e39 530da imusarjan läppien puhdistus/poisto tehty!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dieselrules
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 201
    • Tornio

    #31
    Originally posted by hurtta View Post
    Mites tuo läpän akseli on kiinni tuossa klunssissa mihin tuo tanko tulee ja mikä on kahdella pultilla kiinni kannessa? Ootko lukenut vikakoodeja tuon poiston jälkeen että onko siellä mitään tuohon liittyvää?
    Eli meinaat varmaanki tätä muovista osaa...

    Kun ton läpän ottaa pois tosta akselista, niin akseli ei ole kun vetää pois. Elikkä läppä pitää sen paikoillaan...
    En ole käyny luetuttamassa vikakoodeja...on tai ei, auto toimii kuite hyvin

    Comment

    • hurtta
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 444

      #32
      Originally posted by dieselrules View Post
      Eli meinaat varmaanki tätä muovista osaa...

      Kun ton läpän ottaa pois tosta akselista, niin akseli ei ole kun vetää pois. Elikkä läppä pitää sen paikoillaan...

      OK, hyvä juttu - thanx. Täytyy vissiin varata lauantai ja projektoida toi oma kansi kanssa. Jaa niin, mites se muovi lähtee irti siitä rintapellistä joka on tiellä kun kantta lähtee nostamaan ylös?

      Comment

      • Rubu
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 809
        • Kuopio

        #33
        Originally posted by hurtta View Post
        OK, hyvä juttu - thanx. Täytyy vissiin varata lauantai ja projektoida toi oma kansi kanssa. Jaa niin, mites se muovi lähtee irti siitä rintapellistä joka on tiellä kun kantta lähtee nostamaan ylös?
        Rintapellin tiiviste pois ja sen alta 3 hakasta irti. Siinä muovissa on pyöräytettäviä klipsejä ne pois ja sitten nostamalla muovi pois.

        Comment

        • hurtta
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 444

          #34
          btw, löysin tuollaisen tekstin koskien E60. Onkohan tässä kyse jostain toisenlaisesta toteutuksesta kuin mitä edellä on käsitelty? Kenties joku kääsuläppään liittyvä? Kuvaus ainakin on noin toiminnaltaan hyvin samankaltainen.


          Fully variable intake manifold: another major new technology. The 525i and 530i
          engines employ 2-stage intake manifolds, with a flap mechanism that switches
          between two paths for air entering the engine: one tuned for low- to medium-speed
          operation (improving torque and response), the other for high-speed operation
          (improving top-end power).
          Last edited by hurtta; 20-07-2007, 06:45.

          Comment

          • sirkus
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 2194
            • kaustinen

            #35
            Tuossa puhutaan siis bensakoneiden muuttuva pituuksisesta imusarjasta joka on toteutettu samaan tapaan läpillä, tollanenhan löytyy tosi monesta bensakoneesta jo vuosien takaakin. Tarkotushan on et pitkät imukanavat parantavat vääntöä alhaisilla kierroksilla ja lyhyet nostavat tehoa korkeilla, normi imusarjahan on kompromissi noiden ominaisuuksien väliltä. Ei vaan ahdetussa dieselissä ole ihan sama tilanne kun vapari bensassa.
            Last edited by sirkus; 20-07-2007, 09:05.
            Chrysler 300c crd touring 2010
            Daily driver
            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
            Man cave on wheels
            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
            Built not bought
            V8, only juice&milk come in 2 litres

            Kawasaki zzr1100 fighter


            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

            Comment

            • hurtta
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2006
              • 444

              #36
              Originally posted by sirkus View Post
              Tuossa puhutaan siis bensakoneiden muuttuva pituuksisesta imusarjasta joka on toteutettu samaan tapaan läpillä, tollanenhan löytyy tosi monesta bensakoneesta jo vuosien takaakin. Tarkotushan on et pitkät imukanavat parantavat vääntöä alhaisilla kierroksilla ja lyhyet nostavat tehoa korkeilla, normi imusarjahan on kompromissi noiden ominaisuuksien väliltä. Ei vaan ahdetussa dieselissä ole ihan sama tilanne kun vapari bensassa.
              Missä mielessä ei ole sama tilanne?

              Comment

              • Rubu
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 809
                • Kuopio

                #37
                Sain just valmiiksi läppien poistorojektin ja äkkiseltään alavääntöä hävisi jonkin verran. Nuo läpäthän muuttaa imusarjan torvien pituutta, joka tietysti vaikuttaa suoraan moottorin ominaisuuksiin.
                Pitänee ajella tuossa ja tunnustella vielä miltä tuntuu.

                Comment

                • sirkus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 2194
                  • kaustinen

                  #38
                  Originally posted by hurtta View Post
                  Missä mielessä ei ole sama tilanne?
                  No yleensäkkin ahdetussa moottorissa imusarjan pittus ei vaikuta niin ratkaisevasti ominaisuuksiin, ja edelleen koittakaapa miten ne läpät toimii 530d:ssä Ne aukee heti kokonaan kun vähän painaa kaasua, miten se voi parantaa alavääntöä? Tollasen bensakonee läpät aukee vasta korkeemmilla kierroksilla ja joissain tapauksissa niissä on 2 erikokosta kaasuläppää jotka aukee vaiheittain. Niin ja miksi tämä bmw diesel tarvitsisi lisää alavääntöä kun samat 410Nm alk. 1700rpm ilmotettu löytyy myös manuaalista jossa läppiä ei ole. Omassa autossa ei ollut läppiä kun karala teki ohjelman ja vaikka automaatilla ei mittausta voi suorittaa painamalla kaasu pohjaan alhaalta asti (vaihtaa pienempää) niin silti vakio vehkeessä oli 405Nm joka on taatusti toleransseissa.
                  Last edited by sirkus; 20-07-2007, 12:41.
                  Chrysler 300c crd touring 2010
                  Daily driver
                  Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                  Man cave on wheels
                  Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                  Built not bought
                  V8, only juice&milk come in 2 litres

                  Kawasaki zzr1100 fighter


                  Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                  Comment

                  • Rubu
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 809
                    • Kuopio

                    #39
                    Auto tuntuu tasaisemmin toimivalta. Ennen siinä 1700 korvilla tuntui terävä riuhtaisu, nyt vääntö tuntui tulevan tasaisemmin. Vaihdoin yhden uuden suuttimen samalla että sekin voi rauhoittaa moottorin käytöstä.
                    En osaa sanoa onko tuosta nyt mitään haittaa ainakaan jos nuo läpät heittää pois. Ainakin saa mielen rauhan, että niitä ei sinne sylinteriin tuosta korjaamon roskiksesta joudu...

                    Comment

                    • Mika L
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 77
                      • Haukipudas/Oulu

                      #40
                      Ite kun poistin läpät toiminnasta ja egr:än, nii muuta eroa en oo huomannu, kun että kone ei lämpene niin nopeasti normaaliin ajo lämpötilaan. Onko muiila KO toimen piteen tehneillä ollut samanlaisia vaikutuksia.:think


                      "musta surma"

                      Comment

                      • Rubu
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 809
                        • Kuopio

                        #41
                        Originally posted by Mika L View Post
                        Ite kun poistin läpät toiminnasta ja egr:än, nii muuta eroa en oo huomannu, kun että kone ei lämpene niin nopeasti normaaliin ajo lämpötilaan. Onko muiila KO toimen piteen tehneillä ollut samanlaisia vaikutuksia.:think
                        Itse asiassa minäkin huomasin tuon lämpenemis homman, että ennen läppien poisottoa egr tukittuna lämpesi nopeammin. Nyt läpät poissa ja egr otettu takaisin käyttöön moottorin lämmöt nousevat hitaammin. En tiedä sitten kummasta se johtuu, läppien poissa olosta vai egr takaisin kytkemisestä.

                        Comment

                        • hurtta
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2006
                          • 444

                          #42
                          No niin, teinkin läppäprojektin jo tänään kun sattui sopivaa aikaa eli just sain romut takaisin kasaan. Aikaa paloi about 4h. Mitä tuossa testilenkillä kävin niin täytyy kyllä sanoa että en minä mitään muutosta huomannut moottorin käytöksessä. Lenkki sisälsi taajamaa ja pätkä moottoribaanaa 160km/h. Täytyy vielä kuulostella kun noita kilometrejä tulee lisää. No, onpahan nyt sitten yksi huoli vähemmän elämässä - ehkä.
                          Last edited by hurtta; 20-07-2007, 14:11.

                          Comment

                          • dieselrules
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 201
                            • Tornio

                            #43
                            Kyl tehot ainaski tallella pysy ku viime la tuli kisaa niin sain kihnutettua mittariin 230...

                            Comment

                            • hurtta
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2006
                              • 444

                              #44
                              Originally posted by dieselrules View Post
                              Kyl tehot ainaski tallella pysy ku viime la tuli kisaa niin sain kihnutettua mittariin 230...
                              Onks sulla vakio vai ohjelmalla paranneltu versio?

                              Täytyy sanoa että kyllä ne pellinpalaset on aika nolon näköiset kun ne on irtonaisena pöydällä. Ettäs kehtaavat viisaat insinöörit laittaa tuollaista paskaa kalliiseen ja muuten hienoon koneeseen.

                              Comment

                              • dieselrules
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2004
                                • 201
                                • Tornio

                                #45
                                Originally posted by hurtta View Post
                                Onks sulla vakio vai ohjelmalla paranneltu versio?

                                Täytyy sanoa että kyllä ne pellinpalaset on aika nolon näköiset kun ne on irtonaisena pöydällä. Ettäs kehtaavat viisaat insinöörit laittaa tuollaista paskaa kalliiseen ja muuten hienoon koneeseen.
                                Kyl se ihan vakio on... samaa mietiskelin niistä pellinkappaleista ja ko niitä on vissiin vielä e60sissäki

                                Comment

                                Working...
                                X