Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jsa014
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1651
    • Turun Pallivaha

    Originally posted by Tohtori View Post
    Auton mukana tuli viime talvella 15" 195/65 kitkarenkaat. Hyvin niillä ajoi ei mitään ongelmia. Vaikken ole kitkarenkaitten suurin ystävä. Kesänakkejna sitten pyöri 17" 255/40 mielestäni nämä vei kyllä ajo-ominaisuudet koko autosta.
    Ei kai edessäkin ollut 255?
    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8974
      • Kellokoski

      Originally posted by Tohtori View Post
      Auton mukana tuli viime talvella 15" 195/65 kitkarenkaat. Hyvin niillä ajoi ei mitään ongelmia. Vaikken ole kitkarenkaitten suurin ystävä. Kesänakkejna sitten pyöri 17" 255/40 mielestäni nämä vei kyllä ajo-ominaisuudet koko autosta.
      Jos alustassa on väljään niin varmasti on huono ajaa vähänkään leveämmillä renkailla. Tuollaiset 15" kitkat on niin löysät että pienet välykset eivät niin tunnu :think

      Itsellä alla nyt 235/45/17 Nokia hkpl4 nastat ja kyyti on vallan mukavaa. Ei vetele mutta toki käytös on asfaltilla epämääräisempää kuin 19" kesäpyörillä.
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • jsa014
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1651
        • Turun Pallivaha

        Originally posted by _nixu_ View Post
        Jos alustassa on väljään niin varmasti on huono ajaa vähänkään leveämmillä renkailla. Tuollaiset 15" kitkat on niin löysät että pienet välykset eivät niin tunnu :think

        Itsellä alla nyt 235/45/17 Nokia hkpl4 nastat ja kyyti on vallan mukavaa. Ei vetele mutta toki käytös on asfaltilla epämääräisempää kuin 19" kesäpyörillä.
        Samat havainnot myös Michelin X-ice2 kitkoilla samassa koossa.
        316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

        Comment

        • tmth
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 2194
          • Kangasala

          Kamala on E39 ajaa, kun alla on nastat koossa 205/65-15. Hirmu vetelä ja nuljuava. Ainakin 17" kesäpyörien jälkeen tuntuu todella omituiselta.

          F10 & R55
          ex:
          E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by tmth View Post
            Kamala on E39 ajaa, kun alla on nastat koossa 205/65-15. Hirmu vetelä ja nuljuava. Ainakin 17" kesäpyörien jälkeen tuntuu todella omituiselta.
            Renkaissakin on eroja, minkä merkkiset sinulla on? Mutta omituinenhan tuo on, varsinkin aluksi. Jos on sula tie ja lämpöasteita niin mutkiin pitää ajaa aivan erilaisella asenteella kuin kesärenkailla, muuten tulee hupaisia nelipyöräluistoja renkaat ulvoen ja nastat raapien... Nokian HP4 oli (varsinkin uutena) tuossa vetelyydessä todella hurja, Continental ei onneksi ole läheskään niin paha. Jos auton alustassa ja/tai iskareissa on ongelmia niin tilanne on vielä selvästi huonompi kuin kunnossa olevalla alustalla.
            E39 528iA

            Comment

            • tmth
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 2194
              • Kangasala

              Originally posted by TJJ View Post
              Renkaissakin on eroja, minkä merkkiset sinulla on? Mutta omituinenhan tuo on, varsinkin aluksi. Jos on sula tie ja lämpöasteita niin mutkiin pitää ajaa aivan erilaisella asenteella kuin kesärenkailla, muuten tulee hupaisia nelipyöräluistoja renkaat ulvoen ja nastat raapien... Nokian HP4 oli (varsinkin uutena) tuossa vetelyydessä todella hurja, Continental ei onneksi ole läheskään niin paha. Jos auton alustassa ja/tai iskareissa on ongelmia niin tilanne on vielä selvästi huonompi kuin kunnossa olevalla alustalla.
              Edessä on talven ajetut Kleberit ja takana uudet nokiat. Ne nokialaiset varsinkin tuntuu todella löysiltä.
              Iskarit on uudet joka nurkassa ja alusta muutenkin kokolailla kunnossa.

