itsekin tullut todettua talven aikana ettei sillä nelikollakaan ole tietyn pisteen jälkeen pahemmin pitoa.... ei tarvi edes kovin liukasta olla jotta tuollainen vajaa 300hv nelikko alkaa hakeutumaan sivuttain kiihdytyksissä. Siinä vaiheessa onkin melko sama moniko pyörä vetää, toki nelikko yleensä nappaa nopeammin pidon takaisin...
Joo ite melkee olin siinä jo paskat housussa ku aiemmin ohitin sen audin ja sit tultiin valoihin jotka muuttu punasiks, oli hetken aikaaa vähä nielemistä et pitäsköhä jättäytyä suosiolla valoihin mutta ei vaan luonne antanu periks ja sinne jäi audi, ja ilmiselvä kisatilanne oli
Aika monesta e39 on kokemusta ja autoista yleensäkin ja ei kuulu 39 mun suosikeihin talvella vaikka tullutkin viime talvina ajettua sellaisilla aika paljon. Sillä ei pääse rivakasti etenemään kuin kaikki ajonvakautukset pois ja isolla vaihteella laajoja linjoja luistossa. Mamman 08 octavia menee siltikin ohi eleettömästi ja suoraan.. Mutta pärjää sillä hyvin kun on kunnon renkaat (17" tai 18" nastat) eikä ota stressiä risteyksistä lähtiessä. Samat fysiikan laithan ne on kaikille kotteroille ja voihan sitä lähteä liikkeelle sopivasti kaasua pumppaamalla ilman vakautusta pidon rajoilla kun on lunta jolloin menee ihan mukavasti mutta jää on kyllä myrkkyä.
E46 on parempi ja myös moni e36 tähän tosin vaikuttaa se että oma ajoni on aika paljon taajamassa ja hieman kärjistäen iso auto on tiellä lähes aina parempi ja vakaampi.
Toisaalta pieni auto etenee parhaimmillaan tai jonkun mielestä pahimmillaan lähes koko ajan luistossa. Mulla oli aikanaan pösö 106 gti ja oli etuvedoksi todella hauska peli myös talvella..
Tässä yhtälössä on kyllä näin yleisellä tasolla liikaa muuttujia, autojen erot osa kunnossa osa vähemmän, eri renkaat, turussa ollut oikea talvi viimeksi 1984 kun ei täällä lapin porteillakaan ole enää kunnolla vaan nollan tuntumassa tiet kiillottuu ihan pirusti ja sitten vielä omat mieltymykset vaikuttaa ja ratissa vielä se täys toope joten ei tästä valmista tule. Mutta omaa e39 ja omaa autoa yleensäkin maailman eniten rakastaville tieto joka on tullut ilmi jo tässä ketjussa usein: e39 ei ole lähelläkään parhaita talvella juuri missään ominaisuudessa enää tänä päivänä mutta ei se ole myöskään lähelläkään huonoja. Ajetaan varovasti.
Ps kuivalla asfaltilla e39 menee paljon paremmin sladissa kuin e46 tai e36
Edit: Vittu mitä tekstiä nyt nukkumaan pitää aamulla miettiä meneekö quattro sata kertaa paremmin.. Menee.
Varmasti ihan valideja pointteja, mutta muistuttaisin, että nyt verrataan melkein 2000kg painavaa autoa kokoluokkaa (tai jopa kahta tuon peugeotin kohdalla) pienempiin autoihin. Kyllä meilläkin tuo E90 lähtee ihan eri tavalla liukkaalla liikkelle ja kaartaa mutkissa kuin E39-tankkeri.
Eli vertaukset sopii paremmin yhteen kun verrataan 500-sarja, E-mursu, A6 Audi jne toisiinsa. Eikä tuo E39 silloin ole ollenkaan huono talviauto. Ei välttämättä paras, mutta ei huonoinkaan... mm. E-mursusta et saa luistonestoja kokonaan pois ollenkaan!
