Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    Originally posted by |jaakko| View Post
    Mikä/mitkä puslat antaa periksi kun oikeaa takapyörää vääntää sivuttaissuunnassa niin tuntuu pieni välys?

    Niin ja joo, kyllä tutisee. 110km/h on se paras hieronta.
    Olisko narinahela?:think
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      Originally posted by janke View Post
      Olisko narinahela?:think
      Yleensä kyllä se narinahelan väljyys tuntuu parhaiten pystysuunnassa. Oisko joku niistä ylätukivarsista?

      Tuli itsellä tehtyä tutkimuksia perän apurungon osalta ja ne isot puslat (4kpl) oli ihan riekaleina. Olleet todennäköisesti jo aikoja sitten finaalissa, sen verran isot oli ratkeamat. Jos joillakin on jotain tärinöitä tai vaeltamista e39:ssä niin katsokaa nuo puslat ihmeessä. Veikkaisin, että nuo on olleet loppu jo jossakin 150tkm kohdalla.
      Last edited by Antsah; 02-05-2012, 06:33.

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8973
        • Kellokoski

        Tuossa 200tkm kohdilla kun vaihtaisi kaiken kuluvan E39n alustaan niin sittenhän se saattaisi taas toimia niin kuin tehtaalla oli aikoinaan suunniteltu. Useampi paikka vaan väsyy ajan saatossa...

        Tieto lisää tuskaa. Olisi tuossa käyttöautossakin varmasti kohta tukivarsijumppaa edessä, vaikkakin nätisti se vielä 18" pilot sporteilla meneekin. Ei kuitenkaan virheettömästi.
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          Originally posted by _nixu_ View Post
          Tuossa 200tkm kohdilla kun vaihtaisi kaiken kuluvan E39n alustaan niin sittenhän se saattaisi taas toimia niin kuin tehtaalla oli aikoinaan suunniteltu. Useampi paikka vaan väsyy ajan saatossa...

          Tieto lisää tuskaa. Olisi tuossa käyttöautossakin varmasti kohta tukivarsijumppaa edessä, vaikkakin nätisti se vielä 18" pilot sporteilla meneekin. Ei kuitenkaan virheettömästi.
          Näinhän se taitaa olla

          Comment

          • MMF
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2007
            • 461
            • Sipoo

            Pystyisikö joku tietävä vaikka tekemään semmoisen listan vaihdettavista osista etu/takapäähän jonka mukaan voisi alkaa tärinöitä eliminoimaan?

            Helpoimmat ja halvimmat osat ensin. Ja sen voisi laittaa vaikka stickyksi kun alkaa nämä e39 kaikki olla siinä kunnossa että ongelmaa ilmenee.

            Itsellä aivan aavistuksen tärisee maantienopeuksissa ja ajattelin alkaa pikkuhiljaa vaihtamaan palikkaa ettei pahemmaksi pääse. Koiranluut vaihdoin jo, mitähän laittais seuraavaksi...
            E70 X5 3.0D -07
            W124 200d
            Hiace 4wd

            EX: E36 328 M Touring -95, E30 320i touring, 530da M-Sport -03, 523i Touring -98, E60 530d M-Sport -06, E83 X3 3.0d


            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by MMF View Post
              Pystyisikö joku tietävä vaikka tekemään semmoisen listan vaihdettavista osista etu/takapäähän jonka mukaan voisi alkaa tärinöitä eliminoimaan?

              Helpoimmat ja halvimmat osat ensin. Ja sen voisi laittaa vaikka stickyksi kun alkaa nämä e39 kaikki olla siinä kunnossa että ongelmaa ilmenee.

              Itsellä aivan aavistuksen tärisee maantienopeuksissa ja ajattelin alkaa pikkuhiljaa vaihtamaan palikkaa ettei pahemmaksi pääse. Koiranluut vaihdoin jo, mitähän laittais seuraavaksi...
              Se vain on niin että vain nuo jarrrutärinät ovat suoranaista seurausta jonkin tukivarren väljistymisestä.
              Näiden tutunavikojen syntylähde on 95%:sti e39:n erittäin paljon huoltoa vaativat JARRUT.
              Väljisytynyt ja pehmennyt alusta toki välittää huoltamattomien jarrujen akseleistihin kohdistamat resonanssit, mutta kyllä totuus on se että täyden jarruhuollon auto menee kuin sukkasillaan aikalailla kuluneellakin alustalla.
              Usein tuo suurikaan tulivarsi+puslajumppa kun ei poista tutinoita aivan täysin, mutta täydellinen puhdistava ja herkistävä napojen tasopinnoista lähtevä jarruhuolto poistaa.

