Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    Originally posted by TJJ View Post
    Niin kai, jostain syystä tuolla Mazdalla ajeli talvella mutkatiellä ihan kivalla vauhdilla ja tuntuma oli hyvä. Luistonestoa siinä ei ole. Kun taas E39:n tapaisella laivalla ei tulisi mieleenkään kokeilla ajaa samalla tavalla. Siis en vaan koe E39:n olevan hallinnassa samalla tavalla. Tilanne varmaankin muuttuisi kun laittaisi madelletun alustan, 18-19" renkaat, uretaanipuslat ja saisi vielä ohjauksen nopeammaksi. Osa tuosta johtunee myös automaattivaihteista, sehän vie aika paljon tuntumaa pidosta ja tekee kaasuvasteen epämääräiseksi.

    Mutta ehkä E39 vaan on liian iso, olenkin katsellut Minejä vähän sillä silmällä... Mutta tiedä sitten onko siinä mitään järkeä, hermot sen melun ja kaiken muunkin pikkuautomaisuuden kanssa varmaan menisi. Sinänsä tilat kyllä riittäisi ja ulkonäkökin sopivalla värillä miellyttää. Ongelmahan noissa on hinta, kunnon varusteilla ja moottorilla tuo tai joku muu pikkuauto (esim Audi A3) maksaa melkein saman kuin E60 ja se taas laittaa miettimään homman järkevyyttä. Miettimistä on jatkunut jo pitkään...
    Olisi kiva kokeilla tuota sun E39:iä. Olet laittanut sitä paljon, ja se on ihan satavarmasti supersiisti. Jos se joskus tulee myyntiin, niin siitä saa kyllä E39:iä hakeva taatusti aikamoisen helmen.

    Mutta samalla pitää todeta, että olet myös aika monesti kaatanut E39:n niskaan kylmää vettä . Se on ihan ookoo, mutta mua kiinnostaisi kokeilla sun autoa, ja ehkä todeta niitä juttuja, joista on ollut tän talviajon tiimoilta (ja muutenkin) puhetta.

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      TJJ:n autoa ajaneena totean sen olevan hyvin laadukkaan oloinen laite. Omistajan vaatimustaso kasvaa laadunnousun myötä Talviajo-ominaisuudet ovat mielestäni nyt makuasioita, ymmärrän hyvin mitä TJJ tarkoittaa mutta itse pidän E39:n ominaisuuksista liukkaalla (kevyempi se toki saisi olla).
      ---

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7457
        • Oulu

        Originally posted by TJJ View Post
        Osa tuosta johtunee myös automaattivaihteista, sehän vie aika paljon tuntumaa pidosta ja tekee kaasuvasteen epämääräiseksi.
        Samaa mieltä tästä. Näin osa-aikaisena automaattikuskina ainakin aina ajan aika varovasti mutkaan jos alla on automaatti ja tietää että voi vetopidon rajat lähestyä helposti. Tai no Mersun uuden E Coupen koeajolla tuli tästäkin pääsäännöstä sananmukaisesti lipsahdettua, mutta ei onneksi kaiteeseen asti kuitenkaan. Kai se on vain silkkaa kokemattomuutta, mutta tuntuu ettei homma ole samalla tavalla hanskassa kuin manuaalilla.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by teropa View Post
          Mutta samalla pitää todeta, että olet myös aika monesti kaatanut E39:n niskaan kylmää vettä . Se on ihan ookoo, mutta mua kiinnostaisi kokeilla sun autoa, ja ehkä todeta niitä juttuja, joista on ollut tän talviajon tiimoilta (ja muutenkin) puhetta.
          Ehkä jutuistani saa hiukan väärän kuvan. En kai minä tuolla olisi 2003 vuodesta lähtien ajanut jos se täysi paska olisi. Suurin "vikahan" taitaa ollakin se, että E39 on kuitenkin niin hyvä auto, että kaikesta valituksesta huolimatta en vaan ole vieläkään keksinyt mitään hyvää syytä vaihtaa autoa. Eli täydellinen autokuumeen tappajahan tuo oli...

          Mutta sinulla ne autot vaan vaihtuu. Odotan jo innolla kommentteja E39 vs. E60, varsinkin jos tuossa on aktiiviohjaus ja dynamic drive.
          E39 528iA

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9159
            • Oulu

            Originally posted by TJJ View Post
            Mutta sinulla ne autot vaan vaihtuu. Odotan jo innolla kommentteja E39 vs. E60, varsinkin jos tuossa on aktiiviohjaus ja dynamic drive.
            Perskeles, Teron tulokas tuli korkattua ja muutenkin on tullut viime aikoina E60:iä ajettua. Nyt alkaa jo tuntua, että ei päivitys E60:iin olekaan ihan mahdoton ajatus. Tuossa Teron kiesissä on DD ja aktiiviohjaus. Tuota DD:tä ei tosin saanut oikein ajatuksella testattua, kun pukkasi aikas ikävän kelin.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • mikae34
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 4996
              • Forssa

              Originally posted by Hemi View Post
              17" on e39:n minimi.
              Ei ainakaan minun mielestäni. Koko kesä tuli ajeltua 205/60/15 renkailla ja meno oli niin tolkuttoman tasaista ja pehmeätä. Suorastaan nautinnollista. Isommilla vannekoolla ollaan ainakin minun mittapuulla menty aina huonompaan suuntaan ajomukavuudessa. Niin ja ainakin tässä autossa on alusta ja muut asiat kunnossa eli ei johdu niistä. Tämä on minun havaintoni.
              Auto on liikkumaväline.

