Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    Originally posted by jumbo View Post
    225/45?, mutta miksei esim. 245/40 olisi parempi?

    tai sitten se E39:iin kuuluva 235/40...
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • jumbo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 6603
      • Lappeenranta

      Originally posted by bemu2000 View Post
      tai sitten se E39:iin kuuluva 235/40...
      No sekin, omassa autossa vaan alkup. Rengaskoko edessä on tuo 245/40 niin ajattelin sen olevan passeli.
      M550d

      Comment

      • Ovlov
        Bimmer Rookie
        • Mar 2010
        • 171
        • Tre/Jvi

        Olisi sigun autoon kiinnostusta laittaa Rodell 58 alle. Kyseinen kärry on vakioalustalla, eikä edes m-sportti. Tällä hetkellä tarkoitus ei edes ole madaltaa, kun aika usein pitää ajella melkomoisia kinttupolkuja. Nuo vakiot (KUVISSA) on 225/55/16 ja oon niillä tykänny ajaa, mutta onhan nuo vanteet melkomoiset kaivonkannet. Vanteita kattelin ja nopeesti löyty Ebaysta TÄLLÄSET, mutta tuosta myynti-ilmoituksesta ei äkkiä osunu ET silmään ollenkaan.


        Ajatuksena on, että 17 tuumaisilla vanteilla alle jäis vielä sen verran kumia, että voi huoletta painella menemään hiekkatietä montuista välittämättä. Toinen tavoite on renkaan leveyden lisäksi, että se olis ns. yleinen eli edullinen koko.


        Eli alle ajattelin laittaa:
        Eteen : 8,5 X 17 vanne ja 245/45R17
        Taakse: 10 X 17 vanne ja 275/40R17


        - Joten sopiiko nuo pyörimään vakio alustalla ilman kaarien modaamista?
        - Minkälainen ET olis vanteille paras sopivuuden kannalta?
        - Onko muita kokoehdotuksia renkaille?
        E39 530da -02 Exclusive "pappamalli"

        Pakko tyytyä Bemariin, kun rahat ei riitä Ferrariin.

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8972
          • Kellokoski

          Originally posted by Ovlov View Post
          Eli alle ajattelin laittaa:
          Eteen : 8,5 X 17 vanne ja 245/45R17
          Taakse: 10 X 17 vanne ja 275/40R17


          - Joten sopiiko nuo pyörimään vakio alustalla ilman kaarien modaamista?
          - Minkälainen ET olis vanteille paras sopivuuden kannalta?
          - Onko muita kokoehdotuksia renkaille?
          ET on noissa rondelleissa sopiva 5-sarjaan. Olisko ollu 13 ja 19 tms :think

          Renkaiksi vaikka 235/45/17 ja 265/40/17(255 olisi yleisempi ja halvempi koko)
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • Ovlov
            Bimmer Rookie
            • Mar 2010
            • 171
            • Tre/Jvi

            Originally posted by _nixu_ View Post
            ET on noissa rondelleissa sopiva 5-sarjaan. Olisko ollu 13 ja 19 tms :think

            Renkaiksi vaikka 235/45/17 ja 265/40/17(255 olisi yleisempi ja halvempi koko)

            Mietin kans, että 265 sopis varmemmin, mutta pyörimisnopeuseroa tulee jo puolitoista prosenttia ja 255:lla 3 prosenttia. 225/45 ja 255/40 olis halkaisijaltaan hyvät 18 tuumaisille vanteille, mutta mua kaivaa pelko, että ajan 18 tuumaisen vanteen kieroon. Ja onko 255 jo liian kapea 10 vanteelle, koska en halua venytettyä lookkia ja vielä mielellään laillisen setin.

            Tehdäänkökään noita rondell 58 monella eri ET:llä vai onko pelkästään yksi vaihtoehto? Onko kellään kokemusta tuosta 275 ja rodell 58 E39:n alla?


            EDIT: Mikä on porukan mielipide tuosta 18 tuumaisen vanteen herkkyydestä paukahtaa kieroksi, jos sillä kiskaisee monttuun?
            Last edited by Ovlov; 03-10-2011, 15:20.
            E39 530da -02 Exclusive "pappamalli"

            Pakko tyytyä Bemariin, kun rahat ei riitä Ferrariin.