              Comment

              • Guest's Avatar

                Originally posted by Hemi View Post
                Se vain on niin että vain nuo jarrrutärinät ovat suoranaista seurausta jonkin tukivarren väljistymisestä.
                Näiden tutunavikojen syntylähde on 95%:sti e39:n erittäin paljon huoltoa vaativat JARRUT.
                Väljisytynyt ja pehmennyt alusta toki välittää huoltamattomien jarrujen akseleistihin kohdistamat resonanssit, mutta kyllä totuus on se että täyden jarruhuollon auto menee kuin sukkasillaan aikalailla kuluneellakin alustalla.
                Usein tuo suurikaan tulivarsi+puslajumppa kun ei poista tutinoita aivan täysin, mutta täydellinen puhdistava ja herkistävä napojen tasopinnoista lähtevä jarruhuolto poistaa.
                näin se taitaa olla...

                Itsellä tutina vain jarruttaessa ja tietenni renkaidenvaihdon yhteydessä putsasin ja rasvasin liukutapit ja palahyllyt. TArttee avata jarruja enemmän kun on aikaa ja oikeasti katsoa, mikä levy on kiero, mikä mäntä jumittaa yms. Tähän on pakko kallistua, kun oikeasti ei löydy välystä edestä, poislukien pieni ääntely laakerista, mutta ei kuitenkaan välystä.

                Mutta sitä tämä harrastaminen on...

                Comment

                • MMF
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2007
                  • 461
                  • Sipoo

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Se vain on niin että vain nuo jarrrutärinät ovat suoranaista seurausta jonkin tukivarren väljistymisestä.
                  Näiden tutunavikojen syntylähde on 95%:sti e39:n erittäin paljon huoltoa vaativat JARRUT.
                  Väljisytynyt ja pehmennyt alusta toki välittää huoltamattomien jarrujen akseleistihin kohdistamat resonanssit, mutta kyllä totuus on se että täyden jarruhuollon auto menee kuin sukkasillaan aikalailla kuluneellakin alustalla.
                  Usein tuo suurikaan tulivarsi+puslajumppa kun ei poista tutinoita aivan täysin, mutta täydellinen puhdistava ja herkistävä napojen tasopinnoista lähtevä jarruhuolto poistaa.
                  Mä just vaihdoin kaikki palat ja levyt. En nyt mitenkään yltiöhuolellisesti joka paikkaa rassannut mutta varmasti paremmin kuin normaalisti.

                  Helpohko hommahan toi olisi nyt uudet purkaa ja hoonata joka paikka. Mitäs kaikkea sieltä pitää puhdistaa?
                  E70 X5 3.0D -07
                  W124 200d
                  Hiace 4wd

                  EX: E36 328 M Touring -95, E30 320i touring, 530da M-Sport -03, 523i Touring -98, E60 530d M-Sport -06, E83 X3 3.0d


                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3665
                    • seinäjoki

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Se vain on niin että vain nuo jarrrutärinät ovat suoranaista seurausta jonkin tukivarren väljistymisestä.
                    Näiden tutunavikojen syntylähde on 95%:sti e39:n erittäin paljon huoltoa vaativat JARRUT.
                    Väljisytynyt ja pehmennyt alusta toki välittää huoltamattomien jarrujen akseleistihin kohdistamat resonanssit, mutta kyllä totuus on se että täyden jarruhuollon auto menee kuin sukkasillaan aikalailla kuluneellakin alustalla.
                    Usein tuo suurikaan tulivarsi+puslajumppa kun ei poista tutinoita aivan täysin, mutta täydellinen puhdistava ja herkistävä napojen tasopinnoista lähtevä jarruhuolto poistaa.
                    Ajattelin kans tehdä tuon jarru huollon/herkistelyn, mutta voisiko vaikka Hemi kertoa tarkemmin mitä kaikkea kannattaa putsata ja herkistellä? Ja miten lähteä liikkeelle esim. edestäkö ensi, jos ei ehdi samana pvn. tehdä kaikille jarruille? :think
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • |jaakko|
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 1542
                      • Keski-Suomi

                      Originally posted by Antsah View Post
                      Yleensä kyllä se narinahelan väljyys tuntuu parhaiten pystysuunnassa. Oisko joku niistä ylätukivarsista?

                      Tuli itsellä tehtyä tutkimuksia perän apurungon osalta ja ne isot puslat (4kpl) oli ihan riekaleina. Olleet todennäköisesti jo aikoja sitten finaalissa, sen verran isot oli ratkeamat. Jos joillakin on jotain tärinöitä tai vaeltamista e39:ssä niin katsokaa nuo puslat ihmeessä. Veikkaisin, että nuo on olleet loppu jo jossakin 150tkm kohdalla.
                      Tod näk joku niistä varsista, ajattelin josko jollakin olisi ollut samaa vikaa kun isot puslat menee kesällä vaihtoon viimestään niin samalla uusii nuokin.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by janke View Post
                        Ajattelin kans tehdä tuon jarru huollon/herkistelyn, mutta voisiko vaikka Hemi kertoa tarkemmin mitä kaikkea kannattaa putsata ja herkistellä? Ja miten lähteä liikkeelle esim. edestäkö ensi, jos ei ehdi samana pvn. tehdä kaikille jarruille? :think
                        Eli Kulma ylös, pyörä pois, jarrusatulan yläosa+palat irti, jarrusatulan "carrier" irti ja levy irti(satulaa ei irroiteta letkusta, joten ilmausurakkaa ei ole).
                        Levyn ja navan väliset tasopinnat karkealla 60-80 hiekkapaperilla puhtaaksi
                        (ei missään tapauksessa teräsharjalla, vaan hiomalla).
                        Erityisen huolellinen saa olla levyn takapinnalla, pultinreikien ympärillä ja navan levyyn vastaavan tasopinnan ulkorajalla johon kertyy se ruoste/karstareuna.
                        Myös navan tasopinta hiotaan huolellisesti puhtaaksi(se mm.pultinreikien ympärillä oleva kiilloittunut/stanssaantunut ruoste ei näy paljaalla silmällä....vaikka sitä siellä on)
                        Sama hionta levyn vanteen puoleiselle kiinnityspinnalle.
                        Samalla paperilla karhennetaan ehdottomasti myös levyn lasittunut kitkapinta niin että hiomanaarmut ovat säteittäisiä, ei siis pyörimissuuntaan.
                        Tässä ei voi liioitella, koska palat ja levy pitäisi saada sisäänajettua uudelleen.
                        Jarrusatulan sekä "carrierin" kaikki jarrupaloja kannattelevet tasopinnat raaputellaan veitsenkärjellä teräspuhtaaksi, samoin kuin myös palojen vastaavat osat.
                        Kaikki paloja satuloissa vastaavat liukupinnat pyyhkäistään ensin ihan ohuelti vaseliinilla ja voidellaan runsaalla kuparitahnalla
                        Satuloiden liukutapit puhdistetaan ja hiotaan 400-karkeuden hiekkapaperilla ja rasvataan vaseliinilla.
                        Myös tappien kumipesiin laitetaan vaseliinia.
                        Satulan yläosa pitää liukua TODELLA herkästi tällöin ilman paloja liukureiden varassa.
                        Puristetaan "vinkalla" jarrumäntää jonkin verran sisäänpäin ja kootaan koko kasa takaisin.
                        Takapäässä käsijarrupuolelle yleisluontoinen puhdistus/kevyt hionta.
                        Ennen vanteen asennusta käydään vielä hiekkapaperilla myös sen levyyn vastaava tasopinta huolellisesti läpi.

                        Eli, jos ottaa nurkan päivässä, niin neljässä päivässä ne tutinat useimmiten alkaa olemaan taakse jäänyttä elämää... bensaakin palaa 0.3-0.5l vähemmän.... ja laatikkokin tuntuu vaihtavan aavistuksen loogisemmin....ihan ilman öljynvaihtoja.

