Laitat vaikka kesäpyörät eteen ja talvirenkaat taakse, täriseekö, sitte kokeilee toisinpäin ja vaikka rengas kerrallaan jos siltä tuntuu?

                          Tosin nää tietkin Suomessa on kyllä melkoista kynnöspeltoa aina näin talven jälkeen, mut suorastaan loistavia verrattuna tossa heti rajan takana "bensa-asemalle mentäessä".

                          Edit: Nii joo, mulla tärräs viime kesänä ku oli spacerit välissä, heti loppu ku otti pois. Tosin ei ollu sellaset spacerit, että oli sollu sopiva keskireikään ja oli multi-pulttijaolla, eli saattoi, ja varmaan johtuikin siitä, että spacerit teki epätasapainon kun ei ollu keskellä, ja muutenkin varmasti epätasapainossa, koska reikiä "miten sattuu". No, eipä noi taasen kyllä paina mitään kun jotain halpaa biltema alumiinia ovat, mut E39 lienee aika tarkka sitte . Mutta sulla nyt ei mielestäni ollu spacereitä.
                          Heh tää on fiksu auto, päättää omistajansa puolesta mikä on eduksi. Tosiaan, se nysvääminen pystyheittojen, napojen jynssäämisen kanssa, jarruaskareet ja vanteen tarkkuustasapainotuksien kanssa meni jo niin spedeilyksi että alkoi kyrsimään koko härveli. Onhan toi ihan hanurista jos renkaiden asennukseen pitää polttaa tuntikausia ja pitää muistaa tehdä kaikenlaista naurettavaa saadakseen auton toimimaan normaalisti = tärinättä. Muuten on mukava, tehokas ja vähäruokainen auto!

                          Joo näin se on nähtävä että pieni jousittamaton massa tuo omat pulmansa. W126 MB:ssä on ihan sama mitä laittaa alle, e39:ssä kun kärpänen paskoo vanteen reunaan niin meinaa munuaiset irrota...talvikelillä kun kertyy kaikenlaista tauhkaa vanteisiin niin hyvin huomaa
                          Last edited by jpalvima; 13-04-2012, 14:16. Reason: typos

                          Comment

                          • TRA_60
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2009
                            • 81
                            • oulu

                            Originally posted by jpalvima View Post
                            Kulmat on kulmattu, pariin otteeseen ( raidetankohommat, takaripustuksen reaktiotangot)....ei vaikutusta tärinöhin. Renkaat pysyi reunoiltaan ehjinä kaiken aikaa eli ihan p*rseellään ei säädöt ole olleet

                            Vielä koomisemmaksi tämän tekee se että mulla oma duuni liittyy pyörivien koneiden rakenne- ja värähtelyasioihin ja alalla ollut kutakuinkin yhtä soittoa TTKK:n jälkeen...muutaman kerran kävi mielessä johdottaa & anturoida koko vekotin ICP-antureja, laittaa tahdistuspulssit vetareilta ja kardaanista ja alkaa tosissaan etsimään mikä mättää. Päällimmäiseksi ajatukseksi jäi sellainen ( ilman mittalaitteita tosin) että renkaiden 1 x rpm 110kmh osuu hyvin yksiin kopan/akseliston resonanssitaajuuden kera ja että korkea/kapea rengas vaimentaa /absorboi erilailla kun bling bling-rengas
                            Itsellä tutinaa ilmeni 18" renkailla, mutta ei pienimmillä rattailla. Syyllinen löytyi vakionopeusnivelestä, joka on perän ja kardaanin välissä. Äkkiseltään katselin, jotta tuota ei ollut autossasi vaihdettu.
                            Last edited by TRA_60; 13-04-2012, 14:24.
                            Nykyiset W212 & W210
                            ex. E60 LCI
                            ex. 525i LCI
                            ex. 520i LCI

                            Comment

                            • jpalvima
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2008
                              • 53
                              • Hämeenkyrö City

                              Originally posted by Julmatommi View Post
                              Itsellä tutinaa ilmeni 18" renkailla, mutta ei pienimmillä rattailla. Syyllinen löytyi vakionopeusnivelestä, joka on perän ja kardaanin välissä. Äkkiseltään katselin, jotta tuota ei ollut autossasi vaihdettu.

                              Joo nivel lienee alkuperäinen mutta tää kävi pajalla nosturin nokassa nimenomaan kardaaniepäilyn takia, huomasivat silloin että keppi nivelineen on ok mutta koneen kumityynyt on finaalissa. En seurannut sen kummemmin mitä purkivat nähdäkseen kardaankin tukilaakerin ja millä intuitiolla tutkivat vakionopeusniveltä, mutta ainakin laskua käytetyistä työtunneista tuli

                              Tosin...jos olis pelimies niin olis vaihdattanut kardaanin. Eipähän tarvitsisi enää sitten tehdä

                              Comment

                              • Antsah
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1776
                                • Oulu

                                Originally posted by jpalvima View Post
                                Joo nivel lienee alkuperäinen mutta tää kävi pajalla nosturin nokassa nimenomaan kardaaniepäilyn takia, huomasivat silloin että keppi nivelineen on ok mutta koneen kumityynyt on finaalissa. En seurannut sen kummemmin mitä purkivat nähdäkseen kardaankin tukilaakerin ja millä intuitiolla tutkivat vakionopeusniveltä, mutta ainakin laskua käytetyistä työtunneista tuli

                                Tosin...jos olis pelimies niin olis vaihdattanut kardaanin. Eipähän tarvitsisi enää sitten tehdä
                                Nyt on tietenkin helppo sivusta huudella, mutta pitäisiköhän se vakionopeusnivel vielä kuitenkin vaihtaa? Näkeekö sen kuntoa kunnolla muuta kuin irroittamalla?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