Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 täristää jarrutettaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • himonussija
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 392
    • Finland

    #76
    Originally posted by shotguni View Post
    hmmm...Ite tein ton reaktiotangon ja sen puslan vaihdon tossa joku aika sitten oikealle puolelle, enkä kyl muistaakseni huomannut siinä mitään "yhtä ainoata asentoa". ...Tai siis kyllähän hän mä pyrin laittamaan sen samaan asentoo, ku missä se edellinen pusla oli.

    Mutta siis onko sillä tosiaan vain yksi oikea asento ja onks siin jotku merkit vai mistä näkee oikeen asennon?

    ...ois samainen operaatio edessä kohta tuolla vasemmalle puolellekin.
    Vain yksi oikea asento. Puslassa on nuoli, jonka tulee osoittaa ylös päin. Oikean asennon voi todeta vain mallaamalla reaktiotankoa paikoilleen ilman puslaa ja katsomalla missä asennossa tanko paikoillaan on. Vastaavasti ennen reaktiotangon sisäpään irroitusta voit merkitä tankoon piikillä tai tussilla mikä kohta on suoraan ylhäällä.

    Pusla on rakenteeltaan sen luontoinen, ettei se kykene tukemaan kuin kahdensuuntaista liikettä. Väärin päin asennettuna pusla löystyy ennen aikojaan.

    Comment

    • shotguni
      Bimmer Rookie
      • Mar 2007
      • 70

      #77
      Originally posted by himonussija View Post
      Vain yksi oikea asento. Puslassa on nuoli, jonka tulee osoittaa ylös päin. Oikean asennon voi todeta vain mallaamalla reaktiotankoa paikoilleen ilman puslaa ja katsomalla missä asennossa tanko paikoillaan on. Vastaavasti ennen reaktiotangon sisäpään irroitusta voit merkitä tankoon piikillä tai tussilla mikä kohta on suoraan ylhäällä.

      Pusla on rakenteeltaan sen luontoinen, ettei se kykene tukemaan kuin kahdensuuntaista liikettä. Väärin päin asennettuna pusla löystyy ennen aikojaan.

      Terve.

      Tänää aikomuksenani oli vaihtaa nuo reaktiotangonhelat. Otin kuskin puolelta tuon reaktiontanhon "puslapään" irti rungosta. Ja aloin siinä miettiä, että kumminkohan päin toi uusi pusla nyt pitäisi sitte laittaa. En viitsinyt jatkaa sen pitemmälle, sillä en ole täysin varmaa miten tuo nyt kuuluisi asentaa. Tällä hetkellä tuo vanha pusla on siten, että tuo puslassa oleva merkki osoittaa tuota tangossa olevaa merkkiä kohti. Eli siis nuoli ei osoita ylös, kuten himonussija tuossa opasti, vaan aika tarkalleen vaakatasossa auton takaosaa kohden.

      Liitteenä on huonolaatuinen kännykällä otettu kuva, jossa näkyy tuo vanha pusla, joka on siis vielä kiinni tangossa.

      Puslahan on tuon mallinen, että se kestää rasitusta nuolensuunnassa huonommin, kuin ei-nuolensuunnassa. Eli siinä mielessä tuo himonussijan "nuoli ylöspäin ohje" kuulloistais loogiselta. Toisaalta taas tuntuu oudolta, että nuo merkit eivät kuuluisi osoittaa toisiaan. Ja myös tätä jälkimmäistä asennustapaa tukee se, että nuo puslat olivat jo ennestää nuolet vastakkain.

      Toivottavasti joku sai selvää mitä yritin tässä selittää

      ELI MITEN PÄIN TOI PUSLA NYT KUULUU LAITTAA?
      Attached Files

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        #78
        Originally posted by shotguni View Post
        Tänää aikomuksenani oli vaihtaa nuo reaktiotangonhelat. Otin kuskin puolelta tuon reaktiontanhon "puslapään" irti rungosta. Ja aloin siinä miettiä, että kumminkohan päin toi uusi pusla nyt pitäisi sitte laittaa. En viitsinyt jatkaa sen pitemmälle, sillä en ole täysin varmaa miten tuo nyt kuuluisi asentaa. Tällä hetkellä tuo vanha pusla on siten, että tuo puslassa oleva merkki osoittaa tuota tangossa olevaa merkkiä kohti. Eli siis nuoli ei osoita ylös, kuten himonussija tuossa opasti, vaan aika tarkalleen vaakatasossa auton takaosaa kohden.
        Kyllä sen helan kuuluu olla kuten vanhassakin, eli nuoli kohti tangon merkkiä. Edellä oleva ohje (nuoli ylöspäin) ei pidä paikkaansa.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • hurtta
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 444

          #79
          Originally posted by hurtta View Post
          Joo kävin ja ostin jo Motonetista roinat. Saas nyt sitten nähdä miten pelaa. Hieman vaan on huonoja omakohtaisia kokemuksia E30 kanssa, tosin silloin elettiin vuotta about 1998. Ostin uudet levyt E30 320i jostain harakiristä nimeltä X ja levyt kesti suorina n. 8000 km. No, sain rahat takaisin ja kävin ostamassa BMW omat levyt jonka jälkeen ei murheita. Mutta oletan että tänäpänä ero originaalin ja tarvikeosan välillä ei kenties ole niin suuri enää.
          Hmm, etulevyt olivatten made by Zimmerman ja takalevyt jotain (ei niin olennaista) ja palat myös jotain. Toistaiseksi ovat toimineet hienosti eli vapina jarrutettaessa katosi niinkuin pitikin .