Mun E39 sedan painaa 1550kg. Mitäs se E90 taas painaakaan?
ok, ehkä vähän karrikoitu, mutta pointti onkin se, että kyseessä on oikeasti raskas ja kankea auto.
E90 318i omamassa ~1450kg, ja sen ihan oikeasti huomaa ajossa että tuo on kevyempi ja ketterämpi.
Ei esim Mursukaan niin paljon eroa painoltaan 500-sarjasta, mutta on sekin perhanan kankea ajettava verrattuna C:hen.
Minulla on siis tuo E46 330ci ja siinä DSCIII (joka muuten minusta toimii aivan mahtavasti 225/45R17 Conti WinterViking 2 -nastarenkaiden kanssa).
Yksi lyhyt painallus DSC-napista ottaa sutimisen eston pois ja mittariston keskelle syttyy keltainen kolmio. Ohjekirjan mukaan auto myös matkii hieman lukkoperää tässä tilassa jollain lailla (en muista tarkkaan miten, mutta ohjekirja puhuu jotakin paremmin esim. pehmeältä irtipääsemisestä). Pääsee ihan kivasti liikkeelle valoistakin, eikä tosiaankaan tarvi etuvetoisille hävetä millään kelillä, melkeinpä päinvastoin (sama havainto myös kaikki järjestelmät päällä). Tässä tilassa auto sallii myös sivuluisut ja perän vatkaamisen kiihdyttäessä. Sitten kun ruvetaan menemään räkäluisuja, niin kuuluu jostain nurkasta rutinaa ja luisu rauhoittuu mutta systeemi ei tapa vauhtia kokonaan. Toimii kaikenkaikkiaan hienosti eli antaa luisutella mutta ei anna spinnata. Yksi lyhyt painallus sammuttaa kolmion mittaristosta ja kaikki järjestelmät ovat taas päällä.
Yksi pitkä painallus DSC-napista sytyttää ensin keltaisen kolmion mittarin keskelle ja sitten 3 sekunnin kuluttua käsijarruvalon keltaisena. Se on sitten se "let the fun begin at your risk" -tila eli kaikki avut on silloin pois pelistä (pl. ABS, joka on aina toiminnassa) ja autoa voi luisutella niin kuin haluaa. Yksi lyhyt painallus sammuttaa keltaiset kolmiovalon ja käsijarruvalon mittaristossa ja kaikki avut ovat jälleen pelissä mukana.
Meidän seuraava auto tulee olemaan E39 530i touring ja vaatimuksena on DSCIII. Kysymys kuuluu, että toimiiko se samalla nimellä ja evoluutionumerolla oleva DSC erilailla E39:ssä kuin E46:ssa? Ei ole oikein selvennut vaikka tätä topikkia tavaa kuinka, koska kaikki puhuu jotenki eri tavalla asioista ja termitkin on hukassa osalla. Hiukan on kyllä pettymys, jos DSCIII toimii E39:ssä jollain muulla tavalla kuin E46:ssa.
Isällä on E39 525i 11/2000, jossa on ASC. En ole sillä autolla paljoa ajanut talvella, joten en ole sen enempää sitä järjestelmää testannut. Mutta isä sanoo sitä ASC-nappia "lapsetunapiksi" eli kai yksi painallus sytytää mittaristoon kolmion ja menoa ei rajoiteta millään lailla. Eli taitaa olla vetoluiston esto vain?
Pelkkävetoluistonesto joo. Mä oon ollut tyytyväinen tohon meidän koppiin, eihän sillä mihinkään pääse etenemään noilla kitkoilla mutta muuten tosi hyvä peli. Ens talveks tulee alle sitten nastat.
Meidän seuraava auto tulee olemaan E39 530i touring ja vaatimuksena on DSCIII. Kysymys kuuluu, että toimiiko se samalla nimellä ja evoluutionumerolla oleva DSC erilailla E39:ssä kuin E46:ssa? Ei ole oikein selvennut vaikka tätä topikkia tavaa kuinka, koska kaikki puhuu jotenki eri tavalla asioista ja termitkin on hukassa osalla. Hiukan on kyllä pettymys, jos DSCIII toimii E39:ssä jollain muulla tavalla kuin E46:ssa.
