e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jakuza
    BTCF Member
    • Nov 2006
    • 516
    • Brisbane

    Originally posted by Hemi View Post
    Eli Kulma ylös, pyörä pois, jarrusatulan yläosa+palat irti, jarrusatulan "carrier" irti ja levy irti(satulaa ei irroiteta letkusta, joten ilmausurakkaa ei ole).
    Levyn ja navan väliset tasopinnat karkealla 60-80 hiekkapaperilla puhtaaksi
    (ei missään tapauksessa teräsharjalla, vaan hiomalla).
    Erityisen huolellinen saa olla levyn takapinnalla, pultinreikien ympärillä ja navan levyyn vastaavan tasopinnan ulkorajalla johon kertyy se ruoste/karstareuna.
    Myös navan tasopinta hiotaan huolellisesti puhtaaksi(se mm.pultinreikien ympärillä oleva kiilloittunut/stanssaantunut ruoste ei näy paljaalla silmällä....vaikka sitä siellä on)
    Sama hionta levyn vanteen puoleiselle kiinnityspinnalle.
    Samalla paperilla karhennetaan ehdottomasti myös levyn lasittunut kitkapinta niin että hiomanaarmut ovat säteittäisiä, ei siis pyörimissuuntaan.
    Tässä ei voi liioitella, koska palat ja levy pitäisi saada sisäänajettua uudelleen.
    Jarrusatulan sekä "carrierin" kaikki jarrupaloja kannattelevet tasopinnat raaputellaan veitsenkärjellä teräspuhtaaksi, samoin kuin myös palojen vastaavat osat.
    Kaikki paloja satuloissa vastaavat liukupinnat pyyhkäistään ensin ihan ohuelti vaseliinilla ja voidellaan runsaalla kuparitahnalla
    Satuloiden liukutapit puhdistetaan ja hiotaan 400-karkeuden hiekkapaperilla ja rasvataan vaseliinilla.
    Myös tappien kumipesiin laitetaan vaseliinia.
    Satulan yläosa pitää liukua TODELLA herkästi tällöin ilman paloja liukureiden varassa.
    Puristetaan "vinkalla" jarrumäntää jonkin verran sisäänpäin ja kootaan koko kasa takaisin.
    Takapäässä käsijarrupuolelle yleisluontoinen puhdistus/kevyt hionta.
    Ennen vanteen asennusta käydään vielä hiekkapaperilla myös sen levyyn vastaava tasopinta huolellisesti läpi.

    Eli, jos ottaa nurkan päivässä, niin neljässä päivässä ne tutinat useimmiten alkaa olemaan taakse jäänyttä elämää... bensaakin palaa 0.3-0.5l vähemmän.... ja laatikkokin tuntuu vaihtavan aavistuksen loogisemmin....ihan ilman öljynvaihtoja.
    Tein tämän tänään molemmille etujarruille (paitsi en irrottanut levyä) ja kyllä se tosiaan auttoi hienoiseen tutinaan mikä talven aikana oli autoon ilmestynyt. Eipä juuri tutise enää. Saa nähdä paraneeko tuo vielä kun ehtii takajarrutkin huoltaa.

    Comment

    • Bomb5
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2011
      • 726
      • Kivijärvi

      Kannattaako samalla hioa pois levyjen ulkoreunaan kertyvä ruoste, vai onko vaaraa, että levy menee epätasapainoon?
      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

      Comment

      • jeepster
        Bimmer Rookie
        • Jan 2012
        • 127
        • uusimaa

        Originally posted by Bomb5 View Post
        Kannattaako samalla hioa pois levyjen ulkoreunaan kertyvä ruoste, vai onko vaaraa, että levy menee epätasapainoon?
        ei se ruoste sielä mitään tasapainoon vaikuta, mutta jos rupee syömään palaa, eli ruoste tulee levyn jarrutuspinnalle, niin rupee jarrutuspinta-ala pienenemään, yleensä takajarruissa näkee, kun ei oo ku pari senttiä kiiltävää aluetta levyssä.

