Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |parsakaali|
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 996

    Originally posted by Hemi View Post
    Kuten sanoin, tutinat/tärinät syntyy kun vika on jarruissa, mikäli vanteet on varmasti kunnossa.
    Ne vanteet piti olla kunnossa ja kokeilin kolmea sarjaa (kaikissa oli soviterenkaat), mutta eivät näköjään olleet. Tosin tämäkin tapaus tutisi jarruttaessa, mikä korjaantui reaktiotangon puslien vaihdolla. Ajossa tuntuvaan tutinaan ei puslat vaikuttaneet.

    Comment

    • thethent
      Bimmer Rookie
      • Jan 2011
      • 38
      • Helsinki

      Originally posted by Hemi View Post
      Vika on jarruissa+navan ja levyn välisessä tasopinnassa ja niiden huoltamattomuudessa. Toki löysä alusta sitten korreloi ko.ongelmaa, mutta täysi jarruhuolto tuossa aiemmin kertomallani tavalla auttaa käytännössä kaikissa niissä tapauksissa missä ongelma ei ole vanteessa.
      Täytyy nuokin tarkastaa, levyt ja palat on alle 5tkm vanhat.
      Vaihdan tänään eteen tukivarret, koiranluut, raidetangon päät sekä etutukien puslat ja katsotaan paraneeko.
      Alusta ei ole huonokuntoinen eikä löysä joten iskarit vaihdan viimeisenä.
      Edeltäjät:
      E36 328 coupé M-sport 1998
      A6 2.7 biturbo Quottro 1999
      A6 Avant 3.0 TDI V6 Quottro 2005
      E60 530 dA 2005
      A6 2.5 V6 TDI 2000
      E39 530 dAt M-sport 2001
      Chervolet Chevy van SL 6.5 1999

      Comment

      • AlpinWeiss
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2007
        • 927
        • West coast

        Eräs liike tasapainotti oman settini neljä kertaa grammallensa oikein. Tärinä jatkui joka kerran jälkeen samanlaisena 110km/h nopeudessa. Liikkeen vaihto kannatti tällä kertaa. Ensimmäinen firma tasapainotti renkaat kartion avulla keskireijästä, kuten yleensä tehdään, koska heidän pultinreikiin kiinnitettävä työkalu ei sopinut nuon isoille vanteille. Seuraava liike painotti pultinreijistä kerralla auton kulkemaan sukkasillaan! Voi sitä pienen kulkijan riemua, usko meinasi jo loppua... Tärinäkeskustelut tuhanteen kertaan tutkineena lisäisin myös tämän yhdeksi keinoksi TIETOA KERÄTÄÄN - TAISTELU TÄRINÄÄ VASTAAN. (ja mua on ärsyttänyt aina tuon , tai minkä tahansa topicin Caps Lock otsikointi! )
        MBCLK240 -02
        E36 318 -93
        E46 320 Ci -01
        E46 330 CiA -01
        E60 520i -04
        E93 325i -07
        F36 420xi -16

        Comment

        • thethent
          Bimmer Rookie
          • Jan 2011
          • 38
          • Helsinki

          Sori, tämä menee hieman ohi aiheen mutta rempat jatkui tänään mutta nyt alkoi ahistamaan kuskin puolen raidetangonpää joka ei lähde auki, kontra irtos niin mukavasti mutta itse tanko on kiinni kuin tauti, sai jääkylmää ja pilliä mutta ei irtoa prkl, pitääkö se halkaista laikalla vai mikä tässä auttaa?
          Ongelmahan on kun siihen sisimpään tankoon missä kierre on ei saa kunnollista kalua kiinni toisin kuin raidetangon päässä on 24mm kiintoavaimelle paikka.
          Meillä oli 3 tunnin erä ja nyt tuo mokama sai syötön...
          Edeltäjät:
          E36 328 coupé M-sport 1998
          A6 2.7 biturbo Quottro 1999
          A6 Avant 3.0 TDI V6 Quottro 2005
          E60 530 dA 2005
          A6 2.5 V6 TDI 2000
          E39 530 dAt M-sport 2001
          Chervolet Chevy van SL 6.5 1999

          Comment

          • ^Henkk4
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2008
            • 430
            • Raahe

            Originally posted by thethent View Post
            Sori, tämä menee hieman ohi aiheen mutta rempat jatkui tänään mutta nyt alkoi ahistamaan kuskin puolen raidetangonpää joka ei lähde auki, kontra irtos niin mukavasti mutta itse tanko on kiinni kuin tauti, sai jääkylmää ja pilliä mutta ei irtoa prkl, pitääkö se halkaista laikalla vai mikä tässä auttaa?
            Ongelmahan on kun siihen sisimpään tankoon missä kierre on ei saa kunnollista kalua kiinni toisin kuin raidetangon päässä on 24mm kiintoavaimelle paikka.
            Meillä oli 3 tunnin erä ja nyt tuo mokama sai syötön...
            hmmh.. eikös raidetangon pää ole vääränkätisellä kierteellä :think
            e39 530Da m-sport -99 cosmosschwarz metallic

            Ex:e39 525iA m-sport -01 cosmosschwarz metallic
            Ex: e39 530d m-sport -02 Imolarot II
            Ex: e46 320d m-sport -01 Imolarot II
            Ex: e39 523i m-sport -00 imolarot II
            Ex: e34 535i Diamantschwarz Metallic
            Ex: e34 520i -94 Touring Alpinweiss II
            Ex :e36 318 is -94 Class II Alaskablau Metallic
            Ex: e34 535 iA -90 Shadowline Delphin Metallic
            Ex: e36 325i Coupe -92 Diamantschwarz Metallic
            Ex: e30 318i -88 Diamantschwarz Metallic

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8973
              • Kellokoski

              Miks et vaihda täydellisenä sitä raidetankoa? Samoin reaktiotangot eikä vain puslia. Sitten kaduttaa kun niihin jää väljää.. Toki kukin tyylillään. Vakiokorjaamolla vaihdetaan kaikki keulan osat kolmeen tuntiin, raidetangot, tukivarret, reaktiotangot ja koiranluut. Eikä juuri tarvitse taistella.
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • ^Henkk4
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2008
                • 430
                • Raahe

                Originally posted by _nixu_ View Post
                Miks et vaihda täydellisenä sitä raidetankoa? Samoin reaktiotangot eikä vain puslia. Sitten kaduttaa kun niihin jää väljää.. Toki kukin tyylillään. Vakiokorjaamolla vaihdetaan kaikki keulan osat kolmeen tuntiin, raidetangot, tukivarret, reaktiotangot ja koiranluut. Eikä juuri tarvitse taistella.
                yhdyn samaan. itsekkin vien ihan korjaamolle.. eipä tarvitse omia näppejä sotkia.
                e39 530Da m-sport -99 cosmosschwarz metallic

                Ex:e39 525iA m-sport -01 cosmosschwarz metallic
                Ex: e39 530d m-sport -02 Imolarot II
                Ex: e46 320d m-sport -01 Imolarot II
                Ex: e39 523i m-sport -00 imolarot II
                Ex: e34 535i Diamantschwarz Metallic
                Ex: e34 520i -94 Touring Alpinweiss II
                Ex :e36 318 is -94 Class II Alaskablau Metallic
                Ex: e34 535 iA -90 Shadowline Delphin Metallic
                Ex: e36 325i Coupe -92 Diamantschwarz Metallic
                Ex: e30 318i -88 Diamantschwarz Metallic

                Comment

                • thethent
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2011
                  • 38
                  • Helsinki

                  Originally posted by ^Henkk4 View Post
                  hmmh.. eikös raidetangon pää ole vääränkätisellä kierteellä :think
                  No nyt se lähti, kaveri tuli jeesaamaan ja hitonmoisilla putkipihdeillä vääntäen.
                  normikierre tuossa oli.

                  Niin kaikki on uutta eikä mitään pelkkiä puslia.
                  Last edited by thethent; 17-08-2011, 10:11.
                  Edeltäjät:
                  E36 328 coupé M-sport 1998
                  A6 2.7 biturbo Quottro 1999
                  A6 Avant 3.0 TDI V6 Quottro 2005
                  E60 530 dA 2005
                  A6 2.5 V6 TDI 2000
                  E39 530 dAt M-sport 2001
                  Chervolet Chevy van SL 6.5 1999

                  Comment

                  • piritek2
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2009
                    • 87
                    • Oulu

                    Etulaakerin vaihdon jälkeen alkoi tutinat ratissa moottoritienopeuksissa. Muistin Hemin kommentin ja putsasin levyn takaa pinnat ja jarrusatulan liukupinnatkin samalla ja tutinat on nyt kadonnut.

                    Vika on jarruissa+navan ja levyn välisessä tasopinnassa ja niiden huoltamattomuudessa. Toki löysä alusta sitten korreloi ko.ongelmaa, mutta täysi jarruhuolto tuossa aiemmin kertomallani tavalla auttaa käytännössä kaikissa niissä tapauksissa missä ongelma ei ole vanteessa.

