Niin joku mainitsi SWF sulat niin niistä voisi sanoa sen verran että SWF kuuluu tätä nykyään Valeo konserniin. Molemmat ovat parhaita pyyhinsulkia valmistava yrityksiä joten yhdistyminen ei ole ainakaan huonontanut sulkia.
Itse menin myös ostamaan kerran orkkispyyhkijöiden (auton merkki ei ole BMW) tilalle Boschin pyyhkijät ja niitä ei kyllä viitsinyt pitää paria kuukautta pidempään. Sulat alkoivat melkein saman tie kitisemään ja pyyhkijä teho oli todella huono, ihan kuin olisi vanhoja sulkia käyttänyt. Ei olisi kyllä ihan heti uskonut että sulat olivat jonkin laadukkaan valmistajan tekeleitä. Boschillahan on muuten hyvä brändi mutta ainakaan sulkien kohdalla laatu ei kyllä ollut todellakaan sitä mitä olisi odottanut. Olivat kerta kaikkiaan umpisurkeat pyyhkijänsulat.
Luin netistä käyttäjien hyviä kokemuksia Valeon sulista ja päätin itsekin kokeilla niitä. Ainoa miinus tulee siitä että Valeon pyyhkimiä ei saa ihan joka paikasta (Boshin sulkiahan saa melkein joka marketista ja huoltoasemalta). Nyt olen muutaman vuoden ajan käyttänyt Valeon sulkia ja ei voi olla muuta kuin tyytyväinen.
PS. Huomasin että paikkakuntani Prismassa oli tätä nykyään myynnissä Valeon sulkia. No vaikka noita sulkia ei myydäkkään vielä yhtä monessa paikassa kuin Boschin sulkia niin jokainen itseään arvostava autovaraosaliike myy aivan varmasti Valeon sulkia.
itse ostin bossin sulat ku luulin että ois hyvät, toisinhan siinä kävi parin viikon jälkeen kauhea jyrinä jo lasi ei ole aivan märkä.
nyt ollu paikallaan valeot pari kk. ja hyvin pelittää.
Työpaikan autoon ostettiin (varoittelustani huolimatta) Boshit. Meni 2pv niin jo rupesi kalvoa ja raitaa tulemaan tulilasii, 2 PÄIVÄÄ Hiukan tutkittuani pakettia jossa nämä "maailman parhaat pyyhkijät" olivat syy huonoon laatuun selvisi, MADE IN ROMANIA. Boshin laatu on nykyisin huonompaa kuin merkittömien alle 5e/pari sotkujen laatu. Nyt työpaikan autossa on championit, ei nekään nyt pelastus taivaasta ole mutta huomattavasti paremmat kuin Boshit. Omassa autossani on Valeot, ei moittimista.
g30 530e iPerformance
g31 520 xda Sport edition touring
f20 120da Sport edition
f30 320da Sport edition
ex f31 318da M-SPORT LCI touring
ex f11 520 xda LCI touring
ex f11 530 xda touring
ex e90 316d sport
ex f30 318 da
ex f31 320 da touring
ex e91 318i LCI touring
ex e61 525ia touring
ex e46 330da touring
ex e39 520i touring
tuli mieleen et eikö missään myytäisi tota pelkkää kumia esim. metritavarana:think sais vaan pätkästä palan siitä heittää paikalle
Motonet myy kumia määrämitoissa.
Valmistajana tosin on parjattu Bosch...
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Valeothan noissa 39seissä oli orkkiksena alunperin. Myöhemmin tuli muitakin. Ja tarvikesulka ei samallainen ole välttämätta vaikka olisi saman valmistajan saman pituinen.
- Ostetaan E39 sedanin toimivat harmaat takapenkin lukuspotti-/sisävalot (molemmat puolet)
Valeot tuli ostettua Motonetista. Paketissa luki BMW E39 ja en kieltämättä huomannut noissa päällisin puolin eroa alkuperäisiin verrattuna. Hiljaiset on ja hyvin pyyhkii
Valeothan noissa 39seissä oli orkkiksena alunperin. Myöhemmin tuli muitakin. Ja tarvikesulka ei samallainen ole välttämätta vaikka olisi saman valmistajan saman pituinen.
Muistelen, että PJ olisi ollut tämä ranskalainen merkki, joka oli orkkiksena joskus vuosituhannen vaihteen aikoihin. Voin toki olla saanut väärää tietoa.
Tieto on Tarviketalo Siivosesta, joka tuo PJ-sulkaa maahan (nyk. Motoral).
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Hartikaisen marmori-tiskiltä löytyy alkuperäinen sulka kummallekin puolelle, 10e kpl ja kestää reilun vuoden, eli 40 tkm, helppo ja halpa ratkaisu. Kun vielä kuiva-teflonilla ruiskauttaa rungon monet nivelet, ei jäädy eikä jäykisty pakkasellakaan
Valeot tuli ostettua Motonetista. Paketissa luki BMW E39 ja en kieltämättä huomannut noissa päällisin puolin eroa alkuperäisiin verrattuna. Hiljaiset on ja hyvin pyyhkii
Tänään huomasin että toisen sulan kumiosa on toisesta päästä irti. Eli reilun kuukauden ne sitten kestivät. Onneksi ei kerennyt lasia naarmuttaa kun huomasin pyyhkijöiden ollessa pystyssä. Käsin sai painaistua kumiosan taas paikoilleen, mutta piti kiristää pihdeillä kumiosan kiinnikkeitä kun olivat niin väljät. Kiristyksen jälkeen tuntuisivat pysyvän jämäkästi paikoillaan. Muuten noissa ei ole mitään sanomista ollut ja toimivat kuin uudet. Tuo kiinnikkeiden kiristys kannattanee tehdä jo heti uutena ettei vastaavaa pääse tapahtumaan.
Omassa e39:ssä meni Boschit vaihtoon 4 kuukaudessa. Ja siinä vaiheessa sulat olivat jo levittäneet vettä lasilla hetken aikaa. Täyttä scheisseä.
Olisin ostanut rungottomat sulat ihan mielenkiinnosta, kun moisia ei koskaan ole ollut, mutta eipä niitä löytynyt edes hyvin varustetusta kaupasta.
e60:een rungottomia löytyi, ja tais löytyä e34:eenkin.
Johtuneeko asia siitä, että e39:ssä oikea sulka tekee W124-tyylistä pitkittäisliikettä sinne lasin nurkkaan. e34/e60:ssä ei taida tehdä? Rungoton pyyhin ei kenties kestä pitkittäisliikettä?
Ostin sitten Valeon perinteiset sulat. Toivottavasti kestää paremmin kuin Boschit. Ei ne kyllä paljon huonommatkaan voi olla.
En tiedä mitkä omassa miinassa juuri nyt on (tsekkaan kun vaihdan), mut ostin Boschit tossa viime viikolla... Vielä kun muistaisi ne vaihtaa.
Boschit ainakin edellisessä wärkissä toimi ihan hyvin. Ja jos kerran vuodessa pitää vaihtaa niin olkoot niin, ei tuo ~30e sijotus nyt niin paha ole.
Eli rapiat vuoden kesti Boschin sulat Nyt olisi vaihtokuntoiset... Taidanpa kuitenkin vittusilleen kokeilla erimerkkisiä, rungottomia, jos suinkin löytyy. Jos ei, niin sitten noita Valeoita.
Pitää Motonettiin jokupäivä suunnistaa...
Comment