Tarkoittaa, että se(KTMP) soutaa ±10°C ja neula pysyy samassa asennossa? Tai suurempi ihmetyshän se on, kun neula pysyy paikallaan ja KTMP nousee 70°C --> 108°C (mikäli moottori on ollut tarpeeksi kylmä). Ei vaan tunnu loogiselta, että tieto tulisi samalta anturilta.
E39 moottorin käyntilämpötila
Collapse
X
-
Originally posted by ss900 View PostTarkoittaa, että se(KTMP) soutaa ±10°C ja neula pysyy samassa asennossa? Tai suurempi ihmetyshän se on, kun neula pysyy paikallaan ja KTMP nousee 70°C --> 108°C (mikäli moottori on ollut tarpeeksi kylmä). Ei vaan tunnu loogiselta, että tieto tulisi samalta anturilta.BMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Comment
-
-
Originally posted by Rahu View PostKyllä se tulee samalta anturilta, mutta viisarin toleranssi on tehty enemmän "kuluttajaystävällisemmäksi"E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Tänään tsekkailin tuota jäähdytinveden lämpötilaa ja tasaisessa ysikympin vauhdissa lämpomittarin viisari laskee hieman alle puolen välin ja asteet salavalikossa 78. Kaupungissa ja baana-ajossa mittarin viisari nousee kyllä kohtisuoraan eli puoleen väliin, mutta asteista ei toistaiseksi tarkempaa tietoa. Onkos tuo Rahu normaalia ämmälle? Olen ymmärtänyt, että on, mutta ennen kuin pakko mielle iskee ja vaihdatan termarin niin pientä infoa olisin vailla..
Samassa suhteessa veteen verrattuna laskee myös öljynlämpö. Kaupunki n. 100 ja ysikymppi n. 70 astetta..
Comment
-
-
Originally posted by Stone View PostTänään tsekkailin tuota jäähdytinveden lämpötilaa ja tasaisessa ysikympin vauhdissa lämpomittarin viisari laskee hieman alle puolen välin ja asteet salavalikossa 78. Kaupungissa ja baana-ajossa mittarin viisari nousee kyllä kohtisuoraan eli puoleen väliin, mutta asteista ei toistaiseksi tarkempaa tietoa. Onkos tuo Rahu normaalia ämmälle? Olen ymmärtänyt, että on, mutta ennen kuin pakko mielle iskee ja vaihdatan termarin niin pientä infoa olisin vailla..
Samassa suhteessa veteen verrattuna laskee myös öljynlämpö. Kaupunki n. 100 ja ysikymppi n. 70 astetta..BMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Comment
-
-
DeletedLast edited by _Dexi; 21-10-2007, 22:45.**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Lämmöt hieman epävakaat ja nestettä kadonnut
Tästä olisi voinut vääntää oman topicin, mutta käytetään tätä. Asiaan:
Autohan on siis e39 9/2000 530iA. Vuosi sitten vaihdettiin jäähdytysnesteet. Syksyllä, kun viimeksi katsoin, oli nestepinta vielä vielä vaihdon jälkeisellä tasolla. Eli vähän olivat likaa laittaneet, kun sentin tuli yli "kylmärajasta". Nyt vielä vähän lämpimänä kohon kärki on siellä putkessa; normaali taso on tässä mallissa jengaosan yläosassa, mutta nyt se on siis siellä putkessa sentin jengojen alapuolella. Oireet itse ovat (vielä) aika mietoja:
Nyt nollakelillä ajettaessa 80km/h vauhdissa lämmöt pääsee sinne 96 asteeseen, mutta jo satasta ajaessa putoavat 80 asteen päälle. Lämpimässä hallissa autoa käynnistäessä lämmöt nousivat verkkaiseen ilmastoinnin ollessa päällä max-asennossa. Kun sammutin sen, romahti lämmöt saman tien reilu 5 astetta. Kunnolla kuumaa saa ilmasuuttimista vain, jos antaa kunnolla kenkää. Hetken perästä puhallus jo haalistuu. Tämä viimeinen "oire" ei ehkä kuulu joukkoon, mutta kunnolla kun kenkäisee, tulee kunnon höyryt putkesta. Tiedän, että se on normaalia, jos putkistoon on jäänyt vettä, mutta höyryä saa jonkin verran tulemaan nollakelilläkin, vaikka olisi jo vetäissyt monta kunnon kiihdytystä.
Onko tämä kaikki normaalia, vai pitäisikö noviisin olla huolissaan? Ylhäältä päin himmeällä taskulampulla katsellessani en nähnyt letkuissa vuotoja.E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
-
Selvästi on kyllä koneen lämpeneminen hidastunut kelien viilennyttyä, mutta kyllä sieltä lämmintäkin tulee kunhan jäähdytinnesteen lämpö on noussut. En ole kurkkinut omassani miten elektroninen lämpö käyttäytyy nollakelleillä, mutta lämpömittari ainakin on siinä samassa tasan keskiasennossa joka tilanteessa.
Nesteenpinta tasoittuu itsekseen kyllä sopivaksi, siten mieluummin ylitäytä järjestelmä 2cm tason yli kuin jätä se alle. Kun järjestelmä toimii, en usko että sinne tarvitsee paljon kurkkia.
Oireesti viittaa mielestäni enemmänkin kiertovesipumppuun, se lienee yleisin syy näissä jos lämmin alkaa cabiinissa loppumaan kesken.
Putkesta tulee höyryä niin perkeleesti täälläkin käynnistyksen jälkeen monta kilometriä, joten ei stressiäE30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau
E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Originally posted by Dualfun View PostSelvästi on kyllä koneen lämpeneminen hidastunut kelien viilennyttyä, mutta kyllä sieltä lämmintäkin tulee kunhan jäähdytinnesteen lämpö on noussut. En ole kurkkinut omassani miten elektroninen lämpö käyttäytyy nollakelleillä, mutta lämpömittari ainakin on siinä samassa tasan keskiasennossa joka tilanteessa.
Nesteenpinta tasoittuu itsekseen kyllä sopivaksi, siten mieluummin ylitäytä järjestelmä 2cm tason yli kuin jätä se alle. Kun järjestelmä toimii, en usko että sinne tarvitsee paljon kurkkia.
Oireesti viittaa mielestäni enemmänkin kiertovesipumppuun, se lienee yleisin syy näissä jos lämmin alkaa cabiinissa loppumaan kesken.
Putkesta tulee höyryä niin perkeleesti täälläkin käynnistyksen jälkeen monta kilometriä, joten ei stressiä
Edit: Onko "kiertovesipumppu" joku lämppärin oma pumppu, jota ei tule sotkea normaaliin vesipumppuun?E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
-
Originally posted by E39-530A View PostTästä olisi voinut vääntää oman topicin, mutta käytetään tätä. Asiaan:
Autohan on siis e39 9/2000 530iA. Vuosi sitten vaihdettiin jäähdytysnesteet. Syksyllä, kun viimeksi katsoin, oli nestepinta vielä vielä vaihdon jälkeisellä tasolla. Eli vähän olivat likaa laittaneet, kun sentin tuli yli "kylmärajasta". Nyt vielä vähän lämpimänä kohon kärki on siellä putkessa; normaali taso on tässä mallissa jengaosan yläosassa, mutta nyt se on siis siellä putkessa sentin jengojen alapuolella. Oireet itse ovat (vielä) aika mietoja:
Nyt nollakelillä ajettaessa 80km/h vauhdissa lämmöt pääsee sinne 96 asteeseen, mutta jo satasta ajaessa putoavat 80 asteen päälle. Lämpimässä hallissa autoa käynnistäessä lämmöt nousivat verkkaiseen ilmastoinnin ollessa päällä max-asennossa. Kun sammutin sen, romahti lämmöt saman tien reilu 5 astetta. Kunnolla kuumaa saa ilmasuuttimista vain, jos antaa kunnolla kenkää. Hetken perästä puhallus jo haalistuu. Tämä viimeinen "oire" ei ehkä kuulu joukkoon, mutta kunnolla kun kenkäisee, tulee kunnon höyryt putkesta. Tiedän, että se on normaalia, jos putkistoon on jäänyt vettä, mutta höyryä saa jonkin verran tulemaan nollakelilläkin, vaikka olisi jo vetäissyt monta kunnon kiihdytystä.
Onko tämä kaikki normaalia, vai pitäisikö noviisin olla huolissaan? Ylhäältä päin himmeällä taskulampulla katsellessani en nähnyt letkuissa vuotoja.
M54 termostaatti on tavallista monimutkaisempi, koska sitä ohjataan sähköisesti. Osakuormilla ja matalilla kierroksilla moottorin lämpötilaa nostetaan hyötysuhteen parantamiseksi.
Comment
-
-
E39 530 DAt -03
Eilen illalla kun ajeltiin Porvoosta kotiin Kirkkonummelle tuli seurailtua tuota lämpötilaa salavalikon kautta (että edes jollain pysyi valveilla, kun kauniimpi osapuoli nukkui apparin paikalla). Mutta lämpötila oli kokomatkan ajan 78-82 astetta ja autona siis tuo E39 530 DAt -03. Lienee ihan normaali tuolle dieselille? :think
at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82
Comment
-
-
Originally posted by juster View PostVikaa taitaa olla ennemmin termostaatissa, koska moottorinlämpötilat seilaavat kuormituksen mukaan. M54 moottorin tyyppivikana on nimenomaan termostaatin heikko kestävyys.
M54 termostaatti on tavallista monimutkaisempi, koska sitä ohjataan sähköisesti. Osakuormilla ja matalilla kierroksilla moottorin lämpötilaa nostetaan hyötysuhteen parantamiseksi.E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
-
Originally posted by E39-530A View PostMerkkiliikkeen koneelta näkyi, että tästä on vaihdettu pumppu ja termari joskus alkutaipaleella. Ehkäpä termari on taas vaihtokunnossa. Mutta minneköhän se vesi menee? Ei näy vuotoja maahan asti ja päältä päin letkutkin ovat kuivat. Pitänee yrittää saada jonnekin nosturille tämä.
Comment
-
-
Originally posted by juster View PostPaljonko nestettä piti lisätä järjestelmään ja paljonko kilometrejä tuli tarkistusten välillä? Pakoputkesta tuleva höyrystä en olisi huolissani.
Mitä tuonne voi kaataa? Pitääkö ostaa identtistä litkua marmoritiskiltä. Vai voiko sekoitella vettä ja jotain tietyntyyppistä lientä sinne? Lisäätään varmaan paisarin kautta ja sillä selvä?E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
-
Eli puhutaan desistä tai kahdesta? En olisi vielä kovin huolissani nesteen kulumisesta, sen verran vähäistä se on. Tuon määrän voi lisätä vaikka tavallista vettä, siitä ei nesteen pakkasen kestävyys juuri muutu.
Jos haluaa lisätä myös pakkasnestettä, niin suhde veden kanssa 50/50 on hyvä. Tavallinen pakkasneste käy hyvin, ei tarvitse ostaa merkkihuollosta.
Comment
-
Comment