              Kait sitä tuohonkin sitten tottuu...

              F10 & R55
              ex:
              E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

              Comment

              • peto2
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2007
                • 8270
                • Järvikylä (Nakkila)

                Originally posted by tmth View Post
                Edessä on talven ajetut Kleberit ja takana uudet nokiat. Ne nokialaiset varsinkin tuntuu todella löysiltä.
                Iskarit on uudet joka nurkassa ja alusta muutenkin kokolailla kunnossa.

                Kait sitä tuohonkin sitten tottuu...
                kyllä hp4:t on uutena veltot! kesärenkaat oli 235/45/17+265/40/17 ja nyt hp4:t koossa 225/45/17.. ekaa lenkkiä kun olin heittämässä, luulin että olen unohtanu kiristää pultit :think
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by tmth View Post
                  Ainakin 17" kesäpyörien jälkeen tuntuu todella omituiselta.
                  Kannattaa vaihtaa ne kovat 17" kesäpyörät myös 15 tuumaisiin. Silloin ei huomaa eroa syksyllä

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Kannattaa vaihtaa ne kovat 17" kesäpyörät myös 15 tuumaisiin. Silloin ei huomaa eroa syksyllä
                    Ei 15" kesäpyörät tuollaiset ole, siis se 215/60R15 koko (vai mikä se nyt olikaan, ei ole ohjekirjaa käsillä). Ne vaan on mukavat ja hiljaiset ajaa eikä liian vetelät. Tuollaisillehan E39:n alusta on alunperin suunniteltu.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Ei 15" kesäpyörät tuollaiset ole, siis se 215/60R15 koko (vai mikä se nyt olikaan, ei ole ohjekirjaa käsillä). Ne vaan on mukavat ja hiljaiset ajaa eikä liian vetelät. Tuollaisillehan E39:n alusta on alunperin suunniteltu.
                      Tuo on varmasti totta. Kesärengas on kuitenkin paljon jäykkärunkoisempi, joten varmaankin 15" valinnalla saa maksimaalisen mukavuuden sitten urheilullisuuden kustannuksella. Luulisin, että 16-17" on ehkä kuitenkin sitten napsun verran jämäkämpi myös kesällä ajaa, ja onkin.

                      Itsellä kokemusta Saksan baanoista E39 16" renkailla useastakin eri autosta, ja ei niillä hirvitä kyllä yhtään painaa talla pohjassa baanalla kurviin. Joten ainakaan normiajossa (=ei rata) ei ole mitään tarvetta periaatteessa 18" (tai edes 17") vannekoolle, vaikka ajaisikin kovaa.

                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • HC91
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 999
                        • 29100/310053

                        Originally posted by teropa View Post
                        Itsellä kokemusta Saksan baanoista E39 16" renkailla useastakin eri autosta, ja ei niillä hirvitä kyllä yhtään painaa talla pohjassa baanalla kurviin. Joten ainakaan normiajossa (=ei rata) ei ole mitään tarvetta periaatteessa 18" (tai edes 17") vannekoolle, vaikka ajaisikin kovaa.
                        tiedä sitten miten renkaiden lämpeneminen baananopeuksilla ja sitä myöten rengaspaineiden kohoaminen jämäköittää tuntumaa :think

                        Motoparkissa tuli 2006 todettua että 225/55R16 on ihan kelpo koko satunnaiseen rata-ajoonkin E39:in alla.