              Comment

              • jsa014
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 1651
                • Turun Pallivaha

                omien kokemusten perusteella tuo 17 on minimi. Tosin 16" en ole testannut, mutta 15" oli sen verran kamala että en kokeilekaan. Koittakaapas 15" miehet joskus E39:ä jossa alusta kunnossa ja alla 19" pyörät.
                316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by mikae34 View Post
                  Ei ainakaan minun mielestäni. Koko kesä tuli ajeltua 205/60/15 renkailla ja meno oli niin tolkuttoman tasaista ja pehmeätä. Suorastaan nautinnollista. Isommilla vannekoolla ollaan ainakin minun mittapuulla menty aina huonompaan suuntaan ajomukavuudessa. Niin ja ainakin tässä autossa on alusta ja muut asiat kunnossa eli ei johdu niistä. Tämä on minun havaintoni.
                  Nyt on taas 205/65R15 talvirenkaat alla ja samanlaiset fiilikset eli nyt alusta toimii pehmeästi eikä tien epätasaisuudet tule enää läpi. Ja tuo siis verrattuna 16" kesärenkaisiin. Toki ajotuntumakin on noilla taas sellainen suurpiirteinen löysä kuminauha jo 16" renkaisiin verrattuna mutta pakkanen ja liukas tie korjaa/peittää tuon ongelman. E39 lienee aika sietämätön 19" renkailla, siis ainakin täällä. Ehkä jossainpäin tiet ovat selvästi paremmassa kunnossa eikä joka pahuksen tie ole täynnä kuoppia ja epäonnistuneita korjauksia.

                  Minua muutenkin ihmetyttää E39:n jousituksessa se, miksi siitä tulee tietyt asiat aika rajusti läpi. Esim. työpaikan pihasta jalkakäytävän yli tielle ajo, siinä on sellainen viisto betonireuna ja jonkinlainen pykälä ennen tien pintaa. Se tuntuu olevan aika vaativa juttu E39:n jousitukselle. Olin sitten työkaverin Toyota Corollan (1999 mallinen) kyydissä eikä siinä tuo sama kohta tuntunut juuri missään. Olin aika hämmästynyt tuostakin erosta. Kyseinen Corolla on aito Suomiauto jolle ei juuri huoltotoimia ole tehty eikä iskareita/alustanosia vaihdettu.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Vanquish
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 1960
                    • Hki

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Minua muutenkin ihmetyttää E39:n jousituksessa se, miksi siitä tulee tietyt asiat aika rajusti läpi. Esim. työpaikan pihasta jalkakäytävän yli tielle ajo, siinä on sellainen viisto betonireuna ja jonkinlainen pykälä ennen tien pintaa. Se tuntuu olevan aika vaativa juttu E39:n jousitukselle. Olin sitten työkaverin Toyota Corollan (1999 mallinen) kyydissä eikä siinä tuo sama kohta tuntunut juuri missään. Olin aika hämmästynyt tuostakin erosta. Kyseinen Corolla on aito Suomiauto jolle ei juuri huoltotoimia ole tehty eikä iskareita/alustanosia vaihdettu.
                    Saman huomannut. Onko sulla madallettu (sport alusta)? Luulis että vakiolla menee pehmeämmin. Samaa mieltä siitäkin että 18" olisi mahtava E39 alle ajettavuuden suhteen jos oltaisiin sileillä teillä. Muttakun reaalimaailmassa on kuoppia ja paikkauksia ym. niin 17" on max.

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7457
                      • Oulu

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Minua muutenkin ihmetyttää E39:n jousituksessa se, miksi siitä tulee tietyt asiat aika rajusti läpi.
                      Luulisin että yleensäkin on aika suuria eroja siinä mitä minkäkin auton jousitus suodattaa parhaiten ja huonoiten. Eli yleispätevää hyvyyttä ei ehkä ole mahdollistakaan saavuttaa helposti. Silti minusta on täysin käsittämätöntä, että näin yli 100 vuotta auton keksimisen jälkeenkään ei ole mitään vakiintunutta ja mitattavaa tapaa mitata ja verrata auton jousituksen todellista suodatuskykyä. Olisi jo aika sellainen kehittää.

                      Sun alusta on varmasti hyvässä kunnossa, mutta voiko sitten olla jopa niin, että Corollan mahdollisesti kulunut alusta on juuri tuossa tilanteessa jopa alkuperäiskuntoistakin parempi?

