Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HC91
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 999
    • 29100/310053

    Originally posted by TJJ View Post
    En tajua miten DSC voisi sitä enää korjata. Voin toki olla väärässä...
    ...ja taidat ollakin :think pari tapausta on sattunut kohdalle missä oltaisiin menty lepikkoon ilman DSC:tä:

    1) n. 50km/h nopeudella kiertoramppiin isolle tielle liittymistä varten, yht' äkkiä kuiva asfaltti vaihtuukin jäähän (liekkö ollut varjokohta)

    2) motarilta poistuttaessa 90km/h nopeudella tunki apina kohti etukulmaa niin että jouduin tekemään paniikkiväistön -> auto luistoon ja heiluriliikkeeseen -> pysyi lapasessa mutta voi sitä jarrujen rutinaa eri kulmissa
    92' ///M5 3.8 individual
    09' 320d xDrive
    16' NIU N1 Sport
    19' NIU U+ Sport

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

      Jutussahan suositellaan, ettei ilman ajonvakautusjärjestelmää varustettua takavetoista autoa hankittaisi pohjoisiin olosuhteisiin turvallisuussyistä.


      Eiköhän niitä muitakin keinoja olisi välttää vastaavat törmäykset.

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        Tulee mieleen oman ekan bemarini kohtalo, E34 525iA.

        Ajoin sen moottoritien kaiteeseen semmosessa tilanteessa, etten vieläkään tajua, mitä siinä tapahtui. Vaihdoin kaistaa ja sen jälkeen kiihdytin ehkä reilulla puolella kaasulla ja yhdessä silmänräpäyksessä auto oli menossa poikittain eikä mikään ratin vispaaminen tai kaasulla korjaaminen enää vaikuttanut paskaakaan. Sinne meni, piti vain seurata, että miten pahasti jysähtää. Tuo tilanne oli todella kammottava kun ajattelin sitä sitten jos olisi sattunut tavallisella maantiellä ja vastaan ajanut toinen auto. No suhahtihan tuostakin sitten takaatuleva rekka ohi kun olin itse jo pöpelikössä.

        Ja tuossa ei siis ollut ASC:tä eikä tietenkään DSC:tä.

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • Lakeson
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 649
          • Jyväskylä

          Originally posted by TJJ View Post
          Toinen samanlainen on tuossa JKL rantaväylällä olevat siltojen saumat pohjoisesta päin tullessa. Siinä tulee aika kovat täräykset kun ajaa oikeanpuoleisella kaistalla. Ajoin saman kohdan Mazdalla ja kuvittelin, että siinä ne olisi vielä pahemmat mutta eipä siinä ollut oikein minkäänlaista eroa BMW:hen. Pitää jossain vaiheessa testata miten pehmeästi Corolla noista menee. Ehkäpä noita korjaavat ja tien kuntoa valvovat henkilötkin ajaakin Corollalla...
          Nuo sillan saumat ottaa todella rajusti omankin e39:n keulaan ainakin kesänakeilla. Vaikka tiedän tuossa alustan olevan kunnossa, niin väkisinkin laittanut pohtimaan onko sittenkään niin. Pitäisi päästä tosiaan suorittamaan jormacorolla -testi ko saumoille.
          Ei mopolla mahottomia..

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by HC91 View Post
            ...ja taidat ollakin :think pari tapausta on sattunut kohdalle missä oltaisiin menty lepikkoon ilman DSC:tä:

            1) n. 50km/h nopeudella kiertoramppiin isolle tielle liittymistä varten, yht' äkkiä kuiva asfaltti vaihtuukin jäähän (liekkö ollut varjokohta)

            2) motarilta poistuttaessa 90km/h nopeudella tunki apina kohti etukulmaa niin että jouduin tekemään paniikkiväistön -> auto luistoon ja heiluriliikkeeseen -> pysyi lapasessa mutta voi sitä jarrujen rutinaa eri kulmissa
            Noissa tapauksissa DSC toki auttaa mutta nuo minun jutut onkin sellaisia reippaassa kävelyvauhdissa tapahtuneita. Automaattilaatikko taitaa vielä pahentaa tuota verrattuna siihen, että voisi polkaista kytkimen samassa tilanteessa pohjaan. On myös tilanteita joissa auto menee suoraan vaikka pyörät on vinossa, siis peilijää ja automaatissa kun on veto päällä niin siinä käy noin, vain käsijarru auttaa tuossa tilanteessa. Tuo on tapahtunut pihassa ja pysäköidessä.

