Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39:n talviajo-ominaisuudet?
Collapse
X
-
Originally posted by teropa View PostTuo TJJ:n mainitsema tilanne risteyksessä odottamisesta on tuttu. Itsellä on nyt kitkojen aikana ollut pakko ajella ilman DSC:tä, että pääsee edes joskus (ylämäkeen viettävistä) risteyksestä liikkeelle.
Mutta sitä en ymmärrä, miksi jengi kysyy "trollaako aloittaja". No joo, ihan varmaan trollailuviestit on tälläsiä seikkaperäsiä ja niin edelleen. Melkeen tekis mieli sanoa, että viiraako jollain päässä, jos luulee näitä trolleiksi.
Varmaan TJJ:n kokemus talviajosta on monestakin syystä nyt persiillään. Siinä on varmaan monta juttua, jotka vaikuttaa. Kyllä nuo etuvetoset risteyksistä lähtee ku hauki rannasta, verrattuna 50% painosta takapyörillään sutivaan E39:iin. Mutta muuten ajokokemus maantiellä taikka motarilla on suuresti kiinni siitä, että renkaat on riittävän tukevat. En itse laita varmuudellä enää koskaan 15" rengasta tuohon autoon. Järkyttävä ajettava. Isoilla nopeuksilla suuren massan tuomat vaikutukset ei ole omiaan isoprofiilista rengasta ajatellen. Jämäkin talviajokokemus on itellä tähänastisista E39:istä 17" 235/45 Misulla X-ice nastalla. Auto oli jumaliste kuin juna joka tilanteessa.
TJJ:lle sanoisin, että osta uudet talvirenkaat joko 16" tai 17" koossa, ja tarkista sitten vielä pyöränkulmat. Ihan satavarmana ajokokemus paranee, kun hankit oikeankokoiset nastat ja varmistat että auto kulkee suoraan. Alustasta en sano muuten mitään, sehän sulla satavarmasti on kunnossa.
Mutta jos ei renkaidenvaihdonkaan jälkeen ala löytymään talviajo-ominaisuuksia välttävää paremmin, niin sitten en kyllä tiiä mikä mättää.
Tero
Riippuu tietysti että minkälaisia ne etuvedot siellä teillä päin on..
Kyllä se E39 lähtee siinä missä muutkin. Tottakai tien pinta ja auton renkaat vaikuttavat asiaan mutta niin myös kuljettajan jalat.
Jos sitä kaasua/kierroksia antaa sopivissa määrin ja olosuhteet+renkaat ovat sanotaanko "sopivat" niin ei pitäisi olla ongelmaa.
Sitten taas ylämäet + hirveät jääkelit on asia erikseen. Tottakai itselläkin kokemusta siitä kun ASC puuttuu peliin niin sillon ei paljon mennä ennen kuin tehot ja pidot tulevat takaisin.
Kehottaisin kuitenkin teropan lailla vaihtamaan talvirenkaiden kokoa jos vaan mahdollista.
Sitten ehkä mahdollisesti lähtisin etsimään "vikaa" perfektionistisesta mielestä
Kannattaa ehkä myöskin sitä ennen kokeilla muutama muukin E39 talvella.
Minähän en mistään mitään tiedä mutta sen tiedän mitä itse olen kokenut. Kenenkään ei tarvitse uskoa tietenkään
Ja ne mielipiteethän on kuin niitä kuuluisia ryppyreikiä. Ja tästä ei tarvitse kenenkään vetäistä aamumandariinejä hengityselimiin.
Ja hyvin on "pojat" trollaantunu kyllä, 24.01.2009-2.2.2009, tämä topic kerännyt vajaa 290 postausta.E30 316 -87
E91 325i -06
E61 530d -06
F10 520d -14
ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostMutta muuten ajokokemus maantiellä taikka motarilla on suuresti kiinni siitä, että renkaat on riittävän tukevat. En itse laita varmuudellä enää koskaan 15" rengasta tuohon autoon.
TJJ:lle sanoisin, että osta uudet talvirenkaat joko 16" tai 17" koossa, ja tarkista sitten vielä pyöränkulmat. Ihan satavarmana ajokokemus paranee, kun hankit oikeankokoiset nastat ja varmistat että auto kulkee suoraan.
