memebuy23buy

E39: M-sport II -alustasta pykälää mukavampaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Originally posted by janke View Post
    Helvetti, kun eilen yritin laittaa uusia säädettäviä etutolppia paikalleen, niin en saanut millän menemään iskaria sinne alapään napaan:think Eli, nämä uudet ovat huomattavasti tiukemmat, kun edelliset. Onko mitään hyvää konstia tuohon?:think
    Eilen yöllä aloitin vaihtamaan kuskinpuolelle, mutta olin niin väsynytkin, että ei tahtonut ajatus oikein kulkea enää ja auto odottaa pajalla tolppa irti ja pitäis tänäiltana käydä vaihtamassa.

    Edit: Uskaltaako sitä navan hahloa hiukan levittää, että saisi lisää tilaa vai miten?
    Niinhän ne tolpat on muutenkin tarkoitus laittaa. Siihen hahlon levittämiseen on oma soikean muotoinen työkalukin olemassa jota käännetään 90 astetta ja levittää väliä.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3665
      • seinäjoki

      Originally posted by Supa View Post
      Niinhän ne tolpat on muutenkin tarkoitus laittaa. Siihen hahlon levittämiseen on oma soikean muotoinen työkalukin olemassa jota käännetään 90 astetta ja levittää väliä.
      Kiitos. Enpä tuolaisesta ole ennemmin kuullut, enkä lukenut.:think Olisko kuvaa kyseisestä laitteesta?
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by janke View Post
        Kiitos. Enpä tuolaisesta ole ennemmin kuullut, enkä lukenut.:think Olisko kuvaa kyseisestä laitteesta?
        Voit tehdä vastaavan pultista. Hiot jenkaosan pään litteäksi jotta se juuri mahtuu siihen hahloon ja sitten vaan käännät pulttia ja rako levenee.
        E39 528iA

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3665
          • seinäjoki

          Originally posted by TJJ View Post
          Voit tehdä vastaavan pultista. Hiot jenkaosan pään litteäksi jotta se juuri mahtuu siihen hahloon ja sitten vaan käännät pulttia ja rako levenee.
          Joo tarkoitus oli/on joku tehdä mutta olisin vain vähä kuvaa katsonut että minkä nököinen. Tuo pultti on ihan jees ratkaisu... Siis semmonen tehdään ja täytyy nyt lähteä kokeilemaan kuinka käy.
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by janke View Post
            Joo tarkoitus oli/on joku tehdä mutta olisin vain vähä kuvaa katsonut että minkä nököinen. Tuo pultti on ihan jees ratkaisu... Siis semmonen tehdään ja täytyy nyt lähteä kokeilemaan kuinka käy.
            Tuolla on siitä piirroskuva, osanro 31 2 200 :


            Eli näyttää aika samalta kuin joku hylsysarjan 3/8->1/4" sovitin, siitä voisi varmaan muokata melkein identtisen.
            E39 528iA

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3665
              • seinäjoki

              Originally posted by TJJ View Post
              Tuolla on siitä piirroskuva, osanro 31 2 200 :


              Eli näyttää aika samalta kuin joku hylsysarjan 3/8->1/4" sovitin, siitä voisi varmaan muokata melkein identtisen.
              http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...ovitin-101992/
              Kiitos kuvista! Tein pultista ja onnistuin saamaan iskarit paikalleen
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • Siankarlo
                Bimmer Rookie
                • Sep 2010
                • 133
                • Helsinki

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Kokeile ja kerro sitten. Ostan samanlaiset jos toimii.
                Hetkihän siinä sitten kesti mutta nyt on normialustan ilmajouset alla. Olennaisesti mukavampi kyyti, pintakovuus on todella paljon vähäisempää sportti-ilmajousiin verrattuna. Olen todella tyytyväinen lopputulokseen. Jo aiemmin siis oli jo uusittu etujouset ja kaikki iskarit normialustan osiin, mutta pintakovuus takana ei tästä (ja tason nostosta normialustan korkeuteen) muuttunut.

                Itselläni nyt siis vaihdettu auton ympäri jouset ja iskarit normialustaksi, ensimmäisen omistajan tehdastilauksen virhe on siis korjattu
                2012 F11 530DAt Xdrive
                Ex 2002 E39 530DAt

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7468
                  • Oulu

                  Originally posted by Bomb5 View Post
                  Otinpa sitten eturenkaat vielä irti ja käytin nuo iskareiden kiinnityspultit löysällä. Kyllä ne tolpat vaikuttivat olevan suht. pohjassa, mutta pyörittelin niitä pari kertaa ja lopuksi tunkkasin navasta reilummin ja kiristin tiukkaan L ja R merkkien ollessa kohdallaan. En uskonut tuolla olevan juurikaan vaikutusta korkeuteen, mutta olipa kai sittenkin. Mittasin edessä navasta kaareen ennen uudelleenkiristystä 38,0 ja 38,2 cm. Nyt kävin ajamassa lenkin ja mittasin, niin vastaavat lukemat olivatkin enää 37,7 ja 37,8 cm.
                  Mullakin keula nousi uusilla M Sport -jousilla ja -iskareilla ihan selvästi siitä mitä se oli aiemmin (ennen toisen etujousen katkeamista) vanhoilla jousilla. En ole mitannut kaaresta mittoja, mutta luulisin että nousi ainakin sentin-pari. Saapa nähdä asettuuko joskus alemmas vai pitääkö yrittää jotain tämmöstä tehdä. Äkkiä vilkaistuna tolpat näyttäs olevan pohjassa kuten pitääkin. Tukivarsien kiristämisestä en tietenkään tiedä onko tehty paino päällä vai ei.