                      Oman E39:n M Sport II -alusta ei varmaakaan ole mikään suodatuksen huipentuma juuri missään tilanteessa. Hidastetöyssyt menee silti välillä ihmeen hyvin jos vain uskaltaa ajaa tarpeeksi reilua vauhtia. Kesällä E91:n ratissa huomasi helposti kuinka paljon paremmin sillä tuntui pysyvän tietyntyyppisissä rikkonaisissa kohdissa renkaat tiessä kiinni noin 100 km/h nopeuksissa.
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 17-10-2009, 19:45.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Vanquish View Post
                        Saman huomannut. Onko sulla madallettu (sport alusta)? Luulis että vakiolla menee pehmeämmin.
                        Minulla on vakioalusta, iskarit on vaihdettu n. 30tkm sitten. Kallistuksenvakaajat on m-sport alustasta mutta ne ei tuohon asiaan vaikuttanut.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Sun alusta on varmasti hyvässä kunnossa, mutta voiko sitten olla jopa niin, että Corollan mahdollisesti kulunut alusta on juuri tuossa tilanteessa jopa alkuperäiskuntoistakin parempi?
                          Tuo on täysin mahdollista, siis löysät iskarit, jouset ja puslat voikin pehmentää alustan juuri sopivaksi tuossa tilanteessa (ja ovat sitten muualla todella surkeat). Tai sitten kyse onkin renkaiden koosta ja Corollan pienemmät renkaat menee eri kohtaan/syvemmälle tuossa korokkeessa.

                          Toinen samanlainen on tuossa JKL rantaväylällä olevat siltojen saumat pohjoisesta päin tullessa. Siinä tulee aika kovat täräykset kun ajaa oikeanpuoleisella kaistalla. Ajoin saman kohdan Mazdalla ja kuvittelin, että siinä ne olisi vielä pahemmat mutta eipä siinä ollut oikein minkäänlaista eroa BMW:hen. Pitää jossain vaiheessa testata miten pehmeästi Corolla noista menee. Ehkäpä noita korjaavat ja tien kuntoa valvovat henkilötkin ajaakin Corollalla...
                          E39 528iA

                          Comment

                          • [BMW]
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2003
                            • 700
                            • Joensuu

                            Tulipa laitettua talvirenkaat tuohon omaan e39:iin. Koko on 205/65 R15, uudenkarheat Goodyear Ultragrip Extreme, vanteet bmw org. Tämä rengas/vanne sarja tuli siis auton mukana. Kesällä alla on 17" pyörät.
                            Ensivaikutelma on että ompa hiljaiset ja mukavat renkaat ajaa, eikä tarvii joka kuoppaa väistellä. Haittapuolena on että eihän se yhtätarkkaa ajamista ole kun kesäpyörillä, reagoi hitaammin ja ehkä hieman enempi joutuu pikkukorjauksia tekee 80kmh vaudissa, tosin tämä saattaa johtua siitä että ei ole vaan vielä tottunut. Tietysti voisin ottaa tuohon 17" ihan täysin ulkonäön takia.
                            On ollut eri autoissa 14"-17" talvipyörää eikä mikään ole osoittautunut mitenkään ylivoimaiseksi kooksi joten aika sama mitä kokoa ne pyörät siellä alla on näin talvella. Kesäksi en kyllä 17" pienempää pyörää e39 laittaisi ja maksimina 18", tosin pysyn kesällä tuossa 17" koska se on ihan tarpeeksi jämäkkä eikä vanteet ole herkkiä kolhuille kuin 18" olisi. Varsinkin jos autoa ei ole madallattu niin 18" näyttää jotenkin tökeröltä.
                            Kertokaapa mitkä olis hyvät paineet noille 205/65 R15 nastanakeille? Tällä hetkellä näyttäs olevan 2.7 joka kulmassa ja tuntuu ihan ok.
                            Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
                            -----------------------------
                            VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
                            BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
                            Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
                            Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

                            Comment

                            • wilperi
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2005
                              • 154
                              • HELSINKI

                              ite täs mietin et minkälaist ois ajaa 215-225/55/16 kitkoilla??? ideoita??

                              ja oiskos kellään ollu kokemusta noista rengas onlinen halppis rengkaista???
                              -03 skoda octavia RS



                              EX:
                              -97 E39 540ia
                              -97 E39 523
                              -08 BASHAN 300CC ROADSTER
                              -84 E28 "527"
                              - nissan bluebird 2.0slx (virhe ostos)
                              -84 E30 318
                              -84 E28 520

                              Comment

                              • Tohtori
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2004
                                • 560
                                • Kirkkonummi #02400

                                Auton mukana tuli viime talvella 15" 195/65 kitkarenkaat. Hyvin niillä ajoi ei mitään ongelmia. Vaikken ole kitkarenkaitten suurin ystävä. Kesänakkejna sitten pyöri 17" 255/40 mielestäni nämä vei kyllä ajo-ominaisuudet koko autosta.
                                E39 528iA Touring "Oxford Grün"
                                E34 525iA Touring "Schwarz II"

                                Ex.
                                M-Technic 2 325i "Delphin Metallic"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