Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joni_wt
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 3625
    • Yka

    Originally posted by TJJ View Post
    miksi jotkut muut autot liikkuu/kiihtyy/pysähtyy samoissa tilanteissa paremmin.
    Originally posted by teropa View Post
    Itsellä on nyt kitkojen aikana ollut pakko ajella ilman DSC:tä, että pääsee edes joskus (ylämäkeen viettävistä) risteyksestä liikkeelle.

    Tero
    Bingo!

    Sen takia ne muut autot etenee nopeammin, kun niissä muissa autoissa kuski hoitaa luiston- ja sutimiseneston. Joissakin autoissa ei kuulema edes ole sellaisia laitteita
    e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

    Comment

    • peltone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 8094
      • Willähde

      Originally posted by teropa View Post
      Tuo TJJ:n mainitsema tilanne risteyksessä odottamisesta on tuttu. Itsellä on nyt kitkojen aikana ollut pakko ajella ilman DSC:tä, että pääsee edes joskus (ylämäkeen viettävistä) risteyksestä liikkeelle.

      Mutta sitä en ymmärrä, miksi jengi kysyy "trollaako aloittaja". No joo, ihan varmaan trollailuviestit on tälläsiä seikkaperäsiä ja niin edelleen. Melkeen tekis mieli sanoa, että viiraako jollain päässä, jos luulee näitä trolleiksi.

      Varmaan TJJ:n kokemus talviajosta on monestakin syystä nyt persiillään. Siinä on varmaan monta juttua, jotka vaikuttaa. Kyllä nuo etuvetoset risteyksistä lähtee ku hauki rannasta, verrattuna 50% painosta takapyörillään sutivaan E39:iin. Mutta muuten ajokokemus maantiellä taikka motarilla on suuresti kiinni siitä, että renkaat on riittävän tukevat. En itse laita varmuudellä enää koskaan 15" rengasta tuohon autoon. Järkyttävä ajettava. Isoilla nopeuksilla suuren massan tuomat vaikutukset ei ole omiaan isoprofiilista rengasta ajatellen. Jämäkin talviajokokemus on itellä tähänastisista E39:istä 17" 235/45 Misulla X-ice nastalla. Auto oli jumaliste kuin juna joka tilanteessa.

      TJJ:lle sanoisin, että osta uudet talvirenkaat joko 16" tai 17" koossa, ja tarkista sitten vielä pyöränkulmat. Ihan satavarmana ajokokemus paranee, kun hankit oikeankokoiset nastat ja varmistat että auto kulkee suoraan. Alustasta en sano muuten mitään, sehän sulla satavarmasti on kunnossa.

      Mutta jos ei renkaidenvaihdonkaan jälkeen ala löytymään talviajo-ominaisuuksia välttävää paremmin, niin sitten en kyllä tiiä mikä mättää.

      Tero
      Enpä menis allekirjoittamaan tuota kirjoittamaasi pätkää jonka lihavoin. Ne etuvedot ei todellakaan lähde kuin hauki rannasta.
      Riippuu tietysti että minkälaisia ne etuvedot siellä teillä päin on..
      Kyllä se E39 lähtee siinä missä muutkin. Tottakai tien pinta ja auton renkaat vaikuttavat asiaan mutta niin myös kuljettajan jalat.
      Jos sitä kaasua/kierroksia antaa sopivissa määrin ja olosuhteet+renkaat ovat sanotaanko "sopivat" niin ei pitäisi olla ongelmaa.
      Sitten taas ylämäet + hirveät jääkelit on asia erikseen. Tottakai itselläkin kokemusta siitä kun ASC puuttuu peliin niin sillon ei paljon mennä ennen kuin tehot ja pidot tulevat takaisin.

      Kehottaisin kuitenkin teropan lailla vaihtamaan talvirenkaiden kokoa jos vaan mahdollista.
      Sitten ehkä mahdollisesti lähtisin etsimään "vikaa" perfektionistisesta mielestä
      Kannattaa ehkä myöskin sitä ennen kokeilla muutama muukin E39 talvella.

      Minähän en mistään mitään tiedä mutta sen tiedän mitä itse olen kokenut. Kenenkään ei tarvitse uskoa tietenkään
      Ja ne mielipiteethän on kuin niitä kuuluisia ryppyreikiä. Ja tästä ei tarvitse kenenkään vetäistä aamumandariinejä hengityselimiin.