          Ans kattoo nyt sitten kauanko nuo levyt edessä kestää suorina.

          Comment

          • himonussija
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 392
            • Finland

            #80
            Originally posted by Clavurion View Post
            Kyllä sen helan kuuluu olla kuten vanhassakin, eli nuoli kohti tangon merkkiä. Edellä oleva ohje (nuoli ylöspäin) ei pidä paikkaansa.
            Miksi? Jos miettii vähänkään tuon puslan toimintaperiaatetta, eli sen tulee tukea pyörän pitkittäistä liikettä niin sen paras asento on juurikin nuoli ylös päin. Ihan sama onko siellä joku merkki reaktiotangossa vai ei. Enkä jaksa uskoa että reaktiotangon kuuluisi joustaa kovinkaan paljoa. Jos pusla asennetaan nuoli reaktiotangon viivaa kohti niin silloin pusla ei tue parhaalla mahdollisella tavalla pitkittäisliikettä, vaan pystyliikettä, siis jouston suuntaista.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #81
              Originally posted by himonussija View Post
              Miksi?
              Siksi koska BMW neuvoo niin tuon laittamaan, niin ne on alunperinkin ja niin ne oli myös Lemförderin osissa. Siis nuoli pitää olla kohti merkkiä.
              E39 528iA

              Comment

              • _Dexi
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2006
                • 769
                • Vihti

                #82
                Originally posted by Hartza´s garage View Post
                Omassani loppui tutinat jarruttaessa, kun vaihdoin reaktiotangon helat. Motonetissä 30 € / 2 kpl.

                Motonetissä olis tällainen:
                V8-535/540 E39 Tukitangon helasarja (1/auto). . . . . . . . 18-2773 55.50 ???

                Mutta onko kellään hajua, käykö M5:een? Eli eikös tuo ole reaktiotangon pusla, mutta onkohan eroa 540 -> M5....?

                (En enää ite muista miltä se tanko 540 näytti)


                Vois nimittäin nuo ekana vaihdella ja kattoa josko loppus tuo uusi ravistusefekti joka välillä ilmenee jarrutuksessa. :think
                **********
                & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                (ex. E60 530Da '04)
                (ex. E39 M5 Facelift '99)
                (ex. E39 540i '98)
                *

                Comment

                • shotguni
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2007
                  • 70

                  #83
                  Originally posted by himonussija View Post
                  Miksi? Jos miettii vähänkään tuon puslan toimintaperiaatetta, eli sen tulee tukea pyörän pitkittäistä liikettä niin sen paras asento on juurikin nuoli ylös päin. Ihan sama onko siellä joku merkki reaktiotangossa vai ei. Enkä jaksa uskoa että reaktiotangon kuuluisi joustaa kovinkaan paljoa. Jos pusla asennetaan nuoli reaktiotangon viivaa kohti niin silloin pusla ei tue parhaalla mahdollisella tavalla pitkittäisliikettä, vaan pystyliikettä, siis jouston suuntaista.
                  Joo...tota itekin mietin sitä puslaa vaihtaessa, että miksköhän tuo merkki ei ole siinä suunnassa, että pusla olisi vahvimmillaan. Ja vielä kun olit minua niin neuvonut tekemään. Olin siis vähän kahen vaiheilla, että mitä teen...onneks en jatkanut kuitekaan pitemmälle, sillä nyt ne ois väärin päin asennettu ja sekös vasta vituttais alkaa uudelleen niitä kääntämään.

                  Mun näkemyksen mukaan noihin pusliin ei kohdistu kuin tuota pitkittäis suuntaista voimaa. Eli jos se BMW-inssi ois aikoinaa halunnut "eliminoida" ton pitkittäissuutaisen jouston täysin, ni eiköhän se olis suunnitellu ton puslan "umpikumiseks". Eli uskoisin, sillä olevan ihan joku olennainen syy, miksi tuohon puslaan on haluttu hieman juuri tuota kohdistuvan voiman suuntaista joustoa. Ja joka tapauksessa tuo uusi pusla on kyllä joka suunnassa selkeästi jämäkämpi kuin se vanha kulunut. Eli kyllä se kuuluu olla puslan nuoli reaktiotangon merkkiä kohti.

