memebuy23buy

E39 moottorin käyntilämpötila

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ss900
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 104

    #46
    Tarkoittaa, että se(KTMP) soutaa ±10°C ja neula pysyy samassa asennossa? Tai suurempi ihmetyshän se on, kun neula pysyy paikallaan ja KTMP nousee 70°C --> 108°C (mikäli moottori on ollut tarpeeksi kylmä). Ei vaan tunnu loogiselta, että tieto tulisi samalta anturilta.

    Comment

    • Rahu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 6464
      • Tuusula

      #47
      Originally posted by ss900 View Post
      Tarkoittaa, että se(KTMP) soutaa ±10°C ja neula pysyy samassa asennossa? Tai suurempi ihmetyshän se on, kun neula pysyy paikallaan ja KTMP nousee 70°C --> 108°C (mikäli moottori on ollut tarpeeksi kylmä). Ei vaan tunnu loogiselta, että tieto tulisi samalta anturilta.
      Kyllä se tulee samalta anturilta, mutta viisarin toleranssi on tehty enemmän "kuluttajaystävällisemmäksi"
      BMW Service
      P.o4oo925441
      [email protected]
      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7468
        • Oulu

        #48
        Originally posted by Rahu View Post
        Kyllä se tulee samalta anturilta, mutta viisarin toleranssi on tehty enemmän "kuluttajaystävällisemmäksi"
        Näin se tosiaan on tehty, vaikka puolilämpimällä koneella viisarista voi nähdä hyvinkin pienet erot tarkasti. Ovat kai ajatelleet että turha mittarin heiluminen normaalissa ajossa vaan hermostuttais omistajat.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Stone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 4074
          • Helsinki

          #49
          Tänään tsekkailin tuota jäähdytinveden lämpötilaa ja tasaisessa ysikympin vauhdissa lämpomittarin viisari laskee hieman alle puolen välin ja asteet salavalikossa 78. Kaupungissa ja baana-ajossa mittarin viisari nousee kyllä kohtisuoraan eli puoleen väliin, mutta asteista ei toistaiseksi tarkempaa tietoa. Onkos tuo Rahu normaalia ämmälle? Olen ymmärtänyt, että on, mutta ennen kuin pakko mielle iskee ja vaihdatan termarin niin pientä infoa olisin vailla..

          Samassa suhteessa veteen verrattuna laskee myös öljynlämpö. Kaupunki n. 100 ja ysikymppi n. 70 astetta..
          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
          VW Pornstarter (työjuhta)
          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
          Finnmaster T8







          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #50
            Originally posted by Stone View Post
            Tänään tsekkailin tuota jäähdytinveden lämpötilaa ja tasaisessa ysikympin vauhdissa lämpomittarin viisari laskee hieman alle puolen välin ja asteet salavalikossa 78. Kaupungissa ja baana-ajossa mittarin viisari nousee kyllä kohtisuoraan eli puoleen väliin, mutta asteista ei toistaiseksi tarkempaa tietoa. Onkos tuo Rahu normaalia ämmälle? Olen ymmärtänyt, että on, mutta ennen kuin pakko mielle iskee ja vaihdatan termarin niin pientä infoa olisin vailla..

            Samassa suhteessa veteen verrattuna laskee myös öljynlämpö. Kaupunki n. 100 ja ysikymppi n. 70 astetta..
            Kyllä on, M5:ssa kuuluu olla juuri tuollaiset lämpötilat, eli käy kylmempänä normiajossa kuin dieselit mutta hapettaessa nousee sinne 115 paikkeille tai jopa ylikin
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • _Dexi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 769
              • Vihti

              #51
              Deleted
              Last edited by _Dexi; 21-10-2007, 22:45.
              **********
              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


              (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
              (ex. E60 530Da '04)
              (ex. E39 M5 Facelift '99)
              (ex. E39 540i '98)
              *

              Comment

              • E39-530A
                BTCF Member
                • Feb 2007
                • 949
                • Espoo

