Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: M-sport II -alustasta pykälää mukavampaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bomb5
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 726
    • Kivijärvi

    Juuri tuli iskarit Italiasta DHL:llä. Oikeat Sachs Super Touringithan ne olivat avaamattomissa paketeissa. Kävin juuri kaikki läpi, uutta kamaa ja oikeat osanumerot. Oli tosin pakattu vain kuplamuoviin, mutta ehjänä tulivat vieläpä suht. nopeasti viikossa. Takaiskareiden mäntiä en kokeillut painaa, kun ovat vedetty siteellä ympäri, mutta etuiskareita testasin ja ovat jämäkät ja palautuvat tosi nopeasti. Eli voin suositella tuota idir autoteileä ebayssa. Olihan nämä n. 200 euroa halvemmat kuin esim. carparts24:stä.
    Attached Files
    Last edited by Bomb5; 07-06-2013, 12:41.
    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

    Comment

    • cba
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 3464
      • Ylivieska

      Oho, olivatpa edulliset Raportoipas miten ne sinulla sitten pelaa. Itse olen kovasti tykännyt, ja kyytiläiset myös Vakaajatankoja ei kannatakaan vaihtaa, pysyy kallistelut hyvin kurissa.

      Comment

      • Bomb5
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 726
        • Kivijärvi

        Etupäässä on nyt uudet super touringit, m-sport jouset, pohjaanlyöntikumit, yläp. laakerit ja muut. Takapään kerkeän tehdä vasta 2 viikon päästä. Kuten cba totesi, etupää menee nyt nätisti epätasaisuuksista yli, takapää vähän tömäyttelee.

        140 tkm ajetut iskarit olivat lopussa. Lisäksi hieman painuneet eibach prokit jouset olivat lähes pohjaanlyöntikumien varassa, joten ei ihme, että teiden saumat ym. töyssyt tuntui läpi joskus helposti. Nyt etupäätä painellessa tuntee, kuinka jousitus toimii.

        Kuinkahan kauan uudet m-sport jouset asettuvat normaalikorkeuteen? Nyt on ollut pari päivää ja alle 100 km ajoa. Etäisyys kaareen on 38,0 cm molemmilla puolilla. Alatukivarret kiristin ajokorkeuteen renkaat maassa. Mietin vain, kun monet on raportoineet m-sport alustalla n. 36,5 cm kaareen. Asettuvatko nuo jouset vielä, vai onko keula korkeammalla, koska käytin super touring iskareita? cba, millainen mitta sulla on edessä kaareen?

        Tarkistin Web ETK:sta, että Pielmeierin toimittamat jouset ovat m-sportit, myös värimerkinnät ovat vakiojousista poikkeavat. Web ETK:n mukaan m-sport 1 ja m-sport 2 jouset ovat samalla koodilla.

        M-sport etujouset: 31 33 1 093 085 (1 ruskea täplä per kierros)
        M-sport takajouset: 33 53 1 093 089 (5 sinistä täplää toisessa päässä)

        Edit. Noin viikko ja 500 km ajoa takana ja etupää on laskenut ainakin puoli senttiä. Mitta kaareen nyt n. 37,5 cm. Alkaa olemaan jo aika passeli, tavoite oli 37 cm.
        Attached Files
        Last edited by Bomb5; 06-07-2013, 17:12. Reason: Tekstiä selkeytetty.
        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

        Comment

        • janim110
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 79
          • Kangasala

          Paljonko joutui köyhtymään noista m-sport jousista+pohjauskumeista pielmeieriltä? Tarvis vaihtaa omasta 528.sta -50mm tiputtavat supersportin jouset pois. On muuten aika kauhea yhdistelmä noi jouset+monroe reflex iskarit...
          e39 530dat-99

          Comment

          • Bomb5
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 726
            • Kivijärvi

            Originally posted by janim110 View Post
            Paljonko joutui köyhtymään noista m-sport jousista+pohjauskumeista pielmeieriltä? Tarvis vaihtaa omasta 528.sta -50mm tiputtavat supersportin jouset pois. On muuten aika kauhea yhdistelmä noi jouset+monroe reflex iskarit...
            Jouset + pohjaanlyöntikumit toimitettuna oli n. 350 euroa.
            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

