Olisi sigun autoon kiinnostusta laittaa Rodell 58 alle. Kyseinen kärry on vakioalustalla, eikä edes m-sportti. Tällä hetkellä tarkoitus ei edes ole madaltaa, kun aika usein pitää ajella melkomoisia kinttupolkuja. Nuo vakiot (KUVISSA) on 225/55/16 ja oon niillä tykänny ajaa, mutta onhan nuo vanteet melkomoiset kaivonkannet. Vanteita kattelin ja nopeesti löyty Ebaysta TÄLLÄSET, mutta tuosta myynti-ilmoituksesta ei äkkiä osunu ET silmään ollenkaan.
Ajatuksena on, että 17 tuumaisilla vanteilla alle jäis vielä sen verran kumia, että voi huoletta painella menemään hiekkatietä montuista välittämättä. Toinen tavoite on renkaan leveyden lisäksi, että se olis ns. yleinen eli edullinen koko.
Eli alle ajattelin laittaa:
Eteen : 8,5 X 17 vanne ja 245/45R17
Taakse: 10 X 17 vanne ja 275/40R17
- Joten sopiiko nuo pyörimään vakio alustalla ilman kaarien modaamista?
- Minkälainen ET olis vanteille paras sopivuuden kannalta?
- Onko muita kokoehdotuksia renkaille?
Eli alle ajattelin laittaa:
Eteen : 8,5 X 17 vanne ja 245/45R17
Taakse: 10 X 17 vanne ja 275/40R17
- Joten sopiiko nuo pyörimään vakio alustalla ilman kaarien modaamista?
- Minkälainen ET olis vanteille paras sopivuuden kannalta?
- Onko muita kokoehdotuksia renkaille?
ET on noissa rondelleissa sopiva 5-sarjaan. Olisko ollu 13 ja 19 tms :think
Renkaiksi vaikka 235/45/17 ja 265/40/17(255 olisi yleisempi ja halvempi koko)
ET on noissa rondelleissa sopiva 5-sarjaan. Olisko ollu 13 ja 19 tms :think
Renkaiksi vaikka 235/45/17 ja 265/40/17(255 olisi yleisempi ja halvempi koko)
Mietin kans, että 265 sopis varmemmin, mutta pyörimisnopeuseroa tulee jo puolitoista prosenttia ja 255:lla 3 prosenttia. 225/45 ja 255/40 olis halkaisijaltaan hyvät 18 tuumaisille vanteille, mutta mua kaivaa pelko, että ajan 18 tuumaisen vanteen kieroon. Ja onko 255 jo liian kapea 10 vanteelle, koska en halua venytettyä lookkia ja vielä mielellään laillisen setin.
Tehdäänkökään noita rondell 58 monella eri ET:llä vai onko pelkästään yksi vaihtoehto? Onko kellään kokemusta tuosta 275 ja rodell 58 E39:n alla?
EDIT: Mikä on porukan mielipide tuosta 18 tuumaisen vanteen herkkyydestä paukahtaa kieroksi, jos sillä kiskaisee monttuun?
Ja onko 255 jo liian kapea 10 vanteelle, koska en halua venytettyä lookkia ja vielä mielellään laillisen setin.
Tehdäänkökään noita rondell 58 monella eri ET:llä vai onko pelkästään yksi vaihtoehto? Onko kellään kokemusta tuosta 275 ja rodell 58 E39:n alla?
Mulla on just nuo rondell 58, vakioalusta, ei mankeloitu, takana 10x17", 255/40-17, edessä 8,5x17" 235/40-17, ei oo raapinnu koskaan. Itellä ois renkaiden osto edessä, niin oon miettinny et pitäiskö taakse hommata pikkasen leveemmät, kun nyt rengas/vanne leveyssuhde on erilainen eessä ja takana... siis takana on hieman venytetyt kuin eessä ns. "normaalisti"... ei viitsis etee kapeampia ostaa niin taakse pitäis laittaa sit 265 tai 275, mut en tiedä miten mahtuu pyörii. Ja meneeköhän ajettavuus huonommaks jos leventää takaanta vielä vähän
Ja onko 255 jo liian kapea 10 vanteelle, koska en halua venytettyä lookkia ja vielä mielellään laillisen setin.
