memebuy23buy

E39 vannekoko > sekoittaako stepin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    #91
    tuli laitettua tuollainen allekirjoituksen mukainen auto Ruotsista. Kesärenkaat on oikeaa kokoa 235/45R17 BMW-orkkisvanteilla, joten siinä ei mitään. Mutta talvirenkaat on alikokoiset. Entinen omistaja oli vienyt paikalliselle Vianorille auton joulukuussa -07 ja sanonut, että tähän autoon Hakkapeliitta 5 nastarenkaat. Oli hakenut auton ja kaikki pelannut ok eikä ed. om. ollu sen kummemmin ajatellut asia. Sitten kun minä sain kuvia autosta ennen ostoreissua, niin huomasin heti, että kottikärrynpyörät on alla. Eli sinne oli laitettu 205/55R16. Turbiini tuntuu kuitenkin lukittuvan ja en ole kyllä huomannu mitään outoa käytöstä laatikolta. Maanantaina ne renkaat kuitenkin vaihtuu 225/55R16-kokoisiin Contin WinterViking 2 -nastarenkaisiin (hupippurenkaiksi havaitsin E46 330ci:n alla). Pitää sitten ajella ajatuksen kanssa ja yrittää havainnoida toimiiko laatikko jotenkin eri lailla, kun autoon saan oikean vierintäkehän kumit.

    Ois muuten myyä huippukuntoiset muutaman tuhat km ajetut Hakkapeliitta 5 -nastarenkaat E36/E46 koossa 205/55R16.
    E61 525d LCI

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #92
      Tässä yhtälössä kun tosiaan on se ongelma, että useinkaan ongelman olemassaoloa ei tiedosteta eikä siis havaita jos tuo väärän kokoinen rengastus aiheuttaa ongelmia vain esim.laatikon lukittumisen tai lukittumisajankohdan suhteen.
      Eli moni painelee läpi talven esim.9/98-uudemmilla 523i:llä niin että 100kmh:n mittarinäyttämällä kierrosluku onkin 2050rpm eikä 1750rpm kun tämä kierroslukuero on havaittavissa ainoastaan mittareista. Lisääntynyt polttoaineen kulutus sitten laitetaan talvirenkaiden piikkiin.
      Alikokoisilla samalla todellinen ajonopeus laskee suhteessa mittarinäyttämään.
      Laatikon/moottorin pienet logiikan muutokset jää myös helposti huomaamatta jos/kun ongelmaa ei tiedosteta lainkaan.

      Comment

      • Arnolds
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3310
        • Kajjjaani

        #93
        Jos tiedostaa, että on alikokoiset renkaat niin sitten suurempi mittarinopeus kuin normaaleilla niin no problems. Eli ajetaan esim 100:en alueella 110 ja jne.
        F26 xDrive20d TwinPower

        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

        Comment

        • Ha2
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1786
          • Oulu

          #94
          Originally posted by Hemi View Post
          Tässä yhtälössä kun tosiaan on se ongelma, että useinkaan ongelman olemassaoloa ei tiedosteta eikä siis havaita jos tuo väärän kokoinen rengastus aiheuttaa ongelmia vain esim.laatikon lukittumisen tai lukittumisajankohdan suhteen.
          Eli moni painelee läpi talven esim.9/98-uudemmilla 523i:llä niin että 100kmh:n mittarinäyttämällä kierrosluku onkin 2050rpm eikä 1750rpm kun tämä kierroslukuero on havaittavissa ainoastaan mittareista. Lisääntynyt polttoaineen kulutus sitten laitetaan talvirenkaiden piikkiin.
          Alikokoisilla samalla todellinen ajonopeus laskee suhteessa mittarinäyttämään.
          Laatikon/moottorin pienet logiikan muutokset jää myös helposti huomaamatta jos/kun ongelmaa ei tiedosteta lainkaan.
          Jep. Mielenkiinnolla odottelen ensi viikon alkua, että pääsee vertaileen. Ja onhan nuo kottikärrin renkaat helevetti tyhmän näköset E39 M-sport touringissa.
          E61 525d LCI

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #95
            Originally posted by 540iAV8 View Post
            Jos tiedostaa, että on alikokoiset renkaat niin sitten suurempi mittarinopeus kuin normaaleilla niin no problems. Eli ajetaan esim 100:en alueella 110 ja jne.
            Pointtini ei ollut ihan tämä, mutta menköön.