      Ja hyvin on "pojat" trollaantunu kyllä, 24.01.2009-2.2.2009, tämä topic kerännyt vajaa 290 postausta.
      E30 316 -87
      E91 325i -06
      E61 530d -06
      F10 520d -14
      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by teropa View Post
        Mutta muuten ajokokemus maantiellä taikka motarilla on suuresti kiinni siitä, että renkaat on riittävän tukevat. En itse laita varmuudellä enää koskaan 15" rengasta tuohon autoon.
        Ei tuo kuitenkaan ole suuri/suurin ongelma, kuluneilla HP4:llä se oli, mutta ei näillä nykyisillä. Toki myönnän, että tuo kaikki löysyys tavallaan kertautuu etkä sitten joissain kohdissa enää erota onko vikaa pidossa vai taipuuko vaan renkaat vai molemmat. (Siihen sitten vielä kulunut alusta ja huonot iskarit, niin meno olisi aika hurjaa.)

        TJJ:lle sanoisin, että osta uudet talvirenkaat joko 16" tai 17" koossa, ja tarkista sitten vielä pyöränkulmat. Ihan satavarmana ajokokemus paranee, kun hankit oikeankokoiset nastat ja varmistat että auto kulkee suoraan.
        Ehkäpä maantiellä/moottoritiellä, mutta sitä ajoa tulee talvella todella vähän. Tosin, mitenkähän sivuttaispito talvella muuttuu jos renkaat levenee? Eli 205 vs. 235, niin mitä se vaikuttaa esim. käytökseen jäisessä liikenneympyrässä? Toisaalta, huononeeko pito kiihdytyksessä?

        Mutta jos ei renkaidenvaihdonkaan jälkeen ala löytymään talviajo-ominaisuuksia välttävää paremmin, niin sitten en kyllä tiiä mikä mättää.
        Moonshine taisi jo käsittää mikä tässä on se suurin ongelma...
        E39 528iA

        Comment

        • Arnolds
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3310
          • Kajjjaani

          [QUOTE=Moonshine;1479825]Ehei perkele, touché!

          Tajusin just että tässä threadissahan on kyse valuviasta joka vaivaa suurinta osaa bemaristeista: Järjetön perfektionismi. Vaihdetaan osia kun epäillään niiden kohta rikkoutuvan sekä huolestutaan jokaisesta pienimmästäkin äänestä ja värinästä. QUOTE]

          Originally posted by TJJ View Post
          Moonshine taisi jo käsittää mikä tässä on se suurin ongelma...

          Jos kyse on tuosta niin sitten harkitsisin automerkin vaihtoa Tuolla periaatteella menee järki näillä ajaessa.

          Eli nyt hieman pipoa löysemmälle ja ns maalaisjärki käteen.
          F26 xDrive20d TwinPower

          EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

          Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

          Comment

          • peltone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 8094
            • Willähde

            Kovasti se TJJ replys tähän mutta ei tainnu painaa submittia..
            E30 316 -87
            E91 325i -06
            E61 530d -06
            F10 520d -14
            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              Moni näyttää olevan sitä mieltä että ASC ja DSC ovat hitaampia kuin vastaava auto ilman niitä..? Voisin vahvasti väittää päinvastoin. Ilman luistonestoa E39 sutii yhdellä pyörällä eikä paikaltaan liikkeellelähtö oikein liukkaalla ole tosiaankaan herkkua. Lukkoperää kun noihin kansanmalleihin ei edelleenkään ole saatavilla. Yleensäkin E39:n kanssa voisin lähteä vaikkapa radalle todistelemaan itseni nopeammaksi DSC päällä kuin haastaja vastaavalla autolla ilman apuelektroniikkaa. Ei se "vauhdin tuntu" vaan eteneminen.
              ---

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                edit: ei mitään, lukasin väärin .

                No sanotaan sen verta, jotta etuvetoisilla on monesti enempi painoa renkaiden päällä, ja siksi ovat hyviä liikkeellelähdössä.

