Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by KOS56OLAVI View Post
    Mulla on toi laatikko toiminu turbiinirempan jälkeen 40000 km ilman ongelmia,ja nyt tyhmä kysyy,mitä tapahtuu jos adaptaatio arvot inpalla nollaa,vai onko niin että toimivaa ei kannata ronkkia?
    Jos adaptaatioita ei nollattu turbiinirempan jälkeen, niin voisi toki nollatakkin?
    Ok, jos kuitenkin nyt toimii, niin tuskin siitä enään ihan hirveästi on hyötyä(oppinut jo uudelle turbiinille), mutta tokko siitä on haittaakaan.
    Tosin, toimivaahan ei kannattaisi ikinä ronkkia/korjata.

    Comment

    • -Tepe-
      Bimmer Rookie
      • Oct 2004
      • 149
      • Liperi

      Omassa autossa alkoi laatikko nykimään ja satunnaisesti jyrisemään isoimmalla vaihteella vuosi sitten. Ja päätin sitten kokeilla öljynvaihtoa kun kerran vikaa oli jo olemassa. Öljypohjassa oli aika paljon metallijauhoa(alumiini ja teräs).
      Nykiminen ei hävinnyt öljyn ja suodattimen vaihdolla, joten kyselin sitten eräältä kaverilta joka näitä on korjannut: Arveli että vois olla öljypumpusta lähtöisin se alumiinijauho. Ja että kulunut pumppu ei jaksa pitää turbiini lukitusta päällä.
      Auto oli kuitenkin ajokuntoinen ja homma oli jäähyllä puolisen vuotta.
      Sitten laatikko irti ja pumppu tosiaan oli kulunut ja toinen käytetty ehjä pumppu(turbiinikotelo) tilalle.
      Ongelma korjaantui huomattavasti toisella pumpulla joka sai ilmeisesti oikeat öljynpaineet laatikkoon.
      Tällä korjauksella onkin nyt ajettu puolisen vuotta, mutta jyrinä ja nykiminen on olemassa edelleen joten päädyin sellaiseen ratkaisuun että laatikko lähtee tulevana maanantaina kuormalavalla kohti Latviaa!

      Todennäköisesti vika on turbiinissa mutta kun se metallijauho on kuitenkin kiertänyt koko laatikossa niin tuleepahan kerralla kuntoon.
      Eikä meno lopu johonkin solenoidi tai ventiili vikaan hetken päästä.

      Auto siis 530d 2003 ja jonkinlainen ohjelmointi tehty saksassa ennen suomeen tuontia edellisen omistajan pyynnöstä.
      Nyt: E39 530da touring -03 , E36 328i touring -96
      Ex: E30 320i -91 , E21 320/6 -78

      Comment

      • KOS56OLAVI
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2013
        • 316
        • Salo

        530dA E60:n automaattiloota?

        Tota yllä oleva viestiketju olen lukenu puoliväliin,enkä tiedä saavatko siihen pulmaan ratkaisun, ennen ketjun loppua,oletan että tuo humppaaminen on ZF laatikon,ja 5 sarjan riesa.

        Nyt kun kelaan taakse päin mulla oli samanlainen ongelma ekana vuonna,mutta en silloin tajunnu, ihmettelin kun vakkari päällä moottoritiellä seilasi sellasta -+10km ylös ja alas,enkä laittanu aikaa ylös,joten en tiedä mikä sen poisti,koska läpät on poistettu egr on poistettu ja tukittu,turbiini korjattu.

        Ja taas tulee mieleen se öljynvaihto ja sen myötä tullu paineenlisäys laatikkoon,eli muuttiko se softaa jotenkin sekasemmaksi ja aiheutti ton,mutta kuten aikasemmin sanoin, kun en pitäny mitään kirjaa ajasta ,niin en osaa yhtään kelata mikä on aiheuttanu mitäkin ja mikä taas on ne korjannu.

        Ennen Suomeen tuloa ehdin ajaa Saksassa ja kotimatkalla 2500km eikä sitä silloin ollu.
        -E46 330 D Touring
        -INPA, NCS EXPERT

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by -Tepe- View Post
          Omassa autossa alkoi laatikko nykimään ja satunnaisesti jyrisemään isoimmalla vaihteella vuosi sitten. Ja päätin sitten kokeilla öljynvaihtoa kun kerran vikaa oli jo olemassa. Öljypohjassa oli aika paljon metallijauhoa(alumiini ja teräs).
          Nykiminen ei hävinnyt öljyn ja suodattimen vaihdolla, joten kyselin sitten eräältä kaverilta joka näitä on korjannut: Arveli että vois olla öljypumpusta lähtöisin se alumiinijauho. Ja että kulunut pumppu ei jaksa pitää turbiini lukitusta päällä.
          Auto oli kuitenkin ajokuntoinen ja homma oli jäähyllä puolisen vuotta.
          Sitten laatikko irti ja pumppu tosiaan oli kulunut ja toinen käytetty ehjä pumppu(turbiinikotelo) tilalle.
          Ongelma korjaantui huomattavasti toisella pumpulla joka sai ilmeisesti oikeat öljynpaineet laatikkoon.
          Tällä korjauksella onkin nyt ajettu puolisen vuotta, mutta jyrinä ja nykiminen on olemassa edelleen joten päädyin sellaiseen ratkaisuun että laatikko lähtee tulevana maanantaina kuormalavalla kohti Latviaa!

          Todennäköisesti vika on turbiinissa mutta kun se metallijauho on kuitenkin kiertänyt koko laatikossa niin tuleepahan kerralla kuntoon.
          Eikä meno lopu johonkin solenoidi tai ventiili vikaan hetken päästä.

          Auto siis 530d 2003 ja jonkinlainen ohjelmointi tehty saksassa ennen suomeen tuontia edellisen omistajan pyynnöstä.
          Siis WTF???

          ”Kaveri joka näitä on korjannut”...on todellakin ”korjannut”/rahastanut, mutta ei ole korjannut todellista vikaa/ongelmaa.
          Eli se ei todellakaan ole mikään öljypumppu vaan ihan perinteinen turbiinivika.

          Eli vaihdat nyt kiltisti sen pelkän turbiinin ja huuhtelet laatikon huolella uudella öljyllä...ja meno jatkuu vuosia, jos ei vuosikymmeniä eteenpäin.
          Eli siinä sinun laatikossa EI OLE mitään vikaa, vaan vika on 100% varmuudella turbiinissa ja siis edelleen vaikka siellä ihan turhaan on täydelliset amatöörit jotakin pumppujumppaa tehnytkin.
          Haluaisimpa nähdä sen ”kuluneen pumpun”(vaikka ymmärrän että maksavalle artistille nyt pitää jotakin hätävaletta sanoa turhaa remppaa tehdessä, joka johtuu omasta pikku arvausleikistä).

          Jos se laatikko ei vielä ole sytytellyt ratasvaloja, eikä muutenkaan ”potkinut tyhjää”, niin siinä ei ole mitään fataalia vikaa vielä, vaan ilman muuta ajot seis, uusi turbiini+öljyt laatikkoon ja +10-vuotta ajoa.

          Comment

          • -Tepe-
            Bimmer Rookie
            • Oct 2004
            • 149
            • Liperi

            Originally posted by Hemi View Post
            Siis WTF???

            ”Kaveri joka näitä on korjannut”...on todellakin ”korjannut”/rahastanut, mutta ei ole korjannut todellista vikaa/ongelmaa.
            Eli se ei todellakaan ole mikään öljypumppu vaan ihan perinteinen turbiinivika.

            ...
            Luotettavalta BMW -harrastajalta/tutultani sain vinkin tästä korjaajasta. En tiedä vaikuttaako korjaaja täällä foorumilla?

            Mulla on se entinen pumppu ja on siitä kulunut/naarmuilla se "pumppupyörän" alumiininen vastapinta.

            Vika varmaan on turbiinissa, jota epäilin itsekkin ennen pumpun vaihtoa.Nyt koko laatikko lähtee huomenna matkaan Latviaan.
            Kun alkoi tympimään laatikon irroittelu ja kiinnitys. Eihän siitä kuluja tule kun ite tekee mutta turhaa aikaa vie.
            Nyt: E39 530da touring -03 , E36 328i touring -96
            Ex: E30 320i -91 , E21 320/6 -78

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by -Tepe- View Post
              Luotettavalta BMW -harrastajalta/tutultani sain vinkin tästä korjaajasta. En tiedä vaikuttaako korjaaja täällä foorumilla?

              Mulla on se entinen pumppu ja on siitä kulunut/naarmuilla se "pumppupyörän" alumiininen vastapinta.

              Vika varmaan on turbiinissa, jota epäilin itsekkin ennen pumpun vaihtoa.Nyt koko laatikko lähtee huomenna matkaan Latviaan.
              Kun alkoi tympimään laatikon irroittelu ja kiinnitys. Eihän siitä kuluja tule kun ite tekee mutta turhaa aikaa vie.
              Siellä on aina enemmän tai vähemmän raapaletta ja varsinkin sen jälkeen jos=kun turbiini on purua kiertoon sylkenyt.
              Myös laatikon öljynvaihto naarmuttaa ko.pumppua, jos/kun se tehdään ekan kerran n.150tkm:n jälkeen (”paskashokkia”).
              Sillä vain ei ole juurikaan käytännön merkitystä tulevaisuudessakaan, eli näistähän ei pumppu antaudu käytännössä koskaan vaikka vähän raapaletta tuleekin(kuuluu ja on suunnittelussa jo laskettu ihan ajateltuun elinkaareen).
              Summa summarum, ne raapaleet vanhassa pumpussa KUULUU olla siellä, eikä niillä ole mitään merkitystä itse laatikon toiminnalle.
              Käytännössä vasta nuppineulan pään kokoiset palat pumpusta läpi aiheuttaa häröilyä, ei todellakaan ne juuri ja juuri kynnellä tuntuvat normaalit raalapeet/kiertojäljet. Suodatin sieltä on kuitenkin 99.9% kiertoon tulleesta purusta sihdannut pois ja jos venttiilikoneisto toimii tällä hetkellä eikä ratasvaloja syty tauluun, LAATIKKO ON EHJÄ JA UUDELLA TURBIINILLA+UUSILLA ÖLJYILLÄ TÄYSIN TOIMIVA.

              No, sinä teet mitä sinun täytyy tehdä, mutta eikö tässä nyt ole jo vatuloitu ja maksettu turhasta rempasta ja miksi edelleen pitää maksaa lisää?
              Se laatikko EI TARVITSE MITÄÄN REMPPAA, vaan ainoastaan uuden turbiinin+öljynvaihdon???
              Eli miksi ihmeessä rempata ehjää jossakin Latviassa ja jos hieman on huono tuuri, niin nimenomaan sen jälkeen voi ratasvalo olla piankin taulussa...ja taas maksaa???? Eli juuri nyt tällä päätöksellä otat riskin uudelle laatikkojumpalle, miksi ihmeessä???

              Olet siis jo toiseen kertaan remppaamassa juuri sitä osaa autosi voimalinjassa mikä on täysin ehjä. piste.
              Eli viimeistään nyt pitäisi ottaa järki käteen ja unohtaa nämä ”asiantuntijat” jotka kuitenkin ovat olleet jo todistettavissa väärässä alusta asti ja josta kuitenkin sinä maksat?
              Last edited by Hemi; 03-04-2016, 17:56.

              Comment

              • KOS56OLAVI
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2013
                • 316
                • Salo

                Latvian tehdaskorjattu laatikko maksaa 1650€ .
                Repcon Niemi Jari Naantali korjaa sulle turbiinin niin että se on parempi kuin uus,eli hän laittaa laakerin sinne päätyyn.
                On niitä muitakin mutta hän korjasi minun turbiinin.
                -E46 330 D Touring
                -INPA, NCS EXPERT

                Comment

                • Killu
                  Newbiemmer
                  • Jan 2016
                  • 13
                  • Hml

                  -02 530d ei mennyt aamulla pakki päälle. Eteenpäin liikkui. Hieman ihmettelyä ja akku irti. Ei auttanut mitään niinkuin ajattelinkin. Tuupattiin auto pois pihasta ja ajoin muutaman sata metriä ja kokeilin uudestaan peruuttamista. Nyt toimi. Annoin seistä pari tuntia ja kävin koelenkillä ja kaikki toimii niinkuin pitääkin. Kannattaako tälle nyt alkaa jotain tekemään? Vikakoodeja pitäis päästä huomenna lukemaan ja öljynmäärän meinasin käydä montulla tarkastamassa.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Killu View Post
                    -02 530d ei mennyt aamulla pakki päälle. Eteenpäin liikkui. Hieman ihmettelyä ja akku irti. Ei auttanut mitään niinkuin ajattelinkin. Tuupattiin auto pois pihasta ja ajoin muutaman sata metriä ja kokeilin uudestaan peruuttamista. Nyt toimi. Annoin seistä pari tuntia ja kävin koelenkillä ja kaikki toimii niinkuin pitääkin. Kannattaako tälle nyt alkaa jotain tekemään? Vikakoodeja pitäis päästä huomenna lukemaan ja öljynmäärän meinasin käydä montulla tarkastamassa.
                    Ääni tässäkin tuolle öljymäärän tarkastukselle+automaattisesti pienelle lisäykselle.

                    Comment

                    • Killu
                      Newbiemmer
                      • Jan 2016
                      • 13
                      • Hml

                      Infotaan nyt tänne että öljyä ei puuttunut yhtään ja vikakoodejakaan ei ollut. Kovaa ajoo vaan ja toivotaan ettei toistu.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Killu View Post
                        Infotaan nyt tänne että öljyä ei puuttunut yhtään ja vikakoodejakaan ei ollut. Kovaa ajoo vaan ja toivotaan ettei toistu.
                        Tehtiinkö tarkastusproseduudi varmasti oikein?

                        Comment

                        • Killu
                          Newbiemmer
                          • Jan 2016
                          • 13
                          • Hml

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Tehtiinkö tarkastusproseduudi varmasti oikein?
                          Käytin parolassa Päivisellä tarkistuksessa. Eiköhän se siis oikein ole katsottu.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Killu View Post
                            Käytin parolassa Päivisellä tarkistuksessa. Eiköhän se siis oikein ole katsottu.
                            Niinhän ne pitäisi.
                            Kuinka kauan aikaa siitä kun laatikon öljyt vaihdettu?

                            Comment

                            • Killu
                              Newbiemmer
                              • Jan 2016
                              • 13
                              • Hml

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Niinhän ne pitäisi.
                              Kuinka kauan aikaa siitä kun laatikon öljyt vaihdettu?
                              Olisko ollu pari vuotta sitten vaihdettu. Loota vaihdettu toiseen käytettyyn n. 4 vuotta sitten.

                              Comment

                              • Esal
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1344
                                • Lempäälä

                                Oma 330xd laatikko stoppasi loppuvuodesta, tuli vikaa vähän kaikilla vaihteilla ja turbiinin luistosta. Ajettu mallimerkinnän määrä eli 330 tkm, turbiini vaihdettu 170 tkm. Myöhemmin laitettu modattu laatikon ohjaus eli pitää lukon kiinni n. 50 kmh alkaen. Autolla ajettu alkuperäisellä ohjausboxilla talvi, ei hirveetä määrä mutta kuitenkin. Näin toiminut muuten mutta lukitus ei toimi, joten ajeltu mielellään alle lukitusnopeuden. Voisiko tuo olla painevuoto joko venttiilikoneistossa / turbiinin lukitusta hoitavassa painepuolessa, koska lukkopintojen ei olisi pitänyt juurikaan kulua tuon totaalilukituksen ollessa käytössä. Siellähän on ollut paljon kovemmat paineet, kun se lisää painetta kunnes ei luista enään yhtään. Näkeeköhän paineita millään testerillä, inpassa ei ainakaan?
                                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