Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hezman
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 708
    • Jyväskylä

    Originally posted by sfifg View Post
    Kuuluu laatikosta/edestä. Ei kuulu perästä. R, N ja D asennossa ei mitään, P asennossa kuuluu muutaman sekunnin kolina, ikäänkuin jokin yrittäisi "kiinni" siinä onnistumatta. Vikavalo ei pala. Ei ennen eikä jälkeen.
    Kuuluuko kolina laatikosta vai perästä? Vetarin laippa irti perämurikasta?

    Kaverin E61:stä karkasi vetarilaippa perästä parkkipaikalta peruuttaessa, piti ihme kolinaa mutta vetarilaippa paikalleen uuden sokan kera ja toimii taas.
    Tälle vahva ääni. Kerran myös oma kosla tehny tuollain(saman moinen E39). Silloin tietämättömänä tuli hinuri keikka.
    "Vika" korjaantui kun painoi toisen vetarin takas murikkaan ja sen jälkeen öljyt, ne kun valuu pois jos kyseinen oire.

    Ääni tulee P-asennon lukituskynnestä, jousivoima painaa kynttä hammastukseen, joka sit hetken päästä pysäyttää laatikon pyörinnän.
    Normaali tapauksessa P-asennolle kytkettäessä kalut ei pääse laatikon sisällä pyörimään.

    Kato pyöriikö kardaani vaihdepäällä? Jos pyörii ja perämurikka on ulkoisesti öljystä märkä niin melko varmasti vetari on pullahtanut ulos.

    Comment

    • MOH85
      Bimmer Fanatic
      • May 2009
      • 241
      • Rauma

      Terve taas..

      Auto on seissyt nyt hetken, koska oon pohtinut miten edetä..

      Pariin kysymykseen jos saisin mielipiteen.

      Tilanne on siis tää että pakki pelaa hyvin, mutta kaikki muut vaihteet luistaa niin ettei enää eteen päin pääse. Öljynvaihdossa ei ollut metallisälää mitenkään paljon. Ongelma alkoi vikavalolla. Nollauksen jälkeen toimi hetken, nyt luistaa mutta ei vikavaloa.

      1. Onko järkevää kokeilla turbiinin vaihtoa?
      2. Koska pakki toimii voiko tuon "liian vähän öljyä" keissin unohtaa vai voiko luisto edelleen johtua tästä? Öljyä on kyllä reilusti laitettu, joten todella vähän sitä siellä ei ole.
      3. Koska pakki toimii, voiko silti turbiinivika?
      4. Koska pakki toimii ja tarttuu hyvin kiinni, voiko ongelma olla missään muualla kuin vaihteistossa? Kysyn tätä, koska auto piti pakittaessa ja täyskiihdyttäessä jo jonkin aikaa outoa murinaa. Tuli etupäästä / edestä. Samoin pintakaasulla kuului outoa särinää / metallista sirinää. Tosin voi olla mistä tahansa.

      Öljynvaihdon jälkeen toimi parikymmentä kilsaa, tosin luisti lähdössä ja muutaman kerran kiihdyttäessä. Veti luistot päälle mutkassa, oikeastaan yhtäkkiä. Ei edelleenkään vikavaloa.

      Eli ihan mielipiteenä kannattaako, jos löytyy edullinen turbiini, kokeilla sen vaihdolla. Tiedän, että kellään ei ole kristallipalloa, mutta kaipaan silti mielipiteitä.
      e39 530dA 1999.

      Comment

      • Hezman
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2012
        • 708
        • Jyväskylä

        Originally posted by MOH85 View Post
        Terve taas..

        Auto on seissyt nyt hetken, koska oon pohtinut miten edetä..

        Pariin kysymykseen jos saisin mielipiteen.

        Tilanne on siis tää että pakki pelaa hyvin, mutta kaikki muut vaihteet luistaa niin ettei enää eteen päin pääse. Öljynvaihdossa ei ollut metallisälää mitenkään paljon. Ongelma alkoi vikavalolla. Nollauksen jälkeen toimi hetken, nyt luistaa mutta ei vikavaloa.

        1. Onko järkevää kokeilla turbiinin vaihtoa?
        2. Koska pakki toimii voiko tuon "liian vähän öljyä" keissin unohtaa vai voiko luisto edelleen johtua tästä? Öljyä on kyllä reilusti laitettu, joten todella vähän sitä siellä ei ole.
        3. Koska pakki toimii, voiko silti turbiinivika?
        4. Koska pakki toimii ja tarttuu hyvin kiinni, voiko ongelma olla missään muualla kuin vaihteistossa? Kysyn tätä, koska auto piti pakittaessa ja täyskiihdyttäessä jo jonkin aikaa outoa murinaa. Tuli etupäästä / edestä. Samoin pintakaasulla kuului outoa särinää / metallista sirinää. Tosin voi olla mistä tahansa.

        Öljynvaihdon jälkeen toimi parikymmentä kilsaa, tosin luisti lähdössä ja muutaman kerran kiihdyttäessä. Veti luistot päälle mutkassa, oikeastaan yhtäkkiä. Ei edelleenkään vikavaloa.