                        E34:ssa on talvirengastuksena 225/50R16 HP4:et ja ne eivät kyllä ole nuljuja nähneetkään

                        Kokemusta on myös 205/65R15 Contin WV1 nastoista touringin alla ja ne olivat kyllä hirveät tuljakkeet, kuin kuulien päällä olisi ajanut, ei auttanut paineilla pelaaminenkaan.
                        Last edited by HC91; 21-10-2009, 08:06.
                        92' ///M5 3.8 individual
                        09' 320d xDrive
                        16' NIU N1 Sport
                        19' NIU U+ Sport

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7456
                          • Oulu

                          Originally posted by teropa View Post
                          Itsellä kokemusta Saksan baanoista E39 16" renkailla useastakin eri autosta, ja ei niillä hirvitä kyllä yhtään painaa talla pohjassa baanalla kurviin.
                          Ei varmaankaan jos alla on kunnon kesärenkaat (suunnileen oikeaa nopeusluokkaa). Kesällä vuokralla olleessa E91:ssä oli H-nopeusluokan 16" kitkat ja silloin meinas jo hirvittää vastaava tilanne jos tiessä oli epätasaisuuksia tai varsinkin jos joutui jarruttamaan kaarteessa.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • [BMW]
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2003
                            • 700
                            • Joensuu

                            Kannattaa mitata ne rengaspaineet kunnon kalibroidulla mittarilla. Mittasin tossa kolmella eri mittarilla rengaspaineet, tulos oli aika mielenkiintoinen. Kalibroituun mittariin ensimmäinnen mittari näytti -0.5 ja toinen -0.2, ja tuon -0.5 eron tuntee jo perstuntumalla. Tällä hetkellä 205/65 R15 nastoissa on paineet 2.5 edessä ja 2.7 takana, vaikuttas olevan ihan ok.
                            Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
                            -----------------------------
                            VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
                            BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
                            Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
                            Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7456
                              • Oulu

                              Kun luki tuon tänään ilmestyneen TM 19/2009:n juttua "Tutkijalautakuntaa tarvittiin", jossa siis oli kyse (kai) viimetalvisesta E34-bemarin pyörähdyksestä liukkaalla kesärenkain tulee väistämättä taas mieleen että olisiko tuon estänyt E39:n ASC+T, vai oisko tarvittu DSC ettei tuollaista tapahtuisi.

                              Jutussahan suositellaan, ettei ilman ajonvakautusjärjestelmää varustettua takavetoista autoa hankittaisi pohjoisiin olosuhteisiin turvallisuussyistä. E39:n vakiona oleva ASC+T ei tietenkään ole tuossa tarkoitettu ajonvakautusjärjestelmä.

                              Itse on oppinut välillä ehkä vähän liikaakin luottamaan tuohon ASC+T:hen, monissa tilanteissa se "pelastaa" sivuttaispidon menetykseltä, koska usein siihen on syynä sutiminen vedätyksestä. Toisaalta ennakoimattomia, muusta kuin sutimisesta johtuvia, perän karkaamisia voi varmasti joskus sattua ja silloin siitä ei ole mitään apua.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Itse on oppinut välillä ehkä vähän liikaakin luottamaan tuohon ASC+T:hen, monissa tilanteissa se "pelastaa" sivuttaispidon menetykseltä, koska usein siihen on syynä sutiminen vedätyksestä. Toisaalta ennakoimattomia, muusta kuin sutimisesta johtuvia, perän karkaamisia voi varmasti joskus sattua ja silloin siitä ei ole mitään apua.
                                Minäkin olen oppinut luottamaan ASC+T:hen. En usko, että DSC:kään voi noita perän karkaamisia korjata sillä ainakin minulla ne todella harvat tapaukset (2-3kpl 6 vuoden aikana) on tapahtunut hitaissa nopeuksissa risteyksissä joissa onkin yllättäen ollut peilijää ja perä vaan lähtee omalla painollaan sivulle. En tajua miten DSC voisi sitä enää korjata. Voin toki olla väärässä...

                                Paljon paremmin DSC:llä varustettu auto kyllä kääntyi, ASC+T vaan puski eteenpäin. Mutta tuo onkin eri juttu ja ilmeni kun asiaa testasi kääntämällä rattia todella reippaasti piha-alueella, en siis ajaisi liikenteessä niin. Tai ehkä DSC:n kanssa ajaisinkin...?
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