Originally posted by |jaakko|
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by janke View PostOlisko narinahela?:think
Tuli itsellä tehtyä tutkimuksia perän apurungon osalta ja ne isot puslat (4kpl) oli ihan riekaleina. Olleet todennäköisesti jo aikoja sitten finaalissa, sen verran isot oli ratkeamat. Jos joillakin on jotain tärinöitä tai vaeltamista e39:ssä niin katsokaa nuo puslat ihmeessä. Veikkaisin, että nuo on olleet loppu jo jossakin 150tkm kohdalla.Last edited by Antsah; 02-05-2012, 06:33.
Comment
-
-
Tuossa 200tkm kohdilla kun vaihtaisi kaiken kuluvan E39n alustaan niin sittenhän se saattaisi taas toimia niin kuin tehtaalla oli aikoinaan suunniteltu. Useampi paikka vaan väsyy ajan saatossa...
Tieto lisää tuskaa. Olisi tuossa käyttöautossakin varmasti kohta tukivarsijumppaa edessä, vaikkakin nätisti se vielä 18" pilot sporteilla meneekin. Ei kuitenkaan virheettömästi.E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostTuossa 200tkm kohdilla kun vaihtaisi kaiken kuluvan E39n alustaan niin sittenhän se saattaisi taas toimia niin kuin tehtaalla oli aikoinaan suunniteltu. Useampi paikka vaan väsyy ajan saatossa...
Tieto lisää tuskaa. Olisi tuossa käyttöautossakin varmasti kohta tukivarsijumppaa edessä, vaikkakin nätisti se vielä 18" pilot sporteilla meneekin. Ei kuitenkaan virheettömästi.
Comment
-
-
Pystyisikö joku tietävä vaikka tekemään semmoisen listan vaihdettavista osista etu/takapäähän jonka mukaan voisi alkaa tärinöitä eliminoimaan?
Helpoimmat ja halvimmat osat ensin. Ja sen voisi laittaa vaikka stickyksi kun alkaa nämä e39 kaikki olla siinä kunnossa että ongelmaa ilmenee.
Itsellä aivan aavistuksen tärisee maantienopeuksissa ja ajattelin alkaa pikkuhiljaa vaihtamaan palikkaa ettei pahemmaksi pääse. Koiranluut vaihdoin jo, mitähän laittais seuraavaksi...
Comment
-
-
Originally posted by MMF View PostPystyisikö joku tietävä vaikka tekemään semmoisen listan vaihdettavista osista etu/takapäähän jonka mukaan voisi alkaa tärinöitä eliminoimaan?
Helpoimmat ja halvimmat osat ensin. Ja sen voisi laittaa vaikka stickyksi kun alkaa nämä e39 kaikki olla siinä kunnossa että ongelmaa ilmenee.
Itsellä aivan aavistuksen tärisee maantienopeuksissa ja ajattelin alkaa pikkuhiljaa vaihtamaan palikkaa ettei pahemmaksi pääse. Koiranluut vaihdoin jo, mitähän laittais seuraavaksi...
Näiden tutunavikojen syntylähde on 95%:sti e39:n erittäin paljon huoltoa vaativat JARRUT.
Väljisytynyt ja pehmennyt alusta toki välittää huoltamattomien jarrujen akseleistihin kohdistamat resonanssit, mutta kyllä totuus on se että täyden jarruhuollon auto menee kuin sukkasillaan aikalailla kuluneellakin alustalla.
Usein tuo suurikaan tulivarsi+puslajumppa kun ei poista tutinoita aivan täysin, mutta täydellinen puhdistava ja herkistävä napojen tasopinnoista lähtevä jarruhuolto poistaa.
Comment
-
-
Terno
Originally posted by Hemi View PostSe vain on niin että vain nuo jarrrutärinät ovat suoranaista seurausta jonkin tukivarren väljistymisestä.
Näiden tutunavikojen syntylähde on 95%:sti e39:n erittäin paljon huoltoa vaativat JARRUT.
Väljisytynyt ja pehmennyt alusta toki välittää huoltamattomien jarrujen akseleistihin kohdistamat resonanssit, mutta kyllä totuus on se että täyden jarruhuollon auto menee kuin sukkasillaan aikalailla kuluneellakin alustalla.
Usein tuo suurikaan tulivarsi+puslajumppa kun ei poista tutinoita aivan täysin, mutta täydellinen puhdistava ja herkistävä napojen tasopinnoista lähtevä jarruhuolto poistaa.
