Originally posted by Hemi
View Post
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Kannattaako samalla hioa pois levyjen ulkoreunaan kertyvä ruoste, vai onko vaaraa, että levy menee epätasapainoon?E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Originally posted by Bomb5 View PostKannattaako samalla hioa pois levyjen ulkoreunaan kertyvä ruoste, vai onko vaaraa, että levy menee epätasapainoon?
Comment
-
-
Nyt on jarrut asemoitu.Etupäähän tein operaation eilen ja taakse tänään. Työtä oli kovasti eli yhteensä meni joku 8h. Etupään osalta en osaa sanoa oliko hirveesti vaikutusta, mutta taka-pään asemointi vaikutti mielestäni enempi! Ylimääräiset tärinät hävisivät ja vaihteiden vaihdot muuttui ilmavammaksi. Suosittelen tekemään tämän operaation, koska se on erittäin halpa ja helppo tehtävä.
Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View Postvaihteiden vaihdot muuttui ilmavammaksi.Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Originally posted by schwarze View PostHäh
Siis jouheemmin vaihtaa vaihteita. En tiedä vaikuttaako se tuohon vaihtamiseen, kun jarrut liikku laajemmin ja kaiken pitäisi pyöriä lähes suoraan.:think
Hemihän kirjoitti noista vaihteiden vaihdosta automaatilla, että vaihtaa asemoinnin jälkeen jouheemmin ja niin myös kävi!Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostMitä tuo jouheus nyt käytännössä tarkoittaa? Missä tilanteessa sen eron huomaa ja miten tuo ennen käyttäytyi?Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostVaihteet vaihtuu tasaisemmin ilman nykäisyä/töksäyttelyä. Ihmeellistä mutta totta. Voi olla, että huomenna asia toisin mutta tänään ainakin 40km rullauksen jälkeen toimii moitteitta.:thinkExät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Originally posted by schwarze View PostNo mikäli jarrut on laahanneet oikein reippaasti, tuon ymmärtää. Placebokortti lähtee muuten kyllä minultaBmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by Jakuza View PostTein tämän tänään molemmille etujarruille (paitsi en irrottanut levyä) ja kyllä se tosiaan auttoi hienoiseen tutinaan mikä talven aikana oli autoon ilmestynyt. Eipä juuri tutise enää. Saa nähdä paraneeko tuo vielä kun ehtii takajarrutkin huoltaa.
Eli levy kun on kiinni navassa vain yhdella pohjaavalla/ei kiristävällä ruuvilla, jokaisessa renkaan irroituksessa tämän kiinnitysruuvin vastakkaiselle puolelle pääsee muutaman tuhannesosan "ruostejauhoa", joka pikku hiljaa saa levyn kiinnityksen napaan epäkeskeiseksi.
Tätä "ruostetta" ei paljain silmin ko.tasopinnoilta erota(kiilloittuu teräksen väriseksi), mutta sitä siellä joka tapauksessa on.
Eli pelkkä satulan herkistys saa satulan "pakenemaan" levyn heittoa jonkin aikaa, mutta itse ongelma ei sillä vielä lopullisesti poistu.
Ok, hommaa jonkin verran on ja mitä huolellisemmin homman tekee, sitä tutinattomamman e39:stä saa...tai jopa täysin tutinattoman mikäli vanteet ovat sisäpuolelta puhtaan ja suorat.
Itse asiassa alustakin saa olla melkoisen kulunut ja voi nauttia tutinattomasta menosta, mikäli jarrut vain ihan oikeasti ovat "tikissä".
Originally posted by schwarze View PostNo mikäli jarrut on laahanneet oikein reippaasti, tuon ymmärtää. Placebokortti lähtee muuten kyllä minulta
Auton rullausvastus pienenee ja tässä kohtaa nimenomaan tuollainen jaksottainen rullausvastus jonka varsinkin bensakoneisen ZF laatikko selkeästi haistaa.
Vaihtotuntuma nimenomaan ikäänkuin keventyy ja vaihtotapahtuma selvästi hieman pehmenee (mahdoton täysin kuvailla, mutta sen kyllä huomaa aivan selvästi kun kokeilee).Last edited by Hemi; 22-05-2012, 12:52.
Comment
-
-
Ei missään tapauksessa ole blacebo.
Auton rullausvastus pienenee ja tässä kohtaa nimenomaan tuollainen jaksottainen rullausvastus jonka varsinkin bensakoneisen ZF laatikko selkeästi haistaa.
Vaihtotuntuma nimenomaan ikäänkuin keventyy ja vaihtotapahtuma selvästi hieman pehmenee (mahdoton täysin kuvailla, mutta sen kyllä huomaa aivan selvästi kun kokeilee).[/QUOTE]
Juurikin näin kävi minulla ja vielä lisäksi se, että kulutuskin putosi hiukan.
