Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 täristää jarrutettaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teepee
    Bimmer Rookie
    • Jul 2003
    • 149
    • Helsinki

    #31
    Kävin tänään Airportin Metro-Autossa ja yhtenä kohtana ideana oli tarkastuttaa ravistaminen jarruttaessa (E39 530dA touring). Pyysin tarkastamaan jarrut ja myös nuo eri tangot. Kun auto oli valmis, huoltopäällikkö sanoi syynä olevan nimenomaan jarrulevyt. Sen kuulemma pystyy näkemään dynometrillä, eli jos jarruja mitattaessa jarrutusteho vaihtelee niin levyt on kierot. Uudet jarrupalat, levyt ja kulumisanturit eteen maksavat karvan alle 500 euroa ja siihen vielä työ (1h?) päälle, joten antaa nyt toistaiseksi olla.

    Missä päin täällä pääkaupunkiseudulla saisi levyt sorvattua tasaiseksi? Niissä kuulemma on vielä sen verran pintaa, että vaihto ei olisi aiheellinen ilman tuota tärinää.
    E39 530dA Touring '01
    http://www.peltonen.com/

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #32
      Motonetista levyt eteen yht.129€ ja kaikki palat 39€. Vaihto onnistuu vaikka parkkipaikalla....jos tosiaan vika on levyissä?

      Comment

      • Nonii
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 209
        • Jyväskylä

        #33
        Kannattaa nyt kuitenkin ottaa vaikka irti ne tangot (reaktio ja alatukivarsi) ja tarkastaa ne kunnolla. Omassani korjaamon ukot sanoivat juuri samalla tavalla kuin sinulle. Tutkin kuitenkin vielä itse nuo alatukivarret sekä reaktiotangot ja niinhän se oli että väljää niissä oli. Alatukivarren väljän voi ehkä havaita vaikka se on kiinni mutta se reaktiotangon kumihelan helkeaminen ei helposti selviä ennenkuin se on irti (minulla molemmat oli halki, vaikka ne näyttivät paikallaan ollessa ehjiltä) Kun kaikki tangot vaihdettiin, tutinat hävisi. Enpä siis usko minäkään että ne levyt olisi kierot. Lue noi jutut mitä ukot on kirjoitelleet . Ja niistä hinnoista: alatukivarret saat KL-varaosista n. 120 e kappale ja reaktiotangot siinä 100 e kappale jos siis vaihdat itse, niin jää vielä talkoo kaljoihin ja rapula limsaankin rahaa. Ohjeitä vaihtamiseen kyllä löytyy tältä foorumilta.
        Nykyinen: W204 220 CDI T

        Ex:

        Octavia RS
        E39 523
        E30 324
        E30 316

        Comment

        • exodus
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 774
          • Oulu

          #34
          nyt tuli vielä tehtyä hommaa sen verran uusiksi, että purin jarrut vielä ja
          putsasin liu`ut ja navat porakoneen ja teräsharjan kanssa. Tuntuu että
          tämä olisi taas hieman parantanut tilannetta.
          Eli tällähetkellä ravistaa aavistuksen kun jarruttaa 110:n vauhdissa ja tiestä riippuen ihan kevyt vapina samassa vauhdissa myös jarruttamatta.
          Kumithan on vaihdettu viikko sitten. Oiskohan kuitenkin tasapainotuksessa heittoa?

          Comment

          • rahami00
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 306
            • Kirkkonummi

            #35
            Liittyykö toi ratin vinossa oleminen jompaan kumpaan välykseen? Itsellä myös alkoi täristämään rattia jarruttaessa ja aurauskulmien säädön jälkeen ratti on vinossa. Kummat kannattaa alkaa vaihtamaan ensin? Reaktiotangon helat vai alatukivarret?

            EDIT:
            Jarrulevyt on vaihdettu jokin aika sitten ja pitäisi olla vielä normaalia jämäkämmät levyt...Eri renkaitankin on kokeiltu.
            Last edited by rahami00; 03-10-2006, 13:14.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #36
              Ne jossa se väljyys on, eli todennäköisesti alatukivarsi.

              Comment

              • rahami00
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 306
                • Kirkkonummi

                #37
                Löytyykö jostakin hyvät ohjeet noiden alatukivarsien vaihtoon? Onko iso homma? Saako sen tehtyä ilman ulosvetäjiä tai muuta sellaista...? Kutsutaanko alatukivartta myös nimellä WISHBONE?