            Comment

            • Ha2
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1786
              • Oulu

              #96
              Jaaha. Kyllähän se piru rupes laatikko toimiin erilailla, siis paremmin, ku vaihto oikean halkaisijan renkaat alle. Alla muutamia huomioita.

              - kevyellä kaasulla kiihdyttäessä laatikko vaihtaa nopeammin isompaa ja bensaa näyttäisi menevän vähemmän
              - kevyellä kaasulla kiihdyttäessä laatikko vaihtaa määrätietoisesti isompaa, entisillä renkailla saattoi arpoa eestaas, eli ensin vaihtoi isomman muttta pudotti sitten takasin
              - vaihdot muutuivat yleisestikin pehmeämmiksi, entisillä renkailla saattoi välillä töksäyttää
              - turbini lukittuu aikaisemmin
              - keppi D-asennossa vaihtaa nopeammin pienemmälle ja taas takaisin isommalle, jos ajaa tasanopeutta ja haluaa nostaa nopeutta esim. 20 km/h ja jättää nopeuden siihen (esim. maantiellä rajoituksen muuttuessa)
              - kulutus laski ainakin maantieajossa
              - kierrokset pysyy alempana maantiellä tasanopeudessa

              Täytyy kyllä sanoa myös se, että minulla ei kokomusta juuri besakoneisten E39:ien steppilaatikoista ole aiemmin, joten aluksi ei osannut sanoa, toimiiko laatikko jotenkin väärin. Mutta kyllä se nyt toimii paremmin ja yleensä ottaen helvetin hienosti.
              E61 525d LCI

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #97
                Originally posted by Ha2 View Post
                Jaaha. Kyllähän se piru rupes laatikko toimiin erilailla, siis paremmin, ku vaihto oikean halkaisijan renkaat alle. Alla muutamia huomioita.

                - kevyellä kaasulla kiihdyttäessä laatikko vaihtaa nopeammin isompaa ja bensaa näyttäisi menevän vähemmän
                - kevyellä kaasulla kiihdyttäessä laatikko vaihtaa määrätietoisesti isompaa, entisillä renkailla saattoi arpoa eestaas, eli ensin vaihtoi isomman muttta pudotti sitten takasin
                - vaihdot muutuivat yleisestikin pehmeämmiksi, entisillä renkailla saattoi välillä töksäyttää
                - turbini lukittuu aikaisemmin
                - keppi D-asennossa vaihtaa nopeammin pienemmälle ja taas takaisin isommalle, jos ajaa tasanopeutta ja haluaa nostaa nopeutta esim. 20 km/h ja jättää nopeuden siihen (esim. maantiellä rajoituksen muuttuessa)
                - kulutus laski ainakin maantieajossa
                - kierrokset pysyy alempana maantiellä tasanopeudessa

                Täytyy kyllä sanoa myös se, että minulla ei kokomusta juuri besakoneisten E39:ien steppilaatikoista ole aiemmin, joten aluksi ei osannut sanoa, toimiiko laatikko jotenkin väärin. Mutta kyllä se nyt toimii paremmin ja yleensä ottaen helvetin hienosti.
                Eli juuri näin.
                Tuo väärä vierintäkehä toki pahimmillaan pudottaa laatikon lukkiutumisen täysin pelistä, mutta juurikin myös tuon laatikon logiikka selkeästi kärsii väärän kokoluokan rengastuksesta. Eli ikäänkuin laatikko olisi "ymmällään" väärästä rengastuksesta ja tämä "hämmennys" sitten näkyy eri vaihtoprosesseissa kautta linjan. Kun kaikki on ok, niin tuon 9/98.uudemman askin vaihtologiikka on jotain täysin käsittämätöntä hienouessaan, tarkkuudessaan ja olemattomalla luistamisellaan. Tähän toki vaikuttaa paljon myös itse moottorin ja sen säätötekniikan/elektroniikan virheetön toiminta.
                Eli mm.vanosten pienikin takkuaminen/epäloogisuus näkyy+tuntuu välittömästi myös laatikon käyttäytymisen logiikassa.
                Tätä laatikon logiikan toimintaa vain ei moni Pentti Perusautoilija e39:ssään tiedosta, vertailukohdan puuttuessa, kun ei välttämättä edes sitä että ajelee pääteillä +300rpm suuremmilla kierroksilla ja litran suuremmalla polttoaineen kulutuksella kuin mitä kuuluisi.
                530D GM Diesel askit ei tälle ole läheskään niin kriittisiä, mutta kyllä niissäkin eron oikean ja väärän halkaisijan rengaskoon huomaa, jos/kun eroja pääsee vertailemaan ns."lennosta". Eli kyllä näissäkin alkaa väärän rengashalkaisijan myötä tulemaan tietynlaista "empimistä"/arpomista ja toimintalogiikan yleistä pientä huojumista, vaikkakaan ei välttämättä niin selkeästi kuin näissä ZF askisissa 9/98-uudemmissa.
                9/98-vanhemmissa e39:ssä väärä rengaskoko ei juurikaan tunnu laatikon logiikkaan vaikuttavan, mikäli rengaskoot ovat vain kertaluokkaa pielessä ja kuitenkin joka nurkassa on saman vierintäkehän kiekot.
                Tämä voi edelleen jostakin tuntua käsittämättömältä, mutta niin se vain 100% varmuudella on. Viisammat voivat keksiä syymekanismit.
                Last edited by Hemi; 04-03-2009, 12:35.

