Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 - powerflex puslat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    E39 - powerflex puslat

    Noniin!

    Pistetääs hieman raporttia, kun kerrankin tuli tehtyä ONNISTUNUT korjaustoimenpide eikä mikään hutiveikkaus

    Auto oli siis BMW M5 Facelift (E39)

    Tilanne ensin:
    - Auto rupesi täristämään jarrutuksessa, ja viime päivinä vatkaamaan ihan kunnialla niin että ratti heilui käsissä senttikaupalla puolelta toiselle.
    - Auto alkoi hakemaan urissa oudon levottomasti maantiellä
    - Ohjaus tuntui esim. "pujotellessa" siltä että auto tuli perässä pienellä viiveellä ja jossain on keulassa "tyhjää" ohjauksen puolivälissä
    - Auto alkoi hakea linjaa kesken mutkan jos kovemmin käski menemään mutkatiellä, aika ikävän tuntuista "muljumista"

    Olin jo menossa ostamaan uusia jarrulevyjä, kiirehtimässä madallusjousia alle, ja veikkasin rikkinäisiä raidetangonpäitä...


    Korjaus:
    Vaihdettiin reaktiotankojen öljytäytteiset orkkispuslat Powerflexin polyuretaanisiin versioihin. Ei muita muutoksia.

    Tilanne jälkeen:
    - Ei mitään tärinää tai hakemista jarrutuksessa
    - Menee maantiellä kuin juna, vaikka tiessä kuoppia niin auto menee suoraan ilman että ratista pitää kiinni.
    - Ohjaus reagoi nopeammin ja tuntuu jäykemmältä siinä mielessä että "tyhjä" alue häipyi siitä keskeltä.
    - Mutkassa menee kuten kuuluu eikä vetku mihinkään suuntaan

    Yhteensä: Auto tuntuu taas siltä että ajaa isoa ja jykevää bemaria, eikä mitään kumivenettä!

    Kustannukset: Powerflex polyuretaanipuslat, ovh noilla noin 38e kappale.


    Ainoa miinuspuoli jos sen sellaiseksi mieltää, on että hiekkatiellä isommat murikat tai nimismiehen tärinät "näpäyttelee" rattiin selvemmin kun ennen.

    Rengasmelu ei kasvanut.


    Jännää hommassa vielä se, että ne orkkispuslat olivat ihan ehjät. Öljyt oli sisällä, ei vuotoja, puslien kumit ihan ehjät... Samoin kaikki muut puslat auton alustassa ovat täysin virheettömän näköset ja tuntuiset, ei halkeamia, vuotoja, haurastumista. Olin rempan aikana varma että ei vaikuttanu asiaan mitään, mutta koeajo yllätti sitten positiivisesti!


    Suosittelen, ja se on varmaa että jos itselle tulee joku muu E39 tämän jälkeen aikanaan, niin ennen mitään muuta ekana siitä lähtee juurikin nämä puslat vaihtoon.
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    #2
    Tuosta oireista vielä sellainen jäi mainitsematta, että ennen vaihtoa tuntui että eturenkaat jotenkin "harotti" ja jarrutti auton rullaamista tietyissä tilanteissa hiljaa liruessa, ja tämän huomas kumistakin koska 4cm ulkoreunasta on kulutuspinnasta melkein sliksiä kun muu rengas vielä hyvässä kunnossa, ja tuo sliksi osuus on kuvioltaan "vääntynyt" niin että kumi on jotenkin ollut ihme asennossa?

    Nyt auto rullaa kevyesti jos liruttelee vaikka 20km/h kaupungissa, eli eiköhän tuokin korjaantunu samalla.



    Niin, lisänä samalla laitettiin vielä lootaan Redlinen MTL+Light Shockproof litkut.

    Perään tuli jo laitettua aiemmin nuo "kilpalitkut" eli normaalia peräöljyä ja Heavy shockproof kilpaliisteriä sekasin, joka oli sellasta punasta älyttömän paksua "maalia" (ei yhtään läpikuultavaa) ja nyt lootaan meni nuo 50% seoksesta tuota Lightia, joka taas on turkoosinsinistä samanlaista ei-läpikuultavaa kiisseliä.

    Loota toimi paremmin jo sillon kun 100tkm palvelleet orkkisöljyt heivas hiiteen mutta nyt istuu vielä sitten pykälät herkemmin.



    Kelpaa taas huristella!
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17797
      • Jämsä

      #3
      millä irroitit vanhat puslat ja kuinka helposti uretaaniset menee paikalleen?
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • Valkman
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 712
        • Helsinki

        #4
        Jaa-a, toivottavasti pysyvät poissa... miten vaan tuntuu, että vika väliaikaisesti häipyi reaktiotankojen irroituksen takia tai muualta tullut häiriö kumotaan noilla Powerflexin puslilla... Ilmoittele jos palaavat.

        Comment

        • _Dexi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 769
          • Vihti

          #5
          Vanhat puslat lähti erittäin nätisti hydraulisella prässillä, senkus sopivan kokosella metalliholkilla painoi ja ne kolahti pois paikaltaan, sormilla painamalla uudet tilalle asennusrasvan kanssa.


