Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 m52b28tu öljyt tuli mäkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cojootti
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 155

    E46 328 -98.Ýritín aamulla käynnistää auton. No, akku oli tietysti finaalissa webaston takia(omaa tyhmyyttä). Apuvirralla käynnistys muttei pysynytkään käynnissä. Kierrokset kun yrittää pitää korkéammalla niin pysyy kyllä käynnissä mutta kierrokset tuppaa seilaamaan. Heti kun hölläät niin sammuu. Startaa kyllä hyvin ja akkukin vaihdettiin. Kaasua kun painaa niin imusarjasta kuuluu suhahdus/puhallus. Savut vaikutti normaalin värisiltä ja lämmöt ei noussut. Ölykorkin kun avasi niin ei mielestäni ollut painetta. Kuitenkin imusarjan yhdestä saumasta oli niinkuin olisi vuotanut öljyä! Pakkastahan oli jotain yli 10 astetta. Huohotin vai oku muu? Tähän on vaihdettu sellanen eristetty malli 1.5 vuotta sitten.

    Voisko syynä olla sen yläputken tukkeentuminen. Sehän vaikuttaa käyntiin. Ja onko paha irrottaa? Tai sitten joku konsti miten saisi nilkutettua korjaamolle?

    Comment

    • Janne S
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 437
      • Keminmaa

      Tervehdys kaikille poropeukaloille siellä kotisohvilla , sigun autossa alkoi käry haiseen tuossa n-päivää sitten ja kas vain konepellin alta paljastui öljynkäsittelylaitos nimeltä pakosarja. Venttiilikopan tiiviste oli alkanu tihkumaan aina silloin tällöin öljyä pakosarjan päälle->korkissa hampurilaismaustetta-> putkissa samaa maukasta tahnaa. Eiku vehkeet sisälle ja lämpeneen vähäks aikaa ja sit pihalle pariks tunniks hörskyttään. Tänään kun sit purin huohotinputkiston ja separaattorin veks niin kalvohan sieltä oli riekaleena, oli niin haperoa että melkein käsiin mureni. Vehkeet puhtaaks ja paikalleen niin eikhän sieltä alkanu vihellyskonsertti rikkinäisen kalvon johdosta stna. Niin paljon karstaa ja kökköä oli et se varmaan "paikkas" rikkinäisen kalvon ja siks ei aikasemmin kuulunu vinkumista. Eikait se auta ku tilata uus separaattori ja siitä lähtevä letkunpätkä öljytikulle, oli sekin melko pehmeän olonen. Alkaa oleen tän ikäsissä vehkeissä nuo huohotinputket jo niin karstassa et suosiolla ostaa uuden separaattorin ja kumiletkun, tuo venakopasta lähtevä muoviputki on helppo putsata ja sitä ei tarvi uusia. Ilmansuodatinkotelo ja ilmamäärämittari pois niin tulee sopivasti tilaa raapia rystyset verille
      ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        Tuli tuossa ihmeteltyä kaverin 528:ssa tuota majoneesia. Mikään paikka ei ollut täysin tukossa mutta purin huohotuslinjan sekä itse separaattorin pois, aika reilusti oli paskaa. Sain sen kalvokotelonkin ihan ehjänä irti ja putsasin kunnolla, kalvo oli vielä täysin ehjä.
        Samalla tuli vaihdettua venttiilikopan tiivisteet ja vaikuttais taas toimivan, ei synny majoneesia.

        Mutta ei tuo minusta mitenkään hankala ollut irroittaa. Ilmansuodatinkotelo massamittareineen ja muineen kokonaan pois eka edestä. Sitten tehostimen säiliö irti ja sivuun sekä tankin huohotusventtiilinkin irroitin kiinikkeestä ja vielä öljynsuodattimen kannen. Täten sai kummastakin suunnasta käden imusarjan alle ja lähti aika nätisti irti.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • edellinen_korimalli
          Newbiemmer
          • Feb 2009
          • 11
          • Uusimaa

          520iA touring vm 99, 225 tkm.

          Viikon päivät omistuksessa ja savua sisään, pakosarjan päällä venakopan välistä ruikittua öljyä. V-tutti ankarasti, autotohtorin tarkastama huoltokirjallinen siistikuntoinen auto . Muuten ihan kiva mutta savuaa liikaa.

          Tätä viestiketjua lukemalla asia on selvinnyt. Vanha japsini ei kai ollut yhtä herkkä talvelle.

          Bemarilla oli ajettu hiihtolomanviettoa lähinurkilla eli 10-15 asteen pakkaskelillä viikon verran useita lyhyitä ajoja päivässä. Toki lokilämppäriä käytetty aina aamuisin, mutta tuskin kunnolla ehti kone lämmitä läheskään joka ajossa. Sitten viime viikon torstaina ajoin 60 km töihin. Työpaikan pihalla ei tolppaa, -10 astetta, myöhään iltapäivällä lähdin kotio ja taajama-ajossa päästi savut. Onneksi sain hyvään parkkiin yöksi ja pe aamulla sitten osakaskon voimalla hinaten lähimmälle pajalle, ajatuksella että huohotin olisi jäässä. Viikonlopuksi korjaamon halliin. No, maanantai-aamuna painetta oli kertynyt lyhyellä käytöllä venakoppaan ja öljyn tihkuminen oli jatkunut. Ei siis sulanut. Kerroin oman ja foorumin käsityksen viasta ja mekatsu päätyi samaan tulokseen. Nyt on tilattu separaattori ja letkusarja yht.159 EUR toivottavasti hoituu sillä. Venakopan tiivistekin lienee puhaltanut.

          Koska auton möi minulle t:mi, myyjän virhevastuuseen vedoten sain lupauksen remppakulujen osittaisesta jakamisesta (huohottimen osat). Ei tuollainen vika näy päällepäin eikä ilmene ennenkuin ilmenee. Siinä mielessä ei ole kohtuullista vaatia enempää. Toki vaihtuu öljyjä, ilmanputsaria, suodatinta samalla kun aletaan pajoittamaan.

          Vaalean majoneesinmuodostusta ei havaittu. Öljykorkissa hieman punertavaa moskaa, samoin huohotinputken seinämillä päästä kurkkiessa. Letkusarja haperon oloinen.

          Onko tämä ns. selvä tapaus, vai voiko olla jotain muuta taustalla?
          Kansi ja tiiviste ok autotohtorin tarkastuksessa vajaat 2 vkoa/alle 500 km sitten.

          Comment

          • SLK
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 275
            • Päijät-häme

            Mulla oli venakopan tiiviste ihan haperoa kun sen vaihdoin. Siitä oli palasia irronnut, jotka sittemmin löytyi öljypohjan tiivisteen vaihdon yhteydessä öljypumpun sihdistä.

            Samassa yhteydessä vaihdoin myös tuon venttiilikopasta lähtevän muoviputken joka oli niin haperoa että murtui irrotuksessa.
            exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

            Comment

            • edellinen_korimalli
              Newbiemmer
              • Feb 2009
              • 11
              • Uusimaa

              Korjaaja soitteli eilen. Vika oli huohottimessa, se ei ollut jäässä vaan ilmeisesti tukossa. Tätä kirjoittaessa koneen pitäisi olla nipussa .

              Tässä ei (ehkä) ollut huohottimen jäätyminen kyseessä.