                    Comment

                    • Jube
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 9636
                      • ...

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Mihin vetoakselit katosi mahdollisista syistä tärinään/tutinaan? Eikös täällä ollut tapauksia joissa vasta niiden vaihtaminen on auttanut.
                      Niin, minulla on tuossa pian 440tkm ajetussa 530d:ssä pientä, takaa tulevaa tutinaa 90-110km/h nopeudessa.
                      Ei tunnu ratissa vaan esim. jos hanttimiehen penkillä ei istu ketään niin selkänoja tärisee hieman, voin puhtaalla omallatunnolla sanoa kaivaneeni akseleita lukuunottamatta kaikki mahdolliset ja mahdottomat vikakohteet, tutina ei voi tulla muualta kuin sisemmistä vetonivelistä missä on väljää ja näinollen nivel ei ui kunnolla kupissaan :think
                      Onko kokemuksia mitä tapahtuu jos vaihdan akselit puolelta toiselle?

                      Tuosta jarruhommasta senverran että kertokaapa miten jarrulevy aiheuttaa tutinaa moottoritienopeudessa normaali-ajossa jos kuitenkaan jarruttaessa ei tutinoita ilmene?
                      Itse olen kyllä laakerit, levyt ja palatkin vaihtanut turhaan mutta ihmetelly vaan kun em. kaltaisia diagnooseja olen lukenut eikä meinaa upota vähäiseen järkeen millään
                      Last edited by Jube; 05-11-2011, 08:29.
                      Näillä mennään:
                      Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                      BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                      BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                      BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                      MB c124 230CE -90 "Badboy"
                      MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        Originally posted by Jube View Post
                        ...Onko kokemuksia mitä tapahtuu jos vaihdan akselit puolelta toiselle?...
                        Ainakin Saab 99:n kohdalla aikoinaan saatiin vedättäessä esiintyvää vapinaa poistumaan kun vaihdettiin vetarit puolelta toiselle. Näin vetarin kupin kuluma ei enää sattunut juuri siihen kohtaan jossa vetari lepää veto päällä. Voisi tuota melkein kokeilla, niin ainakin selviää oliko kyse juuri samasta ilmiöstä.

                        Tällä tavalla saattaa saadaan monta vapinavapaata ajokautta kustannustehokkaasti


                        Originally posted by Jube View Post
                        ...Tuosta jarruhommasta senverran että kertokaapa miten jarrulevy aiheuttaa tutinaa moottoritienopeudessa normaali-ajossa jos kuitenkaan jarruttaessa ei tutinoita ilmene?
                        Itse olen kyllä laakerit, levyt ja palatkin vaihtanut turhaan mutta ihmetelly vaan kun em. kaltaisia diagnooseja olen lukenut eikä meinaa upota vähäiseen järkeen millään
                        Oman maalaislogiikan mukaan juurikin noin päättelisin itsekkin. Jos vapisee normaaliajossa, mutta jarrutettaessa ei, nin ei silloin syyllinen oikein voi olla jarrulevyt. Oireiden pitäisi mennä juurikin päinvastoin.
                        Last edited by Havis; 05-11-2011, 09:16.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Jube View Post
                          Tuosta jarruhommasta senverran että kertokaapa miten jarrulevy aiheuttaa tutinaa moottoritienopeudessa normaali-ajossa jos kuitenkaan jarruttaessa ei tutinoita ilmene?
                          Itse olen kyllä laakerit, levyt ja palatkin vaihtanut turhaan mutta ihmetelly vaan kun em. kaltaisia diagnooseja olen lukenut eikä meinaa upota vähäiseen järkeen millään
                          Kyse on resonanssista joka välittyy akselistorekenteisiin ja siis joka syntyy siitä kun jarrusatulat eivät palaudu/vetäydy riittävästi levyltä irti ja palat nappaavat ajettaessa levyyn 180-asteen käännöllä sisä ja ulkopuolilta.
                          Eli ongelman ymmärrät kun otat auton ylös, renkaan pois ja pyörität jarrulevystä napaa...ja huomaat että "levy on kiero", eli pyöriminen ei ole kitkattomasti tasaista vaan levy ahdistaa yhdellä tai kahdella kohtaa.
                          Jarrujen lämmetessä ajossa ongelma yleensä pahenee ja "hirttävä" nurkka/nurkat tekevät ajettaessa pahimmillaan juuri nämä apukuskin penkin ja aurinkolipat lähes irroittavat resonanssit.
                          Eli osasyy on siinä että levyn ja navan välissä, kiinnitusruuvin navan vastakkaisella puolella, on stanssaantunutta ruostetta/epäpuhtautta ja levy on napaa vasten epäkeskeisesti.
                          Varsinainen syy on kuitenkin se että jarrupalat=satulat eivät palaudu levystä riittävän etäälle jotta myös ko.heittokohta pysyisi paloista ajettaessa irti.
                          Nyt käy lisäksi niin että levyn pinnasta se joka pyörähdyksellä palaan kiinni ottava 5cm:n alue lasittuu erittäin kovaksi ja muuta levyä poikkeavaksi jolloin täydellisen jarruhuollon yhteydessä tehtävä levyjen hionta/karhennus on välttämätön.
                          Eli levy on "heitolla" navasta ainoastaan muutamia satasia, ehkä kympin, jolloin sillä ei ole mitään vaikutusta jarruttaessa, mutta aikaansaa ajettaessa jokaisella renkaan pyörähdyksellä akselistoihin pienen "nytkähdyksen", jota nimenomaan on se resonanssin alku ja juuri joka näissä e39:ssä kummittelee.
                          Ok, myös joissain harvinaisissa tapauksissa myös viottunut vetonivel voi olla ko.resonanssin lähde, mutta sanotaan niin että jokainen "vetoakselivikainen"
                          tutiseva e46 ja e39 on ainakin meilläpäin jo vuosia korjaantunut täydellisellä oikein tehdyllä jarru+napahuollolla.
                          Tämänkin voi toki kukin tykönään taas kerran kyseenalaistaa ja tehdä muuta rempaa niin paljon kun haluaa, mutta jos vika ei ole kierossa vanteessa niin 99%:ssa e39:n tutinoita ongelma oikeasti poistuu OIKEIN tehdyllä jarruhuollolla.
                          Last edited by Hemi; 05-11-2011, 15:24.