Olisko vielä jarrujen ilmaus kuiteskin paikanlansa vielä tämän "herkistyksen" jälkeen?Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Noniin, tänään putsasin pelkästään kuskin etupyörän navan/jarrulevyn välin ja vanteen ja jarrulevynkin välin, putsasin palojen ja satulan väliset pinnat, liukutapit ja rasvasin vielä hyvin ne.
Tämä taiskin olla ainut nurkka mikä mulla ei oo vielä kirjaimellisesti ollu auki. Loppu tutinat jo melkeistään täysin tällä yhden nurkan putsauksella!
Oikealle eteen vaihdoin laakerin talvella, ajattelin sen kyllä vielä avata, ja samoten takapäänkin, mutta niissä ei taida niin paljoa möhnää olla kun tuossa oli. Kyllä sinne sellasta shittiä vaan väliin kertyy...
Vedin ohkasen 1K ruosteenestomaalin tuohon napaan ja levyn takapuolelle, siis ihan vaan "harson", jos se vähä vähentäis tuota ruostumista jne. Saas nähä (ajattelin myös jos tuohon jonkun rasvan/öljyn ois heitäny..?). Mutta kyllä on todellakin kannatta homma, eikä tainnu tuntia kauempaa mennä tuossa yhdessä nurkassa.
Täytyykin vielä kokeilla vaikuttaako levyt edestä kierolta tämän jälkeen, kaveri sano että mulla on levyt eestä kierot, kun kahnas vähän kun pyöritti renkaita. Nyt ei tullu kokeiltuu, täytyy kokeilla tosiaan tämän operaation jälkeen, kahnaako...
Ja tosiaan levyn pinnat vedin kanssa hiomapaperilla läpi, että sai lasitusta pois, samoin palat vetäsin kevyesti, ja putsasin sen paloissa olevan uran, mikä kait pitäis putsata jarrupöly pois jne, olipa ihan täys scheissea sekin rako...Last edited by Bmw Dreamer; 27-05-2012, 17:36.BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View PostNoniin, tänään putsasin pelkästään kuskin etupyörän navan/jarrulevyn välin ja vanteen ja jarrulevynkin välin, putsasin palojen ja satulan väliset pinnat, liukutapit ja rasvasin vielä hyvin ne.
Tämä taiskin olla ainut nurkka mikä mulla ei oo vielä kirjaimellisesti ollu auki. Loppu tutinat jo melkeistään täysin tällä yhden nurkan putsauksella!
Oikealle eteen vaihdoin laakerin talvella, ajattelin sen kyllä vielä avata, ja samoten takapäänkin, mutta niissä ei taida niin paljoa möhnää olla kun tuossa oli. Kyllä sinne sellasta shittiä vaan väliin kertyy...
Vedin ohkasen 1K ruosteenestomaalin tuohon napaan ja levyn takapuolelle, siis ihan vaan "harson", jos se vähä vähentäis tuota ruostumista jne. Saas nähä (ajattelin myös jos tuohon jonkun rasvan/öljyn ois heitäny..?). Mutta kyllä on todellakin kannatta homma, eikä tainnu tuntia kauempaa mennä tuossa yhdessä nurkassa.
Täytyykin vielä kokeilla vaikuttaako levyt edestä kierolta tämän jälkeen, kaveri sano että mulla on levyt eestä kierot, kun kahnas vähän kun pyöritti renkaita. Nyt ei tullu kokeiltuu, täytyy kokeilla tosiaan tämän operaation jälkeen, kahnaako...
Ja tosiaan levyn pinnat vedin kanssa hiomapaperilla läpi, että sai lasitusta pois, samoin palat vetäsin kevyesti, ja putsasin sen paloissa olevan uran, mikä kait pitäis putsata jarrupöly pois jne, olipa ihan täys scheissea sekin rako...
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEli Kulma ylös, pyörä pois, jarrusatulan yläosa+palat irti, jarrusatulan "carrier" irti ja levy irti(satulaa ei irroiteta letkusta, joten ilmausurakkaa ei ole)...
Siinä alustaa tutkiessa tuntui maallikon kouraan, että takapään tukivarsissa saattaisi olla vähän löysää, joskaan mitenkään raskauttavalta se ei tuntunut. Etupää sen sijaan tuntui olevan ihan timmissä koiranluiden vaihdon jälkeen, vaikka reaktiotankoja en irroittanutkaan. Tutinat siis jatkuvat, joten olisko vinkkejä jäljellä? Sen kuskin puolen jarrulevyn kimppuun täytynee hyökätä kunnolla vielä paremmalla ajalla...
Edit. Tutinat tuntuvat vaihtelevan aika paljon ajoalustan mukaan. Tärinät tuntuvat välillä hyvin hiljaisessakin vauhdissa ja yleensä pahimmillaan jossain satasen kulmilla +/- 20 km/h. Välillä hyvällä alustalla tosin menee ihan kivastikin - joskaan ei niin junamaisesti kuin vielä talvella. Onko mitään lääkkeitä mistä lähteä asiaa tutkimaan.Last edited by MayheM; 28-05-2012, 07:28.BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Comment
-
Comment