Originally posted by VilleW
View Post
E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta
Collapse
X
-
Originally posted by jupasa View Post
- ohjauksen keskialue on tahmea ja keskitystä ei pienillä kääntösäteillä ole
- pientä ratin tärinää 80 - 100 nopeudessa, vaikka pyörien tasapainotus tarkastettu (uudet originaalivanteet ja uudet 225/55-16 pyörät)
Autonkorjaushommat on minulle ihan vieraita, mutta tuttu harrastelijakorjaaja voi auttaa. Onko tuo reaktiotankojen puslien tarkastaminen kuinka vaativa työ, montako jakoavainta tarvitaanMuutenkin ehdotuksia, mitä kannattaa ja pystyy itse tarkastamaan, otetaan kiitollisuudella vastaan
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jupasa View Post- joissakin montuissa kävelynopeuksilla lonksahtelua havaittavissa terävissä kuopissa, lähinnä tuntuu ratissa lumpsahteluna, ei niinkään paljon kuulu kolahteluna - ilmio voimakkaampi talvella
Ratin tärinää ajossa voi aiheuttaa monikin asia, searchilla löytyy montakin topicia.
Leave a comment:
-
-
[QUOTE=VilleW;1271024]Originally posted by jupasa View PostOhjaus ei myöskään tunnu pienissä nopeuksissa kovin herkältä vaan lähestulkoon puuromaiselta, ja auto muuttaa suuntaansa tien kallistusten mukaan. Vasta kun nopeuden nostaa 140:iin, ohjaus tuntuu tunnokkaammalta ja keskittääkin kohtuullisesti.
quote]
Mullakin tuntui 530dA -02 touringissa ohjaus juuri tuollaiselta puuroiselta ja epämääräiseltä ja kilometrejä on taitettu vajaa 140t, mutta homma korjaantui uusilla etuiskareilla ja reaktiotankojen puslien uusimisella. Puslat olivat halki molemmilta puolilta ja tämän näki vasta kun otettiin ne irti. Kehottaisin tutustumaan näihin, mikäli ei ole vielä vaihdettu. Todella positiivinen vaikutus ajotuntumaan
- tuuli ja tienpinnan kallistelu aiheuttaa auton kulkusuunnan muutoksia, vaikka rattia pitää paikallaan (eli normaalissa suoraanajossa, kun tien pinta yleensä on kallellaan oikealle, ratti on vähän vasemmalle käännettynä, että auto menisi suoraan)
- ohjauksen keskialue on tahmea ja keskitystä ei pienillä kääntösäteillä ole
- pientä ratin tärinää 80 - 100 nopeudessa, vaikka pyörien tasapainotus tarkastettu (uudet originaalivanteet ja uudet 225/55-16 pyörät)
- joissakin montuissa kävelynopeuksilla lonksahtelua havaittavissa terävissä kuopissa, lähinnä tuntuu ratissa lumpsahteluna, ei niinkään paljon kuulu kolahteluna - ilmio voimakkaampi talvella
- vakioalusta, jossa ei osia tähän mennessä vaihdettu (paitsi vasen etuiskunvaimennin ME-Autossa takuuna pari vuotta sitten kun etsittiin syytä em. lonksahtelulle - ei auttanut)
Autonkorjaushommat on minulle ihan vieraita, mutta tuttu harrastelijakorjaaja voi auttaa. Onko tuo reaktiotankojen puslien tarkastaminen kuinka vaativa työ, montako jakoavainta tarvitaanMuutenkin ehdotuksia, mitä kannattaa ja pystyy itse tarkastamaan, otetaan kiitollisuudella vastaan
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kaol View PostEi missään...
Tai sanotaan vielä niin että takapää on se mikä näyttää suunnan ja etupäällä kaarretaan.
Tästä syystä mm.e39:n takapäässä on kaikille kulmille täydelliset säädöt ja etupäässä ainoastaan auraussäätö.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostNäinhän se toki toimiikin jos ajellaan horroksessa 80kmh nopeudella työmatkoja. Eli näissä ojo-olosuhteissa, tällä mentaliteetilla alla toki voi hyvinkin olla epämääräisesti reagoiva "sohvamaisesti" käyttäytyvä 15":n rengastuskin. Toki tämä edellyttää sekin sitä että tarkkaa junakiskoilla ajamisen tarkkuutta ei muutenkaan osaa kaivata.
