Vaikea sanoa, Motonetti kuitenkin myy tukitankoja ja heloja erikseen. Ehkä kannattaisi tutkia heidän nettihinnastosta mitä kaikkia muita alustan osia ne myy ja sitten yrittää arvata mikä osa tuo on. Ei se ainakaan koiranluu tai alatukivarsi ole joten onkohan edessä sitten enää yksi tanko jäljellä?
En tiedä miten päädyit siihen että vika EI VOISI olla alatukivarressa, mutta fakta on kuitenkin se että pirusti useammin nuo e39:n jarrutärinät johtuu juuri alatukivarresta, eikä reaktiotangosta(toisin kuin motonetin ilmoitus). Siis ihan yhtälailla kumman tahansa välys aiheuttaa tuo tärinän, mutta alatukivarsia menee x2 suhteessa reaktiotankoihin. Jommasta kummasta joka tapauksessa kyse ja tarkka kaveri tuon välyksen kyllä löytää jolloin ei tarvitse arvailla.
Sanotaan että itse veikkaan oikeanpuoleista alatukivartta jos kilsat pitää paikkansa... Eli erityisellä huolellisuudella tutkimaan juuri sen välykset.
En tiedä miten päädyit siihen että vika EI VOISI olla alatukivarressa, mutta fakta on kuitenkin se että pirusti useammin nuo e39:n jarrutärinät johtuu juuri alatukivarresta, eikä reaktiotangosta(toisin kuin motonetin ilmoitus). Siis ihan yhtälailla kumman tahansa välys aiheuttaa tuo tärinän, mutta alatukivarsia menee x2 suhteessa reaktiotankoihin. Jommasta kummasta joka tapauksessa kyse ja tarkka kaveri tuon välyksen kyllä löytää jolloin ei tarvitse arvailla.
Sanotaan että itse veikkaan oikeanpuoleista alatukivartta jos kilsat pitää paikkansa... Eli erityisellä huolellisuudella tutkimaan juuri sen välykset.
Käsitit väärin, minulla ei ole aavistustakaan mistä tärinät johtuu, yritin vain selvittää mitä osaa Motonet tarkoittaa.
Joo...Olen tuosta motonetin "jarrutärinädiagnoosista" reklamoinut käsittääkseni pääkallopaikalle asti, mutta siellähän se reaktiotanko vain edelleen "jöpöttää"... Ilmeisesti he haluavat myydä mielummin reaktiotankojen puslia mielummin ensin yhden/kaksi settiä, ennen kuin asiakas älyää vaihtaa sen alatukivarren joka kuitenkin minunkin eteen tulleissa tapauksissa on ollut aivan pääsääntöisesti tuon ongelman synnyttäjä. Reaktiotankojen puslat kun ei vielä bensakoneisissa pitäisi noilla kilsoilla olla finaalissa, mutta varsinkin oikea alatukivarsi voi.
Haraldille vielä: Eli itse olen käyttänyt näitä motonetin "italiaanoja" alatukivarsia, eikä mitään ongelmia ole ollut. Se vain pitää näiden kanssa erityisesti muistaa että vähintään puristelee suojakumia ja samalla liikuttelee/herkistää nivelen ääriasennoissaan viilapenkissä ennen asennusta. Tällä varmistetaan vain nivelen päälle ruutatatun vaseliinin pääsy itse niveleen. Varmuuden maksimointiin voi koko suojakumin irroittaa ja lisätä niveleen vaseliinia ja painella se niveleen samalla kun niveltä kääntelee ääriasennoissa. Erityisesti talvisin jompi kumpi on PAKOLLINEN toimenpide ennen asennusta myös monen muun valmistajan nivelillä. Nimittäin itse nivel voi "kitkua" päivätolkulla kuivana ennenkuin kohmettunut vaseliini pääsee itse nivelpalloa voitelemaan ja koko nivel on valmis jo ennen kuin taival on alkanutkaan. "Italiaano" nivelissä tuo vaseliini on helposti vain suojakumissa, joten "herkistely" ennen asennusta on välttämätön. Kun tämän teet niin kestää ihan siinä missä orggiskin.