            Mutta ehkäpä DSC, varsinkin uusimmat versiot, osaa ja ehtii noissa molemmissa tehdä jotain jo sen perusteella missä kulmassa etupyörät on ja millainen niiden nopeusero on.

            Silti, hyvin tuolla ASC+T:lläkin on pärjännyt vaikka vihaan talviajoa ja liukkaus hermostuttaa. Ainoa ongelma onkin nopeuden liiallinen hyytyminen joissain tilanteissa.
            E39 528iA

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Lakeson View Post
              Nuo sillan saumat ottaa todella rajusti omankin e39:n keulaan ainakin kesänakeilla. Vaikka tiedän tuossa alustan olevan kunnossa, niin väkisinkin laittanut pohtimaan onko sittenkään niin. Pitäisi päästä tosiaan suorittamaan jormacorolla -testi ko saumoille.
              Ehkä noiden saumojen muoto vaan osuu E39:n jousituksen heikkoon kohtaan. En usko, että minulla on alustassa vikaa ja silti 16" renkaillakin (ja myös 15" talvirenkailla) ne täräykset tuntuu aika rajuilta. Minulle on mysteeri miten siitä E39 18-19" renkailla selviää ilman vaurioita. Vasen kaista onkin sitten kuin eri tiellä ajaisi.

              Pitäisi koeajaa eri autoja/merkkejä tuota oikeaa kaistaa myöten ja etsiä edes yksi auto joka menee siitä pehmeästi. Samalla testilenkillä voisi vielä testata mitä tapahtuu noissa Vaajakoskentien uusissa hidastetöyssyissä... Ehkäpä kaasujousitettu Citroen menisi noista pehmeästi?
              E39 528iA

              Comment

              • exodus
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 774
                • Oulu

                Originally posted by TJJ View Post

                Pitäisi koeajaa eri autoja/merkkejä tuota oikeaa kaistaa myöten ja etsiä edes yksi auto joka menee siitä pehmeästi. Samalla testilenkillä voisi vielä testata mitä tapahtuu noissa Vaajakoskentien uusissa hidastetöyssyissä... Ehkäpä kaasujousitettu Citroen menisi noista pehmeästi?
                Xantia aikoinaan oli hyvinkin mukava muuten, mutta terävät iskut tuli todella reilusti jousituksen läpi. Mielestäni ole lukenut samasta ominaisuudesta uusienkin Citikoiden testeissä.

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7456
                  • Oulu

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Pitäisi koeajaa eri autoja/merkkejä tuota oikeaa kaistaa myöten ja etsiä edes yksi auto joka menee siitä pehmeästi. Samalla testilenkillä voisi vielä testata mitä tapahtuu noissa Vaajakoskentien uusissa hidastetöyssyissä... Ehkäpä kaasujousitettu Citroen menisi noista pehmeästi?
                  Meinasin juuri ehdottaa jotain C5/C6-sitikkaa, mutta ainakin oma kokemus ekan sukupolven C5:stä oli että ei se nyt mikään ilmalaiva kuitenkaan maineestaan huolimatta ole terävissä kuopissa.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Toinen samanlainen on tuossa JKL rantaväylällä olevat siltojen saumat pohjoisesta päin tullessa. Siinä tulee aika kovat täräykset kun ajaa oikeanpuoleisella kaistalla. Ajoin saman kohdan Mazdalla ja kuvittelin, että siinä ne olisi vielä pahemmat mutta eipä siinä ollut oikein minkäänlaista eroa BMW:hen. Pitää jossain vaiheessa testata miten pehmeästi Corolla noista menee. Ehkäpä noita korjaavat ja tien kuntoa valvovat henkilötkin ajaakin Corollalla...
                    Käytiin äsken ajamassa (minä olin kyydissä) työkaverin Corollalla tuosta ja kyllähän se pahus meni siitä paljon paremmin kuin minun BMW. Etupää meni saumoista sellaisella pehmeällä kumauksella ja takapäästä tuli hiukan enemmän täräystä läpi. Samalla ajettiin muutama kaivonkansi ja myös tuo aikaisemmin kertomani jalkakäytävän reuna ja Corolla meni niistäkin pehmeämmin.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19178
                      • -

