Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BCN
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 313
    • Tampere

    Itellä loppu kanssa vihdoin tärinät kun en muilta ongelmiltani ollut tajunnut tsekata tuota toista takapyörän laakeria (toiselta puolen vaihdettu kesällä). Eli kun vihdoin sai toiselle puolelle takapyörän laakerin vaihdettua niin tutinat hävis. Nyt taitaa olla melkein kaikki alustan osat vaihdettu ja "halvaksi" tuli.

    Comment

    • villej
      Newbiemmer
      • Mar 2006
      • 13
      • Vantaa

      Saksan lista

      Originally posted by TJJ View Post
      Eikös täällä joku kirjoittanut, että Saksan BMW:n piti lähettää hänelle lista mitä osia vaihtamalla tutinat häviää? Ei tainnut listaa ikinä tulla?
      Moi. Mä se olin. Ne vain laittoi sellaisen pahoitteluviestin ja pyysi ottamaan yhteyttä Laakkoseen.. Vaikka mä nimenomaan heille kitisin siitä, ettei merkkiliikkeet Suomessa tiedosta ongelmaa.

      Joku ehdotti sitä addressia. Mä olen ehdottomasti sen kannalla, koska tyyppiviasta on kysymys.

      Addressiin jotain tällasta:
      Satunnaista/vaihtelevaa tutinaa koko korissa 45-55 km/h ja 105-115 km/h alueella 100 000 km jälkeen E39 mallilla.

      Kentältä havaitut mahdolliset syyt:
      -apurungon puslat kuluneet / hajalla
      -iskarit lopussa
      -takalaakerit/vetarit kuluneet
      -jotain muuta...

      Sitten pyydetään BMW:ltä vastinetta ja listataan omat nimet addressiin.

      Kuka on riittävän vihainen tekemään ensimmäisen version.
      Last edited by villej; 14-11-2006, 11:41.

      Comment

      • villej
        Newbiemmer
        • Mar 2006
        • 13
        • Vantaa

        Alusta uusiksi

        Originally posted by BCN View Post
        Itellä loppu kanssa vihdoin tärinät kun en muilta ongelmiltani ollut tajunnut tsekata tuota toista takapyörän laakeria (toiselta puolen vaihdettu kesällä). Eli kun vihdoin sai toiselle puolelle takapyörän laakerin vaihdettua niin tutinat hävis. Nyt taitaa olla melkein kaikki alustan osat vaihdettu ja "halvaksi" tuli.
        Eikös takapyörän laakeri ole voimansiirron osa. Eli pitääkö alustan osien lisäksi vaihtaa kaikki voimansiirron osat (poislukien moottori ja vaihteisto), että saa tutinattoman auton.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by villej View Post
          Sitten pyydetään BMW:ltä vastinetta ja listataan omat nimet addressiin.
          Ei tuo homma taida täälläpäin toimia. Mites muuten jenkeissä, kai niilläkin on samaa ongelmaa ja siellähän kuluttajaan suhtaudutaan vakavammin. En kuitenkaan ole huomannut tuosta juttua, mittareiden pikselivikoja BMW kai siellä korjaa/korvaa.
          E39 528iA

          Comment

          • villej
            Newbiemmer
            • Mar 2006
            • 13
            • Vantaa

            Jenkkilän ajatuksia ongelmasta

            Hei,

            Kun nyt pääsin vauhtiin, niin tässä jenkkiläisen bemu-ammattilaisen näkemys ongelmasta.

            Erik Lind, Partner at Edge Motorworks Inc. kirjoittaa:
            "
            hard to say without driving the car. Subframe bushings could be part of it.
            Could also be a CV in one of the halfshafts, the differential or the
            driveshaft U-Joints or center support.
            "

            Niillä on aika särmä E34/E39 probleema-luettelo täällä:
            Repair Shop Websites Design 6.2 EDGE Motorworks


            Ton listan pohjalta mulla on toteunut jo kaksi asiaa:
            -Blown water pump
            -Shocks worn

            Jousien kuntoa en tiedä.

            Voisipa lennättää Erikin päiväksi Suomeen kouluttamaan Laakkosen teknikkoja.