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3665
          • seinäjoki

          Nyt on jarrut asemoitu. Etupäähän tein operaation eilen ja taakse tänään. Työtä oli kovasti eli yhteensä meni joku 8h. Etupään osalta en osaa sanoa oliko hirveesti vaikutusta, mutta taka-pään asemointi vaikutti mielestäni enempi! Ylimääräiset tärinät hävisivät ja vaihteiden vaihdot muuttui ilmavammaksi. Suosittelen tekemään tämän operaation, koska se on erittäin halpa ja helppo tehtävä.
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • schwarze
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 2016
            • Kangasala

            Originally posted by janke View Post
            vaihteiden vaihdot muuttui ilmavammaksi.
            Häh
            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3665
              • seinäjoki

              Originally posted by schwarze View Post
              Häh
              Menee hifit ja bemarit sekaisin.

              Siis jouheemmin vaihtaa vaihteita. En tiedä vaikuttaako se tuohon vaihtamiseen, kun jarrut liikku laajemmin ja kaiken pitäisi pyöriä lähes suoraan.:think

              Hemihän kirjoitti noista vaihteiden vaihdosta automaatilla, että vaihtaa asemoinnin jälkeen jouheemmin ja niin myös kävi!
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by janke View Post
                Hemihän kirjoitti noista vaihteiden vaihdosta automaatilla, että vaihtaa asemoinnin jälkeen jouheemmin ja niin myös kävi!
                Mitä tuo jouheus nyt käytännössä tarkoittaa? Missä tilanteessa sen eron huomaa ja miten tuo ennen käyttäytyi?
                E39 528iA

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3665
                  • seinäjoki

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Mitä tuo jouheus nyt käytännössä tarkoittaa? Missä tilanteessa sen eron huomaa ja miten tuo ennen käyttäytyi?
                  Vaihteet vaihtuu tasaisemmin ilman nykäisyä/töksäyttelyä. Ihmeellistä mutta totta. Voi olla, että huomenna asia toisin mutta tänään ainakin 40km rullauksen jälkeen toimii moitteitta.:think
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • schwarze
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 2016
                    • Kangasala

                    Originally posted by janke View Post
                    Vaihteet vaihtuu tasaisemmin ilman nykäisyä/töksäyttelyä. Ihmeellistä mutta totta. Voi olla, että huomenna asia toisin mutta tänään ainakin 40km rullauksen jälkeen toimii moitteitta.:think
                    No mikäli jarrut on laahanneet oikein reippaasti, tuon ymmärtää. Placebokortti lähtee muuten kyllä minulta
                    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                    Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3665
                      • seinäjoki

                      Originally posted by schwarze View Post
                      No mikäli jarrut on laahanneet oikein reippaasti, tuon ymmärtää. Placebokortti lähtee muuten kyllä minulta
                      No en sanoisi tuota placebo:ksi, sen verran olen tuota auton käytöstä seurannut tuossa viimmeaikoina. Mutta kuten aijemmin lootassa oli liikaa öljyä ja sieltä tuli vajaa litra pois ja laatikon käytös muuttui, kun verraten uuteen... sitä herkuttelua riitti 2päivää ja paluu sitten arkeen. Nyt "lähes" sama toiminta ilmenee vaihdoissa, mutta kuten kirjoitin aikasemmin huomenna voi taas olla asia toisin.
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Jakuza View Post
                        Tein tämän tänään molemmille etujarruille (paitsi en irrottanut levyä) ja kyllä se tosiaan auttoi hienoiseen tutinaan mikä talven aikana oli autoon ilmestynyt. Eipä juuri tutise enää. Saa nähdä paraneeko tuo vielä kun ehtii takajarrutkin huoltaa.
                        Se jarrulevyjen irroitus on tämän "offensiivin" tärkein yksittäinen toimenpide, koska nimenomaan levyn ja navan välinen tasopinta pitää saada ehdottoman puhtaaksi.
                        Eli levy kun on kiinni navassa vain yhdella pohjaavalla/ei kiristävällä ruuvilla, jokaisessa renkaan irroituksessa tämän kiinnitysruuvin vastakkaiselle puolelle pääsee muutaman tuhannesosan "ruostejauhoa", joka pikku hiljaa saa levyn kiinnityksen napaan epäkeskeiseksi.
                        Tätä "ruostetta" ei paljain silmin ko.tasopinnoilta erota(kiilloittuu teräksen väriseksi), mutta sitä siellä joka tapauksessa on.
                        Eli pelkkä satulan herkistys saa satulan "pakenemaan" levyn heittoa jonkin aikaa, mutta itse ongelma ei sillä vielä lopullisesti poistu.
                        Ok, hommaa jonkin verran on ja mitä huolellisemmin homman tekee, sitä tutinattomamman e39:stä saa...tai jopa täysin tutinattoman mikäli vanteet ovat sisäpuolelta puhtaan ja suorat.
                        Itse asiassa alustakin saa olla melkoisen kulunut ja voi nauttia tutinattomasta menosta, mikäli jarrut vain ihan oikeasti ovat "tikissä".