                Tero
                Last edited by teropa; 02-02-2009, 08:16.
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Ehkäpä maantiellä/moottoritiellä, mutta sitä ajoa tulee talvella todella vähän. Tosin, mitenkähän sivuttaispito talvella muuttuu jos renkaat levenee? Eli 205 vs. 235, niin mitä se vaikuttaa esim. käytökseen jäisessä liikenneympyrässä? Toisaalta, huononeeko pito kiihdytyksessä?
                  Kun renkaat levenee, niin teoriassa pintapaine laskee ja pito huononee. Mutta tuo on vain osatotuus. Toinen puoli totuudesta on se, että kun rengas levenee, niin se on samalla jäykempi. Ja kun se on jäykempi, niin auton kulku on kombinaatio renkaista ja myös siitä hyvästä alustasta, joka autossa on. Itse sanoisin, että tuolla 17" nastalla, joka mun ex-ex-ex-ex autossa oli, niin kokonaisuutena myös taajama-ajo oli eniten herkkua. Se meni kuin juna.

                  Ostat 225/55/16 tai 235/45/17 kunnon nastat ja toteat tilanteen. Väitän edelleen, että tuo 15" liuru on sun ongelmien suurin syypää.

                  Ja joku osa ongelmaa on tietty bemaristien korvienväli, mutta kun se tiedetään, ja se, ettei sille mitään voi, niin annetaan olla .

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by teropa View Post
                    Ostat 225/55/16 tai 235/45/17 kunnon nastat ja toteat tilanteen. Väitän edelleen, että tuo 15" liuru on sun ongelmien suurin syypää.
                    Niinpä kai, tosin kesärenkaatkin on vain 16". Tarkoitus oli vaihtaa ne vanteet talveksi ja ostaa kesäksi isommat vanteet, mutta kävi sitten näin. 17" kesärenkaat olisi vaan aiheuttanut ongelmia (rengasmelua ja rahanmenoa koska alustaakin olisi oikeastaan pitänyt madaltaa ja siinä olisi varmaan taas mopo karannut)
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Stone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 4074
                      • Helsinki

                      Olen -Tapin kanssa samoilla linjoilla, mutta radalla en välttämättä olisi itseäni nopeampi DCS päällä, koska ainakin M5 kuolee ihan totaalisesti kun DSC puuttuu peliin, joka rata-ajossa ei tietenkään ole kovin nopea vaihtoehto.. Mutta talvella varsinkin paikaltaan lähdettäessä DSC auttaa ihan pirusti etenemiseen kun tuntuu tuntuu ettei auto liiku yhtään mihinkään jos avut nappaa pois päältä. Jalka vain ei pysty säätelemään pitoja puolelta toiselle eikä pelkällä kaasun painelulla ole mitään hyötyä, joko sutii kovaa tai hiljaa. Suurin syy omassa tapauksessa huonoon pitoon on nuo Contin kitka renkaat, jotka on kyllä niin surkeat ettei mitään järkeä. Tämä talvi menee vielä väkisin, mutta sitten kyllä vaihtuu, aivan varmasti!!
                      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                      VW Pornstarter (työjuhta)
                      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                      Finnmaster T8







                      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                      Comment

                      • sirkus
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 2194
                        • kaustinen

                        Näissä "toivomuspolkimella" varustetuissa autoissa (varsinkin automaatin kanssa) luistonesto on kyllä talvella todellakin tarpeellinen kun kaasupolkissa ei ole kunnon tuntumaa. Ilman dsc:tä auto saattaa sutia sitä yhtäpyörää ja samalla loota heittää isompaa ja yhtäkkiä mittari näyttää jo 80km/h. Vanhemmissa vaijeri kaasullisissa esim . Äijän e32 730 m30 ei todellakaan kaipaa luistonestoa (toki tehottomuuskin auttaa).
                        Chrysler 300c crd touring 2010
                        Daily driver
                        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                        Man cave on wheels
                        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                        Built not bought
                        V8, only juice&milk come in 2 litres

                        Kawasaki zzr1100 fighter


                        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                        Comment

                        • HC91
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 999
                          • 29100/310053

                          kolmiysi on ihan kelpo talviauto mutta ei sillä kolkutella kärkisijoja slalomissa, jääradalla tai kannata valoissa hirveesti haastaa.

                          ASC+T on minusta vielä hanakampi leikkaamaan etenemisen risteyksissä kuin DSC. Parhaat kiihtyvyysajat peililiukkaalla saisi varmaan ajamalla kananmuna (raaka, ei keitetty) kaasupolkimen ja jalan välissä. Kun keli on liukkaimmillaan pitää kolmiysillä tehkä liikkeelle lähdöt ja risteyskäännökset melko taiten pysyäkseen liikenteen tahdissa. Vähänkään parhaat päivänsä nähnyt rengastus korostaa vielä ongelmaa. Kovalla pakkasella/lumella pärjää kyllä.