                          Comment

                          • E.K.
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2010
                            • 494
                            • Helsinki

                            Jep.Omassa alko viime talvena pahat tärinät kerrasta ja luulin ekaks syynä olevan vanteisiin jäätynyt lumi, mut seuraavana aamuna kuskin etujarru jo savusi mallikkaasti... jarrumännän herkistelyllä vika korjaantuikin heti(ennen väljien reaktio ym. nivelien vaihtoa).Tänään oli havaittavissa pientä tärinää 80 vauhdissa joten lienee aika renkaanvaihdon ja raidetangon vaihdon yhteydessä peukaloida taas jarruja....

                            Comment

                            • kaikkone
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2010
                              • 933
                              • Villähde

                              Jahas, tuossa keväällä manailin jurinaa joka kuului vain ajaessa suoraan ja kaartaessa oikealle. Vasemmalle kaartaessa jurina häviää.
                              Vaihettua tuli erinäköisiä tukivartsia ja molemmat vasemmanpuolen laakerit. Jurina ei hävinnyt.
                              Syksyn tultua talvinakit alle ja jurina tuntui hävinneen. Kunnes tovi meni ja jurina palasi. Samanlaisena. Eli mitä vielä voisi lähteä kokeilemaan jos renkaista aiheutuva jurina suljetaan pois. Tärinääkin tuntuu n 80-100km vauhissa. Mutta se kai johtuu talvinakeista ja tasapainottamisesta

                              Comment

                              • JJT
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6694
                                • .......

                                Originally posted by kaikkone View Post
                                Jahas, tuossa keväällä manailin jurinaa joka kuului vain ajaessa suoraan ja kaartaessa oikealle. Vasemmalle kaartaessa jurina häviää.
                                Vaihettua tuli erinäköisiä tukivartsia ja molemmat vasemmanpuolen laakerit. Jurina ei hävinnyt.
                                Syksyn tultua talvinakit alle ja jurina tuntui hävinneen. Kunnes tovi meni ja jurina palasi. Samanlaisena. Eli mitä vielä voisi lähteä kokeilemaan jos renkaista aiheutuva jurina suljetaan pois. Tärinääkin tuntuu n 80-100km vauhissa. Mutta se kai johtuu talvinakeista ja tasapainottamisesta
                                Löytyikös tähän mitään syytä?
                                Veljen e39 sedanissa ihan samanlaista vikaa, jurisee suoraan ajettaessa ja oikeaan kaartaessa, mutta vasemmalle kaartaessa jurina häviää.
                                Ja tekee tuota kesä-ja talvirenkailla.
                                Myyn:
                                M10/20/52 E30-E36 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