                        Originally posted by schwarze View Post
                        No mikäli jarrut on laahanneet oikein reippaasti, tuon ymmärtää. Placebokortti lähtee muuten kyllä minulta
                        Ei missään tapauksessa ole blacebo.
                        Auton rullausvastus pienenee ja tässä kohtaa nimenomaan tuollainen jaksottainen rullausvastus jonka varsinkin bensakoneisen ZF laatikko selkeästi haistaa.
                        Vaihtotuntuma nimenomaan ikäänkuin keventyy ja vaihtotapahtuma selvästi hieman pehmenee (mahdoton täysin kuvailla, mutta sen kyllä huomaa aivan selvästi kun kokeilee).
                        Last edited by Hemi; 22-05-2012, 12:52.

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3665
                          • seinäjoki

                          Ei missään tapauksessa ole blacebo.
                          Auton rullausvastus pienenee ja tässä kohtaa nimenomaan tuollainen jaksottainen rullausvastus jonka varsinkin bensakoneisen ZF laatikko selkeästi haistaa.
                          Vaihtotuntuma nimenomaan ikäänkuin keventyy ja vaihtotapahtuma selvästi hieman pehmenee (mahdoton täysin kuvailla, mutta sen kyllä huomaa aivan selvästi kun kokeilee).[/QUOTE]

                          Juurikin näin kävi minulla ja vielä lisäksi se, että kulutuskin putosi hiukan.
                          Olisko vielä jarrujen ilmaus kuiteskin paikanlansa vielä tämän "herkistyksen" jälkeen?
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Bmw Dreamer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 2762
                            • Kouvola

                            Noniin, tänään putsasin pelkästään kuskin etupyörän navan/jarrulevyn välin ja vanteen ja jarrulevynkin välin, putsasin palojen ja satulan väliset pinnat, liukutapit ja rasvasin vielä hyvin ne.
                            Tämä taiskin olla ainut nurkka mikä mulla ei oo vielä kirjaimellisesti ollu auki. Loppu tutinat jo melkeistään täysin tällä yhden nurkan putsauksella!

                            Oikealle eteen vaihdoin laakerin talvella, ajattelin sen kyllä vielä avata, ja samoten takapäänkin, mutta niissä ei taida niin paljoa möhnää olla kun tuossa oli. Kyllä sinne sellasta shittiä vaan väliin kertyy...

                            Vedin ohkasen 1K ruosteenestomaalin tuohon napaan ja levyn takapuolelle, siis ihan vaan "harson", jos se vähä vähentäis tuota ruostumista jne. Saas nähä (ajattelin myös jos tuohon jonkun rasvan/öljyn ois heitäny..?). Mutta kyllä on todellakin kannatta homma, eikä tainnu tuntia kauempaa mennä tuossa yhdessä nurkassa.

                            Täytyykin vielä kokeilla vaikuttaako levyt edestä kierolta tämän jälkeen, kaveri sano että mulla on levyt eestä kierot, kun kahnas vähän kun pyöritti renkaita. Nyt ei tullu kokeiltuu, täytyy kokeilla tosiaan tämän operaation jälkeen, kahnaako...
                            Ja tosiaan levyn pinnat vedin kanssa hiomapaperilla läpi, että sai lasitusta pois, samoin palat vetäsin kevyesti, ja putsasin sen paloissa olevan uran, mikä kait pitäis putsata jarrupöly pois jne, olipa ihan täys scheissea sekin rako...
                            Last edited by Bmw Dreamer; 27-05-2012, 17:36.
                            BMW 520d Touring '06 314tkm
                            BMW 530D Touring '99 552tkm
                            BMW 320da Touring '02 427tkm
                            Volvo V70 D5 '02
                            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                            Case IH 5140 Maxxum

                            Comment

                            • Antsah
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1776
                              • Oulu

                              Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                              Noniin, tänään putsasin pelkästään kuskin etupyörän navan/jarrulevyn välin ja vanteen ja jarrulevynkin välin, putsasin palojen ja satulan väliset pinnat, liukutapit ja rasvasin vielä hyvin ne.
                              Tämä taiskin olla ainut nurkka mikä mulla ei oo vielä kirjaimellisesti ollu auki. Loppu tutinat jo melkeistään täysin tällä yhden nurkan putsauksella!

