Tuossa on älyttömän hyvä työkalu noihin "mikä profiili/mikä leveys" mietintöihin. Vasemman puoleiseen laitetaan tehtaan ilmoitta alkuperäinen rengastus ja sitten vaan hakee oikeanpuoleiseen halutun koon. Näyttää oikein kuvana yli/aliprofiilin ja kertoo tekstinä kuinka monta prosenttia mittari näyttää liikaa tai liian vähän.
E39 vannekoko > sekoittaako stepin?
Collapse
X
-
Originally posted by SAMIoj View PostTuossa on älyttömän hyvä työkalu noihin "mikä profiili/mikä leveys" mietintöihin. Vasemman puoleiseen laitetaan tehtaan ilmoitta alkuperäinen rengastus ja sitten vaan hakee oikeanpuoleiseen halutun koon. Näyttää oikein kuvana yli/aliprofiilin ja kertoo tekstinä kuinka monta prosenttia mittari näyttää liikaa tai liian vähän.
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
E39:n tapauksessa lähtökohdaksi alkuperäinen rengaskoko 205/65R15.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
e46:ssa se speksirengaskoko oli taasen 195/65-15".
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Postjos sulla on 245/40 kumit takavanteille, niin laita 225/45 eteen... tosin tuokin yhdistelmä on turhan matala E39:iin.
Bensaakin menee vähemmän kun ei tarvitse laatikkoa luistattaa. Tahtoo luistattaessa syödä helposti 10-12 litraa mutta lukittuna pääsee 6-8 litralla kulutusmittarin mukaan.
Comment
-
-
Originally posted by himonussija View PostMulla on talvipyörinä joka nurkassa 225/45-17 vaikka se vähän pieni onkin. Nopeusmittari näyttää noin 10% liikaa koko ajan, mutta toisaalta rengastus on ehkä terveellisempi laatikolle kun voi talvirajoituksillakin ajaa 95 km/h mittarinopeutta ja samalla 5. vaihde on lukittuna.
Bensaakin menee vähemmän kun ei tarvitse laatikkoa luistattaa. Tahtoo luistattaessa syödä helposti 10-12 litraa mutta lukittuna pääsee 6-8 litralla kulutusmittarin mukaan.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostNiin mikäli se laatikko tosiaan varsinkin kovemmilla pakkasilla lukittuu 225/45-17" nastapyörillä. Ihan kaikilla ei nimittäin tällä kokoluokalla 9/98-uudempi steppi kunnolla lukitu varsinkaan kylmästä liikkeelle lähtiessä, ainakaan ennen kuin lähes 30min ajon jälkeen.
Comment
-
-
Eipä tätäkään tullut aateltua kun 225/45R17 kitkat ostin. Mutta ei ainakaan contilla/gislavedilla ole pohjolan kitkoja 235/45 koossa. Rasittaako tuo 225 sitten niin paljon steppiä että kannattaisi mennä rengaskaupoille? 100km/h vauhdissa 5 vaihde lukittuu ja kierroksia ~1800rpm.ex E60 530iA -07 M-Sport
ex E39 528iA -99
Comment
-
-
Originally posted by 5er View PostEipä tätäkään tullut aateltua kun 225/45R17 kitkat ostin. Mutta ei ainakaan contilla/gislavedilla ole pohjolan kitkoja 235/45 koossa. Rasittaako tuo 225 sitten niin paljon steppiä että kannattaisi mennä rengaskaupoille? 100km/h vauhdissa 5 vaihde lukittuu ja kierroksia ~1800rpm.
Kyllä 235/45-17 kokoja löytyy kaikilta varsinkin kitkoina. Eivät vaan ole kovin yleisiä eli ei löydy lähikaupan hyllyltä.
Minulla ainakin oikean kokoisilla nastoilla(235/45-17) turbiinilukko ottaa kiinni 68kmh vauhdissa ja pysyy kiinni ellei kaasua paina niin että hetkellinen kulutus ylittää 8l/100km, 85kmh jälkeen pysyy kiinni jo pidempään eli irtoaa vasta kun hetkellinen kulutus ylittää 15-16l/100km. Näin siis 530dA -02 steppi.
-
JN
Comment
-
-
Originally posted by docjones View PostKyllä 235/45-17 kokoja löytyy kaikilta varsinkin kitkoina.Sama juttu Gislavedilla. Nastoinahan kyllä löytyy oikeaa kokoa hyvin.
E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by 5er View PostEipä tätäkään tullut aateltua kun 225/45R17 kitkat ostin. Mutta ei ainakaan contilla/gislavedilla ole pohjolan kitkoja 235/45 koossa. Rasittaako tuo 225 sitten niin paljon steppiä että kannattaisi mennä rengaskaupoille? 100km/h vauhdissa 5 vaihde lukittuu ja kierroksia ~1800rpm.
235/45 tuskin on juuri sen kummempi mutta joku 235/55-17 alkaa jo olemaan niin iso kehältään että sillä on ajettava rajoituksia noudattaessa juuri sitä nopeutta missä lukko ramppaa päälle ja pois.
Comment
-
-
Mikä tämän luistamisen tarkoitus oikein on?
Olen huomannut omassani vastaavaa, vaikka on vakiorenkaat.
Vanhat tomaatithan ei tuollaista tehneet.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Jep!
Sitä itsekkin olen tässä ihmetellyt:think, näin talven tullen ja ekan bimmerin omistajana.
Tosiaan kyselin noita rengaskokoja koska mulla -99:ssä tuntuu vedättävän aika lailla aamuisin, kyseessä oli siis steptronik.
halkaisija ilmeisesti siis vaikuttaa... ja aamulla laatikko on kylmä...
Talvi nakkina mulla alla 225/45*16 nastat.
Ei kutenkaan millään suurelta yhdistetty kulutus ole vaikuttanu, koska se on 10,5L/100Km. (35,97L /340km*100= 10,57L)
Comment
-
-
Originally posted by himonussija View PostNo minulla tuossa ei ole steppiä, vaan on ns. perinteinen automaatti. Se tuntuu lukittavan vitos vaihteen pakkasilla alle 10 min ajon jälkeen kun lähden töihin. Pari ensimmäistä kilsaa ajan n. 50 km/h ja sitten motarille. Steppivehkeistä ei ole kokemusta.
Näissä ei edes pahatkaan sekarengastukset juuri haittaa.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSitten puhutaan aivan eri asiasta. Näillä perinteisillä automaateilla ei käytännössä ole mitään merkitystä minkä halkaisijan kumit on alla.
Näissä ei edes pahatkaan sekarengastukset juuri haittaa.senhän pitäisi juuri lukittaa vaihde alemmalla todellisella nopeudella, kun on pienemmän pyörät alla...
Comment
-
-
Originally posted by juu-das View Postonkos tuo kierrosluku satasen vauhdissa sama myös -00 535ia:ssa?
Renkaina 235/45-17 Nankang SV-1BMW e61 525dA 2006
ex BMW e39 530dT 2000
ex Volvo V70 2.4T AWD :think
ex BMW e39 540iA sedan 1999
ex BMW e28 520i Bavaria 1987
ex BMW e46 316i sedan 2000
Comment
-
Comment