Ei ole samanlainen, vaikka DSCIII onkin nimeltään! Eli E39:ssä se ei ole "kaksivaiheinen", samalla tavalla kuin E46:ssa tai muissakin uudemmissa bemareissa.
ok, ehkä vähän karrikoitu, mutta pointti onkin se, että kyseessä on oikeasti raskas ja kankea auto.
E90 318i omamassa ~1450kg, ja sen ihan oikeasti huomaa ajossa että tuo on kevyempi ja ketterämpi.
Ei esim Mursukaan niin paljon eroa painoltaan 500-sarjasta, mutta on sekin perhanan kankea ajettava verrattuna C:hen.
Mitäs tollanen Peugeot 106 painaa, 1000-1100 kg?
Paino vaikuttaa mutta jos on oikein hyvä konstruktio niin sen merkitys vähenee. Esim. e60 on painoltaan samoissa e39:n kanssa mutta on paljon ketterämpi ja kevyemmän tuntuinen.
ok, ehkä vähän karrikoitu, mutta pointti onkin se, että kyseessä on oikeasti raskas ja kankea auto.
E90 318i omamassa ~1450kg, ja sen ihan oikeasti huomaa ajossa että tuo on kevyempi ja ketterämpi.
Ei esim Mursukaan niin paljon eroa painoltaan 500-sarjasta, mutta on sekin perhanan kankea ajettava verrattuna C:hen.
Mitäs tollanen Peugeot 106 painaa, 1000-1100 kg?
Pösö tais olla 915kg..
Niin pointti ei ollutkaan verrata erikokoisia autoja suoraan esim ketteryyttä vaan oma tuntuma siihen millaisia ne on olleet hyviä vai huonoja. Monella tapaa huonoin talviauto mitä tiedän on Ford F-150 mutta toisaalta sen etenemiskyky pehmeässä lumessa oli jotain mihin ei voi kuvitella edes nelivetoisen (henkilöauton) pystyvän kun maavaraa oli puoli metriä helmaan. Nämä on subjektiivisia asioita. Ensi viikolla pitäis tulla 1000km kokemusta e90 kerron sitten miltä vaikuttaa..
Ei ole samanlainen, vaikka DSCIII onkin nimeltään! Eli E39:ssä se ei ole "kaksivaiheinen", samalla tavalla kuin E46:ssa tai muissakin uudemmissa bemareissa.
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Että ois välitila DSC active ja "off" asentojen lisäksi :think vaan sitähän ei kolmiyseissä ole.
Ai niin siis 46:ssa systeemi toimii niin, että ensimmäisellä painalluksella lähtee luistonesto ja kun painaa pitkään niin lähtee kaikki myös ajonvakautus.
Mutta eiköhän itse systeemi toimi kuitenkin aivan samalla tavalla?
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Aika hämärää juttua/jonkinsortin provoa täällä näyttäis paikoitellen esiintyvän :think
e39 on ainakin omaan makuun aivan loistava talviauto, ei todellakaan mikään sutiva, vetelevä ja puskeva mondeo tai muu taunus pääse kyllä edes lähelle millään osa-alueella. Nuo uudenkarheat mondeotkin vetelee/repii joka suuntaan kuivallakin asfaltilla jos edes hiukan rivakammin kiihdyttää.
Kolmiysi on kuitenkin hiljainen, lämmin, 100% vakaa kaikissa sää ja lumioloissa seka täysin ennalta-arvattava ja looginen käytökseltään. Pitkä ja raskas auto joka ei lähde yrittämättä tai ylivauhdilla/ohjausliikkeellä kiusaamatta luisuun missään normaali talviolosuhteissa. Tosi huonossakin kelissä ja paksussa lumessa olevilla maanteillä tuli tuolla omalla (16" nastarenkaat alla) matkaa täällä pohjoisessa taitettua ja aina täytyi vain ihmetellä auton vakautta ja eleettöntä kulkua. Ainostaan nopeusmittaria seuraamalla sai vauhdin pidettyä järkevissä lukemissa, niin vakaata kulku oli. Toki auto oli ehjä ja varustettu ajonopeuden mukaan säätyvällä tehostajalla.