            Comment

            • Haukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 1366
              • Valkeala

              Originally posted by Ovlov View Post
              Ja onko 255 jo liian kapea 10 vanteelle, koska en halua venytettyä lookkia ja vielä mielellään laillisen setin.

              Tehdäänkökään noita rondell 58 monella eri ET:llä vai onko pelkästään yksi vaihtoehto? Onko kellään kokemusta tuosta 275 ja rodell 58 E39:n alla?
              Mulla on just nuo rondell 58, vakioalusta, ei mankeloitu, takana 10x17", 255/40-17, edessä 8,5x17" 235/40-17, ei oo raapinnu koskaan. Itellä ois renkaiden osto edessä, niin oon miettinny et pitäiskö taakse hommata pikkasen leveemmät, kun nyt rengas/vanne leveyssuhde on erilainen eessä ja takana... siis takana on hieman venytetyt kuin eessä ns. "normaalisti"... ei viitsis etee kapeampia ostaa niin taakse pitäis laittaa sit 265 tai 275, mut en tiedä miten mahtuu pyörii. Ja meneeköhän ajettavuus huonommaks jos leventää takaanta vielä vähän

              Edittii tossa viel kuva omasta setistä

              Last edited by Haukkis; 03-10-2011, 15:38.

              Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7431
                • Oulu

                Originally posted by Ovlov View Post
                Ja onko 255 jo liian kapea 10 vanteelle, koska en halua venytettyä lookkia ja vielä mielellään laillisen setin.
                Jos sulla on 8,5" ja 10" vanteet niin eikös tuo ehdotettu 235/45 ja 265/40 ole aika optimisetti 17" koossa. Miksi suotta laittaa liian ison halkaisijan renkaita alle? 265/40 halkaisija on lähempänä tuota etukokoa kuin alkuperäinen 255/40. Itellä noi koot alla 8"/9" vanteilla ja istuu varmasti mukavasti hiukan leveämmillekin vanteille. Mitään ajettavuusongelmaa ei ole noissa 265 takarenkaissa ollut Hankook S1 Evoilla.

                Originally posted by Ovlov View Post
                225/45 ja 255/40 olis halkaisijaltaan hyvät 18 tuumaisille vanteille ...
                Orggiskoot lienee 235/40 ja 265/35, joten miksi noissakaan kannattaisi käyttää vääriä kokoja?
                Last edited by Petri.Kekkonen; 03-10-2011, 15:43.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Ovlov
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2010
                  • 171
                  • Tre/Jvi

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Jos sulla on 8,5" ja 10" vanteet niin eikös tuo ehdotettu 235/45 ja 265/40 ole aika optimisetti 17" koossa. Miksi suotta laittaa liian ison halkaisijan renkaita alle? 265/40 halkaisija on lähempänä tuota etukokoa kuin alkuperäinen 255/40. Itellä noi koot alla 8"/9" vanteilla ja istuu varmasti mukavasti hiukan leveämmillekin vanteille. Mitään ajettavuusongelmaa ei ole noissa 265 takarenkaissa ollut Hankook S1 Evoilla.
                  Vanteita ei vielä ole ja niitä saa myös sarjana, jossa on neljä 8,5 tuumaa leveää vannetta, mutta mieluummin tietenkin laittaisin nuo 10 tuumaa leveät taakse.

                  Tällä hetkellä on alla joka nurkassa nuo 225/55/16 ja niihin olen verrannut rengaslaskurilla noita halkaisijoita. Tuloksena tulee tällaista:

                  225/55R16 -> Halkaisija: 326.89 mm ja mittarivirhe: -

                  245/45R17 -> Halkaisija: 326.13 mm ja mittarivirhe: +0.235%
                  275/40R17 -> Halkaisija: 325.88 mm ja mittarivirhe: +0.321%

                  235/45R17 -> Halkaisija: 321.56 mm ja mittarivirhe: +1.658%
                  265/40R17 -> Halkaisija: 321.81 mm ja mittarivirhe: +1.584%

                  Netistä löytyvän LASKURIN perusteella nuo 10 mm leveämmät renkaat sopisi paremmin halkaisijan perusteella, eivätkä ole liian suuria, mutta kyllä nuo kapeammatkin vastaavat aika hyvin alkuperäisiä ja tuo 235/45/17 koko löytyy myös ohjekirjasta. Mieluummin tietysti laitan nuo leveämmät, jos ne sopii suoraan alle.