Täytyy tähän todeta kun mm.itse on tullut kaikissa omissa/perheen autoissa ajettua jo kymmenen vuotta kesät talvet ja muutama satatuhatta 17"-18" talvirenkain ja 18"-19" kesärenkain, niin oikeasti jo hieman pelottaa ajaa päätienopeuksia asiakkaiden vakioalustaisia autoja jossa alla on "tunnottomat" 14" ja 15" rengastukset. Toki nämäkin menee jos/kun kulkee nykyisen -10kmh alle rajoitusten kulkevan liikennevirran mukana pienessä koomassa, mutta hiemankaan aktiivisemman ajamisen menttaalilla saa huojuminen ja nuljuamiset helpostikkin hieman sykkeen nousemaan. ns."kunnon rengastuksella" vastaava ajaminen kuitenkin varsinkin e39:llä nostaa aina ja jatkuvasti puolestaan pienen hymyn huulille. Toki meillä 19" rengastuksenkin autot ovat täydellisen tunteettomia urille/kallistuksille, mutta kuitenkin.
Ja ei ne huonot ole esim, mukulakivikadullakaan, ehkä vähän on pintakovemmat, mutta alusta on muutenkin normaalia jäykempi joten se siitä. Itse en ainakaan ajele tuhansia kilometrejä mukulakivikadulla, niin ei se haittaa, enenpi tulee maantiekilometreja.
Edit: Toivotaan että tulee maantiekilometreja jatkossa lisääkinLast edited by Keke71; 26-06-2008, 19:32.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jyrtsä View PostTuli tuossa parisen viikkoa sitten vaihdettua Weitecin jouset H&R:n 30/15 settiin ja kävin samalla pyörät suuntaamassa uusiksi. Ennen säätöjä auto kulki normaalisti ongelmitta. Suuntauksen jälkeen auto puoltaa selkeästi oikealle. Rattikin tuntuu olevan hieman vinossa oikealle. Jos ratin laittaa selkeästi suoraan auto puoltaa himpun verraan vasempaan. Voiko Rättinivelen vaihto vaikuttaa muuten tähän asiaan? Sekin vaihdettiin samassa yhteydessä...
Itse en ymmärrä ohjauksen suuntaamisesta juuri mitään, mutta tälläisiä arvoja näyttää lappu.
Ohjauksen suuntaus Autohuolto J.Johansson. Pori
Etuauraus
mitattu +05.4mm
tehty +02.0mm
Etu Camber
vasen oikea
mitattu - 0 40' - 0 20'
tehty - 0 40' - 0 20'
Etu Caster
vasen oikea
mitattu + 7 00' + 6 50'
tehty + 7 10' + 6 50'
Kpi
vasen oikea
mitattu + 14 00' + 13 50'
tehty +14 00' + 13 50'
Etupoikkeama
mitattu 0 00'
tehty 0 00'
Kaarteenajokulma
vasen oikea
mitattu + 1 20' +0 10'
tehty + 1 20' + 0 10'
Leave a comment:
-
-
530d puoltaa
Tuli tuossa parisen viikkoa sitten vaihdettua Weitecin jouset H&R:n 30/15 settiin ja kävin samalla pyörät suuntaamassa uusiksi. Ennen säätöjä auto kulki normaalisti ongelmitta. Suuntauksen jälkeen auto puoltaa selkeästi oikealle. Rattikin tuntuu olevan hieman vinossa oikealle. Jos ratin laittaa selkeästi suoraan auto puoltaa himpun verraan vasempaan. Voiko Rättinivelen vaihto vaikuttaa muuten tähän asiaan? Sekin vaihdettiin samassa yhteydessä...
Itse en ymmärrä ohjauksen suuntaamisesta juuri mitään, mutta tälläisiä arvoja näyttää lappu.
Ohjauksen suuntaus Autohuolto J.Johansson. Pori
Etuauraus
mitattu +05.4mm
tehty +02.0mm
Etu Camber
vasen oikea
mitattu - 0 40' - 0 20'
tehty - 0 40' - 0 20'
Etu Caster
vasen oikea
mitattu + 7 00' + 6 50'
tehty + 7 10' + 6 50'
Kpi
vasen oikea
mitattu + 14 00' + 13 50'
tehty +14 00' + 13 50'
Etupoikkeama
mitattu 0 00'
tehty 0 00'
Kaarteenajokulma
vasen oikea
mitattu + 1 20' +0 10'
tehty + 1 20' + 0 10'
Leave a comment:
-
-
Oma kokemus tuosta vakio-alustaisesta e39:sta on, että se kyllä haistaa tarkkaan ajoradan kallistukset. Jos kallistus on oikea, auto ohjautuu aivan oikein, vaikka ei ratista pitäisikään kiinni. Kun taas vähäinenkin väärä tienpinnan kallistelu vaatii reagointia. Nopeammin ajaessa menee paremmin, huomattavan hyvin itse asiassa. Alustaan on tasaiseen tahtiin vaihdettu uutta osaa, toki takapäässä on paljon vanhaa. Renkaina on 235/45 17.
Leave a comment:
-
-
Säädätin pyöränkulmat maaliskuussa 15" alkuperäiseellä talvirengastuksella ja nyt alla on 18" pyörät (235/40 ja 255/35), edestä laskettu 45mm ja takaa ilmaperä säädetty aavistus etupäätä ylemmäs.
