Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Hemi View PostVika on jarruissa+navan ja levyn välisessä tasopinnassa ja niiden huoltamattomuudessa. Toki löysä alusta sitten korreloi ko.ongelmaa, mutta täysi jarruhuolto tuossa aiemmin kertomallani tavalla auttaa käytännössä kaikissa niissä tapauksissa missä ongelma ei ole vanteessa.
Vaihdan tänään eteen tukivarret, koiranluut, raidetangon päät sekä etutukien puslat ja katsotaan paraneeko.
Alusta ei ole huonokuntoinen eikä löysä joten iskarit vaihdan viimeisenä.Edeltäjät:
E36 328 coupé M-sport 1998
A6 2.7 biturbo Quottro 1999
A6 Avant 3.0 TDI V6 Quottro 2005
E60 530 dA 2005
A6 2.5 V6 TDI 2000
E39 530 dAt M-sport 2001
Chervolet Chevy van SL 6.5 1999
Comment
-
-
Eräs liike tasapainotti oman settini neljä kertaa grammallensa oikein. Tärinä jatkui joka kerran jälkeen samanlaisena 110km/h nopeudessa. Liikkeen vaihto kannatti tällä kertaa. Ensimmäinen firma tasapainotti renkaat kartion avulla keskireijästä, kuten yleensä tehdään, koska heidän pultinreikiin kiinnitettävä työkalu ei sopinut nuon isoille vanteille. Seuraava liike painotti pultinreijistä kerralla auton kulkemaan sukkasillaan! Voi sitä pienen kulkijan riemua, usko meinasi jo loppua...Tärinäkeskustelut tuhanteen kertaan tutkineena lisäisin myös tämän yhdeksi keinoksi TIETOA KERÄTÄÄN - TAISTELU TÄRINÄÄ VASTAAN. (ja mua on ärsyttänyt aina tuon , tai minkä tahansa topicin Caps Lock otsikointi!
)
MBCLK240 -02
E36 318 -93
E46 320 Ci -01
E46 330 CiA -01
E60 520i -04
E93 325i -07
F36 420xi -16
Comment
-
-
Sori, tämä menee hieman ohi aiheen mutta rempat jatkui tänään mutta nyt alkoi ahistamaan kuskin puolen raidetangonpää joka ei lähde auki, kontra irtos niin mukavasti mutta itse tanko on kiinni kuin tauti, sai jääkylmää ja pilliä mutta ei irtoa prkl, pitääkö se halkaista laikalla vai mikä tässä auttaa?
Ongelmahan on kun siihen sisimpään tankoon missä kierre on ei saa kunnollista kalua kiinni toisin kuin raidetangon päässä on 24mm kiintoavaimelle paikka.
Meillä oli 3 tunnin erä ja nyt tuo mokama sai syötön...Edeltäjät:
E36 328 coupé M-sport 1998
A6 2.7 biturbo Quottro 1999
A6 Avant 3.0 TDI V6 Quottro 2005
E60 530 dA 2005
A6 2.5 V6 TDI 2000
E39 530 dAt M-sport 2001
Chervolet Chevy van SL 6.5 1999
Comment
-
-
Originally posted by thethent View PostSori, tämä menee hieman ohi aiheen mutta rempat jatkui tänään mutta nyt alkoi ahistamaan kuskin puolen raidetangonpää joka ei lähde auki, kontra irtos niin mukavasti mutta itse tanko on kiinni kuin tauti, sai jääkylmää ja pilliä mutta ei irtoa prkl, pitääkö se halkaista laikalla vai mikä tässä auttaa?
Ongelmahan on kun siihen sisimpään tankoon missä kierre on ei saa kunnollista kalua kiinni toisin kuin raidetangon päässä on 24mm kiintoavaimelle paikka.
