Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gize
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 551
    • Tampere

    Originally posted by Kreivi Albert View Post
    Hieman asiaa sivuten, kuuluuko bensa koneisen ZF laatikon päästää autoa valumaan senttiäkään taaksepäin jos vaihde on D asennossa, ja auto ylämäessä? Mielestäni muutaman kerran näin päässyt käymään heti jarrupolkimesta jalan pois ottaessa...:think
    Ei mulla ainakaan valu tippaakaan vaikka töistä on aina jyrkkä lähtö kun jää portin sulkeen (semmonen mäki siis mihin ei parane täysperällä 60t massalla edes kokeilla pysähtyä). Jätän käkkärille (jotta pysyy iskussa) ja Plle aina ja sit ku lähden niin D päälle, jarru pois ja siinähän nököttää kunnes painaa kaasua, tämä siis tuolla 528iA onkohan sama loota? Tuossa 530dA on ainakin eri (GM) loota eli ei vertailtavissa.
    Kulkineet:
    BMW 730dA -03
    BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
    BMW 323i -95
    Honda CBR600Fighter
    EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

    3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

    Comment

    • Kreivi Albert
      Newbiemmer
      • Aug 2016
      • 11
      • Turku

      Originally posted by Gize View Post
      Ei mulla ainakaan valu tippaakaan vaikka töistä on aina jyrkkä lähtö kun jää portin sulkeen (semmonen mäki siis mihin ei parane täysperällä 60t massalla edes kokeilla pysähtyä). Jätän käkkärille (jotta pysyy iskussa) ja Plle aina ja sit ku lähden niin D päälle, jarru pois ja siinähän nököttää kunnes painaa kaasua, tämä siis tuolla 528iA onkohan sama loota? Tuossa 530dA on ainakin eri (GM) loota eli ei vertailtavissa.
      Joo tosiaan unohdin mainita että autona siis e46 m54b22 ja vm2005 muutaman kerran tosiaan hieman liukunut auto taaksepäin liikkeelle lähdössä...

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        Originally posted by Kreivi Albert View Post
        Joo tosiaan unohdin mainita että autona siis e46 m54b22 ja vm2005 muutaman kerran tosiaan hieman liukunut auto taaksepäin liikkeelle lähdössä...
        Kyllähän perinteinen hydraulinen aski voi tarpeeksi jyrkässä ylämäessä valuttaa paljonkin taaksepäin.

        Jos ei moottorilta tule kierroksia turbiinille ja painetta tuoteta tarpeeksi niin millä se siinä pitäisi nököttää vaikkakin D on silmässä?
        Kun painovoima voittaa sen normaalin jo tyhjäkäinnillä tuotetun voiman niin pakkiahan se menee.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          Originally posted by Muurahainen View Post
          Kyllähän perinteinen hydraulinen aski voi tarpeeksi jyrkässä ylämäessä valuttaa paljonkin taaksepäin.

          Jos ei moottorilta tule kierroksia turbiinille ja painetta tuoteta tarpeeksi niin millä se siinä pitäisi nököttää vaikkakin D on silmässä?
          Kun painovoima voittaa sen normaalin jo tyhjäkäinnillä tuotetun voiman niin pakkiahan se menee.
          Näin se menee, jokainen voi itse testata tämän kun etsii vaan riittävän jyrkän mäen. Laittaa sitten esim. ilmastoinnin päälle -> kierrokset nousee ja auto jaksaa pysy paikallaan/lähteä eteenpäin. Itsellä on kodin lähellä eräs risteys jossa ilman ilmastointia auto pysyy paikallaan, mutta ilmastointi päällä (tyhjäkäynti nousee jotain ~200rpm) auto liikkuu eteenpäin.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • kihe
            Bimmer Rookie
            • Sep 2011
            • 174
            • Joensuu