En ymmärrä tuota ajattelutapaa että haetaan autosta/automallista (olisi se nyt mikä malli/merkki tahansa) vikaa jos se käyttäytyy eritavalla ylittäessä vaikkapa 13cm paksuista sohjovallia ohitustilanteessa kuin ohitettaessa kesäkelillä kummiskin niiden kämmenenpohjan kokoisten kumilätkien alla se auto killuu siinä jään/loskan päällä eikä niiden vaikutusta mikään malli taikka merkki keulalla voi täysin kumota.
:think
BMW G20 330e M-Sport Dravit Grey metallic Individual BMW F15 X5 30d M-Sport Mineralweiss metallic Semivoll BMW E21 315 Alpinweiß Originell zustand
Ex. BMW E90 335dA M-Sport 2011 Saphirschwarz Vollaustattung BMW E39 530dA M-Sport Topasblau Touring, BMW E39 530dA M-Sport Touring Estorilblau Individual , BMW E46 330d M-Sport II Topasblau, BMW E36 328iA M-Sport Daytonaviolet Individual, BMW E39 528i M fahrwerke Cosmosschwarz, BMW E36 328i M-Sport Cosmosschwarz
Kitkoilla on ajeltu kaks talvea ja ei mitään ongelmia. Kerran olen jäänyt jumiin kun vartavasten yritin, JYRKÄSSÄ jäävesimäessä paikaltaan. Mutta normaalissa ajossa ei mitään ongelmia. Hyvin menee. Ja sladittaminen on kyllä e39:llä niin helppoa ettei mitään rajaa. Tuntuu ettei tuo voi lähteä käsistä...
-20 pakkasellakin auto tuntuu käyttää kuin kesällä joten olen kyllä erittäin tyytyväinen talviauto-ominaisuuksiin. Jos vaan nää paskat kestäis läjässä.
Paino vaikuttaa mutta jos on oikein hyvä konstruktio niin sen merkitys vähenee. Esim. e60 on painoltaan samoissa e39:n kanssa mutta on paljon ketterämpi ja kevyemmän tuntuinen.
Tää taitaa mennä tietyssä määrin henk. koht. tuntumien piikkiinkin, koska mun mielestä E60 ei ole yhtään sen ketterämpi kuin tuo E39, tosin niin kamalia määriä en uudemmalla ole ajanut talviolosuhteissa (viime talvena tosin alpeilla kesärenkailla, kun autovuokraamo tyri... ei ollut kovin hauskaa, mutta tuli todettua että DSC ON hyödyllinen kapine!)
Niin pointti ei ollutkaan verrata erikokoisia autoja suoraan esim ketteryyttä vaan oma tuntuma siihen millaisia ne on olleet hyviä vai huonoja. Monella tapaa huonoin talviauto mitä tiedän on Ford F-150 mutta toisaalta sen etenemiskyky pehmeässä lumessa oli jotain mihin ei voi kuvitella edes nelivetoisen (henkilöauton) pystyvän kun maavaraa oli puoli metriä helmaan. Nämä on subjektiivisia asioita. Ensi viikolla pitäis tulla 1000km kokemusta e90 kerron sitten miltä vaikuttaa..
Ok, kerro sitten oma tuntuma E90 vs. E39. paras eteneminen lumessa mitä oon koskaan kokenut oli vanhalla kaksiovisella Rangella: se on ihan omaa luokkaansa kun pitää lähteä maastoon tai umpilumiselle mökkitielle, mikään muu ei tule edes lähelle (siis vakioautoista, joku alkaa kuitenkin mutisemaan jotain epäselvää off-road hirmuista).
Comment