Meillä oli 3 tunnin erä ja nyt tuo mokama sai syötön...e39 530Da m-sport -99 cosmosschwarz metallic
Ex:e39 525iA m-sport -01 cosmosschwarz metallic
Ex: e39 530d m-sport -02 Imolarot II
Ex: e46 320d m-sport -01 Imolarot II
Ex: e39 523i m-sport -00 imolarot II
Ex: e34 535i Diamantschwarz Metallic
Ex: e34 520i -94 Touring Alpinweiss II
Ex :e36 318 is -94 Class II Alaskablau Metallic
Ex: e34 535 iA -90 Shadowline Delphin Metallic
Ex: e36 325i Coupe -92 Diamantschwarz Metallic
Ex: e30 318i -88 Diamantschwarz Metallic
Comment
-
-
Miks et vaihda täydellisenä sitä raidetankoa? Samoin reaktiotangot eikä vain puslia. Sitten kaduttaa kun niihin jää väljää.. Toki kukin tyylillään. Vakiokorjaamolla vaihdetaan kaikki keulan osat kolmeen tuntiin, raidetangot, tukivarret, reaktiotangot ja koiranluut. Eikä juuri tarvitse taistella.E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostMiks et vaihda täydellisenä sitä raidetankoa? Samoin reaktiotangot eikä vain puslia. Sitten kaduttaa kun niihin jää väljää.. Toki kukin tyylillään. Vakiokorjaamolla vaihdetaan kaikki keulan osat kolmeen tuntiin, raidetangot, tukivarret, reaktiotangot ja koiranluut. Eikä juuri tarvitse taistella.e39 530Da m-sport -99 cosmosschwarz metallic
Ex:e39 525iA m-sport -01 cosmosschwarz metallic
Ex: e39 530d m-sport -02 Imolarot II
Ex: e46 320d m-sport -01 Imolarot II
Ex: e39 523i m-sport -00 imolarot II
Ex: e34 535i Diamantschwarz Metallic
Ex: e34 520i -94 Touring Alpinweiss II
Ex :e36 318 is -94 Class II Alaskablau Metallic
Ex: e34 535 iA -90 Shadowline Delphin Metallic
Ex: e36 325i Coupe -92 Diamantschwarz Metallic
Ex: e30 318i -88 Diamantschwarz Metallic
Comment
-
-
Originally posted by ^Henkk4 View Posthmmh.. eikös raidetangon pää ole vääränkätisellä kierteellä :think
normikierre tuossa oli.
Niin kaikki on uutta eikä mitään pelkkiä puslia.Last edited by thethent; 17-08-2011, 10:11.Edeltäjät:
E36 328 coupé M-sport 1998
A6 2.7 biturbo Quottro 1999
A6 Avant 3.0 TDI V6 Quottro 2005
E60 530 dA 2005
A6 2.5 V6 TDI 2000
E39 530 dAt M-sport 2001
Chervolet Chevy van SL 6.5 1999
Comment
-
-
Etulaakerin vaihdon jälkeen alkoi tutinat ratissa moottoritienopeuksissa. Muistin Hemin kommentin ja putsasin levyn takaa pinnat ja jarrusatulan liukupinnatkin samalla ja tutinat on nyt kadonnut.
Vika on jarruissa+navan ja levyn välisessä tasopinnassa ja niiden huoltamattomuudessa. Toki löysä alusta sitten korreloi ko.ongelmaa, mutta täysi jarruhuolto tuossa aiemmin kertomallani tavalla auttaa käytännössä kaikissa niissä tapauksissa missä ongelma ei ole vanteessa.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostMihin vetoakselit katosi mahdollisista syistä tärinään/tutinaan? Eikös täällä ollut tapauksia joissa vasta niiden vaihtaminen on auttanut.
Ei tunnu ratissa vaan esim. jos hanttimiehen penkillä ei istu ketään niin selkänoja tärisee hieman, voin puhtaalla omallatunnolla sanoa kaivaneeni akseleita lukuunottamatta kaikki mahdolliset ja mahdottomat vikakohteet, tutina ei voi tulla muualta kuin sisemmistä vetonivelistä missä on väljää ja näinollen nivel ei ui kunnolla kupissaan :think
Onko kokemuksia mitä tapahtuu jos vaihdan akselit puolelta toiselle?
Tuosta jarruhommasta senverran että kertokaapa miten jarrulevy aiheuttaa tutinaa moottoritienopeudessa normaali-ajossa jos kuitenkaan jarruttaessa ei tutinoita ilmene?
Itse olen kyllä laakerit, levyt ja palatkin vaihtanut turhaan mutta ihmetelly vaan kun em. kaltaisia diagnooseja olen lukenut eikä meinaa upota vähäiseen järkeen milläänLast edited by Jube; 05-11-2011, 08:29.Näillä mennään:
Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
MB c124 230CE -90 "Badboy"
MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
Comment
-
-
Originally posted by Jube View Post...Onko kokemuksia mitä tapahtuu jos vaihdan akselit puolelta toiselle?...
Tällä tavalla saattaa saadaan monta vapinavapaata ajokautta kustannustehokkaasti
Originally posted by Jube View Post...Tuosta jarruhommasta senverran että kertokaapa miten jarrulevy aiheuttaa tutinaa moottoritienopeudessa normaali-ajossa jos kuitenkaan jarruttaessa ei tutinoita ilmene?
Itse olen kyllä laakerit, levyt ja palatkin vaihtanut turhaan mutta ihmetelly vaan kun em. kaltaisia diagnooseja olen lukenut eikä meinaa upota vähäiseen järkeen milläänLast edited by Havis; 05-11-2011, 09:16."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Jube View PostTuosta jarruhommasta senverran että kertokaapa miten jarrulevy aiheuttaa tutinaa moottoritienopeudessa normaali-ajossa jos kuitenkaan jarruttaessa ei tutinoita ilmene?
Itse olen kyllä laakerit, levyt ja palatkin vaihtanut turhaan mutta ihmetelly vaan kun em. kaltaisia diagnooseja olen lukenut eikä meinaa upota vähäiseen järkeen millään
Eli ongelman ymmärrät kun otat auton ylös, renkaan pois ja pyörität jarrulevystä napaa...ja huomaat että "levy on kiero", eli pyöriminen ei ole kitkattomasti tasaista vaan levy ahdistaa yhdellä tai kahdella kohtaa.
Jarrujen lämmetessä ajossa ongelma yleensä pahenee ja "hirttävä" nurkka/nurkat tekevät ajettaessa pahimmillaan juuri nämä apukuskin penkin ja aurinkolipat lähes irroittavat resonanssit.
Eli osasyy on siinä että levyn ja navan välissä, kiinnitusruuvin navan vastakkaisella puolella, on stanssaantunutta ruostetta/epäpuhtautta ja levy on napaa vasten epäkeskeisesti.
Varsinainen syy on kuitenkin se että jarrupalat=satulat eivät palaudu levystä riittävän etäälle jotta myös ko.heittokohta pysyisi paloista ajettaessa irti.
Nyt käy lisäksi niin että levyn pinnasta se joka pyörähdyksellä palaan kiinni ottava 5cm:n alue lasittuu erittäin kovaksi ja muuta levyä poikkeavaksi jolloin täydellisen jarruhuollon yhteydessä tehtävä levyjen hionta/karhennus on välttämätön.
Eli levy on "heitolla" navasta ainoastaan muutamia satasia, ehkä kympin, jolloin sillä ei ole mitään vaikutusta jarruttaessa, mutta aikaansaa ajettaessa jokaisella renkaan pyörähdyksellä akselistoihin pienen "nytkähdyksen", jota nimenomaan on se resonanssin alku ja juuri joka näissä e39:ssä kummittelee.
Ok, myös joissain harvinaisissa tapauksissa myös viottunut vetonivel voi olla ko.resonanssin lähde, mutta sanotaan niin että jokainen "vetoakselivikainen"
tutiseva e46 ja e39 on ainakin meilläpäin jo vuosia korjaantunut täydellisellä oikein tehdyllä jarru+napahuollolla.
Tämänkin voi toki kukin tykönään taas kerran kyseenalaistaa ja tehdä muuta rempaa niin paljon kun haluaa, mutta jos vika ei ole kierossa vanteessa niin 99%:ssa e39:n tutinoita ongelma oikeasti poistuu OIKEIN tehdyllä jarruhuollolla.Last edited by Hemi; 05-11-2011, 15:24.
Comment
-
-
Jep.Omassa alko viime talvena pahat tärinät kerrasta ja luulin ekaks syynä olevan vanteisiin jäätynyt lumi, mut seuraavana aamuna kuskin etujarru jo savusi mallikkaasti... jarrumännän herkistelyllä vika korjaantuikin heti(ennen väljien reaktio ym. nivelien vaihtoa).Tänään oli havaittavissa pientä tärinää 80 vauhdissa joten lienee aika renkaanvaihdon ja raidetangon vaihdon yhteydessä peukaloida taas jarruja....
Comment
-
-
Jahas, tuossa keväällä manailin jurinaa joka kuului vain ajaessa suoraan ja kaartaessa oikealle. Vasemmalle kaartaessa jurina häviää.
Vaihettua tuli erinäköisiä tukivartsia ja molemmat vasemmanpuolen laakerit. Jurina ei hävinnyt.
Syksyn tultua talvinakit alle ja jurina tuntui hävinneen. Kunnes tovi meni ja jurina palasi. Samanlaisena. Eli mitä vielä voisi lähteä kokeilemaan jos renkaista aiheutuva jurina suljetaan pois. Tärinääkin tuntuu n 80-100km vauhissa. Mutta se kai johtuu talvinakeista ja tasapainottamisesta
Comment
-
-
Originally posted by kaikkone View PostJahas, tuossa keväällä manailin jurinaa joka kuului vain ajaessa suoraan ja kaartaessa oikealle. Vasemmalle kaartaessa jurina häviää.
Vaihettua tuli erinäköisiä tukivartsia ja molemmat vasemmanpuolen laakerit. Jurina ei hävinnyt.
Syksyn tultua talvinakit alle ja jurina tuntui hävinneen. Kunnes tovi meni ja jurina palasi. Samanlaisena. Eli mitä vielä voisi lähteä kokeilemaan jos renkaista aiheutuva jurina suljetaan pois. Tärinääkin tuntuu n 80-100km vauhissa. Mutta se kai johtuu talvinakeista ja tasapainottamisesta
Veljen e39 sedanissa ihan samanlaista vikaa, jurisee suoraan ajettaessa ja oikeaan kaartaessa, mutta vasemmalle kaartaessa jurina häviää.
Ja tekee tuota kesä-ja talvirenkailla.Myyn:
M10/20/52 E30-E36 osia
Comment
-
Comment