Joo...Olen tuosta motonetin "jarrutärinädiagnoosista" reklamoinut käsittääkseni pääkallopaikalle asti, mutta siellähän se reaktiotanko vain edelleen "jöpöttää"... Ilmeisesti he haluavat myydä mielummin reaktiotankojen puslia mielummin ensin yhden/kaksi settiä, ennen kuin asiakas älyää vaihtaa sen alatukivarren joka kuitenkin minunkin eteen tulleissa tapauksissa on ollut aivan pääsääntöisesti tuon ongelman synnyttäjä. Reaktiotankojen puslat kun ei vielä bensakoneisissa pitäisi noilla kilsoilla olla finaalissa, mutta varsinkin oikea alatukivarsi voi.
Haraldille vielä: Eli itse olen käyttänyt näitä motonetin "italiaanoja" alatukivarsia, eikä mitään ongelmia ole ollut. Se vain pitää näiden kanssa erityisesti muistaa että vähintään puristelee suojakumia ja samalla liikuttelee/herkistää nivelen ääriasennoissaan viilapenkissä ennen asennusta. Tällä varmistetaan vain nivelen päälle ruutatatun vaseliinin pääsy itse niveleen. Varmuuden maksimointiin voi koko suojakumin irroittaa ja lisätä niveleen vaseliinia ja painella se niveleen samalla kun niveltä kääntelee ääriasennoissa. Erityisesti talvisin jompi kumpi on PAKOLLINEN toimenpide ennen asennusta myös monen muun valmistajan nivelillä. Nimittäin itse nivel voi "kitkua" päivätolkulla kuivana ennenkuin kohmettunut vaseliini pääsee itse nivelpalloa voitelemaan ja koko nivel on valmis jo ennen kuin taival on alkanutkaan. "Italiaano" nivelissä tuo vaseliini on helposti vain suojakumissa, joten "herkistely" ennen asennusta on välttämätön. Kun tämän teet niin kestää ihan siinä missä orggiskin.
Kiitoksia vinkeistä, toi rasvaus on kyllä avaintekijä nivelen elinikää ajatellen... Kysytään nyt vielä, että kuinka paljon reaktiotangon pusla saa antaa sivusuunnassa myöden kun tolppaa heiluttelee niin että alatukivarsi on irti ? Omassa kärryssä pusla tuntui melkoisen löysältä... Alatukivarsissa ei mitään tuntuvaa välystä, eikä lonksunaa pallonivelissä. Silti yli 80km/h nopeuksilla pintajarrutuksissa ohjaus tärrää... Ja mites muuten sen reaktiotangon saa irroitettua, pitääkö koko tolppa ottaa pois vai onnistuuko jotenkin iskaria "nostamalla" ?
Oikeat osat olet merkinnyt. Itse sain muutama vuosi sitten jarrutus tärinän pois näiden osien vaihdolla. Kyseessä oli vm. 97 528I.
Sama täällä. Minun 530d:ssä oli väljää sekä alatukivarsissa, koiranluissa, että reaktiotangon helan kumit olivat halki. Ensin vaihdoin helat ja jarrutustärinät katosivat. Koiranluiden + alatukivarsien vaihdoilla poistuivat kolinat jne.
Miten tuollainen hela vaihdetaan, siis ulosvetäjä pitänee olla mutta oletteko tehnyt sen itse vai ostanut? Entä uuden helan asennus, pitääkö siinäkin olla apuväline, millainen? Siis lähinnä: onnistuuko parista putkesta ja jenkatangosta tehdyllä vai meneekö vaan hermot?
Miten tuollainen hela vaihdetaan, siis ulosvetäjä pitänee olla mutta oletteko tehnyt sen itse vai ostanut? Entä uuden helan asennus, pitääkö siinäkin olla apuväline, millainen? Siis lähinnä: onnistuuko parista putkesta ja jenkatangosta tehdyllä vai meneekö vaan hermot?
Vaihdoin reaktiotangon puslat painamalla hieman pienemmällä hylsyllä (1 ¾ kokoisella) pois tangosta. Puslalla on vain yksi ainoa oikea asento reaktiotangoon nähden, tämä on hyvä huomata asentaessa uutta osaa tilalle.