Jos sulla on 8,5" ja 10" vanteet niin eikös tuo ehdotettu 235/45 ja 265/40 ole aika optimisetti 17" koossa. Miksi suotta laittaa liian ison halkaisijan renkaita alle? 265/40 halkaisija on lähempänä tuota etukokoa kuin alkuperäinen 255/40. Itellä noi koot alla 8"/9" vanteilla ja istuu varmasti mukavasti hiukan leveämmillekin vanteille. Mitään ajettavuusongelmaa ei ole noissa 265 takarenkaissa ollut Hankook S1 Evoilla.
Jos sulla on 8,5" ja 10" vanteet niin eikös tuo ehdotettu 235/45 ja 265/40 ole aika optimisetti 17" koossa. Miksi suotta laittaa liian ison halkaisijan renkaita alle? 265/40 halkaisija on lähempänä tuota etukokoa kuin alkuperäinen 255/40. Itellä noi koot alla 8"/9" vanteilla ja istuu varmasti mukavasti hiukan leveämmillekin vanteille. Mitään ajettavuusongelmaa ei ole noissa 265 takarenkaissa ollut Hankook S1 Evoilla.
Vanteita ei vielä ole ja niitä saa myös sarjana, jossa on neljä 8,5 tuumaa leveää vannetta, mutta mieluummin tietenkin laittaisin nuo 10 tuumaa leveät taakse.
Tällä hetkellä on alla joka nurkassa nuo 225/55/16 ja niihin olen verrannut rengaslaskurilla noita halkaisijoita. Tuloksena tulee tällaista:
225/55R16 -> Halkaisija: 326.89 mm ja mittarivirhe: -
245/45R17 -> Halkaisija: 326.13 mm ja mittarivirhe: +0.235%
275/40R17 -> Halkaisija: 325.88 mm ja mittarivirhe: +0.321%
235/45R17 -> Halkaisija: 321.56 mm ja mittarivirhe: +1.658%
265/40R17 -> Halkaisija: 321.81 mm ja mittarivirhe: +1.584%
Netistä löytyvän LASKURIN perusteella nuo 10 mm leveämmät renkaat sopisi paremmin halkaisijan perusteella, eivätkä ole liian suuria, mutta kyllä nuo kapeammatkin vastaavat aika hyvin alkuperäisiä ja tuo 235/45/17 koko löytyy myös ohjekirjasta. Mieluummin tietysti laitan nuo leveämmät, jos ne sopii suoraan alle.
Orggiskoot lienee 235/40 ja 265/35, joten miksi noissakaan kannattaisi käyttää vääriä kokoja?
Samasta syystä, koska nuo koot vastaa laskurin mukaan paremmin tällä hetkellä alla olevia.
225/55R16 -> Halkaisija: 326.89 mm ja mittarivirhe: -
225/45R18 -> Halkaisija: 329.69 mm ja mittarivirhe: -0.886%
255/40R18 -> Halkaisija: 330.45 mm ja mittarivirhe: -1.126%%
235/40R18 -> Halkaisija: 322.58 mm ja mittarivirhe: +1.336%
265/35R18 -> Halkaisija: 321.31 mm ja mittarivirhe: +1.745%
Mutta onko noilla alle 2 % mittarivirheillä mitään merkitystä koska muuttuuhan se renkaan halkaisia elinkaaren aikana monta milliä ja painekkin taitaa vaikuttaa hehään joitan osaprosentteja.
Tärkeintä on, että DSC-systeemi ei heitä minkäänlaista herjaa eli tiätääkö joku, kuinka suuren halkaisijaeron DSC sietää eri akseleiden välillä?
\/ EDIT \/
Lisätään vielä M5 vakiokoko listaan
245/40R18 -> Halkaisija: 326.39 mm ja mittarivirhe: +0.123%
275/35R18 -> Halkaisija: 324.61 mm ja mittarivirhe: +0.668%
Nämä näyttäis 18 tuumaisina sopivan halkaisijan perusteella parhaiten. Onko M5:ssa suuremmat pyöränkotelot kun perus 530 D:ssä?
Last edited by Ovlov; 03-10-2011, 16:55.