                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Orggiskoot lienee 235/40 ja 265/35, joten miksi noissakaan kannattaisi käyttää vääriä kokoja?
                  Samasta syystä, koska nuo koot vastaa laskurin mukaan paremmin tällä hetkellä alla olevia.

                  225/55R16 -> Halkaisija: 326.89 mm ja mittarivirhe: -

                  225/45R18 -> Halkaisija: 329.69 mm ja mittarivirhe: -0.886%
                  255/40R18 -> Halkaisija: 330.45 mm ja mittarivirhe: -1.126%%

                  235/40R18 -> Halkaisija: 322.58 mm ja mittarivirhe: +1.336%
                  265/35R18 -> Halkaisija: 321.31 mm ja mittarivirhe: +1.745%


                  Mutta onko noilla alle 2 % mittarivirheillä mitään merkitystä koska muuttuuhan se renkaan halkaisia elinkaaren aikana monta milliä ja painekkin taitaa vaikuttaa hehään joitan osaprosentteja.

                  Tärkeintä on, että DSC-systeemi ei heitä minkäänlaista herjaa eli tiätääkö joku, kuinka suuren halkaisijaeron DSC sietää eri akseleiden välillä?


                  \/ EDIT \/

                  Lisätään vielä M5 vakiokoko listaan

                  245/40R18 -> Halkaisija: 326.39 mm ja mittarivirhe: +0.123%
                  275/35R18 -> Halkaisija: 324.61 mm ja mittarivirhe: +0.668%

                  Nämä näyttäis 18 tuumaisina sopivan halkaisijan perusteella parhaiten. Onko M5:ssa suuremmat pyöränkotelot kun perus 530 D:ssä?
                  Last edited by Ovlov; 03-10-2011, 16:55. Reason: Lisätty M5 vakiokoko
                  E39 530da -02 Exclusive "pappamalli"

                  Pakko tyytyä Bemariin, kun rahat ei riitä Ferrariin.

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    Originally posted by Ovlov View Post
                    Vanteita ei vielä ole ja niitä saa myös sarjana, jossa on neljä 8,5 tuumaa leveää vannetta, mutta mieluummin tietenkin laittaisin nuo 10 tuumaa leveät taakse.

                    Tällä hetkellä on alla joka nurkassa nuo 225/55/16 ja niihin olen verrannut rengaslaskurilla noita halkaisijoita. Tuloksena tulee tällaista:

                    225/55R16 -> Halkaisija: 326.89 mm ja mittarivirhe: -

                    245/45R17 -> Halkaisija: 326.13 mm ja mittarivirhe: +0.235%
                    275/40R17 -> Halkaisija: 325.88 mm ja mittarivirhe: +0.321%

                    235/45R17 -> Halkaisija: 321.56 mm ja mittarivirhe: +1.658%
                    265/40R17 -> Halkaisija: 321.81 mm ja mittarivirhe: +1.584%

                    Netistä löytyvän LASKURIN perusteella nuo 10 mm leveämmät renkaat sopisi paremmin halkaisijan perusteella, eivätkä ole liian suuria, mutta kyllä nuo kapeammatkin vastaavat aika hyvin alkuperäisiä ja tuo 235/45/17 koko löytyy myös ohjekirjasta. Mieluummin tietysti laitan nuo leveämmät, jos ne sopii suoraan alle.





                    Samasta syystä, koska nuo koot vastaa laskurin mukaan paremmin tällä hetkellä alla olevia.

                    225/55R16 -> Halkaisija: 326.89 mm ja mittarivirhe: -

                    225/45R18 -> Halkaisija: 329.69 mm ja mittarivirhe: -0.886%
                    255/40R18 -> Halkaisija: 330.45 mm ja mittarivirhe: -1.126%%

                    235/40R18 -> Halkaisija: 322.58 mm ja mittarivirhe: +1.336%
                    265/35R18 -> Halkaisija: 321.31 mm ja mittarivirhe: +1.745%


                    Mutta onko noilla alle 2 % mittarivirheillä mitään merkitystä koska muuttuuhan se renkaan halkaisia elinkaaren aikana monta milliä ja painekkin taitaa vaikuttaa hehään joitan osaprosentteja.

