Heh, hyvällähän tässä terveisiä lähetellään...
Ei voi sanoa hyvällä tahdollakaan että E60/E61 korisissa ongelma olisi korjattu.
Äkkiä ne läpät kaikilta pois niin pysyy kukkaro paksuna ja matka jatkuu.
Oletko verrannut läppien rakennetta E39 vs. E60? Aika pahalta kyllä kuulosti tuo tapaus, jos ne läpät huonolla tuurilla irtoaa puhtaastakin imusarjasta. Eli ongelma ei tule pelkästään noen läppiä jumittavasta vaikutuksesta.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Auto 530dA -03 E60, tuotu Saksasta 11/06 jolloin ajettuna 30tkm, nyt mittarissa 115tkm.
Viime viikolla työmatkalla Lappeenrannassa ilmeni tyhjäkäyntihäiriöitä ja huonoa käynnistymistä, ajossa tuntui ihan normaalilta. Matkan varrelta löytyi Auto-kilta ja siellä oli vapaata diagnoosille. Löysivät ensimmäisenä väärin asennetun ilmanputsarin, joka oli ilmeisesti päästänyt ohitseen yhtä sun toista. Sanoivat heti sen olevan selkeä asennusvirhe. Auto on aina maahantulon jälkeen huollatettu Lielahden Metroautossa, josta puhelinkeskustelun jälkeen pyydettiin ajamaan auto sinne "keinolla millä hyvänsä". Siis Lappeenrannasta Tampereelle.
Auto otettiin sisään pahoittelun kera ja annettiin sijaisauto ajoon, viime torstaina.
Perjantaina tuli sitten soitto, että sijaisauto pitää palauttaa maanantaiksi. Oireet eivät kuulemma olletkaan johtuneet väärin asennetusta suodattimesta vaan hajonneista läpistä, eikä korjaus mene heidän piikkiinsä.
Läppiä oli hajonnut kaksi ja puristukset hävinneet kai neljästä sylinteristä, joten moottori vaihtoon.
Alkuviikon aikana on selvitelty kustannusarviota ja maksajaa. MetroAuto arvioi kustannuksiksi n.22000€, josta BMW-Suomi on valmis maksamaan 5800€. Ei taida kelvata auton omistajalle tämä "tarjous".
Seuraavat seikat tuli itselle mieleen:
-Suodatin on ollut väärin asennettuna n. vuoden ja autolla ajettu sen aikana 30-40 tkm. Voiko olla niin, että suodattimella ja läppien hajoamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa?
-Imusarjan vaihtosuosituksesta ei ole kerrottu asiakkaalle.
-Huolto neuvoi ajamaan autolla vielä satoja kilometrejä, mikä vaikutus vaurioihin?
Mitäs mieltä kyseistä autoa paremmin tuntevat olette?
Huomenissa ovat menossa neuvottelemaan asiasta asianajajan kanssa ja kommentteja kaivattaisiin, etteivät koita enempää vedättää.
-Suodatin on ollut väärin asennettuna n. vuoden ja autolla ajettu sen aikana 30-40 tkm. Voiko olla niin, että suodattimella ja läppien hajoamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa?
-Imusarjan vaihtosuosituksesta ei ole kerrottu asiakkaalle.
-Huolto neuvoi ajamaan autolla vielä satoja kilometrejä, mikä vaikutus vaurioihin?
Mitäs mieltä kyseistä autoa paremmin tuntevat olette?
Huomenissa ovat menossa neuvottelemaan asiasta asianajajan kanssa ja kommentteja kaivattaisiin, etteivät koita enempää vedättää.
Läpät/läppien ympäristö vaan tarkempaan syyniin,aika paskaiset ne varmaan olisi jokatapauksessa mutta jos noilla kilsoilla rupeaa oikein jumittamaan ja sitä paskaa on kanavat pullollaan niin kyllä sinne on hiekkaa/pölyäkin luultavasti kerääntynyt ja se on voinut rasittaa akseleita....
Toki onhan niitä katkeillut iman sitä jumittavaa sedimenttiäkin.Ja kun omasta otin noita läppiä aikoinaan niin pari akselia katkesi ihan sormipelissä,että kai niissä sitä materiaa/geometriaivikaakin on.
Aika vaikea tuon huoltoneuvojan olisi noilla oireilla kyseistä vikaa tunnistaa,jos ei muuta vikaa ole kerrottu ja käynnistyshäiriöstä puhutaan.
Väärin asennetun ilmanputsarin ja hajonneiden läppien yhteyttä on mahdoton todistaa suuntaan tai toiseen.
Taitaa helvetti jäätyä ennen kuin BMW myöntää tämän tyyppiviaksi, vaikka se sitä kiistatta onkin. BMW on vain yrittänyt rimpuilla ongelmasta suosittelemalla imusarjan vaihtoa 100 tkm välein. Koska (km) viimeisin huolto oli, jos kerran tätä imusarjan vaihtosuositusta ei ole asiakkaalle tuotu ilmi? Tämä on se seikka, johon voi yrittää tarttua vastuun siirtämisessä valmistajan suuntaan.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
On tosiaan surullinen tarina.
OT: Miten helkkarissa vaihtomotti töineen VOI maksaa 22000€?
OT2: V. 1987 VEHOssa vaihtokone E12 2.0 kaasaariin maksoi 10000 Suomen markkaa! On tainnut hinnat nousta "vähän" enemmän kuin palkat tässä tapauksessa....
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Edellisen kerran auto ollut huollossa n. 2kk sitten, jolloin mittarilukema ollut n. 105 tkm. Tänään kun sieltä kyseltiin miksei imusarjan vaihtosuositusta ole kerrottu saatiin vastaukseksi, että heillä ei ole tiedossa tällaista suositusta. Eivätpä tuon kommentin jälkeen ainakaan voi väittää että olisi kerrottu, mutta asiakas ei ole välittänyt.
Huomenna kuullaan lisää myös käsittämättömästä 22 k€ vaihtomotin hinnasta.
Miksi BMW Suomi on jotain (oikeastaan aika paljonkin) luvannut maksaa?
Hyvä kysymys. Tietää, että tanskanmaalla on jotain mätää?
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment