Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Vanquish View Post
    Kysymys kuuluu, koska se paali tulee? Onko se valmistajan mielestä 10-15v/200tkm kun taas Suomessa se on 30v / 500 000km. Onhan noita e30 suht paljon vielä liikenteessä ja ikää alkaa olemaan..
    Ei tuolla ole mitään merkitystä tässä yhtälössä mitä Suomessa joku saisi 30-vuodessa autollaan ajettua? Nykyautoihin ja niiden toiminnalliselle tekniikalle on hyvinkin tarkasti laskettu tietty käyttöelinkaari jonka jälkeen ko.tekniikan ylläpito käytännössä alkaa muodostumaan mahdottomaksi.
    Eli siinä vaiheessa kun e39:n alukelkkojen saumat alkaa ratkeilla, kaikki alustan kumipuslat ovat loppu, tuplavanoskone joka puolelta loppu, kymmenet väyläboxit kärähtäneet, pakosarjakatit kypsyneet, hammastonko väljä, perä+vetarien nivelet+laakerit loppu,jne,jne,jne, kohtaa tällainen auto väistämättömän elinkaarensa päätepisteen. Eli esim.e39:iä ja sen teknistä elinkaarta ei mitenkään voi verrata autoihin joiden teknikka on yksinkertaista museotekniikkaa. Ei siis ole mitään järkeä lähteä ylihuoltamaan(=maksaa) yhtäkään toiminnallista komponenttia/osakokonaisuutta kestämään yksistään pidempään kuin mitä kaikki muu sen ympärillä tulee milloinkaan kestämään.
    Kuten aiemmin totesin, on aivan absurdia ottaa riski laatikon kertakypsymisestä ja hakata jatkuvasti rahaa johonkin sinetöidyn automaatin öljynvaihtoihin kun kaikki muu teknikka+kori+sähköt,ym. loppuu totaalisesti jo paljon ennen kuin ko.laatikko....siis ILMAN niitä öljynvaihtoja. Se on kuitenkin 100% varma että nämä öljynvaihdot myös Suomessakin joskus katkaisevat ennenaikaisesti tuon suunnitellun +500tkm elinkaaren, jolloin ajatellut "hyödyt" kääntyvätkin oikein reilusti negaatioksi.
    Eli se mitä ei nyt ymmärretä on se, että tietenkin myös ne öljyt siellä laatikossa vanhenee...mutta niin vanhenee myös se laatikko.
    ZF:llä+BMW:llä on kuitenkin laskettu x3 varmuuskertoimella, että laatikko+koko muu auto loppuu joka tapauksessa paljon, paljon ennen kuin öljyt itsessään söisivät laatikon loppuun. Se mikä on merkittävää on se että tästä ei BMW anna poikkeusta huolto-ohjelmissaan edes Lähi-Itään tai Afrikkaan menevissä BMW:ssä, jossa nuo laatikot+öljyt OIKEASTI joutuvat todella koville. Nimittäin näissä maissa myös kilometrejä kertyy usein älyttömiä määriä ja jopa päivittäinen lämpötilavaihtelu voi olla +40-astetta.
    Eli varmuuskertoimet pitää olla TODELLA reilut jos/kun näihin olosuhteisiin ei huolto-ohjelmassa ole öljybvaihtoa ko.laatikoihin.
    Ei siis ole mitään järkeä ylihuoltaa mitään, mistä kaikki siihen sijoitetut pääomat jäävät vain ja ainoastaan öljy-yhtiöiden osakkeenomistajien taskuun. Ei ole myöskään mitään järkeä huoltaa mitään, johon sijoitettu pääoma jää 30-vuoden päähän jonkin museoautoharrastajan ulosmitattavaksi.
    Toki satasten vasemman ja oikean olan yli jakelu ei Suomessa vielä ole laitonta, mutta jos sillä joku ottaa tietoisen riskin ja sillä lunastaa taivaspaikkansa huolto-uskonnossaan, niin kaippa se silloin voi olla perusteltua.

    Comment

    • creative 22
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2005
      • 560
      • Alavus

      Hemin kommentteihin ei ole lisättävää mutta kun tuli tuo lämmönvaihtelu juttu puheeksi, niin melkoisethan ne on täällä kotosuomessakin..Seurasin tuossa tänään huvikseni livedatalla oman autoni vaihteiston lämpötiloja ja kaupunkiajossa näytti 94 astetta eli lämmintä siellä tuntuu olevan..tasaisessa maantieajossa lämpö laski 85 asteeseen, mikäli tuo nyt sitten paikkansa pitää.
      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

      BMW Freude Am Fahren

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by creative 22 View Post
        Seurasin tuossa tänään huvikseni livedatalla oman autoni vaihteiston lämpötiloja ja kaupunkiajossa näytti 94 astetta eli lämmintä siellä tuntuu olevan..tasaisessa maantieajossa lämpö laski 85 asteeseen, mikäli tuo nyt sitten paikkansa pitää.
        Niinpä, ja lisää miettimistä saa jos lukee vaikkapa tämän: http://autos.yahoo.com/maintain/repa...ques123_0.html
        Tuolla sanotaan öljyn kypsyvän noissa lämmöissä aika äkkiä, tuo jutussa mainittu 175F = 80C ja sillä sanotaan kestoksi 160tkm ja jokainen 20F nousu puolittaa iän, siis 195F = 90C jossa öljyt kestää 80tkm... Hiukan alkaa jännittämään kun tuollaista lukee ja edelleenkin tuntuisi järkevältä vaihtaa öljyt...
        E39 528iA

        Comment

        • jms-btcf
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 696
          • Tampere

          Yllättävän kuumana käy kyllä loota, noi lukemat on kokolailla samat kuin M57-moottorin jäähdytysnesteellä vastaavassa ajossa...
          e61 535d

          Comment

          • creative 22
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 560
            • Alavus

            Originally posted by jms-btcf View Post
            Yllättävän kuumana käy kyllä loota, noi lukemat on kokolailla samat kuin M57-moottorin jäähdytysnesteellä vastaavassa ajossa...
            Niinpä, pätkäajossa oli koneen ja laatikon lämpötila lähes sama parin asteen tarkuudella (eli 92-93-94 välillä) heitto puolin toisin mutta tuo vaihteiston jäähtyminen (94-85) vaati 15km ajoa.Eri asia sitten on kuinka luotettavaa tuo tieto Inpan livedatasta on ja missä se lämpöä mittaava anturi laatikossa sijaitsee.
            Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

            Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

            BMW Freude Am Fahren

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              ....niin, ja Bemulla+ZF:llä inssit eivät laatikon lämpenemistä ole raukat huomanneet ja typeryyksissään pätelleet että öljyjä ei tarvi vaihdella.
              Jättäneet juntit vielä mittatikunkin pois jotta "Pentti Perusautoilija" voisi viikoittain tarkistaa öljypinnan tason?

              Comment

              • creative 22
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 560
                • Alavus

                Originally posted by Hemi View Post
                ....niin, ja Bemulla+ZF:llä inssit eivät laatikon lämpenemistä ole raukat huomanneet ja typeryyksissään pätelleet että öljyjä ei tarvi vaihdella.
                Jättäneet juntit vielä mittatikunkin pois jotta "Pentti Perusautoilija" voisi viikoittain tarkistaa öljypinnan tason?
                En ollenkaan omilla kommenteillani tarkoittanut mitään tälläistä vaan halusin muita ko. auton omistajia infota laatikon lämpötiloista.Varmasti Bmw:n insinöörit ovat ottaneet "kaiken" huomioon...
                Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                BMW Freude Am Fahren

                Comment

                • touring39
                  BTCF Member
                  • May 2005
                  • 3901
                  • Kaarina

                  Ensimmäinen e39: 523iAT 220 tkm, ei öljynvaihtoa, ei vikoja
                  Toinen e39: 530dAT 200 tkm, ei öljynvaihtoa, ei vikoja
                  Kolmas e39: 530dAT 135 tkm, ei öljynvaihtoa, ei vikoja

                  Eli mitään systemaattista ongelmaa noissa stepeissä ei ole! Jos joku työkaverin serkun naapuri on saanut lootansa rikki, niin voi voi. Ihan sama jos tämä keskustelu olisi siitä, meneekö vänkärinpuoleisen sähköikkunan moottori rikki. Kai se joskus jollakulla menee.

                  Relatkaa siis. Joskus vermeet hajoaa ja joskus taas ei.
                  Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                  Ex:
                  e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                  Comment

                  • erkkap
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2007
                    • 43
                    • Suomenniemi

                    Joo näin se varmaan on kuten HEMI totesi tuosta mittatikusta; selvää Suomalaisten kyykytystä

                    Lieneekö HEMI koskaan tutkiskellut, minkä näköinen on 400 tkm ajettu laatikko sisältäpäin, kun öljyjä ei ole vaihdettu, verrattuna laatikkoon, johon taas on vaihdettu öölit. Näissä arktisissa olosuhteissa se tuo kosteus tekee öljyille tepposia, samoin mekaanisessa hankauksessa irtoava metalli, ja näitä pitäisin suurimpana laatikon tuhoajana, nääs kun se öljy ei pidä ominaisuuksiaan uuden veroisina kauaa. Jos suodatin on harmaassa möhnässä, ei se öljyparka pääse voitelemaan liukupintoja kunnolla ja taas pinnat kuluvat tarpeettomasti. Jos öljy pysyisi uuden veroisena iäti, kyllä laatikkokin kestäisi iäti, tästäkai tässä pohjimmiltaan lie kysymys, siis vaihdon tarpeellisuudesta. Voin toki olla väärässäkin, mutta vaihtelen edelleenkin öljyjä; en kyllä viitsi samalla autolla niin kauan ajaa, että 1000€ menisi laatikon öljyihin

                    Comment

                    • creative 22
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 560
                      • Alavus