                    Tärkeintä on, että DSC-systeemi ei heitä minkäänlaista herjaa eli tiätääkö joku, kuinka suuren halkaisijaeron DSC sietää eri akseleiden välillä?


                    \/ EDIT \/

                    Lisätään vielä M5 vakiokoko listaan

                    245/40R18 -> Halkaisija: 326.39 mm ja mittarivirhe: +0.123%
                    275/35R18 -> Halkaisija: 324.61 mm ja mittarivirhe: +0.668%

                    Nämä näyttäis 18 tuumaisina sopivan halkaisijan perusteella parhaiten. Onko M5:ssa suuremmat pyöränkotelot kun perus 530 D:ssä?


                    oikeasti, parhaat rengaskoot E39:iin noille vanteille on jo muutamaan kertaan sanotut 235/45-17 ja 265/40-17.

                    eteen menee kyllä 245/45, mutta takana 275/40 raapii jo kaariin.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7431
                      • Oulu

                      Originally posted by Ovlov View Post
                      Tällä hetkellä on alla joka nurkassa nuo 225/55/16 ja niihin olen verrannut rengaslaskurilla noita halkaisijoita.
                      OK, tuo sun alla oleva koko on tosiaan halkaisijaltaan suurin E39 OEM-rengasvaihtoehdoista ja siksi vertailusi tuottaa noi mainitsemasi tulokset. Mullahan on ollut pitkään talvirenkaina vieläkin suuremmat 225/50R17, mutta nyt jos ostaisin pysyisin oikeassa koossa koska noi ylikokoiset vain näyttää hassuilta.

                      275/40R17 on aika harvinainen koko, halpoja renkaita ei saa senkään vertaa kuin 265/40R17 koossa.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • aaretti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2005
                        • 2604
                        • kajaani

                        siinä jollekkin 39:iin vanteet

                        oma lehmä ojassa tässä

                        -Official BTCF-Sauna Team-

                        Comment

                        • Ovlov
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2010
                          • 171
                          • Tre/Jvi

                          Originally posted by bemu2000 View Post
                          oikeasti, parhaat rengaskoot E39:iin noille vanteille on jo muutamaan kertaan sanotut 235/45-17 ja 265/40-17.

                          eteen menee kyllä 245/45, mutta takana 275/40 raapii jo kaariin.

                          Ok, eli 275 ei mene ilman mankelointia. Onko tietoa tuosta 265/40/17 koosta, että sopiiko se 10x17 rondell 58 kanssa pyörimään ilman muutoksia?



                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          275/40R17 on aika harvinainen koko, halpoja renkaita ei saa senkään vertaa kuin 265/40R17 koossa.
                          Tuokin on kyllä totta, joten taidan päätyä tuohon monasti mainittuu 265/40/17 kokoon.
                          E39 530da -02 Exclusive "pappamalli"

                          Pakko tyytyä Bemariin, kun rahat ei riitä Ferrariin.

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            Originally posted by Ovlov View Post
                            Ok, eli 275 ei mene ilman mankelointia. Onko tietoa tuosta 265/40/17 koosta, että sopiiko se 10x17 rondell 58 kanssa pyörimään ilman muutoksia?





                            Tuokin on kyllä totta, joten taidan päätyä tuohon monasti mainittuu 265/40/17 kokoon.

                            takavanne on 10x17" ET15, niin voi olla että ei mene raapimatta edes 265/40 kumilla, jos on madallettu. jos on madallettu ja camberit säädetty, niin saa jo mankeloida reilummin.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • Behemoth
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2006
                              • 562

                              Mahtuukohan 295/30R18 kumi E39 touringin taakse vakioalustalla? Vanne 9" leveä ja ET 25.
                              Last edited by Behemoth; 05-10-2011, 22:33.
                              E66 730Ld LCI

                              ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                              Comment

                              • Ovlov
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2010
                                • 171
                                • Tre/Jvi

                                Osaako kukaan sanoa varmaksi, että 265/35/18 rengas 10x18 et19 vanteella sopii taakse pyörimään ongelmitta e39:ssä vakioalustalla?
                                E39 530da -02 Exclusive "pappamalli"

                                Pakko tyytyä Bemariin, kun rahat ei riitä Ferrariin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