            Comment

            • zadah
              Newbiemmer
              • Oct 2006
              • 5

              Tutinat / tärinät loppui

              Eli lueskelin tätä ketjua ja itseänikin vaivasi tuo tutina 100-110 kmh + ratin tärinä jarrutuksissa + satunnaiset kolahdukset monttuihin ajettaessa (keulasta). Päätin päästä ongelmasta kerralla eroon ja tilasin koko satsin keulan alatukivarsia (4 kpl) ja taakse uudet jarrrulevyt+ palat.

              osat 400 euroa (sisältää myöskin etujarrulevyt+palat joita ei vielä asennettu)
              työ 4,5x55€ = 250€

              eli yhteensä 650€

              ai niin kaikki yllämainitut ongelmat on poissa, eli hyvin kulkee....

              Comment

              • Valkman
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 712
                • Helsinki

                Originally posted by villej View Post
                Niillä on aika särmä E34/E39 probleema-luettelo täällä:
                Repair Shop Websites Design 6.2 EDGE Motorworks


                Ton listan pohjalta mulla on toteunut jo kaksi asiaa:
                -Blown water pump
                -Shocks worn

                Jousien kuntoa en tiedä.
                Toi vesipumppujuttu... kuinka yleinen ja oireileeko millään tavalla ennen tuhoutumista? Eli esim. nestevuotoa tai muuta nähtävissä etukäteen. Meinaan tarvisko tässä ihan varmuuden vuoks vaihtaa se noiden suositelman vaihtovälin takia.

                Sit noi taka-apurungon puslat. Jos vialliset, pitänevät varmasti sen mukaista ääntä ja tärinää tai huomaa viimeistään tiellä ravistuksena tai vastaavana?

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7459
                  • Oulu

                  Originally posted by Valkman View Post
                  Toi vesipumppujuttu... kuinka yleinen ja oireileeko millään tavalla ennen tuhoutumista? Eli esim. nestevuotoa tai muuta nähtävissä etukäteen. Meinaan tarvisko tässä ihan varmuuden vuoks vaihtaa se noiden suositelman vaihtovälin takia.
                  Mun kokemuksen mukaan ei välttämättä oireile mitenkään ja kannattaa vaihtaa etukäteen niin ei jää tielle, ei tartte olla viikkoa ilman autoa, eikä hajoa mitään muuta siinä samalla.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7459
                    • Oulu

                    Ei oo tutinaa vieläkään, mutta tänään oli auto parkkihallissa pysäköinnin jälkeen harvinaisen lämmin kaikilta osiltaan ja sen jälkeen kuului edestä kolinaa ihan normaaleissa ei-terävissä kuopissa. Koskaan ennen ei ole kuulunut. Ilmeisesti taannoiset lumisateen jälkeisen pyykkilautatiet pahensi tilannetta.

                    Koiranluut (eteen ja varmaan myös taakse) sekä reaktiotangot eteen olenkin ajatellut piakkoin jarruremontin yhteydessä vaihdattaa, mutta mites noi alatukivarret edessä? TJJ oli ne vaihtanut, mutta kovin moni muu ei ole käsittääkseni noita vaihdellut joten on vähän vaikea arvella oisko tuosta mitään hyötyä (kolinaan tai muuhun). Mielipiteitä?
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • creative 22
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 560
                      • Alavus

                      Mun 10/97 on taas siitä kummallinen et se alkaa väpisemään noin parin tunnin ajon jälkeen, aivan sama mitkä renkaat siinä alla on, aina sama juttu.Monta kertaa olen jo luullut saavani sen kuntoon, eri poppakonstein.Reaktiotankojen puslat ym. on vaihdettu, jarrulevyt/palat, puslat on takana ainakin silmämääräisesti ehjät..vanteita keskitelty..ei auta.Taitaapa vika olla kardaanissa tms..
                      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                      BMW Freude Am Fahren

                      Comment

                      • exodus
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2003
                        • 774
                        • Oulu

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Ei oo tutinaa vieläkään, mutta tänään oli auto parkkihallissa pysäköinnin jälkeen harvinaisen lämmin kaikilta osiltaan ja sen jälkeen kuului edestä kolinaa ihan normaaleissa ei-terävissä kuopissa. Koskaan ennen ei ole kuulunut. Ilmeisesti taannoiset lumisateen jälkeisen pyykkilautatiet pahensi tilannetta.

                        Koiranluut (eteen ja varmaan myös taakse) sekä reaktiotangot eteen olenkin ajatellut piakkoin jarruremontin yhteydessä vaihdattaa, mutta mites noi alatukivarret edessä? TJJ oli ne vaihtanut, mutta kovin moni muu ei ole käsittääkseni noita vaihdellut joten on vähän vaikea arvella oisko tuosta mitään hyötyä (kolinaan tai muuhun). Mielipiteitä?
                        mulla on vaihdettu alatukivarret eteen. Suoraan sanottuna en huomannut mitään eroa, kolinat häipyi mitä todennäkisimmin koiranluiden ansioista.