                  Ja tärinät hävis siinä samalla. Vaihtoon kului aikaa ~2.5h ja vaihoin siis puslat molemmille puolille. Noita tankoja ei tarttenut irroittaa kokonaan - vaan riitti, että irroitti noi puslapäät irti. Poralla vanhojen puslien kumit rikki, sahalla puslien kehät poikki ja pihdeillä repii puslan jämät irti. Sitte vaan itserakennetulla pullotunkki prässillä uudet tilalle. Eli suht helppo homma, mutta tosiaan puslat on niin tiukat, että vaatii jonkunlaisen prässin puslien asentamiseen...

                  Comment

                  • _Dexi
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 769
                    • Vihti

                    #84
                    Joku kun tietäis onko 540 ja M5 samat reaktiotangot, niin hakisin iteki moiset ja vaihtaisin.
                    **********
                    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                    (ex. E60 530Da '04)
                    (ex. E39 M5 Facelift '99)
                    (ex. E39 540i '98)
                    *

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      #85
                      Originally posted by _Dexi View Post
                      Joku kun tietäis onko 540 ja M5 samat reaktiotangot, niin hakisin iteki moiset ja vaihtaisin.
                      Näyttäisi olevan samat. RealOEM parts cross-reference
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • _Dexi
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 769
                        • Vihti

                        #86
                        Kiitoksia tiedosta!

                        Ja mitäs minä tässä horisen, Powerflexin kataloogi oli koko ajan silmien edessä jossa lukee että 535/540/M5 sama pusla - maksaa tuplat enemmän kuin Motonetin - mutta tilasinpa kuitenkin Powerflexiltä niin saa oikeen racing-uretaania sitten
                        **********
                        & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                        (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                        (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                        (ex. E60 530Da '04)
                        (ex. E39 M5 Facelift '99)
                        (ex. E39 540i '98)
                        *

                        Comment

                        • _Dexi
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2006
                          • 769
                          • Vihti

                          #87
                          Nämä tuli vaihdettua (tulokset -> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?p=1034024 ) ja samalla selvisi miksi se pusla on siellä alunperin kuten on.

                          Minullakin orkkikset oli siis niin että se puslan "heikompi" puoli on juuri eteen-taakse suunnassa missä sitä rasitetaan, ja syy on siinä että puslan sisällä on isot "öljytaskut" tuossa suunnassa, jotka vaimentaa iskuja noin päin, ja sisällä puslassa pienet öljykanavat joita pitkin se öljy pääsee virtaamaan puolelta toiselle.

                          Eli minikokoinen, pyöreä iskunvaimennin

                          Ylä ja alapuolella on jäykkää kumia siinä puslassa ilmeisesti ettei ihan valtoimenaan pääse heilumaan.


                          Anyways, paska härdelli sanon minä, oli ero sen verran suuri hyvässä mielessä kun umpimalliset polyuretaanit heitti tilalle. Ja minullakin puslat oli ihan ehjät rakenteellisesti, ne vaan teki silti pirunmoista ravistusta rattiin.
                          **********
                          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                          (ex. E60 530Da '04)
                          (ex. E39 M5 Facelift '99)
                          (ex. E39 540i '98)
                          *

                          Comment

                          • AnttiR
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 819
                            • Jyväskylä

                            #88
                            Saisiko täältä vastauksen? Eli paljonko saa olla etujarrulevyssä heittoa?
                            Tärisee tuo auto jarruttaessa, nopeudella ei väliä.
                            Oli heittoa 0.16mm ja 0.30mm. Onko se jo niin paljon että aiheuttaa tärinöitä?
                            E61 535d -04

                            Comment

                            • deemu79
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2011
                              • 453
                              • Helsinki

                              #89
                              Originally posted by AnttiR View Post
                              Saisiko täältä vastauksen? Eli paljonko saa olla etujarrulevyssä heittoa?
                              Tärisee tuo auto jarruttaessa, nopeudella ei väliä.
                              Oli heittoa 0.16mm ja 0.30mm. Onko se jo niin paljon että aiheuttaa tärinöitä?
                              Alle 0,1mm ei varmaan tunnu ja tuo 0,3mm on aika paljon jo.
                              Ja mitäpä sillä oikeastaan on väliä; vaikka vika ei kokonaisuudessaan olisikaan noissa, ovat varmasti osasyyllisiä, kun jostain se ensimmäinenkin vavahdus aina lähtee liikkeelle.
                              sigpic
                              328i Coupe M-Sport -95

                              Comment

                              • Antsah
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1776
                                • Oulu

                                #90
                                Saa olla muuten takapäässä kohtuu väljänä paikat, että sieltä tärinää alkaa tulla.

                                Käytin oman auton katsastuksessa ja tuomio oli, että molemmat narinahelat väljät ja takavakaajan toinen koiranluu oli irti/poikki! Pallo oli irronnut varresta kokonaan.

                                Ei kyllä mitenkään ole oireillut ajossa nuo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