                #52
                Lämmöt hieman epävakaat ja nestettä kadonnut

                Tästä olisi voinut vääntää oman topicin, mutta käytetään tätä. Asiaan:

                Autohan on siis e39 9/2000 530iA. Vuosi sitten vaihdettiin jäähdytysnesteet. Syksyllä, kun viimeksi katsoin, oli nestepinta vielä vielä vaihdon jälkeisellä tasolla. Eli vähän olivat likaa laittaneet, kun sentin tuli yli "kylmärajasta". Nyt vielä vähän lämpimänä kohon kärki on siellä putkessa; normaali taso on tässä mallissa jengaosan yläosassa, mutta nyt se on siis siellä putkessa sentin jengojen alapuolella. Oireet itse ovat (vielä) aika mietoja:

                Nyt nollakelillä ajettaessa 80km/h vauhdissa lämmöt pääsee sinne 96 asteeseen, mutta jo satasta ajaessa putoavat 80 asteen päälle. Lämpimässä hallissa autoa käynnistäessä lämmöt nousivat verkkaiseen ilmastoinnin ollessa päällä max-asennossa. Kun sammutin sen, romahti lämmöt saman tien reilu 5 astetta. Kunnolla kuumaa saa ilmasuuttimista vain, jos antaa kunnolla kenkää. Hetken perästä puhallus jo haalistuu. Tämä viimeinen "oire" ei ehkä kuulu joukkoon, mutta kunnolla kun kenkäisee, tulee kunnon höyryt putkesta. Tiedän, että se on normaalia, jos putkistoon on jäänyt vettä, mutta höyryä saa jonkin verran tulemaan nollakelilläkin, vaikka olisi jo vetäissyt monta kunnon kiihdytystä.

                Onko tämä kaikki normaalia, vai pitäisikö noviisin olla huolissaan? Ylhäältä päin himmeällä taskulampulla katsellessani en nähnyt letkuissa vuotoja.
                E92 335iA -08

                ---
                ex E34 540iA -93
                ex E90 325iA -05
                ex E39 530iA -00
                ex Toyota Avensis
                ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17873
                  • PKS

                  #53
                  Selvästi on kyllä koneen lämpeneminen hidastunut kelien viilennyttyä, mutta kyllä sieltä lämmintäkin tulee kunhan jäähdytinnesteen lämpö on noussut. En ole kurkkinut omassani miten elektroninen lämpö käyttäytyy nollakelleillä, mutta lämpömittari ainakin on siinä samassa tasan keskiasennossa joka tilanteessa.

                  Nesteenpinta tasoittuu itsekseen kyllä sopivaksi, siten mieluummin ylitäytä järjestelmä 2cm tason yli kuin jätä se alle. Kun järjestelmä toimii, en usko että sinne tarvitsee paljon kurkkia.

                  Oireesti viittaa mielestäni enemmänkin kiertovesipumppuun, se lienee yleisin syy näissä jos lämmin alkaa cabiinissa loppumaan kesken.

                  Putkesta tulee höyryä niin perkeleesti täälläkin käynnistyksen jälkeen monta kilometriä, joten ei stressiä
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                  E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                  E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                  G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                  Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • E39-530A
                    BTCF Member
                    • Feb 2007
                    • 949
                    • Espoo

                    #54
                    Originally posted by Dualfun View Post
                    Selvästi on kyllä koneen lämpeneminen hidastunut kelien viilennyttyä, mutta kyllä sieltä lämmintäkin tulee kunhan jäähdytinnesteen lämpö on noussut. En ole kurkkinut omassani miten elektroninen lämpö käyttäytyy nollakelleillä, mutta lämpömittari ainakin on siinä samassa tasan keskiasennossa joka tilanteessa.

                    Nesteenpinta tasoittuu itsekseen kyllä sopivaksi, siten mieluummin ylitäytä järjestelmä 2cm tason yli kuin jätä se alle. Kun järjestelmä toimii, en usko että sinne tarvitsee paljon kurkkia.