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3665
                          • seinäjoki

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Eli Kulma ylös, pyörä pois, jarrusatulan yläosa+palat irti, jarrusatulan "carrier" irti ja levy irti(satulaa ei irroiteta letkusta, joten ilmausurakkaa ei ole).
                          Levyn ja navan väliset tasopinnat karkealla 60-80 hiekkapaperilla puhtaaksi
                          (ei missään tapauksessa teräsharjalla, vaan hiomalla).
                          Erityisen huolellinen saa olla levyn takapinnalla, pultinreikien ympärillä ja navan levyyn vastaavan tasopinnan ulkorajalla johon kertyy se ruoste/karstareuna.
                          Myös navan tasopinta hiotaan huolellisesti puhtaaksi(se mm.pultinreikien ympärillä oleva kiilloittunut/stanssaantunut ruoste ei näy paljaalla silmällä....vaikka sitä siellä on)
                          Sama hionta levyn vanteen puoleiselle kiinnityspinnalle.
                          Samalla paperilla karhennetaan ehdottomasti myös levyn lasittunut kitkapinta niin että hiomanaarmut ovat säteittäisiä, ei siis pyörimissuuntaan.
                          Tässä ei voi liioitella, koska palat ja levy pitäisi saada sisäänajettua uudelleen.
                          Jarrusatulan sekä "carrierin" kaikki jarrupaloja kannattelevet tasopinnat raaputellaan veitsenkärjellä teräspuhtaaksi, samoin kuin myös palojen vastaavat osat.
                          Kaikki paloja satuloissa vastaavat liukupinnat pyyhkäistään ensin ihan ohuelti vaseliinilla ja voidellaan runsaalla kuparitahnalla
                          Satuloiden liukutapit puhdistetaan ja hiotaan 400-karkeuden hiekkapaperilla ja rasvataan vaseliinilla.
                          Myös tappien kumipesiin laitetaan vaseliinia.
                          Satulan yläosa pitää liukua TODELLA herkästi tällöin ilman paloja liukureiden varassa.
                          Puristetaan "vinkalla" jarrumäntää jonkin verran sisäänpäin ja kootaan koko kasa takaisin.
                          Takapäässä käsijarrupuolelle yleisluontoinen puhdistus/kevyt hionta.
                          Ennen vanteen asennusta käydään vielä hiekkapaperilla myös sen levyyn vastaava tasopinta huolellisesti läpi.

                          Eli, jos ottaa nurkan päivässä, niin neljässä päivässä ne tutinat useimmiten alkaa olemaan taakse jäänyttä elämää... bensaakin palaa 0.3-0.5l vähemmän.... ja laatikkokin tuntuu vaihtavan aavistuksen loogisemmin....ihan ilman öljynvaihtoja.
                          Kiitos Hemille hyvästä ohjeesta! Täytyy tehdä tuon ohjeen mukaan heti, kun vain ehdin!
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            Niin hyvät ohjeet Hemiltä, että joutuu varmaan kesällä purkaa jarrut, vaikka ei niin kauheasti täristäkään.

                            Onkos noissa satuloissa jotain halpoja pikkuosia (esim. toi repair kit guide bush), jotka kannattaisi vaihtaa samalla? Ja mikäs ton työkalun virallinen nimi on, millä jarrumäntää puristetaan? En tuohon nimeen oo koskaan törmännyt.
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • NAL-E
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2010
                              • 249
                              • Kiuruvesi

                              Tuohon käynee esimerkiksi riittävän isot papukaijapihdit...
                              E91 325d -07
                              Ex: E39 530daT -00

                              Comment

                              • Bmw Dreamer
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 2762
                                • Kouvola

                                Originally posted by NAL-E View Post
                                Tuohon käynee esimerkiksi riittävän isot papukaijapihdit...
                                Jep, tai putkipihdit, tai juurikin Hemin mainitsema "vinka", eli onkos ei-nääsvilleläisten nimitys nyt sitte liimapuristin vai mikäs se on... Tällänen kuitenkin: http://www.back-tools.fi/shop/126003...g10z-100mm.jpg

                                Näissä kun ei "onneksi" tarvi vag ja muutaman muun merkinkin merkin tapaan kiertää ja painaa samalla takajarrumäntää sisään.
                                BMW 520d Touring '06 314tkm
                                BMW 530D Touring '99 552tkm
                                BMW 320da Touring '02 427tkm
                                Volvo V70 D5 '02
                                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                                Case IH 5140 Maxxum

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