Vuorossa olisi siis nelipyöräsuuntaus ja etenkin takapään camperi mietityttää, toki suuntaaja näkee koneeltaan ne oikeat arvot mutta jos tahdon tulokseksi urista piittäämattoman ja junamaisen auton, niin mitä minun tulisi vaatia suuntaajalta?
Camperit niin lähelle 0 kuin mahdollista vai minkälaisia eväitä antaisin haalarimiehelle? Niin ja jos sillä on merkitystä niin Tampereen Euromasterille ajattelin mennä.Last edited by Matula; 26-06-2008, 18:37.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Exami View PostAika mielekiintosta lukea näitä täältä..
Originally posted by Exami View Postmitä sivutuuleen tulee ni sitä ei juurikaan huomaa.. niin ja autohan on M-Sport, eli M-Sport alusta ja rengastus edessä 235 ja takana 255 ja vanteilla kokoa 17"
Nyt edessä alla olevat Hankook Evo S1:t on taas herkemmät haistamaan urat.
Originally posted by Hemi View PostNäinhän se toki toimiikin jos ajellaan horroksessa 80kmh nopeudella työmatkoja. Eli näissä ojo-olosuhteissa, tällä mentaliteetilla alla toki voi hyvinkin olla epämääräisesti reagoiva "sohvamaisesti" käyttäytyvä 15":n rengastuskin.Last edited by Petri.Kekkonen; 26-06-2008, 12:46.
Leave a comment:
-
-
Näinhän se toki toimiikin jos ajellaan horroksessa 80kmh nopeudella työmatkoja. Eli näissä ojo-olosuhteissa, tällä mentaliteetilla alla toki voi hyvinkin olla epämääräisesti reagoiva "sohvamaisesti" käyttäytyvä 15":n rengastuskin. Toki tämä edellyttää sekin sitä että tarkkaa junakiskoilla ajamisen tarkkuutta ei muutenkaan osaa kaivata.
Täytyy tähän todeta kun mm.itse on tullut kaikissa omissa/perheen autoissa ajettua jo kymmenen vuotta kesät talvet ja muutama satatuhatta 17"-18" talvirenkain ja 18"-19" kesärenkain, niin oikeasti jo hieman pelottaa ajaa päätienopeuksia asiakkaiden vakioalustaisia autoja jossa alla on "tunnottomat" 14" ja 15" rengastukset. Toki nämäkin menee jos/kun kulkee nykyisen -10kmh alle rajoitusten kulkevan liikennevirran mukana pienessä koomassa, mutta hiemankaan aktiivisemman ajamisen menttaalilla saa huojuminen ja nuljuamiset helpostikkin hieman sykkeen nousemaan. ns."kunnon rengastuksella" vastaava ajaminen kuitenkin varsinkin e39:llä nostaa aina ja jatkuvasti puolestaan pienen hymyn huulille. Toki meillä 19" rengastuksenkin autot ovat täydellisen tunteettomia urille/kallistuksille, mutta kuitenkin.
Leave a comment:
-
-
En oikeen hiffaa miksi suoraan ajaessa pitäisi olla 18" vanteet. Itsellä on nyt 17" vanteet 235 pyörillä ja vaikka uravetely on melkoisen minimaalista, lähinnä suurimmat urat hieman joskus tuntuu, niin silti sen aistii miten paljon huonompi suuntavakaus autossa on nyt kun 15" renkailla. Autoa ei siis nytkään tarvitse ohjailla, se menee ihan "hyvin" mutta 15" renkailla se meni aivan käsittämättömän hyvin ja 25min horroksen jälkeen löysin itseni työpaikalta. Tällöin oli vielä puslat etupäästä paskana. 17":n kanssa ne oli pakko vaihtaa.
Jos ajaisin pelkästään pitkää matkaa eikä ulkonäöllä olisi merkitystä olisi rengasvalintani ehdottomasti 205-225/6x/15.
Leave a comment:
-
-
[quote=jupasa;1232702] Ohjaus ei myöskään tunnu pienissä nopeuksissa kovin herkältä vaan lähestulkoon puuromaiselta, ja auto muuttaa suuntaansa tien kallistusten mukaan. Vasta kun nopeuden nostaa 140:iin, ohjaus tuntuu tunnokkaammalta ja keskittääkin kohtuullisesti.
quote]
Mullakin tuntui 530dA -02 touringissa ohjaus juuri tuollaiselta puuroiselta ja epämääräiseltä ja kilometrejä on taitettu vajaa 140t, mutta homma korjaantui uusilla etuiskareilla ja reaktiotankojen puslien uusimisella. Puslat olivat halki molemmilta puolilta ja tämän näki vasta kun otettiin ne irti. Kehottaisin tutustumaan näihin, mikäli ei ole vielä vaihdettu. Todella positiivinen vaikutus ajotuntumaan
Leave a comment:
-
Leave a comment: