memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jupasa
    replied
    Originally posted by VilleW View Post
    Noita oireita mullakin oli omassa autossani. Vääntelimme reaktiotankoja niiden ollessa paikoillaan ja välystä puslissa ei voinut havaita. Kuitenkin kun puslat otettiin irti, oli havaittavissa murtumia ja koko kumi oli uudessa puslassa jämäkämmän tuntuinen. Mun mielestä tästä kannattaisi aloittaa, koska osat maksavat ovh 55€ ja työkään ei ole kovin paha. Ei siitä ainakaan haittaa ole ja kustannukset eivät ole suuret vaikka vaihtaisikin ns. turhaan ja irrallaan ollessa puslasta tosiaan näkee jo paremmin onko se ehjä vai ei. En sitten tiedä kumpi vaikutti enemmän iskarit vai nuo puslat mutta vaihdon jälkeen tutinat, tärinät ja ohjauksen puuromaisuus olivat poissa.
    Eli onko kyseessä kallistuksenvakaajan kumihelat (osa 2)?

    Click image for larger version

Name:	Stabilizer Front.JPG
Views:	1
Size:	34.4 KB
ID:	4815372

    Leave a comment:


  • VilleW
    replied
    Originally posted by jupasa View Post

    - ohjauksen keskialue on tahmea ja keskitystä ei pienillä kääntösäteillä ole
    - pientä ratin tärinää 80 - 100 nopeudessa, vaikka pyörien tasapainotus tarkastettu (uudet originaalivanteet ja uudet 225/55-16 pyörät)

    Autonkorjaushommat on minulle ihan vieraita, mutta tuttu harrastelijakorjaaja voi auttaa. Onko tuo reaktiotankojen puslien tarkastaminen kuinka vaativa työ, montako jakoavainta tarvitaan Muutenkin ehdotuksia, mitä kannattaa ja pystyy itse tarkastamaan, otetaan kiitollisuudella vastaan
    Noita oireita mullakin oli omassa autossani. Vääntelimme reaktiotankoja niiden ollessa paikoillaan ja välystä puslissa ei voinut havaita. Kuitenkin kun puslat otettiin irti, oli havaittavissa murtumia ja koko kumi oli uudessa puslassa jämäkämmän tuntuinen. Mun mielestä tästä kannattaisi aloittaa, koska osat maksavat ovh 55€ ja työkään ei ole kovin paha. Ei siitä ainakaan haittaa ole ja kustannukset eivät ole suuret vaikka vaihtaisikin ns. turhaan ja irrallaan ollessa puslasta tosiaan näkee jo paremmin onko se ehjä vai ei. En sitten tiedä kumpi vaikutti enemmän iskarit vai nuo puslat mutta vaihdon jälkeen tutinat, tärinät ja ohjauksen puuromaisuus olivat poissa.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by jupasa View Post
    - joissakin montuissa kävelynopeuksilla lonksahtelua havaittavissa terävissä kuopissa, lähinnä tuntuu ratissa lumpsahteluna, ei niinkään paljon kuulu kolahteluna - ilmio voimakkaampi talvella
    Kallistuksenvakaajan koiranluut vaihtoon, jos ei auta niin reaktiotangot ja alatukivarret myös uusiksi. Eli oikeastaan kun e39:sin etupää alkaa kolisemaan, niin kaikki uusiksi

    Ratin tärinää ajossa voi aiheuttaa monikin asia, searchilla löytyy montakin topicia.

    Leave a comment:


  • jupasa
    replied
    [QUOTE=VilleW;1271024]
    Originally posted by jupasa View Post
    Ohjaus ei myöskään tunnu pienissä nopeuksissa kovin herkältä vaan lähestulkoon puuromaiselta, ja auto muuttaa suuntaansa tien kallistusten mukaan. Vasta kun nopeuden nostaa 140:iin, ohjaus tuntuu tunnokkaammalta ja keskittääkin kohtuullisesti.
    quote]

    Mullakin tuntui 530dA -02 touringissa ohjaus juuri tuollaiselta puuroiselta ja epämääräiseltä ja kilometrejä on taitettu vajaa 140t, mutta homma korjaantui uusilla etuiskareilla ja reaktiotankojen puslien uusimisella. Puslat olivat halki molemmilta puolilta ja tämän näki vasta kun otettiin ne irti. Kehottaisin tutustumaan näihin, mikäli ei ole vielä vaihdettu. Todella positiivinen vaikutus ajotuntumaan
    Joo siis kilometrejä kuitenkin vasta alle 80 tuhatta. Kulmat ja alusta tarkastettu sen jälkeen kun vaimo oli kaarteessa tömäyttänut eturenkaan jalkakäytävän reunaan. (Kulmien tarkastuksen jälkeen oli muuten ratti jäänyt vähän vinoon, mikä myöhemmin korjattiin.) Mutta siis ongelmat on (ja on ollut ennen tömäytystäkin) seuraavat:

    - tuuli ja tienpinnan kallistelu aiheuttaa auton kulkusuunnan muutoksia, vaikka rattia pitää paikallaan (eli normaalissa suoraanajossa, kun tien pinta yleensä on kallellaan oikealle, ratti on vähän vasemmalle käännettynä, että auto menisi suoraan)
    - ohjauksen keskialue on tahmea ja keskitystä ei pienillä kääntösäteillä ole
    - pientä ratin tärinää 80 - 100 nopeudessa, vaikka pyörien tasapainotus tarkastettu (uudet originaalivanteet ja uudet 225/55-16 pyörät)
    - joissakin montuissa kävelynopeuksilla lonksahtelua havaittavissa terävissä kuopissa, lähinnä tuntuu ratissa lumpsahteluna, ei niinkään paljon kuulu kolahteluna - ilmio voimakkaampi talvella
    - vakioalusta, jossa ei osia tähän mennessä vaihdettu (paitsi vasen etuiskunvaimennin ME-Autossa takuuna pari vuotta sitten kun etsittiin syytä em. lonksahtelulle - ei auttanut)

    Autonkorjaushommat on minulle ihan vieraita, mutta tuttu harrastelijakorjaaja voi auttaa. Onko tuo reaktiotankojen puslien tarkastaminen kuinka vaativa työ, montako jakoavainta tarvitaan Muutenkin ehdotuksia, mitä kannattaa ja pystyy itse tarkastamaan, otetaan kiitollisuudella vastaan

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by kaol View Post
    Ei missään...
    No ei ole ihme jos puoltaa ja ratti on vinossa. Pelkillä etupään arvoilla/mittauksilla ei itsessään tee yhtään mitään vaan kyse on täydellisestä asiakkaan kusetuksesta=rahastuksesta. Akselistokulmia ei nimittäin voi saada paikalleen edes etupäästä ilman kaikkien neljän nurkan mittaamista.
    Tai sanotaan vielä niin että takapää on se mikä näyttää suunnan ja etupäällä kaarretaan.
    Tästä syystä mm.e39:n takapäässä on kaikille kulmille täydelliset säädöt ja etupäässä ainoastaan auraussäätö.

    Leave a comment:


  • Keke71
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Näinhän se toki toimiikin jos ajellaan horroksessa 80kmh nopeudella työmatkoja. Eli näissä ojo-olosuhteissa, tällä mentaliteetilla alla toki voi hyvinkin olla epämääräisesti reagoiva "sohvamaisesti" käyttäytyvä 15":n rengastuskin. Toki tämä edellyttää sekin sitä että tarkkaa junakiskoilla ajamisen tarkkuutta ei muutenkaan osaa kaivata.
    Täytyy tähän todeta kun mm.itse on tullut kaikissa omissa/perheen autoissa ajettua jo kymmenen vuotta kesät talvet ja muutama satatuhatta 17"-18" talvirenkain ja 18"-19" kesärenkain, niin oikeasti jo hieman pelottaa ajaa päätienopeuksia asiakkaiden vakioalustaisia autoja jossa alla on "tunnottomat" 14" ja 15" rengastukset. Toki nämäkin menee jos/kun kulkee nykyisen -10kmh alle rajoitusten kulkevan liikennevirran mukana pienessä koomassa, mutta hiemankaan aktiivisemman ajamisen menttaalilla saa huojuminen ja nuljuamiset helpostikkin hieman sykkeen nousemaan. ns."kunnon rengastuksella" vastaava ajaminen kuitenkin varsinkin e39:llä nostaa aina ja jatkuvasti puolestaan pienen hymyn huulille. Toki meillä 19" rengastuksenkin autot ovat täydellisen tunteettomia urille/kallistuksille, mutta kuitenkin.
    Täysin samaa mieltä, omassa e39:renkaina 235/40/18, eikä vetele urissa, ja suuntavakavuus on hyvä. Ainut mistä annan "risuja" on sivutuuli herkkyys, mutta se on aivan sama oliko kesä/talvirenkaat alla. Talvirenkaat on vakio kokoiset. Renkaiden eron kyllä huomaa heti talven jälkeen, kun vaihtaa taas kesärenkaat alle, yksinkertaisesti kesärenkaat on paljon paremmat maantienopeuksissa.
    Ja ei ne huonot ole esim, mukulakivikadullakaan, ehkä vähän on pintakovemmat, mutta alusta on muutenkin normaalia jäykempi joten se siitä. Itse en ainakaan ajele tuhansia kilometrejä mukulakivikadulla, niin ei se haittaa, enenpi tulee maantiekilometreja.

    Edit: Toivotaan että tulee maantiekilometreja jatkossa lisääkin
    Last edited by Keke71; 26-06-2008, 19:32.

    Leave a comment:


  • kaol
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Missä takapään arvot? Etupää nimittäin ihan ok.
    Ei missään...

    Originally posted by jyrtsä View Post
    Ohjauksen suuntaus Autohuolto J.Johansson. Pori

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jyrtsä View Post
    Tuli tuossa parisen viikkoa sitten vaihdettua Weitecin jouset H&R:n 30/15 settiin ja kävin samalla pyörät suuntaamassa uusiksi. Ennen säätöjä auto kulki normaalisti ongelmitta. Suuntauksen jälkeen auto puoltaa selkeästi oikealle. Rattikin tuntuu olevan hieman vinossa oikealle. Jos ratin laittaa selkeästi suoraan auto puoltaa himpun verraan vasempaan. Voiko Rättinivelen vaihto vaikuttaa muuten tähän asiaan? Sekin vaihdettiin samassa yhteydessä...

    Itse en ymmärrä ohjauksen suuntaamisesta juuri mitään, mutta tälläisiä arvoja näyttää lappu.
    Ohjauksen suuntaus Autohuolto J.Johansson. Pori

    Etuauraus
    mitattu +05.4mm
    tehty +02.0mm

    Etu Camber
    vasen oikea
    mitattu - 0 40' - 0 20'
    tehty - 0 40' - 0 20'

    Etu Caster
    vasen oikea
    mitattu + 7 00' + 6 50'
    tehty + 7 10' + 6 50'

    Kpi
    vasen oikea
    mitattu + 14 00' + 13 50'
    tehty +14 00' + 13 50'

    Etupoikkeama
    mitattu 0 00'
    tehty 0 00'

    Kaarteenajokulma
    vasen oikea
    mitattu + 1 20' +0 10'
    tehty + 1 20' + 0 10'
    Missä takapään arvot? Etupää nimittäin ihan ok.

    Leave a comment:


  • jyrtsä
    replied
    530d puoltaa

    Tuli tuossa parisen viikkoa sitten vaihdettua Weitecin jouset H&R:n 30/15 settiin ja kävin samalla pyörät suuntaamassa uusiksi. Ennen säätöjä auto kulki normaalisti ongelmitta. Suuntauksen jälkeen auto puoltaa selkeästi oikealle. Rattikin tuntuu olevan hieman vinossa oikealle. Jos ratin laittaa selkeästi suoraan auto puoltaa himpun verraan vasempaan. Voiko Rättinivelen vaihto vaikuttaa muuten tähän asiaan? Sekin vaihdettiin samassa yhteydessä...

    Itse en ymmärrä ohjauksen suuntaamisesta juuri mitään, mutta tälläisiä arvoja näyttää lappu.
    Ohjauksen suuntaus Autohuolto J.Johansson. Pori

    Etuauraus
    mitattu +05.4mm
    tehty +02.0mm

    Etu Camber
    vasen oikea
    mitattu - 0 40' - 0 20'
    tehty - 0 40' - 0 20'

    Etu Caster
    vasen oikea
    mitattu + 7 00' + 6 50'
    tehty + 7 10' + 6 50'

    Kpi
    vasen oikea
    mitattu + 14 00' + 13 50'
    tehty +14 00' + 13 50'

    Etupoikkeama
    mitattu 0 00'
    tehty 0 00'

    Kaarteenajokulma
    vasen oikea
    mitattu + 1 20' +0 10'
    tehty + 1 20' + 0 10'

    Leave a comment:


  • pmv
    replied
    Oma kokemus tuosta vakio-alustaisesta e39:sta on, että se kyllä haistaa tarkkaan ajoradan kallistukset. Jos kallistus on oikea, auto ohjautuu aivan oikein, vaikka ei ratista pitäisikään kiinni. Kun taas vähäinenkin väärä tienpinnan kallistelu vaatii reagointia. Nopeammin ajaessa menee paremmin, huomattavan hyvin itse asiassa. Alustaan on tasaiseen tahtiin vaihdettu uutta osaa, toki takapäässä on paljon vanhaa. Renkaina on 235/45 17.

    Leave a comment:


  • Matula
    replied
    Säädätin pyöränkulmat maaliskuussa 15" alkuperäiseellä talvirengastuksella ja nyt alla on 18" pyörät (235/40 ja 255/35), edestä laskettu 45mm ja takaa ilmaperä säädetty aavistus etupäätä ylemmäs.
    Vuorossa olisi siis nelipyöräsuuntaus ja etenkin takapään camperi mietityttää, toki suuntaaja näkee koneeltaan ne oikeat arvot mutta jos tahdon tulokseksi urista piittäämattoman ja junamaisen auton, niin mitä minun tulisi vaatia suuntaajalta?

    Camperit niin lähelle 0 kuin mahdollista vai minkälaisia eväitä antaisin haalarimiehelle? Niin ja jos sillä on merkitystä niin Tampereen Euromasterille ajattelin mennä.
    Last edited by Matula; 26-06-2008, 18:37.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Exami View Post
    Aika mielekiintosta lukea näitä täältä..
    Todellakin...

    Originally posted by Exami View Post
    mitä sivutuuleen tulee ni sitä ei juurikaan huomaa.. niin ja autohan on M-Sport, eli M-Sport alusta ja rengastus edessä 235 ja takana 255 ja vanteilla kokoa 17"
    ... kun ainakin mulla on ilmeisesti mottia lukuunottamatta melko identtinen auto alustaltaan ja vanteiltaan + rengaskooltaan. Uraherkkyyteen vaikuttaa selvästi renkaiden pyöreäolkaisuus (tai sen puute) sekä ilmanpaine. Mitkähän renkaat sulla on ja mitkä paineet jos helposti hyökkii urissa? Itse en viimekesänä Nankangeilla huomannut tätä ollenkaan vaikka tahallani monta kertaa Oulun pahimmat urat ajelin ristiinratiin pitämättä kiinni ratista.

    Nyt edessä alla olevat Hankook Evo S1:t on taas herkemmät haistamaan urat.