                  Liekö sitten tämän keulan nousemisen sivuvaikutusta vai mitä, mutta tuntuu myös että keula on huomattavasti aiempaa pehmeämpi isoissa töyssyissä. Ainakin joustovaraa on nyt enemmän. Tulikohan tästä nyt mukavuusalusta? Jos taaksekin tekee samanlaisen remontin niin nouseeko peräkin vastaavasti? Ja onko sitten vielä pehmeämpi ajaa?
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 04-04-2014, 17:13.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Night-Wind
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 1534
                    • 02

                    ^ Laitas sivuprofiili kuvaa. Omassa myös tuo M-Sport 2 alusta ja ei sen kuulukaan olla mikään kauhean matala, ainakaan edestä.
                    ex: BMW E38 735iA -97
                    ex: MB W211 E200CDI -03
                    ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                    ex: BMW E39 528iA -96
                    ex: MB W126 300SE -89
                    ex: BMW E34 525iAT -95
                    ex: BMW E36 316iA -91

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      mutta tuntuu myös että keula on huomattavasti aiempaa pehmeämpi isoissa töyssyissä
                      Eikös sinun iskaritkin ollut lopussa? Testasitko niitä irrallaan? Kyllähän toimivat iskarit vaikuttaa aika paljon vs. entinen joka käytti stoppareita iskareina...

                      Onko tuota toista tukivarren kiinnitystä hakattu lekalla?
                      E39 528iA

                      Comment

                      • jukkae
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3506
                        • 70800

                        Onhan tuota mutta jos on jossain korjaamossa vaihdettu niin ainahan ne pieksää niitä vaikkei saisi. Kerran vaihdatin yhdellä pajalla etupään niveliä ja olin menossa autoa hakemaan niin huoltomies pieksi kahdella saatanan isolla moskalla nuita kohtia just, sanoin että älä perkele niin eiku hakkaaminen jatku (ei kuulemma haittaa mitään)

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7468
                          • Oulu

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Eikös sinun iskaritkin ollut lopussa? Testasitko niitä irrallaan?

                          Onko tuota toista tukivarren kiinnitystä hakattu lekalla?
                          Enpä testannut iskareita irrallaan kun unohtui pyytää ne mukaan pajalta vaikka aluneperin oli ajatus testailla. On varmaan voitu hakata lekalla, mutta ei välttämättä tällä pajalla jossa nyt kävin kun onhan noita osia monta kertaa muuallakin vaihdeltu.
                          Last edited by Petri.Kekkonen; 06-04-2014, 17:46.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            Mulla tuo keula on laskenu nyt talven aikana vielä, eikä ole enää niin korkea. En ole mitannut, mitä se nyt on. Täytyy kattoa, kun saa kesärenkaat alle taas, mutta tyytyväinen olen tuohon m-sportin etukorkeuteen, vaikka asennuksen jälkeen vaikuttikin ensin hieman korkealta. Ei osu kantteihin tai minnekään enää ja muutenkin mukavan jämäkkä / leppoinen ajaa, mihin kyllä vaikutti uudet iskaritkin tietty. Auton peräpäähän pysyi yllättävän "syvällä" ihan uusillakin m-sport jousilla ja iskareilla. Sama korkeus kuin vanhoilla eibacheilla, mitkä lähti pois.
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7468
                              • Oulu

                              Originally posted by Night-Wind View Post
                              ^ Laitas sivuprofiili kuvaa. Omassa myös tuo M-Sport 2 alusta ja ei sen kuulukaan olla mikään kauhean matala, ainakaan edestä.
                              Hiukan kesti, mutta tässäpä huono kuva missä auto on pyörännavoista katsottuna vaaterissa aika tasaisella pinnalla:



                              Helmakotelon linja laskee etupäätä kohti joten kaipa tuo oikea korkeus on.

                              Originally posted by Bomb5 View Post
                              ... mutta tyytyväinen olen tuohon m-sportin etukorkeuteen, vaikka asennuksen jälkeen vaikuttikin ensin hieman korkealta. Ei osu kantteihin tai minnekään enää ja muutenkin mukavan jämäkkä / leppoinen ajaa, mihin kyllä vaikutti uudet iskaritkin tietty.
                              Toi on selvä etu että nyt ei tartte varoa jokaista parkkipaikan reunakiveä.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                Mulla näyttää etupää suunnilleen samalta, mutta takapää on n. 1-2 cm syvemmällä. Helmalinja on mulla täysin vaaka-asennossa. Jännä oli siis, että väsyneiden eibachien jälkeen uusilla m-sport jousilla, kumiosilla ja super touring iskareilla korkeus pysyi käytännössä ennallaan. Vain etupää nousi n. 3 -4 cm, mitä alunperin halusinkin.
                                Last edited by Bomb5; 18-04-2014, 12:49.
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X