e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jpalvima
    Bimmer Rookie
    • Dec 2008
    • 53
    • Hämeenkyrö City

    Originally posted by Antsah View Post
    Nyt on tietenkin helppo sivusta huudella, mutta pitäisiköhän se vakionopeusnivel vielä kuitenkin vaihtaa? Näkeekö sen kuntoa kunnolla muuta kuin irroittamalla?
    Joo tää on hyvä pointti ja itse asiassa tämän selvittämiseksi vein ko kulkupelin Benkaraan tarkempaan syyniin jossa pari heppua alkoi tutkimaan....se että olivatko ns asian ytimessä, ei pysty sanomaan 100% varmasti

    Paha sanoa onko käsin retuuttaessa mitään eroa ehjän ja epäehjän välillä, ainakaan itse en saanut mitään välyksiä ja pyörät ilmassa pyöritellessä ei säteissuunnan liikerata ole mikään extravaganza eikä mitään ylimääräistä kuulunut

    Comment

    • Pe-te
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2008
      • 198
      • Ylöjärvi

      Kannattaa tarkistaa myös sieltä laatikonpäästä sen keskitysholkin kunto ellei ole jo tarkistettu.

      Itselläni vaihdettiin aiempaan kulkineeseen ensin vakionopeusnivel ja ongelma poistui toviksi. Sitten murhe alkoi uudestaan jolloin vaihdettiin kumilimppu sieltä laatikon päästä keskitysholkkia myöten.
      Ongelma pysyi taas viikon pois ja alkoi uudestaan. Sitten vaihdettiin se keskitysholkki vielä kertaalleen kun uusikin tuli palasina pois. Sen jälkeen loppui kardaanista tulleet tärinät (jotka tuntuivat erityisen hyvin kun ajeli vähänkään kiharaisempaa tietä).

      Ja jos rahoilleen haluaa parempaa hyötysuhdetta, veisin auton RK Cityyn Benkaran sijaan...

      Originally posted by jpalvima View Post
      Joo tää on hyvä pointti ja itse asiassa tämän selvittämiseksi vein ko kulkupelin Benkaraan tarkempaan syyniin jossa pari heppua alkoi tutkimaan....se että olivatko ns asian ytimessä, ei pysty sanomaan 100% varmasti

      Paha sanoa onko käsin retuuttaessa mitään eroa ehjän ja epäehjän välillä, ainakaan itse en saanut mitään välyksiä ja pyörät ilmassa pyöritellessä ei säteissuunnan liikerata ole mikään extravaganza eikä mitään ylimääräistä kuulunut
      F11 520dA (N47N) -13
      ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
      ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

      Comment

      • jpalvima
        Bimmer Rookie
        • Dec 2008
        • 53
        • Hämeenkyrö City

        Originally posted by Pe-te View Post
        Kannattaa tarkistaa myös sieltä laatikonpäästä sen keskitysholkin kunto ellei ole jo tarkistettu.

        Itselläni vaihdettiin aiempaan kulkineeseen ensin vakionopeusnivel ja ongelma poistui toviksi. Sitten murhe alkoi uudestaan jolloin vaihdettiin kumilimppu sieltä laatikon päästä keskitysholkkia myöten.
        Ongelma pysyi taas viikon pois ja alkoi uudestaan. Sitten vaihdettiin se keskitysholkki vielä kertaalleen kun uusikin tuli palasina pois. Sen jälkeen loppui kardaanista tulleet tärinät (jotka tuntuivat erityisen hyvin kun ajeli vähänkään kiharaisempaa tietä).

        Ja jos rahoilleen haluaa parempaa hyötysuhdetta, veisin auton RK Cityyn Benkaran sijaan...

        Kiitoksia hyvistä kommenteista, pitääpä käväistä kun tulee verstasjuttua seuraavan kerran

        Mitä ihmettä on tapahtunut niille perinteisille intterwepin "vie-se-merkkikorjaamolle-ja-ota-siksi-aikaa-vuokra-auto" tai "osta-uudempi-auto"" vi**uiluille?

        Comment

        • Orvix
          BTCF Member
          • Sep 2008
          • 140
          • Akaa

          Mikä perustavanlaatuinen suunnitteluvika näissä aikakauden (e46, e39) bemareissa oikein on?

          Itellä on viimeisen kolmen vuoden ja 110-260 tkm ajan ollut 2003 e46, jonka perusongelmana on ollut koko ajan eri muodoissa vaivannut huono ohjaus ja kulku maantiellä. Onhan tuossa roppakaupalla ollut muutakin vikaa, mutta ei niistä nyt.

          Ostettaessa autossa oli Eibach Pro kit ja jäykemmät vakaajatangot edessä ja takana. Vuosien varrella oikeastaan koko alusta on vaihtunut seuraavanlaisessa järjestyksessä:
          -koiranluut eteen
          -alkuperäiset etutukivarsien takapuslat
          -Powerflex puslat etutukivarsiin ja takatukivarsien eteen
          -etutukivarret Meyle HD
          -oikea olka-akseli
          -raidetangot täydellisinä, Meyle
          -alustasarja H&R -35/20, mukaanlukien iskareiden tukilaakerit
          -takakelkan isot kumipuslat 4 kpl
          -koiranluut eteen uudestaan
          -ohjausakselin kumilimppu
          -viimeisimpänä ohjausvaihde

          Yhteistä kaikille osille on ollut se, että missään ei ole ollut havaittavaa vikaa ja vaihdon jälkeen auto on muuttunut erilaiseksi, muttei kunnolliseksi. Alustaa on suunnattu foorumin ohjeiden mukaan useaan otteeseen ja renkaatkin on valittu foorumilaisten kokemusten mukaan Bemariin soveltuviksi.

          Vaikka autoni onkin e46 kirjoitan valitukseni tähän, sillä minusta aihe on kuitenkin sama. Tämäkin topic on minusta järkyttävää luettavaa BMW:stä.

          Kaiken järjen mukaan minulla pitäisi olla alustaltaan ja ohjaukseltaan uudenveroinen auto. Kuitenkin auto puoltaa tien mukaan vasemmalle tai oikealle siten, että ratista ei parane päästää hetkeksikään irti. Auto myös muuttaa äkkiä kulkusuuntaa vähän samalla tapaa kuin tuulenpuuska ottaisi kiinni. Tuntuma tiehen on epävarma eikä vehje ole vakaa (korostuu erityisesti liukkaalla). Renkaina mulla on orkkiskokoiset 16 tuuman kitkat, 17 tuuman Nexen kesärenkaita ei edes tee mieli vaihtaa alle koska nillä oireet vain pahenevat.

          Ehtinyt olen ajamaan autoilla laidasta laitaan ja ehdottomasti konstikkain on ollut tämä minun e46. No ehkä jos kaverin C-kadettia ei lasketa mukaan. Vanhan -89 fiestani ajoin ensimmäisen kerran puuta päin ja toisella kertaa kiveen. Auraukset säädin kaltevalla kotipihalla iltahämärissä vatupassin avulla, mutta silti se kulki suoraan ja vähemmällä ohjauksella kuin nykyinen e46.

          Vanhassa Primerassa etujarru kuumeni paloista irronneen jousen takia niin voimakkaasti, että ajon jälkeen pölykapselista työnsi helposti avaimen läpi. Jarrulevyt oli myös niin loppu, että niistä melkein näki läpi. Silti ei ollut merkkiäkään että jarrut olisivat ravistaneet tms. Aiempien kokemuksieni mukaan alustan välykset ovat ilmenneet kolinoina eikä niillä ole ollut vaikutusta ajettavuuteen toisin kuin näissä bemareissa tuntuu olevan. Renkaiksi autoihin on kelvanneet tähän asti mitkä tahansa. Myös lähemmäs kymmenen vuotta vanhat nastarenkaat, joiden kulmikkaista kyljistä tunki pihalle katkenneet teräslangat. Bemareihin taas ei kelpaa kuin tietyt korealaisrenkaat.

          Kaikesta huolimatta olen tykännyt autosta kovasti, vaikken aivan tälläistä Bmw:tä ostaessani odottanutkaan. Autooni on myös pesiytynyt ruoste kahden oven saumoihin, konepellin saumaan, muutamiin pisteisiin eri puolilla autoa ja oven karmien mustiin osiin. Oma Bmw on myös ainoa auto jossa olen nähnyt taustapeilien lasin "ruostuvan". Pidän itseäni automiehenä ja pidän autosta hyvää huolta. Valitettavasti pirssi vaan rupsahtaa paljon ripeämmin kuin sitä ehdin laittaa. Kaikista edellämainituista seikoista johtuen on mittani täysi ja auton vaihto edessä. Vaikka jostain syystä kovasti haluaisin seuraavankin olevan Bmw, niin on pakko kääntää katse toiseen automerkkiin.

          Ostaisiko joku matka-ajossa olleen Bmw:n ml. 260tkm?
          E91 325d -10 M-Sport

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            Se on taivahan tosi, että näissä tuntuu olevan jotain ihmeellistä, tuntuu uskomattomalta miten pienestä näitten alusta "ottaa itteensä".