            Originally posted by Hene View Post
            Raivostuttava ominaisuus(?) vaivaa, 530d -00. Vauhdin ollessa 70-80kmh, laatikko tuuttaa suurinta pesään ja turbiinilukkoa päälle. Pienikin nousu tiessä tai kaasun hipaisu aiheuttaa sen, että laatikko vaihtaa pienemmälle ja heti perään taas suurempaa. Vähän kuin automaatti pappatunturi sopivassa ylämäessä. Luulisi väännön kuitenkin riittävän. Onko tälle tehtävissä mitään kotikonstein? Onko mitään temppua miten tarkistaa laatikon softa, onko vakio? Kun loota tuntuu olevan herkempi kuin edellisessä omistamassani 530:d:ssä.
            Onko vaihteiston ohjausboksi modattu vai vakio? Mulla on itellä Saksan Eduardin "eco-modattu" boksi, joka taitaa aiheuttaa välillä sen, että heittää pienempää silmään kun nopeus tippuu 90 -> 70 km/h (esim. motarilta ramppiin ajettaessa) ja silloin kierroksetkin nousee. Mutta sitten taas kiihdyttäessä vaihtaa takaisin isommalle + turbiinin lukitukseen vasta n. 85-90/kmh kohdilla.

            Comment

            • Kreivi Albert
              Newbiemmer
              • Aug 2016
              • 11
              • Turku

              Originally posted by Muurahainen View Post
              Kyllähän perinteinen hydraulinen aski voi tarpeeksi jyrkässä ylämäessä valuttaa paljonkin taaksepäin.

              Jos ei moottorilta tule kierroksia turbiinille ja painetta tuoteta tarpeeksi niin millä se siinä pitäisi nököttää vaikkakin D on silmässä?
              Kun painovoima voittaa sen normaalin jo tyhjäkäinnillä tuotetun voiman niin pakkiahan se menee.
              Kiitos asiallisesta vastauksesta!

              Comment

              • Gize
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 551
                • Tampere

                Originally posted by Muurahainen View Post
                Kyllähän perinteinen hydraulinen aski voi tarpeeksi jyrkässä ylämäessä valuttaa paljonkin taaksepäin.

                Jos ei moottorilta tule kierroksia turbiinille ja painetta tuoteta tarpeeksi niin millä se siinä pitäisi nököttää vaikkakin D on silmässä?
                Kun painovoima voittaa sen normaalin jo tyhjäkäinnillä tuotetun voiman niin pakkiahan se menee.
                Asiallinen vastaus ja selostus kyllä Sanoitkin kyllä että "perinteinen hydraulinen", joten lisään vielä että onhan sen jälkeen vielä näitä kaikenlaisia jo uudemmissa joissa mm. automatiikka lyö jarrut lukkoon mäessä. Enkä siis koeta kumoa näitä väitteitä vaan lisään dataa muillekin tiedoksi Eikö muuten näin offtopic bemarin -05 ala olla jo näitä? Kaverin "uudesta" Vitosta viimeksi mietittiin näitä...

                Pyöräkuormaajankin kun voi ajaa kasan päälle niin että peräpuntti osuu jo maahan pystyjyrkässä kasassa, niin eipä sekään siinä enää ilman jarrua TAI tosi pientä pykälää ja pientä kaasua pysy vaan lähtee valumaan

                Originally posted by Kreivi Albert View Post
                Joo tosiaan unohdin mainita että autona siis e46 m54b22 ja vm2005 muutaman kerran tosiaan hieman liukunut auto taaksepäin liikkeelle lähdössä...
                Niin tässäpä se selitys meidän erolle taisi tulla, 2,8L alavääntö tuohon verrattuna on varmaan mukavasti isompi ettei valu jyrkässäkään tyhjällä, vaikkakaan en ole tuon b22 speksejä katsonut... mut "mikään ei voita kuutiotuumia"
                Kulkineet:
                BMW 730dA -03
                BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                BMW 323i -95
                Honda CBR600Fighter
                EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  Originally posted by Gize View Post
                  Niin tässäpä se selitys meidän erolle taisi tulla, 2,8L alavääntö tuohon verrattuna on varmaan mukavasti isompi ettei valu jyrkässäkään tyhjällä, vaikkakaan en ole tuon b22 speksejä katsonut... mut "mikään ei voita kuutiotuumia"
                  Tuohon vaikuttaa helposti myös esim. koneen lämpötila. Yleisesti kun kylmällä koneella tyhjäkäynti on hieman korkeammalla niin ei valu niin herkästi jne.