                      Eiköhän TJJ sinulle oikeasti olisi Corolla tai vastaava parempi vaihtoehto käyttöautoksi kuin BMW? :think
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • peltone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 8094
                        • Willähde

                        Originally posted by Juhis View Post
                        Eiköhän TJJ sinulle oikeasti olisi Corolla tai vastaava parempi vaihtoehto käyttöautoksi kuin BMW? :think
                        Kunhan vaan jaksaa jatkaa BMW-tietouden jakamista
                        E30 316 -87
                        E91 325i -06
                        E61 530d -06
                        F10 520d -14
                        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8974
                          • Kellokoski

                          Originally posted by Juhis View Post
                          Eiköhän TJJ sinulle oikeasti olisi Corolla tai vastaava parempi vaihtoehto käyttöautoksi kuin BMW? :think
                          Niin tai X3/X5 niin ei kaivonkannet niin tunnu ja olisi talveksi neliveto
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Juhis View Post
                            Eiköhän TJJ sinulle oikeasti olisi Corolla tai vastaava parempi vaihtoehto käyttöautoksi kuin BMW? :think
                            Tuollainen Corolla, tai sen uudempikin malli, on kyllä aika ankea auto. Järkevä vaihtoehto se tai joku muu pikkuauto kylläkin olisi. Mutta onhan minulla (kohta) tuo Mazda 323...
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Homer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2005
                              • 3653
                              • Springfield-Jyväskylä

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Ehkä noiden saumojen muoto vaan osuu E39:n jousituksen heikkoon kohtaan. En usko, että minulla on alustassa vikaa ja silti 16" renkaillakin (ja myös 15" talvirenkailla) ne täräykset tuntuu aika rajuilta. Minulle on mysteeri miten siitä E39 18-19" renkailla selviää ilman vaurioita. Vasen kaista onkin sitten kuin eri tiellä ajaisi.

                              Pitäisi koeajaa eri autoja/merkkejä tuota oikeaa kaistaa myöten ja etsiä edes yksi auto joka menee siitä pehmeästi. Samalla testilenkillä voisi vielä testata mitä tapahtuu noissa Vaajakoskentien uusissa hidastetöyssyissä... Ehkäpä kaasujousitettu Citroen menisi noista pehmeästi?
                              En nyt muista miten oli 16 tuumasten kanssa mutta itellä ainakin tekee pahaa kyseinen paikka ton e38:n kanssa 20 tuumasilla vaikka niissäkin vielä profiilia on jonkun verran.Esim. joka kerta hyppää cd boksikin kontissa sen verran et hiljasta tulee hetkeksi.Ja odotan kauhulla tulevaa talvea et millon ajan puskurini paskaksi siinä!Ku yksi parhaimpia rahtareitten paikkoja pudottaa ne jäätyneet paakut roiskeläpistä siihen,ku jysähtää sen verran raskaampaankin kalustoon.

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Meinasin juuri ehdottaa jotain C5/C6-sitikkaa, mutta ainakin oma kokemus ekan sukupolven C5:stä oli että ei se nyt mikään ilmalaiva kuitenkaan maineestaan huolimatta ole terävissä kuopissa.
                                Eikös C5:tä saa tavallisillakin jousilla? Jospa se koeajamasi oli sellainen.

                                Lähinnä mietin sitä, miten paljon E39 paranisi erilaisilla iskareilla. Niistähän tuon luulisi johtuvan, E39:n alustassa kuitenkin on enemmän kumipuslia ja tärinävaimennusta kuin Corollassa joten kyllähän sen pitäisi olla pehmeämpi.

                                Tuntuu kuin tuossa tilanteessa BMW:n (vakio) iskarit pohjaa hiukan liikaa eikä niissä toisaalta ole tarpeeksi vaimennusta palautuksessa jolloin terävässä iskussa tuleekin sellainen kaksoistäräys. Corollan jousitus ja alusta tuntui tuossa tilanteessa paljon jämäkämmältä ja toiminta oli täsmällistä. Outo juttu.

                                Olisi kiva tietää miten M-sport alusta (ja 16" renkaat) menee noista, sehän voi toimia tuossa tilanteessa paljon paremmin vaikka sitten ei muualla olekaan yhtä pehmeä.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