        Eli ihan mielipiteenä kannattaako, jos löytyy edullinen turbiini, kokeilla sen vaihdolla. Tiedän, että kellään ei ole kristallipalloa, mutta kaipaan silti mielipiteitä.
        Turbiini tuskin on se ongelman lähde. Oireen kuvaukseen sopisi että ns. "forward clutch" on pettänyt laatikosta. Kyseinen pakka on käytössä kaikilla eteenpäin vaihteilla. Ainut on pakki, jossa pyörii vapaana.

        Jos löytyy sopivat tilat ja perus työkalut niin sen voi itekkin korjata. Ei ole kovinkaan vaativa homma.

        Comment

        • MOH85
          Bimmer Fanatic
          • May 2009
          • 241
          • Rauma

          Originally posted by Hezman View Post
          Turbiini tuskin on se ongelman lähde. Oireen kuvaukseen sopisi että ns. "forward clutch" on pettänyt laatikosta. Kyseinen pakka on käytössä kaikilla eteenpäin vaihteilla. Ainut on pakki, jossa pyörii vapaana.

          Jos löytyy sopivat tilat ja perus työkalut niin sen voi itekkin korjata. Ei ole kovinkaan vaativa homma.
          Onkohan tästä jossakin ohjeita ja mitähän osat kustantaa? Jotenkin mitään tietoa ei oikein löytynyt.. Onko tälle mitään virallista nimeä / osanumeroa?
          Last edited by MOH85; 26-10-2016, 22:59.
          e39 530dA 1999.

          Comment

          • Hezman
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 708
            • Jyväskylä

            Originally posted by MOH85 View Post
            Onkohan tästä jossakin ohjeita ja mitähän osat kustantaa? Jotenkin mitään tietoa ei oikein löytynyt.. Onko tälle mitään virallista nimeä / osanumeroa?





            I recently acquired a failed GM 5L40-E transmission, which is used in the early E53 3.0 litre M57 diesel models, just so I could repair it for fun.










            GM 5L40E on laatikko.
            Tuossa nyt muutama linkki, sisältäen kyseisen laatikon korjausoppaan.
            Hakusanaksi googeliin "5l40 pdf" esimerkiksi. Osia saa niin Suomesta kuin ulkomailtakin.

            Jos laatikosta korjaa vain pakolliset niin selviää todennäköisesti joillain satasilla. Mutta laatikkoa avaamatta on minun kokemuksella vaikea heittää tarkkaa hinta arviota

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 9990
              • KVLA

              Asiaa ja otsikkoa sivuten: Kun näissä tietyissä (E46 tekniikaisissa) Bmw:n bensavehkeissä löytyy ko. "murheenkryyniä" ,niin mistä johtunee,ettei ainakaan minun tietooni ole tullut näissä laatikko-ongelmia? Ainakaan siten,kuin topiikin otsikon diiseleissä.

              Mm. tuossa meidän sigun X3:ssa on käsittääkseni juuri tuo GM:n laatikko. Tuossa autossa ainakin laatikko toimii ja pelaa kuin uutena (koputan nyt puuta). Eli johtuuko laatikon "heikkous" diiselmoottorin reilusti suuremmasta väännöstä vs.bensakone. Vai onko tuolle muita järkeviä faktapohjaisia selityksiä.

              Comment

              • MaxSound
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2009
                • 255
                • Kajaani

                Dieselien vääntöhän ne turbiinit rikkoo vuosien mittaan, laatikko itsessään on kyllä mainettaan parempi. Toki ne välillä särkyy muutenkin, mutta ei se mikään VAG DSG ole joka porsii 100tkm välein

                Turbiinin metallipuru särkee laatikonkin jos väkisin ajetaan.

                Jos 10 vuotta sitten olisi ollut yleisemmin tiedossa nuo turbiinivaivat, niin monta askia olisi pelastunut pelkällä turbiinirempalla dieseleissäkin.

                Tuolla omalla pommilla takana 430tkm orggisaskilla ja turbiinilla, ei mitään ongelmia. Öljyt vaihdettu uudesta asti ~80tkm välein. Jos se vaikka puolikin miljoonaa menee niin olen kyllä tyytyväinen.
                Last edited by MaxSound; 27-10-2016, 18:08.
                E39 525DA Touring -01, 540tkm

                Comment

                • Hene
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2002
                  • 399
                  • Joensuu

                  Raivostuttava ominaisuus(?) vaivaa, 530d -00. Vauhdin ollessa 70-80kmh, laatikko tuuttaa suurinta pesään ja turbiinilukkoa päälle. Pienikin nousu tiessä tai kaasun hipaisu aiheuttaa sen, että laatikko vaihtaa pienemmälle ja heti perään taas suurempaa. Vähän kuin automaatti pappatunturi sopivassa ylämäessä. Luulisi väännön kuitenkin riittävän. Onko tälle tehtävissä mitään kotikonstein? Onko mitään temppua miten tarkistaa laatikon softa, onko vakio? Kun loota tuntuu olevan herkempi kuin edellisessä omistamassani 530:d:ssä.
                  X5 E53 3.0d