Mutta jos ei renkaidenvaihdonkaan jälkeen ala löytymään talviajo-ominaisuuksia välttävää paremmin, niin sitten en kyllä tiiä mikä mättää.
Comment
-
-
[QUOTE=Moonshine;1479825]Ehei perkele, touché!
Tajusin just että tässä threadissahan on kyse valuviasta joka vaivaa suurinta osaa bemaristeista: Järjetön perfektionismi. Vaihdetaan osia kun epäillään niiden kohta rikkoutuvan sekä huolestutaan jokaisesta pienimmästäkin äänestä ja värinästä. QUOTE]
Originally posted by TJJ View PostMoonshine taisi jo käsittää mikä tässä on se suurin ongelma...
Jos kyse on tuosta niin sitten harkitsisin automerkin vaihtoa
Tuolla periaatteella menee järki näillä ajaessa.
Eli nyt hieman pipoa löysemmälle ja ns maalaisjärki käteen.F26 xDrive20d TwinPower
EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"
Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net
Comment
-
-
Moni näyttää olevan sitä mieltä että ASC ja DSC ovat hitaampia kuin vastaava auto ilman niitä..? Voisin vahvasti väittää päinvastoin. Ilman luistonestoa E39 sutii yhdellä pyörällä eikä paikaltaan liikkeellelähtö oikein liukkaalla ole tosiaankaan herkkua. Lukkoperää kun noihin kansanmalleihin ei edelleenkään ole saatavilla. Yleensäkin E39:n kanssa voisin lähteä vaikkapa radalle todistelemaan itseni nopeammaksi DSC päällä kuin haastaja vastaavalla autolla ilman apuelektroniikkaa. Ei se "vauhdin tuntu" vaan eteneminen.---
Comment
-
-
edit: ei mitään, lukasin väärin.
No sanotaan sen verta, jotta etuvetoisilla on monesti enempi painoa renkaiden päällä, ja siksi ovat hyviä liikkeellelähdössä.
TeroLast edited by teropa; 02-02-2009, 08:16.E60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostEhkäpä maantiellä/moottoritiellä, mutta sitä ajoa tulee talvella todella vähän. Tosin, mitenkähän sivuttaispito talvella muuttuu jos renkaat levenee? Eli 205 vs. 235, niin mitä se vaikuttaa esim. käytökseen jäisessä liikenneympyrässä? Toisaalta, huononeeko pito kiihdytyksessä?
Ostat 225/55/16 tai 235/45/17 kunnon nastat ja toteat tilanteen. Väitän edelleen, että tuo 15" liuru on sun ongelmien suurin syypää.
Ja joku osa ongelmaa on tietty bemaristien korvienväli, mutta kun se tiedetään, ja se, ettei sille mitään voi, niin annetaan olla.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostOstat 225/55/16 tai 235/45/17 kunnon nastat ja toteat tilanteen. Väitän edelleen, että tuo 15" liuru on sun ongelmien suurin syypää.
Comment
-
-
Olen -Tapin kanssa samoilla linjoilla, mutta radalla en välttämättä olisi itseäni nopeampi DCS päällä, koska ainakin M5 kuolee ihan totaalisesti kun DSC puuttuu peliin, joka rata-ajossa ei tietenkään ole kovin nopea vaihtoehto.. Mutta talvella varsinkin paikaltaan lähdettäessä DSC auttaa ihan pirusti etenemiseen kun tuntuu tuntuu ettei auto liiku yhtään mihinkään jos avut nappaa pois päältä. Jalka vain ei pysty säätelemään pitoja puolelta toiselle eikä pelkällä kaasun painelulla ole mitään hyötyä, joko sutii kovaa tai hiljaa. Suurin syy omassa tapauksessa huonoon pitoon on nuo Contin kitka renkaat, jotka on kyllä niin surkeat ettei mitään järkeä. Tämä talvi menee vielä väkisin, mutta sitten kyllä vaihtuu, aivan varmasti!!
Comment
-
-
Näissä "toivomuspolkimella" varustetuissa autoissa (varsinkin automaatin kanssa) luistonesto on kyllä talvella todellakin tarpeellinen kun kaasupolkissa ei ole kunnon tuntumaa. Ilman dsc:tä auto saattaa sutia sitä yhtäpyörää ja samalla loota heittää isompaa ja yhtäkkiä mittari näyttää jo 80km/h. Vanhemmissa vaijeri kaasullisissa esim . Äijän e32 730 m30 ei todellakaan kaipaa luistonestoa (toki tehottomuuskin auttaa).Chrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
Kawasaki zzr1100 fighter
Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88
Comment
-
-
kolmiysi on ihan kelpo talviauto mutta ei sillä kolkutella kärkisijoja slalomissa, jääradalla tai kannata valoissa hirveesti haastaa.
ASC+T on minusta vielä hanakampi leikkaamaan etenemisen risteyksissä kuin DSC. Parhaat kiihtyvyysajat peililiukkaalla saisi varmaan ajamalla kananmuna (raaka, ei keitetty) kaasupolkimen ja jalan välissä. Kun keli on liukkaimmillaan pitää kolmiysillä tehkä liikkeelle lähdöt ja risteyskäännökset melko taiten pysyäkseen liikenteen tahdissa. Vähänkään parhaat päivänsä nähnyt rengastus korostaa vielä ongelmaa. Kovalla pakkasella/lumella pärjää kyllä.
Viime perjantaina otin erää 306 pugin kanssa lukkoperällisellä E34:lla missä alla uudenveroiset 225/50R16 HP4:et -> aika polkemisen takana oli päästä edelle. Ei ne kaikki etuvetoiset nyt niin häävisti lähde, mutta kunnon keulapaino kapean rengastuksen kanssa antaa etua.Last edited by HC91; 02-02-2009, 08:58.
Comment
-
-
Originally posted by Stone View Postainakin M5 kuolee ihan totaalisesti kun DSC puuttuu peliin,
Siis ihan rehellisesti 3-sarjan peugeot liikkuu livakammin liukkaalla kuin E34 johtuen etupainoisuudesta?? Eikö 500 kg lisäpaino BMW:n kohdalla vaikuta tilanteeseen? Kokeile 605-mallia vastaan seuraavaksi tai aja vanhemmalla 300:lla baijerilaisella (kevyempiä).---
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostItse sanoisin, että tuolla 17" nastalla, joka mun ex-ex-ex-ex autossa oli, niin kokonaisuutena myös taajama-ajo oli eniten herkkua. Se meni kuin juna.
Ostat 225/55/16 tai 235/45/17 kunnon nastat ja toteat tilanteen. Väitän edelleen, että tuo 15" liuru on sun ongelmien suurin syypää.
Ja joku osa ongelmaa on tietty bemaristien korvienväli, mutta kun se tiedetään, ja se, ettei sille mitään voi, niin annetaan olla.
Tero
Jos rengasta lähdetään leventämään ja massaa kasvattamaan, ei siitä pito ja jousituksen toiminta ainakaan parane. Vaikka rallimaailma onkin eri kuin arkiajo, niin kyllä sielläkin siirtyminen soralle ja varsinkin lumelle kaventaa rengasta reilusti vrt. asfaltti. Eipä nuo rallikuskitkaan oikein pääse lujaa jos ei ole pitoa.
Mielestäni on vaarallista antaa kysyjälle neuvoja, jotka perustuvat ex-ex-ex-auton kokemuksiin monen vuoden takaa ja varsinkin jos ne vaikuttavat olevan fysiikan lakien vastaisia.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostSiis ihan rehellisesti 3-sarjan peugeot liikkuu livakammin liukkaalla kuin E34 johtuen etupainoisuudesta?? Eikö 500 kg lisäpaino BMW:n kohdalla vaikuta tilanteeseen? Kokeile 605-mallia vastaan seuraavaksi tai aja vanhemmalla 300:lla baijerilaisella (kevyempiä).
Liukkaalla alustalla missä on kallistusta sivulle ei lukkoperällinen ole ihan parhaimmillaan liikkeelle lähdössä, tai oikeastaan eteenpäin lähdössä. Pitäisi varmaankin ajaa 1/8 maili rinnatusten kolmiysin kanssa ja taltioida videolle :think
Comment
-
Comment