                          Viime perjantaina otin erää 306 pugin kanssa lukkoperällisellä E34:lla missä alla uudenveroiset 225/50R16 HP4:et -> aika polkemisen takana oli päästä edelle. Ei ne kaikki etuvetoiset nyt niin häävisti lähde, mutta kunnon keulapaino kapean rengastuksen kanssa antaa etua.
                          Last edited by HC91; 02-02-2009, 08:58.
                          92' ///M5 3.8 individual
                          09' 320d xDrive
                          16' NIU N1 Sport
                          19' NIU U+ Sport

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            Originally posted by Stone View Post
                            ainakin M5 kuolee ihan totaalisesti kun DSC puuttuu peliin,
                            Puhuttiin kansanmalleista.. M5 etenee varmasti parhaiten ilman DSC:n jarruttelua, osittain johtuen lukkoperästä ja osittain siitä ettei tehon tiputus ole niin pieni kuin esim tällaisessa traktorimallissa. Senkin lapasessapysyminen yllättävässä paniikkitilanteessa tosin helpottuu DSC:n kanssa.

                            Siis ihan rehellisesti 3-sarjan peugeot liikkuu livakammin liukkaalla kuin E34 johtuen etupainoisuudesta?? Eikö 500 kg lisäpaino BMW:n kohdalla vaikuta tilanteeseen? Kokeile 605-mallia vastaan seuraavaksi tai aja vanhemmalla 300:lla baijerilaisella (kevyempiä).
                            ---

                            Comment

                            • 205/65-15H
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1422

                              Originally posted by teropa View Post
                              Itse sanoisin, että tuolla 17" nastalla, joka mun ex-ex-ex-ex autossa oli, niin kokonaisuutena myös taajama-ajo oli eniten herkkua. Se meni kuin juna.

                              Ostat 225/55/16 tai 235/45/17 kunnon nastat ja toteat tilanteen. Väitän edelleen, että tuo 15" liuru on sun ongelmien suurin syypää.

                              Ja joku osa ongelmaa on tietty bemaristien korvienväli, mutta kun se tiedetään, ja se, ettei sille mitään voi, niin annetaan olla .

                              Tero
                              Eikös tässä ollut alkuperäisellä kysyjällä ongelmana huono pito kiihdytyksissä ja mutkissa, eikä niinkään ajettavuus?

                              Jos rengasta lähdetään leventämään ja massaa kasvattamaan, ei siitä pito ja jousituksen toiminta ainakaan parane. Vaikka rallimaailma onkin eri kuin arkiajo, niin kyllä sielläkin siirtyminen soralle ja varsinkin lumelle kaventaa rengasta reilusti vrt. asfaltti. Eipä nuo rallikuskitkaan oikein pääse lujaa jos ei ole pitoa.

                              Mielestäni on vaarallista antaa kysyjälle neuvoja, jotka perustuvat ex-ex-ex-auton kokemuksiin monen vuoden takaa ja varsinkin jos ne vaikuttavat olevan fysiikan lakien vastaisia.
                              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                              Ioniq5 AWD -22
                              Leaf 40kwh -18

                              Comment

                              • HC91
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 999
                                • 29100/310053

                                Originally posted by -Tapi View Post
                                Siis ihan rehellisesti 3-sarjan peugeot liikkuu livakammin liukkaalla kuin E34 johtuen etupainoisuudesta?? Eikö 500 kg lisäpaino BMW:n kohdalla vaikuta tilanteeseen? Kokeile 605-mallia vastaan seuraavaksi tai aja vanhemmalla 300:lla baijerilaisella (kevyempiä).
                                No sanotaanko näin että aliarvioin pökötin etenemiskyvyn

                                Liukkaalla alustalla missä on kallistusta sivulle ei lukkoperällinen ole ihan parhaimmillaan liikkeelle lähdössä, tai oikeastaan eteenpäin lähdössä. Pitäisi varmaankin ajaa 1/8 maili rinnatusten kolmiysin kanssa ja taltioida videolle :think
                                92' ///M5 3.8 individual
                                09' 320d xDrive
                                16' NIU N1 Sport
                                19' NIU U+ Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