                    Oireesti viittaa mielestäni enemmänkin kiertovesipumppuun, se lienee yleisin syy näissä jos lämmin alkaa cabiinissa loppumaan kesken.

                    Putkesta tulee höyryä niin perkeleesti täälläkin käynnistyksen jälkeen monta kilometriä, joten ei stressiä
                    Kiitoksia vinkeistä. Ihan ei autossa palella tarvitse, mutta eron huomaa jos kunnolla antaa kenkää. Silloin tulee oikeat löylyt, muutoin ihan ok. Pitänee ruveta tarkkailemaan säännönmukaisesti nesteen tasoa. Mitäs lientä tuonne voi kaataa? Laakkosella on vaihdettu vuosi sitten aineet. Pitäisi ottaa varmuuden vuoksi matkaan jotain sopivaa nestettä.

                    Edit: Onko "kiertovesipumppu" joku lämppärin oma pumppu, jota ei tule sotkea normaaliin vesipumppuun?
                    Last edited by E39-530A; 03-12-2007, 10:24. Reason: lisäys
                    E92 335iA -08

                    ---
                    ex E34 540iA -93
                    ex E90 325iA -05
                    ex E39 530iA -00
                    ex Toyota Avensis
                    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                    Comment

                    • juster
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 624

                      #55
                      Originally posted by E39-530A View Post
                      Tästä olisi voinut vääntää oman topicin, mutta käytetään tätä. Asiaan:

                      Autohan on siis e39 9/2000 530iA. Vuosi sitten vaihdettiin jäähdytysnesteet. Syksyllä, kun viimeksi katsoin, oli nestepinta vielä vielä vaihdon jälkeisellä tasolla. Eli vähän olivat likaa laittaneet, kun sentin tuli yli "kylmärajasta". Nyt vielä vähän lämpimänä kohon kärki on siellä putkessa; normaali taso on tässä mallissa jengaosan yläosassa, mutta nyt se on siis siellä putkessa sentin jengojen alapuolella. Oireet itse ovat (vielä) aika mietoja:

                      Nyt nollakelillä ajettaessa 80km/h vauhdissa lämmöt pääsee sinne 96 asteeseen, mutta jo satasta ajaessa putoavat 80 asteen päälle. Lämpimässä hallissa autoa käynnistäessä lämmöt nousivat verkkaiseen ilmastoinnin ollessa päällä max-asennossa. Kun sammutin sen, romahti lämmöt saman tien reilu 5 astetta. Kunnolla kuumaa saa ilmasuuttimista vain, jos antaa kunnolla kenkää. Hetken perästä puhallus jo haalistuu. Tämä viimeinen "oire" ei ehkä kuulu joukkoon, mutta kunnolla kun kenkäisee, tulee kunnon höyryt putkesta. Tiedän, että se on normaalia, jos putkistoon on jäänyt vettä, mutta höyryä saa jonkin verran tulemaan nollakelilläkin, vaikka olisi jo vetäissyt monta kunnon kiihdytystä.

                      Onko tämä kaikki normaalia, vai pitäisikö noviisin olla huolissaan? Ylhäältä päin himmeällä taskulampulla katsellessani en nähnyt letkuissa vuotoja.
                      Vikaa taitaa olla ennemmin termostaatissa, koska moottorinlämpötilat seilaavat kuormituksen mukaan. M54 moottorin tyyppivikana on nimenomaan termostaatin heikko kestävyys.

                      M54 termostaatti on tavallista monimutkaisempi, koska sitä ohjataan sähköisesti. Osakuormilla ja matalilla kierroksilla moottorin lämpötilaa nostetaan hyötysuhteen parantamiseksi.