            Originally posted by jpalvima View Post
            Onhan toi ihan hanurista jos renkaiden asennukseen pitää polttaa tuntikausia ja pitää muistaa tehdä kaikenlaista naurettavaa saadakseen auton toimimaan normaalisti = tärinättä. Muuten on mukava, tehokas ja vähäruokainen auto!

            Joo näin se on nähtävä että pieni jousittamaton massa tuo omat pulmansa. W126 MB:ssä on ihan sama mitä laittaa alle, e39:ssä kun kärpänen paskoo vanteen reunaan niin meinaa munuaiset irrota...talvikelillä kun kertyy kaikenlaista tauhkaa vanteisiin niin hyvin huomaa
            Tälle täyty kyllä revetä täysin!

            Ja se on kyllä totta, että kivan hajulla menee, varsinkin auton ja koneen kokoon nähden (eikä se oo uusinta ja viimeisintä tekniikkaa edes!).
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • djs^
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2009
              • 1177
              • Mikkeli

              tarviis vähä apua tän tutinan kanssa, mut kirjotuksist poiketen tämä on keulassa!

              Eli alko toissa päivänä tutisuttaa keulaa ajaessa tiettyä nopeutta. Samalla huomasin että kun kovemmasta vauhdista(80-90km/h) painaa jarrua niin tuntuu että ratti repeää liitoksista. Jarrua kun polkasee sitten kunnolla niin häviää koko ravistus! Normaali ajossa 80-100km/h vauhdissa ratti vimpottaa koko ajan, mutta kun nopeutta nostaa 115 asti niin häviää. EIlen vaihdoin raidetangot ja ainakin kolinat keulasta hävisi. Paikansin että vasen alapallo oli väljä, mutta ei kai siitä voi niin paljon vaivaa olla? Käyn ennen vkl vielä tasapainottamassa vanteet niin josko silloin jotain jo tapahtuisi!

              kiitos etukäteen mahdollisista avunannoista!
              EX :
              -E36 316
              -E36 325
              -E39 523
              -E39 530dA M-Sportx2
              -E60 525dA M-Sport x2
              -E60 545i Matte white
              -E53 x5
              -E91 3xx

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8974
                • Kellokoski

                No ne reaktiotangon puslat. Jarrutkin voisi herkistellä.
                Vaihtaisin suosiolla niin reaktiotangot kuin tukivarret eteen. Niin ja kai käytit suuntauksessa?
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by djs^ View Post
                  tarviis vähä apua tän tutinan kanssa, mut kirjotuksist poiketen tämä on keulassa!

                  Eli alko toissa päivänä tutisuttaa keulaa ajaessa tiettyä nopeutta. Samalla huomasin että kun kovemmasta vauhdista(80-90km/h) painaa jarrua niin tuntuu että ratti repeää liitoksista. Jarrua kun polkasee sitten kunnolla niin häviää koko ravistus! Normaali ajossa 80-100km/h vauhdissa ratti vimpottaa koko ajan, mutta kun nopeutta nostaa 115 asti niin häviää. EIlen vaihdoin raidetangot ja ainakin kolinat keulasta hävisi. Paikansin että vasen alapallo oli väljä, mutta ei kai siitä voi niin paljon vaivaa olla? Käyn ennen vkl vielä tasapainottamassa vanteet niin josko silloin jotain jo tapahtuisi!

                  kiitos etukäteen mahdollisista avunannoista!
                  Tämä taas johtuu nimenomaan 100% varmuudella väljästä alatukivarresta.
                  Eli keskity olennaiseen, vaihda se väljä alatukivarsi ja nauti tärinättömästä menosta.

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    Originally posted by _nixu_ View Post
                    No ne reaktiotangon puslat. Jarrutkin voisi herkistellä.
                    Vaihtaisin suosiolla niin reaktiotangot kuin tukivarret eteen. Niin ja kai käytit suuntauksessa?
                    Turha kai tuota on alkaa edes suuntailemaan jos alustassa on väljä pallonivel.

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3665
                      • seinäjoki

                      Originally posted by _nixu_ View Post
                      No ne reaktiotangon puslat. Jarrutkin voisi herkistellä.
                      Vaihtaisin suosiolla niin reaktiotangot kuin tukivarret eteen. Niin ja kai käytit suuntauksessa?
                      Mites tuo jarrujen herkistely menee käytänössä? :think
                      Mun pitäisi yrittää ehtiä herkistellä iskarit ja tuki tangot edestä ja takaa, kun suuntaus alkaa häämöttää, kun vai tervehtyisi ensi, että pääsisi pajalle.