Itsellä tutina vain jarruttaessa ja tietenni renkaidenvaihdon yhteydessä putsasin ja rasvasin liukutapit ja palahyllyt. TArttee avata jarruja enemmän kun on aikaa ja oikeasti katsoa, mikä levy on kiero, mikä mäntä jumittaa yms. Tähän on pakko kallistua, kun oikeasti ei löydy välystä edestä, poislukien pieni ääntely laakerista, mutta ei kuitenkaan välystä.
Mutta sitä tämä harrastaminen on...
Comment
-
Originally posted by Hemi View PostSe vain on niin että vain nuo jarrrutärinät ovat suoranaista seurausta jonkin tukivarren väljistymisestä.
Näiden tutunavikojen syntylähde on 95%:sti e39:n erittäin paljon huoltoa vaativat JARRUT.
Väljisytynyt ja pehmennyt alusta toki välittää huoltamattomien jarrujen akseleistihin kohdistamat resonanssit, mutta kyllä totuus on se että täyden jarruhuollon auto menee kuin sukkasillaan aikalailla kuluneellakin alustalla.
Usein tuo suurikaan tulivarsi+puslajumppa kun ei poista tutinoita aivan täysin, mutta täydellinen puhdistava ja herkistävä napojen tasopinnoista lähtevä jarruhuolto poistaa.
Helpohko hommahan toi olisi nyt uudet purkaa ja hoonata joka paikka. Mitäs kaikkea sieltä pitää puhdistaa?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSe vain on niin että vain nuo jarrrutärinät ovat suoranaista seurausta jonkin tukivarren väljistymisestä.
Näiden tutunavikojen syntylähde on 95%:sti e39:n erittäin paljon huoltoa vaativat JARRUT.
Väljisytynyt ja pehmennyt alusta toki välittää huoltamattomien jarrujen akseleistihin kohdistamat resonanssit, mutta kyllä totuus on se että täyden jarruhuollon auto menee kuin sukkasillaan aikalailla kuluneellakin alustalla.
Usein tuo suurikaan tulivarsi+puslajumppa kun ei poista tutinoita aivan täysin, mutta täydellinen puhdistava ja herkistävä napojen tasopinnoista lähtevä jarruhuolto poistaa.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostYleensä kyllä se narinahelan väljyys tuntuu parhaiten pystysuunnassa. Oisko joku niistä ylätukivarsista?
Tuli itsellä tehtyä tutkimuksia perän apurungon osalta ja ne isot puslat (4kpl) oli ihan riekaleina. Olleet todennäköisesti jo aikoja sitten finaalissa, sen verran isot oli ratkeamat. Jos joillakin on jotain tärinöitä tai vaeltamista e39:ssä niin katsokaa nuo puslat ihmeessä. Veikkaisin, että nuo on olleet loppu jo jossakin 150tkm kohdalla.
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostAjattelin kans tehdä tuon jarru huollon/herkistelyn, mutta voisiko vaikka Hemi kertoa tarkemmin mitä kaikkea kannattaa putsata ja herkistellä? Ja miten lähteä liikkeelle esim. edestäkö ensi, jos ei ehdi samana pvn. tehdä kaikille jarruille? :think
Levyn ja navan väliset tasopinnat karkealla 60-80 hiekkapaperilla puhtaaksi
(ei missään tapauksessa teräsharjalla, vaan hiomalla).
Erityisen huolellinen saa olla levyn takapinnalla, pultinreikien ympärillä ja navan levyyn vastaavan tasopinnan ulkorajalla johon kertyy se ruoste/karstareuna.
Myös navan tasopinta hiotaan huolellisesti puhtaaksi(se mm.pultinreikien ympärillä oleva kiilloittunut/stanssaantunut ruoste ei näy paljaalla silmällä....vaikka sitä siellä on)
Sama hionta levyn vanteen puoleiselle kiinnityspinnalle.
Samalla paperilla karhennetaan ehdottomasti myös levyn lasittunut kitkapinta niin että hiomanaarmut ovat säteittäisiä, ei siis pyörimissuuntaan.
Tässä ei voi liioitella, koska palat ja levy pitäisi saada sisäänajettua uudelleen.
Jarrusatulan sekä "carrierin" kaikki jarrupaloja kannattelevet tasopinnat raaputellaan veitsenkärjellä teräspuhtaaksi, samoin kuin myös palojen vastaavat osat.
