Kävin sitte varaamassa uuden ajan puslien vaihdolle
laitetaa nyt sitte kerrasta kuntoo kottero. Mietinkin että jos samalla laittas alkup. jouset takas ku madalluksessa toi perä meni niin matalaks.
höh...kävi pajalla biili ja tarkistettiin apurungon puslat, ei kuulema mitään vikaa ?
oliskohan näin? toivoin niin että ne olis ihan paskana
harmi kun en muistanut sanoa että tarkistas alatukivarret ja ne reaktiotangot yms...
-a-
Jos se "tarkistus" on vain vilkaisu, niin eihän siinä mitään huomaa. Puslista pitää ottaa pultti pois ja katsoa puslaa. Sama juttu reaktiotangossa, mutta se vaatii jo enemmän purkamista. Tosin reaktiotangon löysyyden voi myös todeta jos sitä vääntää, mutta silloin pitäisi olla kunnossa oleva vertailukohtana. Alatukivarret ilmeisesti voi olla aika lopussa ennen kuin niissä näkyy tai vääntämällä tuntuu vikoja.
Jos se "tarkistus" on vain vilkaisu, niin eihän siinä mitään huomaa. Puslista pitää ottaa pultti pois ja katsoa puslaa. Sama juttu reaktiotangossa, mutta se vaatii jo enemmän purkamista. Tosin reaktiotangon löysyyden voi myös todeta jos sitä vääntää, mutta silloin pitäisi olla kunnossa oleva vertailukohtana. Alatukivarret ilmeisesti voi olla aika lopussa ennen kuin niissä näkyy tai vääntämällä tuntuu vikoja.
juu pitäs varmaan itse noi katsoa... onnistuuko puslien tarkistus jos ajan auton peräpään pukeille?
tarviiko apurunkoa jotenkin tukea kun pultin irroittaa? ...tietty vain yksi pultti/pusla kerrallaan tarkistetaan
Tulipa tuossa ostettua tutiseva -96 vuosimallinen 528. Selvät viat alustassa oli loppuunajetut etuiskarit (toisesta mehut pihalla, täysin eloton), väljä etuvakaajan niveltanko ja takana toisella puolella navan ja tukivarren väliset helat väljät. Muita puslia en ole sen enempää tutkinut.
Nyt on sitten eteen uusittu iskarit ja koiranluut, tutina väheni, mutta pientä vatkausta edelleen havaittavissa, joka on pahimmillaan 90km/h nopeudessa. Myös ratti vipattaa. Huomattavasti parani iskareiden vaihdolla, mutta jotain häikkää vielä on.
Autolla ajettu reilu 200tkm ja alla pyörii melko uudet 9x18" alut + halppiskumit. Seuraavaks takaa väljät helat kuntoon ja sit katellaan lisää...
Meniköhän joku vituralleen iskariremontissa, kun keula jäi reilusti (varmaan 2-3cm) ylemääks mitä ennen remonttia?? Iskareina oli jotkut orkkikset ja tilalle laitoin saschit, jotka tarkotettu M-alustaiselle. Voi kettu! Jousina FK:t.
Edit: avatarissa vanhoilla iskareilla, nyt ihan kauheen näkönen
Irroititko/löysennitkö tukivarsien sisäpäitä? Nehän on hammastetut ja kiristetään vasta vun paino on päällä. Eli ei missään tapauksessa niin että tuennat roikkuu alhaalla? Toisaalta, onko perssonien putket navoissa pohjassa?
Meniköhän joku vituralleen iskariremontissa, kun keula jäi reilusti (varmaan 2-3cm) ylemääks mitä ennen remonttia?? Iskareina oli jotkut orkkikset ja tilalle laitoin saschit, jotka tarkotettu M-alustaiselle. Voi kettu! Jousina FK:t.
Onko jousen alapää oikeassa kohdassa jousilautasessa? http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=72652
(Tämä keskustelu ei oikein enää alustan tutinaan kuulu, joten olisit voinut kysyä eri viestiketjussa).
Onko jousen alapää oikeassa kohdassa jousilautasessa? http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=72652
(Tämä keskustelu ei oikein enää alustan tutinaan kuulu, joten olisit voinut kysyä eri viestiketjussa).
Itsekin veikkaisin myös tuota jousen asentoa, mutta voiko se nostaa 2-3cm niin onkin eri juttu
(en usko, että tuo vika ainakaan vähentää tutinoita)
Ed. Jambba: hyvän värinen E39! Milloin takaluukku ja -puskuri?