                      En tiedä kuuluuko tähän ketjuun, mutta onko normaalia, kun on pysähdyksissä liikennevaloissa ja D-päällä ja pikkusen jarrupoljinta päästää ylös että auto alkaa liikkua, niin jarrut alkaa narisee, että hampaisiin ottaa?
                      Last edited by janke; 24-04-2012, 16:27.
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • djs^
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2009
                        • 1177
                        • Mikkeli

                        Joo suuntauksessa en ole vielä käyttänyt kun ei kaikkia olennaista ole vaihdettu! Vaidan perjantaina nuo reaktiotankojen puslat kun sattuu löytymään uudet pusissaan, ja vielä tuon alapallon. Jos siinä olisi pieni ensiapu! Sitten suuntaukseen.

                        Mitenkäs sitten tämä ihan olennainen, eli perän tutina?
                        Tässä omassa on minun aikanani ollut aina kyseistä tutinaa. Eli 85-115km/h tutisee perä satunnaisesti melko rajusti? :think Niin monta eri visiota kuullut mistä se johtuisi. Katsastusmies sanoi että olisi vetoakseleissa vikaa, ja toiset taas että narina helat. Myö olen kuullut näistä takakelkan puslista? Nyt kun sai kaikenlaiset ylimääräiset vedot pois niin olisi ihan mukava ilman tärinöitäkin ajaa!
                        EX :
                        -E36 316
                        -E36 325
                        -E39 523
                        -E39 530dA M-Sportx2
                        -E60 525dA M-Sport x2
                        -E60 545i Matte white
                        -E53 x5
                        -E91 3xx

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3665
                          • seinäjoki

                          Originally posted by djs^ View Post
                          Joo suuntauksessa en ole vielä käyttänyt kun ei kaikkia olennaista ole vaihdettu! Vaidan perjantaina nuo reaktiotankojen puslat kun sattuu löytymään uudet pusissaan, ja vielä tuon alapallon. Jos siinä olisi pieni ensiapu! Sitten suuntaukseen.

                          Mitenkäs sitten tämä ihan olennainen, eli perän tutina?
                          Tässä omassa on minun aikanani ollut aina kyseistä tutinaa. Eli 85-115km/h tutisee perä satunnaisesti melko rajusti? :think Niin monta eri visiota kuullut mistä se johtuisi. Katsastusmies sanoi että olisi vetoakseleissa vikaa, ja toiset taas että narina helat. Myö olen kuullut näistä takakelkan puslista? Nyt kun sai kaikenlaiset ylimääräiset vedot pois niin olisi ihan mukava ilman tärinöitäkin ajaa!

                          Kokeileppa lukaista tuo ketju läpi, jos jotain selviäisi.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by djs^ View Post
                            ! Vaidan perjantaina nuo reaktiotankojen puslat kun sattuu löytymään uudet pusissaan, ja vielä tuon alapallon. Jos siinä olisi pieni ensiapu! Sitten suuntaukseen.
                            Tämä ei suinkaan ole mikään "pieni ensiapu", vaan poistaa nimenomaan tuon jarrutärinän.
                            Jos jotain aavistuksenomaista kuitenkin vielä jää, niin täydellinen puhdistava+herkistävä jarruhuolto on edessä ja samalla todennäköisesti loppuu myös ne takapään tärinät(koska muuten takakelkan puslat vaihdettu?).

                            Comment

                            • djs^
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2009
                              • 1177
                              • Mikkeli

                              Originally posted by Hemi View Post
                              todennäköisesti loppuu myös ne takapään tärinät(koska muuten takakelkan puslat vaihdettu?).
                              Mun aikana ei ole kertaakaan! Ja on koitettu neljällä vanne sarjalla, eli melkein pois suljen että olis renkaissa/vanteissa häikkää!
                              EX :
                              -E36 316
                              -E36 325
                              -E39 523
                              -E39 530dA M-Sportx2
                              -E60 525dA M-Sport x2
                              -E60 545i Matte white
                              -E53 x5
                              -E91 3xx

                              Comment

                              • |jaakko|
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 1542
                                • Keski-Suomi

                                Mikä/mitkä puslat antaa periksi kun oikeaa takapyörää vääntää sivuttaissuunnassa niin tuntuu pieni välys?

                                Niin ja joo, kyllä tutisee. 110km/h on se paras hieronta.

                                Comment

                                Working...
                                X