Kaikki paloja satuloissa vastaavat liukupinnat pyyhkäistään ensin ihan ohuelti vaseliinilla ja voidellaan runsaalla kuparitahnalla
Satuloiden liukutapit puhdistetaan ja hiotaan 400-karkeuden hiekkapaperilla ja rasvataan vaseliinilla.
Myös tappien kumipesiin laitetaan vaseliinia.
Satulan yläosa pitää liukua TODELLA herkästi tällöin ilman paloja liukureiden varassa.
Puristetaan "vinkalla" jarrumäntää jonkin verran sisäänpäin ja kootaan koko kasa takaisin.
Takapäässä käsijarrupuolelle yleisluontoinen puhdistus/kevyt hionta.
Ennen vanteen asennusta käydään vielä hiekkapaperilla myös sen levyyn vastaava tasopinta huolellisesti läpi.
Eli, jos ottaa nurkan päivässä, niin neljässä päivässä ne tutinat useimmiten alkaa olemaan taakse jäänyttä elämää... bensaakin palaa 0.3-0.5l vähemmän.... ja laatikkokin tuntuu vaihtavan aavistuksen loogisemmin....ihan ilman öljynvaihtoja.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEli Kulma ylös, pyörä pois, jarrusatulan yläosa+palat irti, jarrusatulan "carrier" irti ja levy irti(satulaa ei irroiteta letkusta, joten ilmausurakkaa ei ole).
Levyn ja navan väliset tasopinnat karkealla 60-80 hiekkapaperilla puhtaaksi
(ei missään tapauksessa teräsharjalla, vaan hiomalla).
Erityisen huolellinen saa olla levyn takapinnalla, pultinreikien ympärillä ja navan levyyn vastaavan tasopinnan ulkorajalla johon kertyy se ruoste/karstareuna.
Myös navan tasopinta hiotaan huolellisesti puhtaaksi(se mm.pultinreikien ympärillä oleva kiilloittunut/stanssaantunut ruoste ei näy paljaalla silmällä....vaikka sitä siellä on)
Sama hionta levyn vanteen puoleiselle kiinnityspinnalle.
Samalla paperilla karhennetaan ehdottomasti myös levyn lasittunut kitkapinta niin että hiomanaarmut ovat säteittäisiä, ei siis pyörimissuuntaan.
Tässä ei voi liioitella, koska palat ja levy pitäisi saada sisäänajettua uudelleen.
Jarrusatulan sekä "carrierin" kaikki jarrupaloja kannattelevet tasopinnat raaputellaan veitsenkärjellä teräspuhtaaksi, samoin kuin myös palojen vastaavat osat.
Kaikki paloja satuloissa vastaavat liukupinnat pyyhkäistään ensin ihan ohuelti vaseliinilla ja voidellaan runsaalla kuparitahnalla
Satuloiden liukutapit puhdistetaan ja hiotaan 400-karkeuden hiekkapaperilla ja rasvataan vaseliinilla.
Myös tappien kumipesiin laitetaan vaseliinia.
Satulan yläosa pitää liukua TODELLA herkästi tällöin ilman paloja liukureiden varassa.
Puristetaan "vinkalla" jarrumäntää jonkin verran sisäänpäin ja kootaan koko kasa takaisin.
Takapäässä käsijarrupuolelle yleisluontoinen puhdistus/kevyt hionta.
Ennen vanteen asennusta käydään vielä hiekkapaperilla myös sen levyyn vastaava tasopinta huolellisesti läpi.
Eli, jos ottaa nurkan päivässä, niin neljässä päivässä ne tutinat useimmiten alkaa olemaan taakse jäänyttä elämää... bensaakin palaa 0.3-0.5l vähemmän.... ja laatikkokin tuntuu vaihtavan aavistuksen loogisemmin....ihan ilman öljynvaihtoja.Täytyy tehdä tuon ohjeen mukaan heti, kun vain ehdin!
Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Niin hyvät ohjeet Hemiltä, että joutuu varmaan kesällä purkaa jarrut, vaikka ei niin kauheasti täristäkään.
Onkos noissa satuloissa jotain halpoja pikkuosia (esim. toi repair kit guide bush), jotka kannattaisi vaihtaa samalla? Ja mikäs ton työkalun virallinen nimi on, millä jarrumäntää puristetaan? En tuohon nimeen oo koskaan törmännyt.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Originally posted by NAL-E View PostTuohon käynee esimerkiksi riittävän isot papukaijapihdit...
Näissä kun ei "onneksi" tarvi vag ja muutaman muun merkinkin merkin tapaan kiertää ja painaa samalla takajarrumäntää sisään.BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
Comment