                        Comment

                        • Valkman
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2006
                          • 712
                          • Helsinki

                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Ei oo tutinaa vieläkään, mutta tänään oli auto parkkihallissa pysäköinnin jälkeen harvinaisen lämmin kaikilta osiltaan ja sen jälkeen kuului edestä kolinaa ihan normaaleissa ei-terävissä kuopissa. Koskaan ennen ei ole kuulunut. Ilmeisesti taannoiset lumisateen jälkeisen pyykkilautatiet pahensi tilannetta.

                          Koiranluut (eteen ja varmaan myös taakse) sekä reaktiotangot eteen olenkin ajatellut piakkoin jarruremontin yhteydessä vaihdattaa, mutta mites noi alatukivarret edessä? TJJ oli ne vaihtanut, mutta kovin moni muu ei ole käsittääkseni noita vaihdellut joten on vähän vaikea arvella oisko tuosta mitään hyötyä (kolinaan tai muuhun). Mielipiteitä?
                          Ihan näin veikkauksena, että koiranluut varmaankin herkemmin kolisee noista pehmeistä töyssyistä. Jos vaihdat nuo kaikki mainitsemasi osat, niin kokeile ajaa hommien välissä jos jaksat aina erikseen kiinnittää renkaat . Tai oikeastaan jos nyt viitsit koiranluiden ja jarrujen jälkeen käydä yhden lenkin heittämässä, niin selvis ainakin syy, että mikä aiheutti mitäkin. Jos kolisee, niin reaktiotangot tai alatukivarret seuraavaks. Ihan miten vaan ja mitkä olet ehtinyt jo hankkia, jos olet.

                          OT:nä... kerää nuo jarrukilvet hemmetin helposti kiviä sinne väliin. Välillä pelästyy, että irtosko rengas vai mikä..

                          Comment

                          • 525TDS Touring
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 483
                            • Sahalahti

                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Ei oo tutinaa vieläkään, mutta tänään oli auto parkkihallissa pysäköinnin jälkeen harvinaisen lämmin kaikilta osiltaan ja sen jälkeen kuului edestä kolinaa ihan normaaleissa ei-terävissä kuopissa. Koskaan ennen ei ole kuulunut. Ilmeisesti taannoiset lumisateen jälkeisen pyykkilautatiet pahensi tilannetta.

                            Koiranluut (eteen ja varmaan myös taakse) sekä reaktiotangot eteen olenkin ajatellut piakkoin jarruremontin yhteydessä vaihdattaa, mutta mites noi alatukivarret edessä? TJJ oli ne vaihtanut, mutta kovin moni muu ei ole käsittääkseni noita vaihdellut joten on vähän vaikea arvella oisko tuosta mitään hyötyä (kolinaan tai muuhun). Mielipiteitä?
                            Mulla oli toissa kesänä ratti vinossa, kolisi terävissä montuissa ja ravisti isommassa vauhdissa jarrutuksessa; syy alatukivarren pallonivel väljä. Oireet loppu kun laitto uuden alatukivarren.
                            Ex-525TDSa Touring -98
                            Ex-MB E220T CDi -02
                            E61 520D -09
                            F11 518d -16

                            Comment

                            • 525TDS Touring
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 483
                              • Sahalahti

                              Originally posted by Valkman View Post
                              OT:nä... kerää nuo jarrukilvet hemmetin helposti kiviä sinne väliin. Välillä pelästyy, että irtosko rengas vai mikä..
                              Alko myös kyrsimään viime kesänä ja nyppäsin kilvet hiiteen, eipä ole sen koommin kuulunu raapivia ääniä..
                              Ex-525TDSa Touring -98
                              Ex-MB E220T CDi -02
                              E61 520D -09
                              F11 518d -16

                              Comment

                              • Valkman
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2006
                                • 712
                                • Helsinki

                                Originally posted by 525TDS Touring View Post
                                Mulla oli toissa kesänä ratti vinossa, kolisi terävissä montuissa ja ravisti isommassa vauhdissa jarrutuksessa; syy alatukivarren pallonivel väljä. Oireet loppu kun laitto uuden alatukivarren.
                                Pallonivelen väljyys lieni ihan selvä? Vai tuliko tuomio vain asentajalta sinun näkemättä sitä väljyyttä kummemmin?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