memebuy23buy

E39 vannekoko > sekoittaako stepin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SLK
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 274
    • Päijät-häme

    #16
    Tuossa on älyttömän hyvä työkalu noihin "mikä profiili/mikä leveys" mietintöihin. Vasemman puoleiseen laitetaan tehtaan ilmoitta alkuperäinen rengastus ja sitten vaan hakee oikeanpuoleiseen halutun koon. Näyttää oikein kuvana yli/aliprofiilin ja kertoo tekstinä kuinka monta prosenttia mittari näyttää liikaa tai liian vähän.

    exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9159
      • Oulu

      #17
      Originally posted by SAMIoj View Post
      Tuossa on älyttömän hyvä työkalu noihin "mikä profiili/mikä leveys" mietintöihin. Vasemman puoleiseen laitetaan tehtaan ilmoitta alkuperäinen rengastus ja sitten vaan hakee oikeanpuoleiseen halutun koon. Näyttää oikein kuvana yli/aliprofiilin ja kertoo tekstinä kuinka monta prosenttia mittari näyttää liikaa tai liian vähän.

      http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
      Tässä toinen erinomainen laskuri. KLIK

      E39:n tapauksessa lähtökohdaksi alkuperäinen rengaskoko 205/65R15.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Originally posted by Clavurion View Post
        Tässä toinen erinomainen laskuri. KLIK

        E39:n tapauksessa lähtökohdaksi alkuperäinen rengaskoko 205/65R15.
        Eli tosiaan e39:n "taikasana" rengasvalintoja tehdessä on tuo orggis speksikoko, eli 205/65-15" ja tämän halkaisijaan/vierintäkehään kun uusi rengaskoko matchataan niin kaikki on ok, eikä tarvitse miettiä stepin, esc:n ja abs jarrujen toimintaa/toimimattomuutta.
        e46:ssa se speksirengaskoko oli taasen 195/65-15".

        Comment

        • himonussija
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2005
          • 392
          • Finland

          #19
          Originally posted by bemu2000 View Post
          jos sulla on 245/40 kumit takavanteille, niin laita 225/45 eteen... tosin tuokin yhdistelmä on turhan matala E39:iin.
          Mulla on talvipyörinä joka nurkassa 225/45-17 vaikka se vähän pieni onkin. Nopeusmittari näyttää noin 10% liikaa koko ajan, mutta toisaalta rengastus on ehkä terveellisempi laatikolle kun voi talvirajoituksillakin ajaa 95 km/h mittarinopeutta ja samalla 5. vaihde on lukittuna.

          Bensaakin menee vähemmän kun ei tarvitse laatikkoa luistattaa. Tahtoo luistattaessa syödä helposti 10-12 litraa mutta lukittuna pääsee 6-8 litralla kulutusmittarin mukaan.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #20
            Originally posted by himonussija View Post
            Mulla on talvipyörinä joka nurkassa 225/45-17 vaikka se vähän pieni onkin. Nopeusmittari näyttää noin 10% liikaa koko ajan, mutta toisaalta rengastus on ehkä terveellisempi laatikolle kun voi talvirajoituksillakin ajaa 95 km/h mittarinopeutta ja samalla 5. vaihde on lukittuna.

            Bensaakin menee vähemmän kun ei tarvitse laatikkoa luistattaa. Tahtoo luistattaessa syödä helposti 10-12 litraa mutta lukittuna pääsee 6-8 litralla kulutusmittarin mukaan.
            Niin mikäli se laatikko tosiaan varsinkin kovemmilla pakkasilla lukittuu 225/45-17" nastapyörillä. Ihan kaikilla ei nimittäin tällä kokoluokalla 9/98-uudempi steppi kunnolla lukitu varsinkaan kylmästä liikkeelle lähtiessä, ainakaan ennen kuin lähes 30min ajon jälkeen.

            Comment

            • himonussija
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2005
              • 392
              • Finland

              #21
              Originally posted by Hemi View Post
              Niin mikäli se laatikko tosiaan varsinkin kovemmilla pakkasilla lukittuu 225/45-17" nastapyörillä. Ihan kaikilla ei nimittäin tällä kokoluokalla 9/98-uudempi steppi kunnolla lukitu varsinkaan kylmästä liikkeelle lähtiessä, ainakaan ennen kuin lähes 30min ajon jälkeen.
              No minulla tuossa ei ole steppiä, vaan on ns. perinteinen automaatti. Se tuntuu lukittavan vitos vaihteen pakkasilla alle 10 min ajon jälkeen kun lähden töihin. Pari ensimmäistä kilsaa ajan n. 50 km/h ja sitten motarille. Steppivehkeistä ei ole kokemusta.

              Comment

              • 5er
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 208
                • Savo

                #22
                Eipä tätäkään tullut aateltua kun 225/45R17 kitkat ostin. Mutta ei ainakaan contilla/gislavedilla ole pohjolan kitkoja 235/45 koossa. Rasittaako tuo 225 sitten niin paljon steppiä että kannattaisi mennä rengaskaupoille? 100km/h vauhdissa 5 vaihde lukittuu ja kierroksia ~1800rpm.
                ex E60 530iA -07 M-Sport
                ex E39 528iA -99

                Comment

                • docjones
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2005
                  • 127

                  #23
                  Originally posted by 5er View Post
                  Eipä tätäkään tullut aateltua kun 225/45R17 kitkat ostin. Mutta ei ainakaan contilla/gislavedilla ole pohjolan kitkoja 235/45 koossa. Rasittaako tuo 225 sitten niin paljon steppiä että kannattaisi mennä rengaskaupoille? 100km/h vauhdissa 5 vaihde lukittuu ja kierroksia ~1800rpm.
                  Moi,
                  Kyllä 235/45-17 kokoja löytyy kaikilta varsinkin kitkoina. Eivät vaan ole kovin yleisiä eli ei löydy lähikaupan hyllyltä.
                  Minulla ainakin oikean kokoisilla nastoilla(235/45-17) turbiinilukko ottaa kiinni 68kmh vauhdissa ja pysyy kiinni ellei kaasua paina niin että hetkellinen kulutus ylittää 8l/100km, 85kmh jälkeen pysyy kiinni jo pidempään eli irtoaa vasta kun hetkellinen kulutus ylittää 15-16l/100km. Näin siis 530dA -02 steppi.

                  -
                  JN

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7468
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by docjones View Post
                    Kyllä 235/45-17 kokoja löytyy kaikilta varsinkin kitkoina.
                    Näin olisin minäkin melkein väittänyt, mutta Contin CVC3:sta ei näytä saavan. Sama juttu Gislavedilla. Nastoinahan kyllä löytyy oikeaa kokoa hyvin.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • himonussija
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2005
                      • 392
                      • Finland

                      #25
                      Originally posted by 5er View Post
                      Eipä tätäkään tullut aateltua kun 225/45R17 kitkat ostin. Mutta ei ainakaan contilla/gislavedilla ole pohjolan kitkoja 235/45 koossa. Rasittaako tuo 225 sitten niin paljon steppiä että kannattaisi mennä rengaskaupoille? 100km/h vauhdissa 5 vaihde lukittuu ja kierroksia ~1800rpm.
                      Päinvastoin, 235/45 rasittaa enemmän koska niillä on ajettava todellista nopeutta kovempaa kuin pienempikehäisillä 225/45 kumeilla. 225/45 kumeilla voi ainakin meikäläisen autolla ajaa esimerkiksi 80 km/h nopeusrajoituksella 99 km/h mittarinopeutta, koska todellinen nopeus on tuolloin about 88 km/h eikä siitä voi sakottaa. Tuossa 99 km/h mittarinopeudessa turbiinilukko pysyy päällä koko ajan.

                      235/45 tuskin on juuri sen kummempi mutta joku 235/55-17 alkaa jo olemaan niin iso kehältään että sillä on ajettava rajoituksia noudattaessa juuri sitä nopeutta missä lukko ramppaa päälle ja pois.

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17575
                        • Turku

                        #26
                        Mikä tämän luistamisen tarkoitus oikein on?
                        Olen huomannut omassani vastaavaa, vaikka on vakiorenkaat.
                        Vanhat tomaatithan ei tuollaista tehneet.
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • Messerschmitt
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2007
                          • 85
                          • Helsingfors

                          #27
                          Jep!

                          Sitä itsekkin olen tässä ihmetellyt:think, näin talven tullen ja ekan bimmerin omistajana.
                          Tosiaan kyselin noita rengaskokoja koska mulla -99:ssä tuntuu vedättävän aika lailla aamuisin, kyseessä oli siis steptronik.
                          halkaisija ilmeisesti siis vaikuttaa... ja aamulla laatikko on kylmä...
                          Talvi nakkina mulla alla 225/45*16 nastat.
                          Ei kutenkaan millään suurelta yhdistetty kulutus ole vaikuttanu, koska se on 10,5L/100Km. (35,97L /340km*100= 10,57L)
                          E39 528i Touring -99

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Originally posted by himonussija View Post
                            No minulla tuossa ei ole steppiä, vaan on ns. perinteinen automaatti. Se tuntuu lukittavan vitos vaihteen pakkasilla alle 10 min ajon jälkeen kun lähden töihin. Pari ensimmäistä kilsaa ajan n. 50 km/h ja sitten motarille. Steppivehkeistä ei ole kokemusta.
                            Sitten puhutaan aivan eri asiasta. Näillä perinteisillä automaateilla ei käytännössä ole mitään merkitystä minkä halkaisijan kumit on alla.
                            Näissä ei edes pahatkaan sekarengastukset juuri haittaa.

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17797
                              • Jämsä

                              #29
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Sitten puhutaan aivan eri asiasta. Näillä perinteisillä automaateilla ei käytännössä ole mitään merkitystä minkä halkaisijan kumit on alla.
                              Näissä ei edes pahatkaan sekarengastukset juuri haittaa.
                              no kerroppa mistä se auto tietää minkä kokoiset pyörät siellä alla pyörii, kunhan on vaan saman korkuiset edessä ja takana? eihän siinä ole mitään gps:ää mikä haistaisi todellisen nopeuden, että prkl, nyt onkin laitettu liian pientä pyörää alle ja todellinen nopeus ei olekaan enää yhtä suuri samalla mittarin näyttämällä, kuin ennen senhän pitäisi juuri lukittaa vaihde alemmalla todellisella nopeudella, kun on pienemmän pyörät alla...
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • heijani
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2006
                                • 220
                                • Turku

                                #30
                                Originally posted by juu-das View Post
                                onkos tuo kierrosluku satasen vauhdissa sama myös -00 535ia:ssa?
                                Kiinnostaisi kanssa tuohon kasiin liittyen eli autona 540 -99. Aamulla testailin työmatkalla ja kun mittari oli juuri ja juuri satasen paremmalla puolella oli kierroksia jo n.1900 ja 110km/h mittarinopeudessa kierrokset oli kyllä jo todella lähellä kahtatuhatta.

                                Renkaina 235/45-17 Nankang SV-1
                                BMW e61 525dA 2006
                                ex BMW e39 530dT 2000
                                ex Volvo V70 2.4T AWD :think
                                ex BMW e39 540iA sedan 1999
                                ex BMW e28 520i Bavaria 1987
                                ex BMW e46 316i sedan 2000

                                Comment

                                Working...
                                X