Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reivanen
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2009
    • 222
    • Sipoo

    Ettei viestiketjun aloittaja olisi trollannut?:think

    Meinaan vielä en ole takavetoisella autolla ajanut, joka ikävämmin käyttäytyisi talvella kuin etuvetoinen... Kyllä se ohjaavien pyörien pito kannattaa käyttää siihen ohjaamiseen, ja antaa perässä tulevien pyörien hoitaa se nopeuden lisääminen. Molemmat toimenpiteet kun vaikuttavat tienpinnan ja renkaan välisen kitkan kautta, ja sitä ei ole käytettävissä kuin rajattu määrä...

    Toki sitä perstuntumaa pitää olla ja tuntea mahdolliset perä liikehdinnät, mutta harvemmin niitäkään tapahtuu ellei kaasua polje (tarkoituksella) liian kovaa.

    Kiihtyvyyteen, liukkaisiin juuttumisiin ja vastaaviin ilmiöihin auttaa lukkoperä. Jos autolla tykkää _ajaa_, on se mielestäni myös välttämätön varuste varsinkin talvella. Jos autolla haluaa siirtyä mahdolisimman neutraalisti kaupan, kirkon ja kodin väliä, ei lukkoperää tietenkään kannata omistaa, eikä takavetoista autoa.
    Last edited by reivanen; 31-01-2009, 12:07.
    Nykyään:
    Ex:
    BMW e36 328 Touring "m-sport" -95, BMW e34 525i Touring -96, BMW e34 M5 3.8 Nurburgring -94, BMW e34 540 iA -93, BMW e36 328 Coupe -96 "M3 wannabe", Ford Sierra 2.0 DOHC -92, BMW e36 M3 3,2 Coupe -97, BMW e36 325 Coupe -95, Honda Civic Type-R -02, Ford Sierra 2.0 OHC -89

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      Originally posted by TJJ View Post
      Kyllä, jotenkin vaan tuntuu, että E39:n ABS antaa pyörien pyöriä juuri silloin kun auto alkaisi hidastua, siis joku siinä optimihidastuvuuden rytmityksessä menee jäällä pieleen. Kuuluu vaan ABS:ien kolinaa eikä auton nopeus hidastu toivotulla tavalla. Ohjattavuuttakaan ei tuossa tilanteessa juuri ole (en tiedä mikä tilanne on DSC:llä) vaan lähinnä olet matkustaja.

      Pyöräthän muuten lukittuu kun nopeus on alhainen, se kävi ilmi noissa jarrutustesteissä. Se kuitenkin vaatii paljon poljinvoimaa ja lukittuminen tapahtuu vasta ihan jarrutuksen lopussa.
      Minä taas olen pitänyt ABS:ää hätävarusteena jota ei käytetä kuin pakosta ja tilannetta jossa ABS joutuu puuttumaan peliin pidän ajovirheenä. Muutaman kerran talvessa tosin näin käy, että ABS alkaa puuttumaan peliin, mutta ei montaa kertaa vuodessa.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by markok View Post
        Minä taas olen pitänyt ABS:ää hätävarusteena jota ei käytetä kuin pakosta ja tilannetta jossa ABS joutuu puuttumaan peliin pidän ajovirheenä. Muutaman kerran talvessa tosin näin käy, että ABS alkaa puuttumaan peliin, mutta ei montaa kertaa vuodessa.
        Jos todella tarkoitat ABS:ää, niin olet ilmeisesti todella rauhallinen kuski ja ajat enimmäkseen vain sulilla teillä?
        E39 528iA

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by reivanen View Post
          Kiihtyvyyteen, liukkaisiin juuttumisiin ja vastaaviin ilmiöihin auttaa lukkoperä. Jos autolla tykkää _ajaa_, on se mielestäni myös välttämätön varuste varsinkin talvella. Jos autolla haluaa siirtyä mahdolisimman neutraalisti kaupan, kirkon ja kodin väliä, ei lukkoperää tietenkään kannata omistaa, eikä takavetoista autoa.
          e39:iin josta ko.topikissa oli kyse, ei saa lukkoperää kuin M5:een.