                      Comment

                      • Okkim328touring
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2005
                        • 288
                        • Porvoo

                        #56
                        E39 530 DAt -03

                        Eilen illalla kun ajeltiin Porvoosta kotiin Kirkkonummelle tuli seurailtua tuota lämpötilaa salavalikon kautta (että edes jollain pysyi valveilla, kun kauniimpi osapuoli nukkui apparin paikalla ). Mutta lämpötila oli kokomatkan ajan 78-82 astetta ja autona siis tuo E39 530 DAt -03. Lienee ihan normaali tuolle dieselille? :think
                        at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
                        ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82

                        Comment

                        • E39-530A
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 949
                          • Espoo

                          #57
                          Originally posted by juster View Post
                          Vikaa taitaa olla ennemmin termostaatissa, koska moottorinlämpötilat seilaavat kuormituksen mukaan. M54 moottorin tyyppivikana on nimenomaan termostaatin heikko kestävyys.

                          M54 termostaatti on tavallista monimutkaisempi, koska sitä ohjataan sähköisesti. Osakuormilla ja matalilla kierroksilla moottorin lämpötilaa nostetaan hyötysuhteen parantamiseksi.
                          Merkkiliikkeen koneelta näkyi, että tästä on vaihdettu pumppu ja termari joskus alkutaipaleella. Ehkäpä termari on taas vaihtokunnossa. Mutta minneköhän se vesi menee? Ei näy vuotoja maahan asti ja päältä päin letkutkin ovat kuivat. Pitänee yrittää saada jonnekin nosturille tämä.
                          E92 335iA -08

                          ---
                          ex E34 540iA -93
                          ex E90 325iA -05
                          ex E39 530iA -00
                          ex Toyota Avensis
                          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                          Comment

                          • juster
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 624

                            #58
                            Originally posted by E39-530A View Post
                            Merkkiliikkeen koneelta näkyi, että tästä on vaihdettu pumppu ja termari joskus alkutaipaleella. Ehkäpä termari on taas vaihtokunnossa. Mutta minneköhän se vesi menee? Ei näy vuotoja maahan asti ja päältä päin letkutkin ovat kuivat. Pitänee yrittää saada jonnekin nosturille tämä.
                            Paljonko nestettä piti lisätä järjestelmään ja paljonko kilometrejä tuli tarkistusten välillä? Pakoputkesta tuleva höyrystä en olisi huolissani.

                            Comment

                            • E39-530A
                              BTCF Member
                              • Feb 2007
                              • 949
                              • Espoo

                              #59
                              Originally posted by juster View Post
                              Paljonko nestettä piti lisätä järjestelmään ja paljonko kilometrejä tuli tarkistusten välillä? Pakoputkesta tuleva höyrystä en olisi huolissani.
                              En ole itse vielä lisännyt, kun en tiedä mitä sinne pitää kaataa. Nesteet siis vaihdettiin Laakkosen toimesta vuosi sitten. Sen jälkeen koho on lillunut sentin verran aukon yläpuolella. Viimeksi näin oli pari kuukautta sitten (2500km). Nyt koho on pudonnut ainakin kolme senttiä. En tiedä paljonko se on litroina.

                              Mitä tuonne voi kaataa? Pitääkö ostaa identtistä litkua marmoritiskiltä. Vai voiko sekoitella vettä ja jotain tietyntyyppistä lientä sinne? Lisäätään varmaan paisarin kautta ja sillä selvä?
                              E92 335iA -08

                              ---
                              ex E34 540iA -93
                              ex E90 325iA -05
                              ex E39 530iA -00
                              ex Toyota Avensis
                              ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                              Comment

                              • juster
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2003
                                • 624

                                #60
                                Eli puhutaan desistä tai kahdesta? En olisi vielä kovin huolissani nesteen kulumisesta, sen verran vähäistä se on. Tuon määrän voi lisätä vaikka tavallista vettä, siitä ei nesteen pakkasen kestävyys juuri muutu.

                                Jos haluaa lisätä myös pakkasnestettä, niin suhde veden kanssa 50/50 on hyvä. Tavallinen pakkasneste käy hyvin, ei tarvitse ostaa merkkihuollosta.

                                Comment

                                Working...
                                X