                      Näin se menee ja uskon tuon olevan paljon ajotavastakin kiinni mikä pelaa ja mikä ei.Luottamus stepin toimivuuteen on luja, ja varsinkin Zf:n versioon, sitä hieman tukee tuo tontilla oleva parjattu ranskanleipä jossa vaihteistona ZF4hp18.Pelaa hyvin mitä nyt hieman 3:s vaihde hieman vingahtaa kytkeytyessään.Vaihdoin muuten tuohon öljyt eikä se hajonnutAjomäärä 316tkm
                      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                      BMW Freude Am Fahren

                      Comment

                      • erkkap
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2007
                        • 43
                        • Suomenniemi

                        Lisään vielä tuohon kommenttiin öljyn tummumisesta; moottorissa öljy tummuu nopeammin, koska se voitelee sylinterin seinämiä ja kun palotapatumassa syntyy nokea, se tarttuu öljyyn. Vaihdelaatikossa ei ymmärtääkseni pitäisi palaa mitään ja kun siellä öljy tummuu, se sisältää silloin liukupinnoista irronneita metallihiukkasia. Tästä seuraa se, että öljy ei enää voitele kunnolla, vaan toimii osittain hiekkapaperin tavoin. Osa hiukkasista menee suodattimesta läpi.
                        Jos laatikon öljy voitelisi aina kaikki liukupinnat, niinkuin valmistaja on suunnitellut, mitään kulumista ei voisi tapahtua koska metallipinnat eivät koskaan koskettaisi toisiaan ja laite olisi silloin lähes ikuinen, mutta koska näin ei käytännössä ole, metallia joutuu öljyn sekaan ja poistokeinona ei ole muuta kuin VAIHTAA ÖLJY SÄÄNNÖLLISESTI

                        Comment

                        • Aukes!
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2003
                          • 2014
                          • Riihimäki

                          Jos ette halua joutua kupin orjaksi niin välttäkää näitä helvetin-koneita! 530dA:t sikiävät Tallinnan sivukujilta, aiheuttavat omistajilleen alkoholisoitumista ja ennneaikaista kaljuuntumista! Varoituksen sanani teille, aha rakkaat kanssa-autoilijat, välttäkää näitä helvetin esikartanoita!


                          - E60 -05 "too small to mention"
                          ex: 4x Mercedes, 6x BMW, 4x VW ja monta muuta.

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9138
                            • Oulu

                            Originally posted by Aukes! View Post
                            Jos ette halua joutua kupin orjaksi niin välttäkää näitä helvetin-koneita! 530dA:t sikiävät Tallinnan sivukujilta, aiheuttavat omistajilleen alkoholisoitumista ja ennneaikaista kaljuuntumista! Varoituksen sanani teille, aha rakkaat kanssa-autoilijat, välttäkää näitä helvetin esikartanoita!
                            OT:n OT: No otetaanpa sille!
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • 525TDS Touring
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 483
                              • Sahalahti

                              Originally posted by creative 22 View Post
                              Näin se menee ja uskon tuon olevan paljon ajotavastakin kiinni mikä pelaa ja mikä ei.Luottamus stepin toimivuuteen on luja, ja varsinkin Zf:n versioon, sitä hieman tukee tuo tontilla oleva parjattu ranskanleipä jossa vaihteistona ZF4hp18.Pelaa hyvin mitä nyt hieman 3:s vaihde hieman vingahtaa kytkeytyessään.Vaihdoin muuten tuohon öljyt eikä se hajonnutAjomäärä 316tkm
                              Tuo vingahdus on kyllä lopun alkua, puhun kokemuksesta. Itsellä oli edelisessä autossa (Peugeot 605) saman tyypin laatikko, ja "ammattimiehen" remontoima laatikko vingahti jokaisessa 3: selle vaihdossa. Korjaajan kommentti oli: ei meinaa mitään... Tuo ääni tulee kun kitkapinnat luistaa. n. 10000 km kesti kolmosen (uudet) kitkat ennenkuin oli pakko ottaa laatikko auki. Oli "ammattimieheltä" jääny remontissa vaihtamatta akselilta poikkinainen o-rengas, mikä vielä kaiken kukkuraksi tukki öljykanavan. Eli hukkaa äkkiä auto, laatikkoremontti on 100% tulossa pikapuoliin.
                              Last edited by 525TDS Touring; 08-06-2008, 00:00.
                              Ex-525TDSa Touring -98
                              Ex-MB E220T CDi -02
                              E61 520D -09
                              F11 518d -16

                              Comment

                              • creative 22
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2005
                                • 560
                                • Alavus

                                Kiitos infosta ja jotainhan tuo ääni meinaa, tosin tuo lentävä matto on ihan vaan harrastekohteena (muiden tontilla olevien romujen lisäksi) joten ei tuo nyt nii vakavaa...Tosin harrasteautolta se alkaa tuo E39:kin tuntumaan..Mutta vanhoja autoja ne ovat jo nämäkin ja vikoja tulee..
                                Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                                Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                                BMW Freude Am Fahren

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