    Originally posted by Hemi View Post
    Näinhän se toki toimiikin jos ajellaan horroksessa 80kmh nopeudella työmatkoja. Eli näissä ojo-olosuhteissa, tällä mentaliteetilla alla toki voi hyvinkin olla epämääräisesti reagoiva "sohvamaisesti" käyttäytyvä 15":n rengastuskin.
    Totta, mutta siltikään en ei-niin-sohvamaisen M-alustan kanssa haluasi itse laittaa kovin korkeita renkaita, varsinkin kuin tuota perän ylimääräistä nuljuamista kirosin viimekesänä nopeissa mutkasarjoissa myös 17" Nankangeilla. En toki mene vannomaan ettei vika olisi apurungon puslissa tai muussa takajousituksen kuluvissa osissa. Yritän tutkailla asiaa tarkemmin tänäkesänä kunhan saan Michelinit alle taakse.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 26-06-2008, 12:46.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Näinhän se toki toimiikin jos ajellaan horroksessa 80kmh nopeudella työmatkoja. Eli näissä ojo-olosuhteissa, tällä mentaliteetilla alla toki voi hyvinkin olla epämääräisesti reagoiva "sohvamaisesti" käyttäytyvä 15":n rengastuskin. Toki tämä edellyttää sekin sitä että tarkkaa junakiskoilla ajamisen tarkkuutta ei muutenkaan osaa kaivata.
    Täytyy tähän todeta kun mm.itse on tullut kaikissa omissa/perheen autoissa ajettua jo kymmenen vuotta kesät talvet ja muutama satatuhatta 17"-18" talvirenkain ja 18"-19" kesärenkain, niin oikeasti jo hieman pelottaa ajaa päätienopeuksia asiakkaiden vakioalustaisia autoja jossa alla on "tunnottomat" 14" ja 15" rengastukset. Toki nämäkin menee jos/kun kulkee nykyisen -10kmh alle rajoitusten kulkevan liikennevirran mukana pienessä koomassa, mutta hiemankaan aktiivisemman ajamisen menttaalilla saa huojuminen ja nuljuamiset helpostikkin hieman sykkeen nousemaan. ns."kunnon rengastuksella" vastaava ajaminen kuitenkin varsinkin e39:llä nostaa aina ja jatkuvasti puolestaan pienen hymyn huulille. Toki meillä 19" rengastuksenkin autot ovat täydellisen tunteettomia urille/kallistuksille, mutta kuitenkin.

    Leave a comment:


  • Alfredson
    replied
    En oikeen hiffaa miksi suoraan ajaessa pitäisi olla 18" vanteet. Itsellä on nyt 17" vanteet 235 pyörillä ja vaikka uravetely on melkoisen minimaalista, lähinnä suurimmat urat hieman joskus tuntuu, niin silti sen aistii miten paljon huonompi suuntavakaus autossa on nyt kun 15" renkailla. Autoa ei siis nytkään tarvitse ohjailla, se menee ihan "hyvin" mutta 15" renkailla se meni aivan käsittämättömän hyvin ja 25min horroksen jälkeen löysin itseni työpaikalta. Tällöin oli vielä puslat etupäästä paskana. 17":n kanssa ne oli pakko vaihtaa.

    Jos ajaisin pelkästään pitkää matkaa eikä ulkonäöllä olisi merkitystä olisi rengasvalintani ehdottomasti 205-225/6x/15.

    Leave a comment:


  • VilleW
    replied
    [quote=jupasa;1232702] Ohjaus ei myöskään tunnu pienissä nopeuksissa kovin herkältä vaan lähestulkoon puuromaiselta, ja auto muuttaa suuntaansa tien kallistusten mukaan. Vasta kun nopeuden nostaa 140:iin, ohjaus tuntuu tunnokkaammalta ja keskittääkin kohtuullisesti.
    quote]

    Mullakin tuntui 530dA -02 touringissa ohjaus juuri tuollaiselta puuroiselta ja epämääräiseltä ja kilometrejä on taitettu vajaa 140t, mutta homma korjaantui uusilla etuiskareilla ja reaktiotankojen puslien uusimisella. Puslat olivat halki molemmilta puolilta ja tämän näki vasta kun otettiin ne irti. Kehottaisin tutustumaan näihin, mikäli ei ole vielä vaihdettu. Todella positiivinen vaikutus ajotuntumaan

    Leave a comment:

Working...
X