Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1839
    • Kotona/Poissa

    Originally posted by Ironic32 View Post
    Joo, näinhän se ohjeissakin sanottiin. Kyllä tuo suuntaukseen menee nyt kun näyttäisi palikat olevan kunnossa. Ajattelin vaan kysäistä, että vieläkö tuohon puoltamiseen voisi olla jotain muuta jippoa. Auto siis puolsi myös ennen osien vaihtoa.
    Onko rengaspaineet tarkistettu ettei joku rengas ole vajaa? Tai runkoviallinen? Tämän seikan voi poissulkea vaihtamalla renkaita ristiin.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • tonez
      Newbiemmer
      • Feb 2008
      • 12
      • Alavus

      Originally posted by Hemi View Post
      Näin, plus jarrusatuloiden ja palojen jarrusatuloissa todella herkät/hyvin herkistetyt.
      Näillä ehdoin 95% tutinaongelmaiset e39:it saadaan "tutinattomiksi".
      Ne lähes kaikki loput ongelmat johtuu vanteista+renkaista.

      Nyt on ohjeen mukaan käyty kaikki läpi, napa, levyn molemmat pinnat ja vielä vanteen "napa" putsattu. Hivenen parani, mutta siltikin edelleen pieni tärinä/vatkaus rattiin.

      Mietin noita reaktitankojen puslia edessä, tarkemmin kun muistelee niin onhan niillä jo ajettu lähemmäs 100tkm, mitähän niillä yleensä ajelee? Mallia lemförder!

      Comment

      • Ironic32
        Bimmer Rookie
        • Mar 2010
        • 148
        • Finland

        Originally posted by Havis View Post
        Onko rengaspaineet tarkistettu ettei joku rengas ole vajaa? Tai runkoviallinen? Tämän seikan voi poissulkea vaihtamalla renkaita ristiin.
        Rengaspaineita on kokeiltu säätää samaan joka nurkassa ja myös isompaa ja pienempää painetta on kokeiltu tuonne oikealle puolelle. Voi olla kyllä renkaistakin johtuvaa, kun nuo on jotkut kiinanihmeet. Rengaspaineilla siis ei ongelmaan ollut apuja.

        Pitää tuo pyörien suuntaus kuitenkin teettää, niin senpä jälkeen on taas viisaampi.
        E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
        -------------------------------------
        Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by Ironic32 View Post
          Pitää tuo pyörien suuntaus kuitenkin teettää, niin senpä jälkeen on taas viisaampi.
          Tai asiat ovat vielä huonommin, riippuen säätäjästä. Olet kai tuota lukenut:
          E39 528iA

          Comment

          • Ironic32
            Bimmer Rookie
            • Mar 2010
            • 148
            • Finland

            Originally posted by TJJ View Post
            Tai asiat ovat vielä huonommin, riippuen säätäjästä. Olet kai tuota lukenut:
            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=34665
            Joo, tuli tuotakin lueskeltua. Mitä nyt noita paikallisia säätöpaikkoja on tullut googletettua, niin aina löytyy jokaisesta kehuja ja samoin myös haukkuja. Ota näistä nyt sitten selvää. :think

            Aion mennä viereen seisomaan, kun tuota hommaa tekevät ja kun näitä topicceja on tullut kuitenkin opiskeltua, niin eivätpä pääse ihan täysillä uunottamaan.

            Renkaitahan tuo auto nykyisellään syö tasaisesti, eli sikäli alusta lienee kohtuudella säädöissään. Ainoa ongelma ajettavuuden suhteen on tuo puoltaminen. Jos siihen löytyisi säädöistä apuja, niin olisi hyvä homma.

            Jos menee kovastikin huonommaksi, niin saavat kyllä säätää uusiksi tai sitten etsin jonkin toisen puljun.
            E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
            -------------------------------------
            Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3665
              • seinäjoki

              Mikähän Hel...., kun vaihdoin uuden iskarin etee vasenmalle niin alkas täryyttämään rattia ihan tosissaan?:think Onko kellään samanlaista kokemusta?
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                Originally posted by janke View Post
                Mikähän Hel...., kun vaihdoin uuden iskarin etee vasenmalle niin alkas täryyttämään rattia ihan tosissaan?:think Onko kellään samanlaista kokemusta?
                Kaipa tuo voi aiheutua jo sen takia, että nyt toisella puolella on ihan eri tehoinen iskari. Pareina nuo pitäisi vaihtaa.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by janke View Post
                  Mikähän Hel...., kun vaihdoin uuden iskarin etee vasenmalle niin alkas täryyttämään rattia ihan tosissaan?:think Onko kellään samanlaista kokemusta?
                  Onko tukivarret kiristetty auto pyörien varassa? Otitko tukivarret irti etkä vääntänyt niitä väkisin jotta sait navan tarpeeksi alas? Onko vanteissa sovitinrengas ja se on yhä paikallaan? Onhan kaikki pultit kiinni..?
                  E39 528iA

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3665
                    • seinäjoki

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Onko tukivarret kiristetty auto pyörien varassa? Otitko tukivarret irti etkä vääntänyt niitä väkisin jotta sait navan tarpeeksi alas? Onko vanteissa sovitinrengas ja se on yhä paikallaan? Onhan kaikki pultit kiinni..?
                    En ottanut muutakun koiranluun irti. Enkä vääntänyt mitään väkisin

                    Nyt kun kävin suuntaamassa viimmeviikolla niin tämä vasenman puolen camberi oli -0,16 astetta ja harmi kun kävin katsurilla niin vasenman jousi oli poikki! No tuli sitten uusittua koko tolppa ja nyt ihmetyttää, että tulikohan liikaa positiivista caberia uuden iskarin vaihdonmyötä?:think
                    Voisko liika + aiheuttaa tollasta tärinää? oikealla camberia -0,20

                    EDIT: Sovite rengas on paikallaan ja pultit on kunnolla kiinni.
                    Last edited by janke; 11-07-2012, 22:19.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3665
                      • seinäjoki

                      Originally posted by Antsah View Post
                      Kaipa tuo voi aiheutua jo sen takia, että nyt toisella puolella on ihan eri tehoinen iskari. Pareina nuo pitäisi vaihtaa.
                      Viimmekesänä vaihdoin oikealle uuden iskarin,eikä se ainakaan aiheuttanut tollasta tutinaa!!:think
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by janke View Post
                        En ottanut muutakun koiranluun irti. Enkä vääntänyt mitään väkisin
                        En tajua miten iskarin vaihto noin onnistuu. Joko otit muutakin irti tai sitten väänsit väkisin. Onko reaktiotangot milloin vaihdettu? Jospa niiden pusla repesi?
                        E39 528iA

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3665
                          • seinäjoki

                          Originally posted by TJJ View Post
                          En tajua miten iskarin vaihto noin onnistuu. Joko otit muutakin irti tai sitten väänsit väkisin. Onko reaktiotangot milloin vaihdettu? Jospa niiden pusla repesi?
                          Reaktiotangon puslat vaihdettu parikolme kuukauttasitten. Tunkki oli reaktiotangon alla vartioimassa liian alaspainumista. Navan kääntö ulospäin ja iskari kiinni napaan ja kääntö oikeastakohtaan sisään!?
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Ironic32
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2010
                            • 148
                            • Finland

                            Originally posted by Ironic32 View Post
                            Joo, tuli tuotakin lueskeltua. Mitä nyt noita paikallisia säätöpaikkoja on tullut googletettua, niin aina löytyy jokaisesta kehuja ja samoin myös haukkuja. Ota näistä nyt sitten selvää. :think

                            Aion mennä viereen seisomaan, kun tuota hommaa tekevät ja kun näitä topicceja on tullut kuitenkin opiskeltua, niin eivätpä pääse ihan täysillä uunottamaan.

                            Renkaitahan tuo auto nykyisellään syö tasaisesti, eli sikäli alusta lienee kohtuudella säädöissään. Ainoa ongelma ajettavuuden suhteen on tuo puoltaminen. Jos siihen löytyisi säädöistä apuja, niin olisi hyvä homma.

                            Jos menee kovastikin huonommaksi, niin saavat kyllä säätää uusiksi tai sitten etsin jonkin toisen puljun.
                            Ja käteenhän se meni tämäkin homma. Raidetangoissa molemmilla puolilla vielä väljää. Siitä sitten läksin marmorille kyselemään osia ja kuultuani hinnan, kiitin ja kieltäydyin kohteliaasti ja marssin paikalliseen varaosapuljuun. Sieltä löytyi Lemförderin osat yli puolet halvemmalla (sis. irrotushaarukan) ja nyt on myös raidetankojen päät (sis + ulompi) molemmille puolille vaihdettu.

                            Uutta yritystä suuntaukselle huomenna (jos on aikoja). Edelleen puoltaa oikealle, vaikka hieman lisäsin aurausta oikealle puolelle (koska mielestäni haritti tuo oikea puoli + oli säädöt suuremmat). Katsotaan, mitä laaserit tuumaa asiaan. Eipä tuo oma silmämääräinen tarkastelu liene sieltä tieteellisemmästä päästä.

                            Jos suuntauskaan ei auta, niin seuraavaksi ammun nuo kiinanihmeet jupiterin kuuhun. Kovin paljon ristiin noita ei voi vaihdella, kun pyörimissuuntakin on merkitty. Eri asia, että onko noissa mitään väliä, kunhan eivät poikittain ole
                            E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                            -------------------------------------
                            Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Ironic32 View Post
                              Edelleen puoltaa oikealle, vaikka hieman lisäsin aurausta oikealle puolelle (koska mielestäni haritti tuo oikea puoli + oli säädöt suuremmat). Katsotaan, mitä laaserit tuumaa asiaan.
                              Tuota...mitenkäs tuo vain toisen puolen aurauksen lisääminen käytännössä onnistuu?

                              Comment

                              • Ironic32
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2010
                                • 148
                                • Finland

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Tuota...mitenkäs tuo vain toisen puolen aurauksen lisääminen käytännössä onnistuu?
                                Siis se, mitä yritin sanoa oli, että kiersin oikean puoleista raidetangon päätä hieman sisemmäksi. Sorry vääristä termeistä. Rengas kun alunperin näytti ratti suorassa kääntyvän oikealle.

                                Nyt on suuntaukset tehty, mutta eipä vaikuttanut puoltamiseen mitenkään. Ei ole raportti just tässä käsillä, mutta laitan vaikka tuonne suuntaustopicciin arvot esille jossain välissä, niin voinet kommentoida, onko tuossa jotain puoltamiseen kenties vaikuttavaa.

                                Käyn nyt sitä ennen kuitenkin veivaamassa renkaita vielä ristiin, josko tuolla olis jotain vaikutusta.

                                Kolarihistoriaa ei ole tiedossa, mutta ainakin etu-umpiot olivat alkuperäiset, joten ei tätä ihan linttaan liene vedetty. Muutenkaan ei näytä siltä, että olisi pahemmin kolarikorjailtu, mutta toki reiluun 16 vuoteen voi mahtua mitä vaan, eikä oma kokemus riittäne arvioimaan mahdollisia kolarikorjauksia.
                                E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                                -------------------------------------
                                Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