            Comment

            • cba
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 3464
              • Ylivieska

              Originally posted by Bomb5 View Post

              Kuinkahan kauan uudet m-sport jouset asettuvat normaalikorkeuteen? Nyt on ollut pari päivää ja alle 100 km ajoa. Etäisyys kaareen on 38,0 cm molemmilla puolilla. Alatukivarret kiristin ajokorkeuteen renkaat maassa. Mietin vain, kun monet on raportoineet m-sport alustalla n. 36,5 cm kaareen. Asettuvatko nuo jouset vielä, vai onko keula korkeammalla, koska käytin super touring iskareita? cba, millainen mitta sulla on edessä kaareen?
              Minulla keula oli korkeamalla mutta laski hivenen kun ajeli jonkin aikaa, ja ainakin silmämääräisesti on hyvin lähellä m-sport alustaa. Mutta minullahan on jouset vanhat. Verrattiin yhteen 530d-pirssiin ,missä on m-sport II -alusta. Perä on hivenen korkeammalla.

              Comment

              • Puisto
                Bimmer Rookie
                • May 2010
                • 84
                • Kouvostoliiton peräkylä

                Tilasin Idiriltä Sachsin iskarit m-sport alustaan ja pelkästään positiivista palautetta voi antaa. Iskarit tuli viikossa ja rahteineen hinnaksi jäi 283€

                Comment

                • Bomb5
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 726
                  • Kivijärvi

                  Sain vaihdettua taaksekin nuo m-sport jouset ja super touringit. Ensi tiistaina pääsee suuntaukseen, mutta olen tyytyväinen alustan toimintaan. Sopivan leppoinen, mutta jämäkkä. Toki kallistelee aavistuksen enemmän kuin lintta-eibacheilla, mutta tämä on enemmän minun tyyliin sopiva. Jännä juttu vaan noiden korkeuksien suhteen, kun etupää tahtoo edelleenkin olla 37,5-38,0 cm korkea vanteen keskeltä kaareen mitatessa, kun taas takapäässä vastaavat lukemat on 35 +/- 0,5 cm. Lopputulos siis, että vanhoihin eibacheihin verrattuna etupää nousi n. 3,5-4,0 cm ja takapää 0,5-1,0 cm. Auto on sivustapäin katsottuna kyllä suorassa, toivoisi tuon etupään vain laskevan hieman, vaikka sentin. Takapään ei kyllä tartteisi laskea yhtään.

                  Kuinka paljon se voi vaikuttaa etupään korkeuteen, että asettelin tolpan (hyvin puhdistettuun) reikäänsä käsin niin syvälle kuin sain samalla napaa käsin/jaloin kannattaen ja vedin pultin kiinni, eikä auton paino päällä? L ja R merkit on tasan kohdallaan ja tolppa kyllä tuntui olevan sitä kaulusta vasten, eikä mennyt enää yhtään sisäänpäin? Pitäisikö tuo vielä tarkistaa ja tunkata napaa ja uusiks kiinni ennen suuntausta? :think

                  Uudet m-sport etujouset olivat n. 3-4 cm pidemmät kuin vanhat eibachit, takajousten mitat aika samat, mutta m-sport jousessa vähemmän kierteitä ja ehkä vähän paksumpaa materiaalia, ks. kuvat.
                  Attached Files
                  Last edited by Bomb5; 20-07-2013, 14:00.
                  E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by Bomb5 View Post
                    Sain vaihdettua taaksekin nuo m-sport jouset ja super touringit. Ensi tiistaina pääsee suuntaukseen, mutta olen tyytyväinen alustan toimintaan. Sopivan leppoinen, mutta jämäkkä. Toki kallistelee aavistuksen enemmän kuin lintta-eibacheilla, mutta tämä on enemmän minun tyyliin sopiva. Jännä juttu vaan noiden korkeuksien suhteen, kun etupää tahtoo edelleenkin olla 37,5-38,0 cm korkea vanteen keskeltä kaareen mitatessa, kun taas takapäässä vastaavat lukemat on 35 +/- 0,5 cm. Lopputulos siis, että vanhoihin eibacheihin verrattuna etupää nousi n. 3,5-4,0 cm ja takapää 0,5-1,0 cm. Auto on sivustapäin katsottuna kyllä suorassa, toivoisi tuon etupään vain laskevan hieman, vaikka sentin. Takapään ei kyllä tartteisi laskea yhtään.

                    Kuinka paljon se voi vaikuttaa etupään korkeuteen, että asettelin tolpan (hyvin puhdistettuun) reikäänsä käsin niin syvälle kuin sain samalla napaa käsin/jaloin kannattaen ja vedin pultin kiinni, eikä auton paino päällä? L ja R merkit on tasan kohdallaan ja tolppa kyllä tuntui olevan sitä kaulusta vasten, eikä mennyt enää yhtään sisäänpäin? Pitäisikö tuo vielä tarkistaa ja tunkata napaa ja uusiks kiinni ennen suuntausta? :think
                    Eikös ole alunperin takana kaareen vähemmän kuin edessä. Jos helmalinja suora niin ok.

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3665
                      • seinäjoki

                      Originally posted by Bomb5 View Post
                      Sain vaihdettua taaksekin nuo m-sport jouset ja super touringit. Ensi tiistaina pääsee suuntaukseen, mutta olen tyytyväinen alustan toimintaan. Sopivan leppoinen, mutta jämäkkä. Toki kallistelee aavistuksen enemmän kuin lintta-eibacheilla, mutta tämä on enemmän minun tyyliin sopiva. Jännä juttu vaan noiden korkeuksien suhteen, kun etupää tahtoo edelleenkin olla 37,5-38,0 cm korkea vanteen keskeltä kaareen mitatessa, kun taas takapäässä vastaavat lukemat on 35 +/- 0,5 cm. Lopputulos siis, että vanhoihin eibacheihin verrattuna etupää nousi n. 3,5-4,0 cm ja takapää 0,5-1,0 cm. Auto on sivustapäin katsottuna kyllä suorassa, toivoisi tuon etupään vain laskevan hieman, vaikka sentin. Takapään ei kyllä tartteisi laskea yhtään.

                      Kuinka paljon se voi vaikuttaa etupään korkeuteen, että asettelin tolpan (hyvin puhdistettuun) reikäänsä käsin niin syvälle kuin sain samalla napaa käsin/jaloin kannattaen ja vedin pultin kiinni, eikä auton paino päällä? L ja R merkit on tasan kohdallaan ja tolppa kyllä tuntui olevan sitä kaulusta vasten, eikä mennyt enää yhtään sisäänpäin? Pitäisikö tuo vielä tarkistaa ja tunkata napaa ja uusiks kiinni ennen suuntausta? :think
                      Kyl ne tolpat varmaan paikallaan ovat, mutta jos sinulla mahdollisuus montulle tai nosturille mennä, niin kannattaa vielä painopäällä aukaista tukivarsien sisäpäät ja iskarien kiinnitykset (painellen vähän lokasuojista) niin saat siltä osin rauhan.
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Bomb5
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 726
                        • Kivijärvi

                        Originally posted by janke View Post
                        Kyl ne tolpat varmaan paikallaan ovat, mutta jos sinulla mahdollisuus montulle tai nosturille mennä, niin kannattaa vielä painopäällä aukaista tukivarsien sisäpäät ja iskarien kiinnitykset (painellen vähän lokasuojista) niin saat siltä osin rauhan.
                        Joo, kävin toissapäivänä tutun montulla availemassa edestä alatukivarsien ja reaktiotankojen puslapäät sekä takaa takimmaisten ylätukivarsien (bumerangit) puslapäät ja autoa paineltiin, jonka jälkeen kiristin kaikki, samoin takaiskareiden alapäiden pultit. En vaan silloin muistanut katsoa noita etupään tolppia.

                        Takaiskareiden vaihto-ohjeet on muuten Beisanin sivuilla aivan super-monimutkaiset. Mitään muuta ei tartte irroittaa takapenkin lisäksi kuin taaempi ylätukivarsi (bumerangi) ja jarrusatula. Ei tartte irroitella sisälokareita ja bensaletkuja, eikä tartte puupalikoita tai muutakaan. Tolppa mahtuu ihan helposti kääntymään siitä navan takapuolelta ulos. Jarrusatulan alempi pultti on tietty vähän perse-paikassa ja abs-anturin piuhan kanssa saa vähän pujotella, mutta ei kovin paha.