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17797
                  • Jämsä

                  #98
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Eli juuri näin.
                  Tuo väärä vierintäkehä toki pahimmillaan pudottaa laatikon lukkiutumisen täysin pelistä, mutta juurikin myös tuon laatikon logiikka selkeästi kärsii väärän kokoluokan rengastuksesta. Eli ikäänkuin laatikko olisi "ymmällään" väärästä rengastuksesta ja tämä "hämmennys" sitten näkyy eri vaihtoprosesseissa kautta linjan. Kun kaikki on ok, niin tuon 9/98.uudemman askin vaihtologiikka on jotain täysin käsittämätöntä hienouessaan, tarkkuudessaan ja olemattomalla luistamisellaan. Tähän toki vaikuttaa paljon myös itse moottorin ja sen säätötekniikan/elektroniikan virheetön toiminta.
                  Eli mm.vanosten pienikin takkuaminen/epäloogisuus näkyy+tuntuu välittömästi myös laatikon käyttäytymisen logiikassa.
                  Tätä laatikon logiikan toimintaa vain ei moni Pentti Perusautoilija e39:ssään tiedosta, vertailukohdan puuttuessa, kun ei välttämättä edes sitä että ajelee pääteillä +300rpm suuremmilla kierroksilla ja litran suuremmalla polttoaineen kulutuksella kuin mitä kuuluisi.
                  530D GM Diesel askit ei tälle ole läheskään niin kriittisiä, mutta kyllä niissäkin eron oikean ja väärän halkaisijan rengaskoon huomaa, jos/kun eroja pääsee vertailemaan ns."lennosta". Eli kyllä näissäkin alkaa väärän rengashalkaisijan myötä tulemaan tietynlaista "empimistä"/arpomista ja toimintalogiikan yleistä pientä huojumista, vaikkakaan ei välttämättä niin selkeästi kuin näissä ZF askisissa 9/98-uudemmissa.
                  9/98-vanhemmissa e39:ssä väärä rengaskoko ei juurikaan tunnu laatikon logiikkaan vaikuttavan, mikäli rengaskoot ovat vain kertaluokkaa pielessä ja kuitenkin joka nurkassa on saman vierintäkehän kiekot.
                  Tämä voi edelleen jostakin tuntua käsittämättömältä, mutta niin se vain 100% varmuudella on. Viisammat voivat keksiä syymekanismit.
                  Eli ei sitten myöskään toimi kunnolla vakiota kevyemmällä rengas/vanne setillä, vaikka halkaisija on oikea... Mites sitten käy vakiota raskaammalla rengastuksella?
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • juu-das
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2007
                    • 756
                    • Kuopio

                    #99
                    Eikö näistä E39 steppilaatikko kottikärryrengas miten iso mahtuu ottaako kaareen kiinni vierintäkehä zf gm keskusteluista voisi tehdä jo lopun tai jonkun fakta-osion

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by bemu2000 View Post
                      Eli ei sitten myöskään toimi kunnolla vakiota kevyemmällä rengas/vanne setillä, vaikka halkaisija on oikea... Mites sitten käy vakiota raskaammalla rengastuksella?
                      Kyllä tuo kokonaisvälityssuhde ja sen muuttuminen kuitenkin näyttää olevan se vaikuttava tekijä.