              Comment

              • Janne S
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 437
                • Keminmaa

                Vaihdoin kans venttiilikopan tiivisteen ja olihan se kova ku näkkileipä, erityisesti tulpanreikien tiivisteet oli aika ja kuumuus kovettanu ihan rapeaksi, vähän oli jo tulppien reiätkin kostunu öljystä, operaationa todella helppo suorittaa kotitallissa, ei vaadi mitään erikoistyökaluja. Tiivistesetti tais maksaa 53 euroa alkuperäisosana.
                ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  Originally posted by Janne S View Post
                  Vaihdoin kans venttiilikopan tiivisteen ja olihan se kova ku näkkileipä, erityisesti tulpanreikien tiivisteet oli aika ja kuumuus kovettanu ihan rapeaksi, vähän oli jo tulppien reiätkin kostunu öljystä, operaationa todella helppo suorittaa kotitallissa, ei vaadi mitään erikoistyökaluja. Tiivistesetti tais maksaa 53 euroa alkuperäisosana.
                  Kun käytätte venttiilikoppia auki niin suosittelen putsaamaan samalla siitäkin tuon huohottimen lähdön. Ainakin M52B28TU moottorin venttiilikopassa on kolo joka kerää karstaa putken suulle eikä kertynyttä karstaa oikein näe. Omassa tuokin oli melkein tukossa ja pitkän aikaa sai liotella ennenkuin oli täysin puhdas.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    Originally posted by Janne S View Post
                    Vaihdoin kans venttiilikopan tiivisteen ja olihan se kova ku näkkileipä, erityisesti tulpanreikien tiivisteet oli aika ja kuumuus kovettanu ihan rapeaksi, vähän oli jo tulppien reiätkin kostunu öljystä, operaationa todella helppo suorittaa kotitallissa, ei vaadi mitään erikoistyökaluja. Tiivistesetti tais maksaa 53 euroa alkuperäisosana.
                    Haynes ohje opastaa laittamaan uutta tiivistettä laitettaessa tiivisteliimaa VANOS yksikön ja sylinterikannen väliseen saumaan ja lisäksi kopan tiivisteen niihin puolikaaren muotoisten palojen nurkkiin.

                    Onko tuo tarpeen, vai pitääkö tuo uusi tiiviste ihan heittämällä (kyselen koska itellä edessä sama operaatio, ja tuo tiivisteliiman käyttö vaan vähän mietityttää)
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Havis View Post
                      Haynes ohje opastaa laittamaan uutta tiivistettä laitettaessa tiivisteliimaa VANOS yksikön ja sylinterikannen väliseen saumaan ja lisäksi kopan tiivisteen niihin puolikaaren muotoisten palojen nurkkiin.

                      Onko tuo tarpeen, vai pitääkö tuo uusi tiiviste ihan heittämällä (kyselen koska itellä edessä sama operaatio, ja tuo tiivisteliiman käyttö vaan vähän mietityttää)
                      Myös BMW:n oma ohje neuvoo laittamaan tiivisteliimaa, joten kyllä sitä kannattaa laittaa.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        Kannattaa laittaa. Olen kokeillut ja kyllä se hyvällä tuurilla jokusen kuukauden kestää mutta alkaa vähitellen kostumaan. Esim. Permatexin moottorisilikoni (lukee muistaakseni sensor safe paketissa) on sopivaa tähän ja löytyy melkeempä joka putiikista.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Onkos kukaan heivannut koko separaattoria mäkeen? Ajattelin laittaa vain huohotin suodattimen venttiilikopan lähtöön ja tukkia imusarjassa olevan reiän.

                          Eihän m50 koneessakaan mitään separaattoria ole.

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            Mikäs järki siinä sitten olisi? Onnea auton myymiselle ainakin sen jälkeen, vaikkei mitään muuta merkitystä omistajan mielestä olisikaan.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by Cell View Post
                              Mikäs järki siinä sitten olisi? Onnea auton myymiselle ainakin sen jälkeen, vaikkei mitään muuta merkitystä omistajan mielestä olisikaan.
                              Ei ainakaan jäätyisi. Huohotin suodatin 14€, uusi separaattori ja putket yli satasen.

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                Seuraavaksi jäätyy se suodatin, konehuone ihan öljyssä ja öljynkulutus pomppaa tuntuvasti.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