Reason: Lisätty M5 vakiokoko
Vanteita ei vielä ole ja niitä saa myös sarjana, jossa on neljä 8,5 tuumaa leveää vannetta, mutta mieluummin tietenkin laittaisin nuo 10 tuumaa leveät taakse.
Tällä hetkellä on alla joka nurkassa nuo 225/55/16 ja niihin olen verrannut rengaslaskurilla noita halkaisijoita. Tuloksena tulee tällaista:
225/55R16 -> Halkaisija: 326.89 mm ja mittarivirhe: -
245/45R17 -> Halkaisija: 326.13 mm ja mittarivirhe: +0.235%
275/40R17 -> Halkaisija: 325.88 mm ja mittarivirhe: +0.321%
235/45R17 -> Halkaisija: 321.56 mm ja mittarivirhe: +1.658%
265/40R17 -> Halkaisija: 321.81 mm ja mittarivirhe: +1.584%
Netistä löytyvän LASKURIN perusteella nuo 10 mm leveämmät renkaat sopisi paremmin halkaisijan perusteella, eivätkä ole liian suuria, mutta kyllä nuo kapeammatkin vastaavat aika hyvin alkuperäisiä ja tuo 235/45/17 koko löytyy myös ohjekirjasta. Mieluummin tietysti laitan nuo leveämmät, jos ne sopii suoraan alle.
Samasta syystä, koska nuo koot vastaa laskurin mukaan paremmin tällä hetkellä alla olevia.
225/55R16 -> Halkaisija: 326.89 mm ja mittarivirhe: -
225/45R18 -> Halkaisija: 329.69 mm ja mittarivirhe: -0.886%
255/40R18 -> Halkaisija: 330.45 mm ja mittarivirhe: -1.126%%
235/40R18 -> Halkaisija: 322.58 mm ja mittarivirhe: +1.336%
265/35R18 -> Halkaisija: 321.31 mm ja mittarivirhe: +1.745%
Mutta onko noilla alle 2 % mittarivirheillä mitään merkitystä koska muuttuuhan se renkaan halkaisia elinkaaren aikana monta milliä ja painekkin taitaa vaikuttaa hehään joitan osaprosentteja.
Tärkeintä on, että DSC-systeemi ei heitä minkäänlaista herjaa eli tiätääkö joku, kuinka suuren halkaisijaeron DSC sietää eri akseleiden välillä?
\/ EDIT \/
Lisätään vielä M5 vakiokoko listaan
245/40R18 -> Halkaisija: 326.39 mm ja mittarivirhe: +0.123%
275/35R18 -> Halkaisija: 324.61 mm ja mittarivirhe: +0.668%
Nämä näyttäis 18 tuumaisina sopivan halkaisijan perusteella parhaiten. Onko M5:ssa suuremmat pyöränkotelot kun perus 530 D:ssä?
oikeasti, parhaat rengaskoot E39:iin noille vanteille on jo muutamaan kertaan sanotut 235/45-17 ja 265/40-17.
eteen menee kyllä 245/45, mutta takana 275/40 raapii jo kaariin.
Tällä hetkellä on alla joka nurkassa nuo 225/55/16 ja niihin olen verrannut rengaslaskurilla noita halkaisijoita.
OK, tuo sun alla oleva koko on tosiaan halkaisijaltaan suurin E39 OEM-rengasvaihtoehdoista ja siksi vertailusi tuottaa noi mainitsemasi tulokset. Mullahan on ollut pitkään talvirenkaina vieläkin suuremmat 225/50R17, mutta nyt jos ostaisin pysyisin oikeassa koossa koska noi ylikokoiset vain näyttää hassuilta.
275/40R17 on aika harvinainen koko, halpoja renkaita ei saa senkään vertaa kuin 265/40R17 koossa.
Ok, eli 275 ei mene ilman mankelointia. Onko tietoa tuosta 265/40/17 koosta, että sopiiko se 10x17 rondell 58 kanssa pyörimään ilman muutoksia?
Tuokin on kyllä totta, joten taidan päätyä tuohon monasti mainittuu 265/40/17 kokoon.
takavanne on 10x17" ET15, niin voi olla että ei mene raapimatta edes 265/40 kumilla, jos on madallettu. jos on madallettu ja camberit säädetty, niin saa jo mankeloida reilummin.
Comment