          Comment

          • r.w.
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2007
            • 2509
            • Länsirannikko

            Originally posted by TJJ View Post
            Jos todella tarkoitat ABS:ää, niin olet ilmeisesti todella rauhallinen kuski ja ajat enimmäkseen vain sulilla teillä?
            Ei välttämättä. Ainakin itse viihdyn ihan riittävästi siellä vasemmalla kaistalla, mutta ABSit ei ole kyllä tänäkään talvena rohisseet kuin muutamia kertoja yllättävän liukkaaseen risteykseen jarruttaessa. Kyllä minustakin on ajotottumuksissa vikaa, tai vähintään ympäristössä jotain pahasti pielessä, jos jarrupedaalia pitää polkea pohjaan jatkuvasti - eikä se kyllä liity mitenkään nopeaan tai verkkaiseen etenemiseen. :think
            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              Originally posted by TJJ View Post
              Jos todella tarkoitat ABS:ää, niin olet ilmeisesti todella rauhallinen kuski ja ajat enimmäkseen vain sulilla teillä?
              Kyllä juuri ABS:ää tarkoitan eikä nuo tiet täällä savossa kovin sulia ole. Enimmäkseen jäisiä, mutta ei tosin ehkä niin kiillottuneita kuin aivan vilkkaimmin liikennöidyillä alueilla. Jarrutus tehokkuus on aivan riittävä ilman ABS:n ruksutusta enkä usko, että jarrutusmatkakaan tuosta paljon lyhenisi jos aina polkisi polkimen pohjaan. En sanoisi itseäni erityisen rauhalliseksi kuskiksi, mutta ainakin yritän ennakoida tilannetta mahdollisimman hyvin, ettei hätäjarrutuksia tulisi. ASC puolestaan vilkuttelee paljon useammin. Renkaina pari talvea ajetut Continental WinterViking II joista puuttuu muutama nasta ja pintaa 6-7mm.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by markok View Post
                Kyllä juuri ABS:ää tarkoitan eikä nuo tiet täällä savossa kovin sulia ole. Enimmäkseen jäisiä, mutta ei tosin ehkä niin kiillottuneita kuin aivan vilkkaimmin liikennöidyillä alueilla. Jarrutus tehokkuus on aivan riittävä ilman ABS:n ruksutusta enkä usko, että jarrutusmatkakaan tuosta paljon lyhenisi jos aina polkisi polkimen pohjaan. En sanoisi itseäni erityisen rauhalliseksi kuskiksi, mutta ainakin yritän ennakoida tilannetta mahdollisimman hyvin, ettei hätäjarrutuksia tulisi.
                Ilmeisesti täälläpäin sitten on paljon liukkaampaa/huonommin hoidetut tiet sillä kyllä minulla ABS:it rutisee joka päivä vaikka en tee poljin pohjassa hätäjarrutuksia.
                E39 528iA

                Comment

                • sirkus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 2194
                  • kaustinen

                  Ei helvetti!! Teilläpäin on kyllä tosi joko tosi liukasta tai renkaissasi surkea pito tai sit ajat kuin kahjo. Ei kyllä mulla abs:t hakkaa edes kertaa viikossa vaikka alla on kitkat??
                  Chrysler 300c crd touring 2010
                  Daily driver
                  Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                  Man cave on wheels
                  Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                  Built not bought
                  V8, only juice&milk come in 2 litres

                  Kawasaki zzr1100 fighter


                  Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                  Comment

                  • Racink
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 840
                    • Jkl

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Ilmeisesti täälläpäin sitten on paljon liukkaampaa/huonommin hoidetut tiet sillä kyllä minulla ABS:it rutisee joka päivä vaikka en tee poljin pohjassa hätäjarrutuksia.
                    Eikai nyt sentään?? Joskus(harvemmin) noinkin pääsee käymään, mutta ei nyt sentään ihan jokapäivä täälläkään semmoiset tienpinnat ole.
                    Last edited by Racink; 31-01-2009, 19:42.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Ilmeisesti täälläpäin sitten on paljon liukkaampaa/huonommin hoidetut tiet sillä kyllä minulla ABS:it rutisee joka päivä vaikka en tee poljin pohjassa hätäjarrutuksia.
                      ABS anturi vika, e28:ssa teki samaa. Rupesi tosi helposti naputtaa vaikkei ollut edes liukasta. Eikä palanut abs valo.

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Autoni ABS:ien napsutusherkkyys oli hyvin identtinen -Tapin jarruihin verrattuna, onko hänenkin autossa anturi rikki?

                        En kyllä ymmärrä tätä logiikkaa, siis liukas jäinen tie niin siinäkö ei sitten ABS saisikaan toimia? Työpaikkani lähistöllä on muutama risteys jotka ovat lähes aina jäisiä/kiillottuneita, saa olla melkoinen köröttelijä ettei niissä ABS muutamaa kertaa napsuta. Kyse ei siis ole siitä, että ajan kymmeniä metriä ABS napsuen joka jarrutuksessa.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          Se on kuule TJJ ihan vaan rehellisesti paska se sun auto.
                          Ei toimi absit ei asct eikä dsct, ei kulje suoraan eikä sillä pysy edes diesel-pakujen perässä. Jarrutkin menee perkele lukkoon pienissä nopeuksissa kun painaa saatanasti jarrua. Paa se paalaimeen ja osta uusi. Vaikka T4 Volvo, ne kun kuulemma kulkee suoraan ja niillä pysyy M5:n perässä siinä 100-200kmh nopeuksissa.
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • jarzap
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 319
                            • Sodankylä/Pyhäsalmi

                            Originally posted by BeamR View Post
                            Se on kuule TJJ ihan vaan rehellisesti paska se sun auto.
                            Ei toimi absit ei asct eikä dsct, ei kulje suoraan eikä sillä pysy edes diesel-pakujen perässä. Jarrutkin menee perkele lukkoon pienissä nopeuksissa kun painaa saatanasti jarrua. Paa se paalaimeen ja osta uusi. Vaikka T4 Volvo, ne kun kuulemma kulkee suoraan ja niillä pysyy M5:n perässä siinä 100-200kmh nopeuksissa.
                            "Paska analyysi!"

                            Comment

                            • Moonshine
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 1018
                              • Järvenpää

                              Originally posted by BeamR View Post
                              Se on kuule TJJ ihan vaan rehellisesti paska se sun auto.
                              Ei toimi absit ei asct eikä dsct, ei kulje suoraan eikä sillä pysy edes diesel-pakujen perässä. Jarrutkin menee perkele lukkoon pienissä nopeuksissa kun painaa saatanasti jarrua. Paa se paalaimeen ja osta uusi. Vaikka T4 Volvo, ne kun kuulemma kulkee suoraan ja niillä pysyy M5:n perässä siinä 100-200kmh nopeuksissa.
                              Ehei perkele, touché!

                              Tajusin just että tässä threadissahan on kyse valuviasta joka vaivaa suurinta osaa bemaristeista: Järjetön perfektionismi. Vaihdetaan osia kun epäillään niiden kohta rikkoutuvan sekä huolestutaan jokaisesta pienimmästäkin äänestä ja värinästä.

                              Ja kyllä, tunnistan tästä myös itseni...
                              "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Autoni ABS:ien napsutusherkkyys oli hyvin identtinen -Tapin jarruihin verrattuna, onko hänenkin autossa anturi rikki?
                                No anteeksi kun mainitsin, en muistanutkaan että kokeilit Tapin autoa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