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Aiheeseen palaten... edelleen tutinaa havaittavissa. Ja aiheesta poiketen... jouset on noin samassa asennossa kun edellisessä kokoonpanossa. Eri asentoakin kokeilin, tuloksetta. Tolpat on aika varmuudella pohjassa, eikä tukivarsiakaan tullut löysäiltyä. Täytyy jaktaa tutkimuksia... Nyt palataan ja pysytään aiheessa
Tästä mittavasta ketjusta ei oikein ole selkeästi käynyt ilmi, että koskeeko apurunkojen puslaongelma ainoastaan tourinki-malleja, vai onko se myös Sedanien ongelma? Eli onko joku saanut lohtunsa tutinaan vaihtamalla sedaniin nuo puslat?
Mulla on vaihdettu (528iA sedan, vm.1997) alustaan n.60% kaikista osista, mutta takapäälle en ole vielä tehnyt mitään. Tutinaa kuitenkin ilmenee yli 100kmh nopeudessa. Etupään vapinat ovat jo suht. hyvin rauhoittuneet.
Tänään vaihdettiin takajarrulevyt hiaceen, ja kottero tärisi ihan helvetillisesti 60 nopeudesta ylöspäin.
Noh, mä tyynesti kotona otin takarenkaat pois, puhdistin navat kaikesta mössöstä ja krämmäleistä, jotka merkkihuolto oli jättänyt niihin. Renkaat takaisin, ja taas menee kuin pöydällä. On se pirun tarkka, eli hiustakaan ei tosiaan saa jäädä väliin.
Tuleeko kellekkään mieleen mikä vielä vois aiheuttaa tutinaa ja autohan on e39 520i touring -00 noin 170tkm ajettu.
Tähän mennessä vaihdetut osat:
- Edessä alatukivarret
- Takana poikittaiset tukivarret
- Oikeanpuolen vetari kun tuntui hieman tahmivan
- Kokeiltu uusilla jarrulevyillä
- Taka-akselin runkopuslat vaihdettu
- Rengas ja vannesarjoja erilaisia kokeiltu erilaisia eikä vaikutusta millään.
- Nelipyörä suuntaus tehty
- Uutta kardaania kokeiltu
- Uusia taka-iskareita kokeiltu
Välyksiä ei enää löydy ja moottorin ja vaihteiston kumityynyt ehjiä. Tutina tuntuu pahiten 105km/h ja kun siitä löysää niin 90km/h kohdalla viimeistään loppuu...Kiihdytettäessä alkaa siinä satasen jälkeen tutisemaan....Narina heloja ei ole vaihdettu kun tuntuvat olevan kunnossa mutta pitää varmaan nekin vielä vaihtaa ja ainakin minun M5:ssa oli nämä kyseiset helat aivan väljät ja ei tutissut eli liekkö silläkään sitten vaikutusta...
Tähän mennessä minkään osan vaihdolla ei ole ollut lainkaan vaikutusta...
Tuleeko kellekkään mieleen mikä vielä vois aiheuttaa tutinaa ja autohan on e39 520i touring -00 noin 170tkm ajettu.
Tähän mennessä vaihdetut osat:
- Edessä alatukivarret
- Takana poikittaiset tukivarret
- Oikeanpuolen vetari kun tuntui hieman tahmivan
- Kokeiltu uusilla jarrulevyillä
- Taka-akselin runkopuslat vaihdettu
- Rengas ja vannesarjoja erilaisia kokeiltu erilaisia eikä vaikutusta millään.
- Nelipyörä suuntaus tehty
- Uutta kardaania kokeiltu
- Uusia taka-iskareita kokeiltu
Välyksiä ei enää löydy ja moottorin ja vaihteiston kumityynyt ehjiä. Tutina tuntuu pahiten 105km/h ja kun siitä löysää niin 90km/h kohdalla viimeistään loppuu...Kiihdytettäessä alkaa siinä satasen jälkeen tutisemaan....Narina heloja ei ole vaihdettu kun tuntuvat olevan kunnossa mutta pitää varmaan nekin vielä vaihtaa ja ainakin minun M5:ssa oli nämä kyseiset helat aivan väljät ja ei tutissut eli liekkö silläkään sitten vaikutusta...
Tähän mennessä minkään osan vaihdolla ei ole ollut lainkaan vaikutusta...
Listaappa vielä mitä on vaihtamatta alustasta. Reaktiotankojen vaihdolla TJJ sai ainakin sen tärinän siirtymään eri nopeuteen.
Tuleeko kellekkään mieleen mikä vielä vois aiheuttaa tutinaa ja autohan on e39 520i touring -00 noin 170tkm ajettu.
Tähän mennessä minkään osan vaihdolla ei ole ollut lainkaan vaikutusta...
tutiseeko rattiin vai pikemminkin koko auto. Raidetangonpäiden vaihtaminen on korjannut ainakin joidenkin jenkkibemaristien tutinat kun muu ei ole auttanut.
Comment