                      Comment

                      • jopeh
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 694
                        • Tampere

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Kyllä tuo kokonaisvälityssuhde ja sen muuttuminen kuitenkin näyttää olevan se vaikuttava tekijä.
                        En kyllä vieläkään tajua mistä auto tietää, että autossa on pykälän pienemmät tai isommat renkaat, jos kaikki on kuitenkin samankokoisia. :think

                        Ennemminkin saattaa vaikuttaa renkaan mallin vaihto, kuin koko. Renkaan materiaalin pehmeys, rungon jäykkyys, ym... Mutta silläkään ei selitä samalla vierintäkehällä olevat eri profiilikoot => täysin erilaiset ominaisuudet.
                        Last edited by jopeh; 06-03-2009, 13:06.
                        "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

                        Comment

                        • jsa014
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 1651
                          • Turun Pallivaha

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Kyllä tuo kokonaisvälityssuhde ja sen muuttuminen kuitenkin näyttää olevan se vaikuttava tekijä.
                          Onko se 205/65R15 647,5mm halkaisijallaan se "referenssi" johon verrataan? Vai mikä se on? Omassa pirssissä on talvirenkaina 225/60R15 (651mm) ja 100km/h vauhdissa hiukan päälle 2000rpm, eli ikäänkuin ei lukitu. Ei luulisi että 3,5mm ero sen tekee, johan rengas sen verran kuluukin elämänsä aikana. Kuitenkin se "toinen oikea" koko 235/45R17 on 643,3mm, eli 4,2mm pienempi kuin tuo 205/65R15.

                          Vai oko se 235/45R17 "se oikea" jolloin mun 225 on jo lähes 8mm suurempi?
                          316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                          Comment

                          • S.P.R
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1009
                            • Oulu area

                            Originally posted by jsa014 View Post
                            Onko se 205/65R15 647,5mm halkaisijallaan se "referenssi" johon verrataan? Vai mikä se on? Omassa pirssissä on talvirenkaina 225/60R15 (651mm) ja 100km/h vauhdissa hiukan päälle 2000rpm, eli ikäänkuin ei lukitu. Ei luulisi että 3,5mm ero sen tekee, johan rengas sen verran kuluukin elämänsä aikana. Kuitenkin se "toinen oikea" koko 235/45R17 on 643,3mm, eli 4,2mm pienempi kuin tuo 205/65R15.

                            Vai oko se 235/45R17 "se oikea" jolloin mun 225 on jo lähes 8mm suurempi?
                            Ainakin facelift 525 sedanissa orggis rengaskoko on tuo sun talvirengaskoko 225/60R15. Ja kyllä nuo kaikki tehtaan speksaamat koot käy alle ilman ongelmia. Mulla on 530iA sedanissa satasen vauhdissa myös reilut 2000rpm ja tuskin tuossa 525:ssa harvempi välitys on. Prefacelift malleissa on ne aavikkovälitykset joilla satasen vauhdissa pannu kiertää sen n.1700.

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7468
                              • Oulu

                              Originally posted by S.P.R View Post
                              Mulla on 530iA sedanissa satasen vauhdissa myös reilut 2000rpm ja tuskin tuossa 525:ssa harvempi välitys on.
                              Itse asiassa kyllä siinä 525iA:ssa on harvempi välitys: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...16&postcount=2
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • KariM
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2003
                                • 199
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by jopeh View Post
                                En kyllä vieläkään tajua mistä auto tietää, että autossa on pykälän pienemmät tai isommat renkaat, jos kaikki on kuitenkin samankokoisia.
                                Ainoa, mikä voin keksiä tuossa tapauksessa vaikuttavan, on se että pienemmällä pyörällä kokonaisvälityssuhde on lyhyempi, jolloin voimalinjan näkökulmasta auto muuttuu kevyemmäksi. Laatikko on todella herkkä virityksessään, jos se tuollaisen eron takia muuttaa käytöstään?

                                En missään tapauksessa kinaa selkeitä havaintoja vastaan, mutta syy olisi mielenkiintoista tietää.

                                Edit Pohdin asiaa lisää, ja kirjoitettujen havaintojen perusteella kyse on nimenomaan staattisesta tilanteesta, eli tasaisesta nopeudesta. Näinollen kiihdytyksissä vaikuttavat tekijät kuten massa ja pyörien inertia voidaan jättää huomiotta. Niiden sijaan vastaavaa laatikon toiminnan muuttumista pitäisi tapahtua perävälitystä lyhennettäessä tai auton ilmanvastusta pienennettäessä? Ilmeisesti kyse on siitä, että vaihteisto menee hämilleen kun sama mittarinopeus toteutuukin odotettua pienemmällä moottorin kuormitusasteella?
                                Last edited by KariM; 06-03-2009, 16:36.

                                Comment

                                Working...
                                X