                Comment

                • rahami00
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 306
                  • Kirkkonummi

                  #38
                  Originally posted by Nonii View Post
                  Kannattaa nyt kuitenkin ottaa vaikka irti ne tangot (reaktio ja alatukivarsi) ja tarkastaa ne kunnolla. Omassani korjaamon ukot sanoivat juuri samalla tavalla kuin sinulle. Tutkin kuitenkin vielä itse nuo alatukivarret sekä reaktiotangot ja niinhän se oli että väljää niissä oli. Alatukivarren väljän voi ehkä havaita vaikka se on kiinni mutta se reaktiotangon kumihelan helkeaminen ei helposti selviä ennenkuin se on irti (minulla molemmat oli halki, vaikka ne näyttivät paikallaan ollessa ehjiltä) Kun kaikki tangot vaihdettiin, tutinat hävisi. Enpä siis usko minäkään että ne levyt olisi kierot. Lue noi jutut mitä ukot on kirjoitelleet . Ja niistä hinnoista: alatukivarret saat KL-varaosista n. 120 e kappale ja reaktiotangot siinä 100 e kappale jos siis vaihdat itse, niin jää vielä talkoo kaljoihin ja rapula limsaankin rahaa. Ohjeitä vaihtamiseen kyllä löytyy tältä foorumilta.
                  Eikö Motonetistä saa noi alatukivarret hintaan 64,00 ekeä/kpl?

                  ETUTUKIVARSI BMW 500-SARJA E39 96--03
                  500s E39 Alatukivarsi vasen. . . . . . . . . . . . . . . . 17-1711 64.00 ???
                  500s E39 Alatukivarsi oikea. . . . . . . . . . . . . . . . 17-1712 64.00 ???
                  500s E39 Tukitanko vasen (ei sis helaa). . . . . . . . . . 17-1984 74.00 ???
                  500s E39 Tukitanko oikea (ei sis helaa). . . . . . . . . . 17-1985 74.00 ???
                  HUOM! Yllämainitut ei 535i/540i
                  Last edited by rahami00; 03-10-2006, 14:55.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #39
                    Originally posted by rahami00 View Post
                    Liittyykö toi ratin vinossa oleminen jompaan kumpaan välykseen? Itsellä myös alkoi täristämään rattia jarruttaessa ja aurauskulmien säädön jälkeen ratti on vinossa. Kummat kannattaa alkaa vaihtamaan ensin? Reaktiotangon helat vai alatukivarret?
                    Oletko lukenut tuota "e39 tutina syö miestä" viestiketjua? Tuossa minun kokemuksia: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=292
                    E39 528iA

                    Comment

                    • rahami00
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 306
                      • Kirkkonummi

                      #40
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Oletko lukenut tuota "e39 tutina syö miestä" viestiketjua? Tuossa minun kokemuksia: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=292
                      Joo, mutta mulla ei heilu ratti kuin jarruttaessa. Muuten menee kuin juna raiteilla.

                      Comment

                      • rahami00
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 306
                        • Kirkkonummi

                        #41
                        Oisko niitä vaihto-ohjeita jossain? Onnistuuko P-paikalla?

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Originally posted by rahami00 View Post
                          Oisko niitä vaihto-ohjeita jossain? Onnistuuko P-paikalla?
                          Tuossa alla on ohjeet, onnistuu parkkipaikalla. Pultti 1. kiristetään vasta kun auto on pyörien varassa. 1. pultti 110Nm, 2. pultti 80Nm.

                          E39 528iA

                          Comment

                          • rahami00
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 306
                            • Kirkkonummi

                            #43
                            Kiitti.

                            Comment

                            • rahami00
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 306
                              • Kirkkonummi

                              #44
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Tuossa alla on ohjeet, onnistuu parkkipaikalla. Pultti 1. kiristetään vasta kun auto on pyörien varassa. 1. pultti 110Nm, 2. pultti 80Nm.

                              Ei sattus löytymään isompaa kuvaa, kun en saa millään näkymään tota selvästi?

                              Comment

                              • zext
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2004
                                • 19

                                #45
                                Ota linkistä tuo .th pois, niin jo pitäis näkyä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