                              Oikealle eteen vaihdoin laakerin talvella, ajattelin sen kyllä vielä avata, ja samoten takapäänkin, mutta niissä ei taida niin paljoa möhnää olla kun tuossa oli. Kyllä sinne sellasta shittiä vaan väliin kertyy...

                              Vedin ohkasen 1K ruosteenestomaalin tuohon napaan ja levyn takapuolelle, siis ihan vaan "harson", jos se vähä vähentäis tuota ruostumista jne. Saas nähä (ajattelin myös jos tuohon jonkun rasvan/öljyn ois heitäny..?). Mutta kyllä on todellakin kannatta homma, eikä tainnu tuntia kauempaa mennä tuossa yhdessä nurkassa.

                              Täytyykin vielä kokeilla vaikuttaako levyt edestä kierolta tämän jälkeen, kaveri sano että mulla on levyt eestä kierot, kun kahnas vähän kun pyöritti renkaita. Nyt ei tullu kokeiltuu, täytyy kokeilla tosiaan tämän operaation jälkeen, kahnaako...
                              Ja tosiaan levyn pinnat vedin kanssa hiomapaperilla läpi, että sai lasitusta pois, samoin palat vetäsin kevyesti, ja putsasin sen paloissa olevan uran, mikä kait pitäis putsata jarrupöly pois jne, olipa ihan täys scheissea sekin rako...
                              Siksihän se just kahnaa kun siellä on ollut levyn ja navan välissä sontaa. Levy ei ole ollut suorassa. Tuskin se levy kiero on.

                              Comment

                              • MayheM
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2008
                                • 521
                                • Oulu

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Eli Kulma ylös, pyörä pois, jarrusatulan yläosa+palat irti, jarrusatulan "carrier" irti ja levy irti(satulaa ei irroiteta letkusta, joten ilmausurakkaa ei ole)...
                                Juu, tuli suoritettua itsekin tämä urakka viikonloppuna, kuten myös molempien koiranluiden vaihto eteen (HD-malleihin). Tein sen oikein "pitkän kaavan mukaan" ja huolellisesti. Huollon seurauksena tutinat jarruttaessa katosivat (epäilin kieroja levyjä), mutta muut tutinat alustassa kyllä säilyivät sellaisenaan (taustaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=248568). Kuskin puolelta tosin takaa levy ei lähtenyt irti väkivalloinkaan tahi lämmittämällä, liekö käsijarru kanissa (vinkkejä irroitukseen?). Toiselta puolelta levy kyllä irtosi ihan hyvin.

                                Siinä alustaa tutkiessa tuntui maallikon kouraan, että takapään tukivarsissa saattaisi olla vähän löysää, joskaan mitenkään raskauttavalta se ei tuntunut. Etupää sen sijaan tuntui olevan ihan timmissä koiranluiden vaihdon jälkeen, vaikka reaktiotankoja en irroittanutkaan. Tutinat siis jatkuvat, joten olisko vinkkejä jäljellä? Sen kuskin puolen jarrulevyn kimppuun täytynee hyökätä kunnolla vielä paremmalla ajalla...

                                Edit. Tutinat tuntuvat vaihtelevan aika paljon ajoalustan mukaan. Tärinät tuntuvat välillä hyvin hiljaisessakin vauhdissa ja yleensä pahimmillaan jossain satasen kulmilla +/- 20 km/h. Välillä hyvällä alustalla tosin menee ihan kivastikin - joskaan ei niin junamaisesti kuin vielä talvella. Onko mitään lääkkeitä mistä lähteä asiaa tutkimaan.
                                Last edited by MayheM; 28-05-2012, 07:28.
                                BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                                BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                                BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                                BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                                VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                                BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                                Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                                Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                                Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                                Comment

                                Working...
                                X