                        Edit. Otin sitten eturenkaat irti ja tunkkaamalla napaa ylöspäin löysäsin ja kiristin iskareiden kiinnityspultit uudestaan. Pohjassa ne kyllä mielestäni oli, mutta onpahan nyt kiristetty ainakin varmasti ottamalla kaikki löysä pois tunkin avulla.
                        Last edited by Bomb5; 21-07-2013, 13:29.
                        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3665
                          • seinäjoki

                          Originally posted by Bomb5 View Post
                          Joo, kävin toissapäivänä tutun montulla availemassa edestä alatukivarsien ja reaktiotankojen puslapäät sekä takaa takimmaisten ylätukivarsien (bumerangit) puslapäät ja autoa paineltiin, jonka jälkeen kiristin kaikki, samoin takaiskareiden alapäiden pultit. En vaan silloin muistanut katsoa noita etupään tolppia.

                          Takaiskareiden vaihto-ohjeet on muuten Beisanin sivuilla aivan super-monimutkaiset. Mitään muuta ei tartte irroittaa takapenkin lisäksi kuin taaempi ylätukivarsi (bumerangi) ja jarrusatula. Ei tartte irroitella sisälokareita ja bensaletkuja, eikä tartte puupalikoita tai muutakaan. Tolppa mahtuu ihan helposti kääntymään siitä navan takapuolelta ulos. Jarrusatulan alempi pultti on tietty vähän perse-paikassa ja abs-anturin piuhan kanssa saa vähän pujotella, mutta ei kovin paha.
                          Kerran olen vain taakse vaihtanut iskarit ja suurin ongelma taisi olla hattuhyllyn kanssa (sedan) Se oli niin jumissa, että meinasi usko loppua sen kanssa. Mutta tuli se sieltä irtopalojen kera. On vissiin jotain liimaa laitettu asennusvaiheessa:think
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            Otinpa sitten eturenkaat vielä irti ja käytin nuo iskareiden kiinnityspultit löysällä. Kyllä ne tolpat vaikuttivat olevan suht. pohjassa, mutta pyörittelin niitä pari kertaa ja lopuksi tunkkasin navasta reilummin ja kiristin tiukkaan L ja R merkkien ollessa kohdallaan. En uskonut tuolla olevan juurikaan vaikutusta korkeuteen, mutta olipa kai sittenkin. Mittasin edessä navasta kaareen ennen uudelleenkiristystä 38,0 ja 38,2 cm. Nyt kävin ajamassa lenkin ja mittasin, niin vastaavat lukemat olivatkin enää 37,7 ja 37,8 cm. Eli jotain tuo kyllä vaikutti ja vieläpä oikeaan suuntaan. Ne aiemmat ~37,5 cm mitat sain aiemmin mittaamalla välittömästi 80 km motariajon (120 km/h) jälkeen, olisiko ilmanvastus painanut keulaa silloin enemmän? Kun tuo tuosta vielä hieman asettuu, niin olen tyytyväinen.
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by Bomb5 View Post
                              ilmanvastus painanut keulaa
                              Nostaa keulaa.

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3665
                                • seinäjoki

                                Helvetti, kun eilen yritin laittaa uusia säädettäviä etutolppia paikalleen, niin en saanut millän menemään iskaria sinne alapään napaan:think Eli, nämä uudet ovat huomattavasti tiukemmat, kun edelliset. Onko mitään hyvää konstia tuohon?:think
                                Eilen yöllä aloitin vaihtamaan kuskinpuolelle, mutta olin niin väsynytkin, että ei tahtonut ajatus oikein kulkea enää ja auto odottaa pajalla tolppa irti ja pitäis tänäiltana käydä vaihtamassa.

                                Edit: Uskaltaako sitä navan hahloa hiukan levittää, että saisi lisää tilaa vai miten?
                                Last edited by janke; 22-07-2013, 14:03.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