                  Comment

                  • ilpopi
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2012
                    • 139
                    • Kankaanpää

                    Originally posted by Hene View Post
                    Raivostuttava ominaisuus(?) vaivaa, 530d -00. Vauhdin ollessa 70-80kmh, laatikko tuuttaa suurinta pesään ja turbiinilukkoa päälle. Pienikin nousu tiessä tai kaasun hipaisu aiheuttaa sen, että laatikko vaihtaa pienemmälle ja heti perään taas suurempaa. Vähän kuin automaatti pappatunturi sopivassa ylämäessä. Luulisi väännön kuitenkin riittävän. Onko tälle tehtävissä mitään kotikonstein? Onko mitään temppua miten tarkistaa laatikon softa, onko vakio? Kun loota tuntuu olevan herkempi kuin edellisessä omistamassani 530:d:ssä.
                    Vaihtaako varmasti neloselle vai irroittaako vain lukon?
                    Lukon irroitus tuossa tilanteessa on normaalia, kierroksethan on vajaa 1500, niin ei softa anna vedättää lukko päällä.

                    Comment

                    • Jii_Koo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2013
                      • 785
                      • Jkl

                      Originally posted by Hene View Post
                      Raivostuttava ominaisuus(?) vaivaa, 530d -00. Vauhdin ollessa 70-80kmh, laatikko tuuttaa suurinta pesään ja turbiinilukkoa päälle. Pienikin nousu tiessä tai kaasun hipaisu aiheuttaa sen, että laatikko vaihtaa pienemmälle ja heti perään taas suurempaa. Vähän kuin automaatti pappatunturi sopivassa ylämäessä. Luulisi väännön kuitenkin riittävän. Onko tälle tehtävissä mitään kotikonstein? Onko mitään temppua miten tarkistaa laatikon softa, onko vakio? Kun loota tuntuu olevan herkempi kuin edellisessä omistamassani 530:d:ssä.
                      Kyllä se tuossa nopeudessa ja niillä kierroksilla lukon irroittaa suht herkästi, tuskin kuitenkaan pienempää vaihtaa..?

                      Nuo on just niitä asioita, mihin mun kokemuksien perusteella vaikuttaa myös se renkaiden vierintäkehä, vanteiden paino yms. vierintävastukseen vaikuttavat seikat. Suuremmalla vierintävastuksella teho-/vääntöhäviötä tulee enemmän ja pienempikin ylämäki voi "tuntua vähän raskaalta", kun irroittaa turbiinin herkemmin.
                      Esim. Itsellä 245-35-19 Vredestain Ultrac Sessanta (Pito A, taloudellisuus joku F) VS. 205-60-16 Michelinin taloudelliset nastat = joitain eroavaisuuksia laatikon käytöksessä.
                      '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 9990
                        • KVLA

                        Originally posted by Hene View Post
                        Kun loota tuntuu olevan herkempi kuin edellisessä omistamassani 530:d:ssä.
                        Minkä kokoiset kumit alla?

                        Comment

                        • Hene
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2002
                          • 399
                          • Joensuu

                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Minkä kokoiset kumit alla?
                          205/60r16.

                          Pitää melkein livedataa kattoo mitä se tekee. Kierrokset pomppaa kuitenkin 1200->1800. (70kmh) Sama suurinpiirtein kun pakottaa vitoselta neloselle.
                          X5 E53 3.0d

                          Comment

                          • ilpopi
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2012
                            • 139
                            • Kankaanpää

                            Originally posted by Hene View Post
                            205/60r16.

                            Pitää melkein livedataa kattoo mitä se tekee. Kierrokset pomppaa kuitenkin 1200->1800. (70kmh) Sama suurinpiirtein kun pakottaa vitoselta neloselle.
                            Tuo rengaskoko taitaa olla hiukan suurempi halkaisijaltaan kuin pitäisi, vai onko tuo vakiokoko 16-tuumaisena?
                            Anyway toiminta edelleen mielestäni normaalia, koitappa ajaa D:llä vähintään satasta että kierrokset on 2000+ ja siitä lähteä painamaan hiljalleen kaasua, niin ei pitäisi lukon irroittaa reilullakaan painamisella. En nyt muista vaatiiko omani peräti kickdowniin saakka painamisen.
                            Last edited by ilpopi; 23-11-2016, 12:24.

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 9990
                              • KVLA

                              Originally posted by ilpopi View Post
                              Tuo rengaskoko taitaa olla hiukan suurempi halkaisijaltaan kuin pitäisi, vai onko tuo vakiokoko 16-tuumaisena?
                              Ihan oikean halkaisijan kumit nuo on vs. 225/55R16 orkkiskokoon.

                              Comment

                              • Kreivi Albert
                                Newbiemmer
                                • Aug 2016
                                • 11
                                • Turku

                                Hieman asiaa sivuten, kuuluuko bensa koneisen ZF laatikon päästää autoa valumaan senttiäkään taaksepäin jos vaihde on D asennossa, ja auto ylämäessä? Mielestäni muutaman kerran näin päässyt käymään heti jarrupolkimesta jalan pois ottaessa...:think

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