Mulla on kans melko tärinää omassa e39:ssä Nuo reaktiotangon helat oon jo vaihtanu mut ei vaikuttanu mitään ja samalla tutkittiin et pallonivelet oli kunnossa. Eilen huomasin ku rengasta kiristin kiinni niin tuntu auton pitkittäis suunnassa jossain välystä???
Mitä veikkaatta onko reaktiotangon pallonivel finaalissa vai alatukivarsi?
Mistään se ei kolise...
Mulla täristää vähän jossain 120-100 km/h nopeudessa jos jarrutuksen aloittaa jotain 140-150 km/h vauhdissa, mutta muuten ei täristä. Kun auto oli narinahelan vaihtoa varten nosturilla kokeilen vähän heilutella noita etupyöriä, mutta eipä siellä mun käsivoimilla mitään välyksiä tuntunut.
Miten tuollainen hela vaihdetaan, siis ulosvetäjä pitänee olla mutta oletteko tehnyt sen itse vai ostanut? Entä uuden helan asennus, pitääkö siinäkin olla apuväline, millainen? Siis lähinnä: onnistuuko parista putkesta ja jenkatangosta tehdyllä vai meneekö vaan hermot?
Jos on kunnon jykevä viilapenkki niin saattaa ehkä onnistua (?). Usein ne on kyllä helkutin tiukassa kiinni, eikä se uusikaan helpolla putoo paikalleen. Mä olen aina käynyt vaihdatuttaas puslat jossain korjaamolla missä on prässi. Eli irtonaiset tangot ja uudet puslat kädessä marssinut pajalle. Ei maksa juuri mitään, ei mee kauaa - eikä mee hermot. Muistelisin, että kerran mittari näytti jotain muutamia-useampia kymppitonneja kun puslia vaihdeltiin (en nyt oo kyllä ihan varma, mutta voimaa pitää löytyä).
Mulla on kans melko tärinää omassa e39:ssä Nuo reaktiotangon helat oon jo vaihtanu mut ei vaikuttanu mitään ja samalla tutkittiin et pallonivelet oli kunnossa. Eilen huomasin ku rengasta kiristin kiinni niin tuntu auton pitkittäis suunnassa jossain välystä???
Mitä veikkaatta onko reaktiotangon pallonivel finaalissa vai alatukivarsi?
Mistään se ei kolise...
Veikkaan että taaskin alatukivarsi...nimittäin siinäkin oleva välys ilmenee pyörän pitkittäisliikkeenä ja jos/kun sitä on niin 100% varmuudella jarrut täristää. Pientä ratinvatkausta jossain nopeudessa voi olla samaten.
ekana vaihdettiin alatukivarret ja vinotukien puslat sekä myös koiranluut. Ei vaikutusta jarrutustärinään, alustan kolinat tosin katosi. Nyt sain sitten tänään uudet kumit alle (Michelin Primacy HP) ja nyt vaikuttaisi hyvältä, tärinä katosi lähes kokonaan. Katsotaan nyt mikä tilanne on huomenna...
Eturenkaissa oli pintaa vain alle 3mm.
Ite joskus jarrutellu autol jost renkaast vyö poikki ja meinas tul hammaslekuri reissu etee ku hakkas melkei paikat irti. Kaveri oli ajanu autons yli rotvallireuna aika vauhdil ja siit vyö poik. Normaalis ajos ei juur huomannu mut ku jarrutti ni TRRRRR
Jos jarrut täristää niin kannattaa muuten tutkia levyn ja navan liitospinnat. Jos siellä välissä on vähänkin ruostetta niin kunnollinen putsaus ja minulla ainakin tärinät hävis melkein kokonaan.
On se kyllä kumma että tämän tason autossa on noinkin herkät paikat tärisemään. Jossain kuppa-Nissanissa saa on vaikka kuinka kierot ja kuluneet levyt ja väljät nivelet eikä silti tärise?!
-BMW 530d Touring -14 LCI -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon -Zetor 6245-89 -David Brown 996 -76 -MF 35 -58 -Tunturi Super Sport -85 -Tunturi Super Sport -77
Levyn ja navan liitospintojen lisäksi kannattaa tarkistaa myös jarrupalojen kiinnityspinnat. Vaimon voortissa oli päässyt palojen vaihdon aikana karstaa tippumaan väliin ja täristi kyllä kunnolla jarruttaessa.
Comment