                  Comment

                  • Kreivi Albert
                    Newbiemmer
                    • Aug 2016
                    • 11
                    • Turku

                    Hyviä kommentteja itellä 6 vuotta oli volvo ja vaihdoin tallia niin hiukan vielä tuntemattomia vehkeitä nämä

                    Comment

                    • gedu
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2011
                      • 94
                      • Helsinki



                      Tässä oli ensimmäinen uskottava selitys miksi laatikkoja "hajoaa" öljynvaihdon jälkeen...
                      Most likely, you will end up agreeing with "Life's a Bitch, then you end up marrying one"

                      -01 E39 540iA touring
                      Ex -94 E34 540iA touring

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        Originally posted by gedu View Post
                        https://www.youtube.com/watch?v=o690DovjDAc

                        Tässä oli ensimmäinen uskottava selitys miksi laatikkoja "hajoaa" öljynvaihdon jälkeen...
                        Tällä jampalla on videot sellaisia, että kovempia ammattilaisia löytyy esson baaristakin..
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • MOH85
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2009
                          • 241
                          • Rauma

                          Koitin ettiä mut ihan selkeää vastausta ei löytynyt. Jos ja kun vaihtaa koko paketin eli turbiinin ja laatikon niin tartteeko uusi käytetty koodata autoon vai onko ihan bult-in ja ajoa? Adaptaatioit kai ja voi nollata inpalla samalla, jotta oppii omille tavoille. Entä, onko näillä mitään varaosanumeroa, joka pitäisi huomioida purkuosaa ostaessa? Uusi on jo hommattu, joten toivottavasti ei.. Autona -99 GM ja uusi -00 Gm laatikko.. Eikä näissä kai voi muutenkana mennä pieleen, eihän GMltä ole tullut mitään muuta 3litrareen diisseliin kun puhutaan GM:stä ja vuosimalli osuu 97-03 väliin..

                          + En tiedä onko noilla vanhoilla laatikoilla mitään virkaa? mutta luovun edullisesti vanhasta laatikosta ja turbiinista, jos joku niitä halajaa. Vika on joko turbiinissa tai molemmissa. Laatikko luisti niin ettei eteen päin päässyt. Pakki toimii. Vaihtoon menee ke. että sen jälkeen on luovutusvalmis. YV:llä tavoittaa jos joku on kiinnostunut.. Ja lisätietoa saa myös yv:llä..

                          edit: Ei tarvii koodata. Ja hyvin liikkuu vaihdon jälkeen..
                          Last edited by MOH85; 30-11-2016, 14:56.
                          e39 530dA 1999.

                          Comment

                          • MOH85
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2009
                            • 241
                            • Rauma

                            Prkl.. Jos taustalla / linjoilla on joku joka oikeesti hiffaa laatikon sielun elämää niin olisin innokas heittämään yv:llä muutamia kysymyksiä. nimim. uusi laatikko, uudet ongelmat.. :think Eli ne, jotka ei heti vastaa et vaihtoon / huono tuuri niin jelppiä kaivataan..
                            e39 530dA 1999.

                            Comment

                            • MaxSound
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2009
                              • 255
                              • Kajaani

                              Miten se uusi oireilee? ihan ensimmäisenä, onhan vaihdekaavio käyty huolella läpi ja öljyä saatu sisään riittävän paljon?
                              E39 525DA Touring -01, 540tkm

                              Comment

                              • kihe
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2011
                                • 174
                                • Joensuu

                                Originally posted by MOH85 View Post
                                Entä, onko näillä mitään varaosanumeroa, joka pitäisi huomioida purkuosaa ostaessa? Uusi on jo hommattu, joten toivottavasti ei.. Autona -99 GM ja uusi -00 Gm laatikko.. Eikä näissä kai voi muutenkana mennä pieleen, eihän GMltä ole tullut mitään muuta 3litrareen diisseliin kun puhutaan GM:stä ja vuosimalli osuu 97-03 väliin..
                                Faceliftin laatikot tais olla eri numerolla kun koneessa enemmän vääntöjä. Olikohan vanha 360nm ja uus 390nm. Liekö jotain vahvistaneet uusiin vai onko täysin samaa rautaa..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