Originally posted by Vanquish
View Post
Eli siinä vaiheessa kun e39:n alukelkkojen saumat alkaa ratkeilla, kaikki alustan kumipuslat ovat loppu, tuplavanoskone joka puolelta loppu, kymmenet väyläboxit kärähtäneet, pakosarjakatit kypsyneet, hammastonko väljä, perä+vetarien nivelet+laakerit loppu,jne,jne,jne, kohtaa tällainen auto väistämättömän elinkaarensa päätepisteen. Eli esim.e39:iä ja sen teknistä elinkaarta ei mitenkään voi verrata autoihin joiden teknikka on yksinkertaista museotekniikkaa. Ei siis ole mitään järkeä lähteä ylihuoltamaan(=maksaa) yhtäkään toiminnallista komponenttia/osakokonaisuutta kestämään yksistään pidempään kuin mitä kaikki muu sen ympärillä tulee milloinkaan kestämään.
Kuten aiemmin totesin, on aivan absurdia ottaa riski laatikon kertakypsymisestä ja hakata jatkuvasti rahaa johonkin sinetöidyn automaatin öljynvaihtoihin kun kaikki muu teknikka+kori+sähköt,ym. loppuu totaalisesti jo paljon ennen kuin ko.laatikko....siis ILMAN niitä öljynvaihtoja. Se on kuitenkin 100% varma että nämä öljynvaihdot myös Suomessakin joskus katkaisevat ennenaikaisesti tuon suunnitellun +500tkm elinkaaren, jolloin ajatellut "hyödyt" kääntyvätkin oikein reilusti negaatioksi.
Eli se mitä ei nyt ymmärretä on se, että tietenkin myös ne öljyt siellä laatikossa vanhenee...mutta niin vanhenee myös se laatikko.
ZF:llä+BMW:llä on kuitenkin laskettu x3 varmuuskertoimella, että laatikko+koko muu auto loppuu joka tapauksessa paljon, paljon ennen kuin öljyt itsessään söisivät laatikon loppuun. Se mikä on merkittävää on se että tästä ei BMW anna poikkeusta huolto-ohjelmissaan edes Lähi-Itään tai Afrikkaan menevissä BMW:ssä, jossa nuo laatikot+öljyt OIKEASTI joutuvat todella koville. Nimittäin näissä maissa myös kilometrejä kertyy usein älyttömiä määriä ja jopa päivittäinen lämpötilavaihtelu voi olla +40-astetta.
Eli varmuuskertoimet pitää olla TODELLA reilut jos/kun näihin olosuhteisiin ei huolto-ohjelmassa ole öljybvaihtoa ko.laatikoihin.
Ei siis ole mitään järkeä ylihuoltaa mitään, mistä kaikki siihen sijoitetut pääomat jäävät vain ja ainoastaan öljy-yhtiöiden osakkeenomistajien taskuun. Ei ole myöskään mitään järkeä huoltaa mitään, johon sijoitettu pääoma jää 30-vuoden päähän jonkin museoautoharrastajan ulosmitattavaksi.
Toki satasten vasemman ja oikean olan yli jakelu ei Suomessa vielä ole laitonta, mutta jos sillä joku ottaa tietoisen riskin ja sillä lunastaa taivaspaikkansa huolto-uskonnossaan, niin kaippa se silloin voi olla perusteltua.
Comment