          Valkman: Hmm, en ihan äkkiä keksi mitä vaikutusta sillä olisi että reaktiotangot olivat irti ja ne laitettiin takaisin. Etenkään kun kyseessä on vapaasti liikkuva tanko, nivel molemmassa päässä.

          Eli mikään muu ei keulassa muuttunut, kuin tuo pusla vaihtui. Kaikki pallonivelet, kaikki muut puslat sekä kiinnitykset käytiin keulasta läpi tarkasti - ei pienintäkään virhettä missään.

          Jarrulevyt katsottiin äkkiseltään heittokellolla, toisessa heittoa oli kaksi kymmenystä, toisessa kolme tai neljä.

          Joka tapauksessa, nyt uusilla puslilla ei tunnu keulassa mitään tärinää tai vipotusta vaan jarrutus on niin pehmeä ku olla voi.


          Mitä oon muilta kuullut, niin vastaavat oireet on E39:in keulasta lähteny normaalisti puslien uusimisella (vakioihin tai tarvikkeisiin) joksikin aikaa, kunnes on uudestaan puslat kulahtaneet.

          Tässä tapauksessa ei ole siitä huolta kun puslat on umpi-uretaania eikä kulahda siten ihan muutamissa vuosissa yhtään mihinkään, tai "ikinä".


          Ilmeisesti vaan oli ne vakiopuslat sittenkin "kuoleentuneet", tai sisältä hajonneet. SIellähän on kaksi öljykammiota jotka vaimentaa eteen-taakse suuntaista liikettä, ja niiden välillä kanavat joissa vaimennusöljy virtaa. Lisäksi muita rakosia siellä sisällä. Kenties öljy päässyt väärään paikkaan ja pusla on jäänyt "vinkkeliin" tai muuten lopettanut toimintansa.
          Last edited by _Dexi; 13-09-2007, 00:19.
          **********
          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
          (ex. E60 530Da '04)
          (ex. E39 M5 Facelift '99)
          (ex. E39 540i '98)
          *

          Comment

          • Axu83
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 601
            • Vantaa

            #6
            Tälläsiä neuvoja lisää! Kiitos
            E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
            E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
            Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
            It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
            And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

            Comment

            • Valkman
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 712
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by _Dexi View Post
              Valkman: Hmm, en ihan äkkiä keksi mitä vaikutusta sillä olisi että reaktiotangot olivat irti ja ne laitettiin takaisin. Etenkään kun kyseessä on vapaasti liikkuva tanko, nivel molemmassa päässä.
              Jep, näin voi olla. Toki tuo kuulanivel on aika oikkuinen ja saattaa irroitus/kiinnitys vaiheessa muuttaa asemaansa, mutta ollaan viisaampia ajan kuluessa.

              Nuo sisemmät puslat oli kuitenkin asennettu oikein?

              Comment

              • MakeJ
                BTCF Member
                • Jun 2005
                • 324
                • Hml

                #8
                Omassa autossa kans alkanut esiintyä taas samankaltaisia oireita. Jotenkin tuntuu urissa vetelevän hiukan ja pieni täristys kovemmasta vauhdista jarruttaessa. Vaihdoin reaktiotangon puslat noin 50tkm sitten, jolloin ratin tärinä jarrutuksissa hävisi kokonaan. Nyt siis tärinä palannut pikkuhiljaa. Vois kokeilla kans noita uretaani puslia, niin ei tarvis ihan joka vuosi vaihdella puslia. Mistä noita uretaani puslia saa edukkaasti?
                E60 535dA LCI -07 M-sport
                E39 530dAT -99 "M-sport"

                Comment

                • Valkman
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 712
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by MakeJ View Post
                  Vaihdoin reaktiotangon puslat noin 50tkm sitten, jolloin ratin tärinä jarrutuksissa hävisi kokonaan. Nyt siis tärinä palannut pikkuhiljaa.
                  Tätäpä hain juuri takaa... toki puhutaan 50 tkm lukemasta, mutta kielii siitä, että jossain muualla on edelleen jotain.

                  Comment

                  • m5 lemans
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2005
                    • 190
                    • espoo

                    #10
                    Mistä hankit puslat, pls?

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by MakeJ View Post
                      Omassa autossa kans alkanut esiintyä taas samankaltaisia oireita. Jotenkin tuntuu urissa vetelevän hiukan ja pieni täristys kovemmasta vauhdista jarruttaessa. Vaihdoin reaktiotangon puslat noin 50tkm sitten, jolloin ratin tärinä jarrutuksissa hävisi kokonaan. Nyt siis tärinä palannut pikkuhiljaa. Vois kokeilla kans noita uretaani puslia, niin ei tarvis ihan joka vuosi vaihdella puslia. Mistä noita uretaani puslia saa edukkaasti?
                      Siis ne reaktiotankojen sisäpään nivelet harvoin kestävät x2 puslien ikää.
                      Ei varsinkaan silloin jos puslien tilalle laitetaan jäykempi umpikumi tai puhumattakaan powerflex pusla.
                      Nimittäin jäykällä kumi tai nylonpuslalla kaikki pitkittäiset tuentojen iskumomentit "lyövät läpi" siihen sisäpään niveleen, joka yleensä kohtaakin loppunsa varsin pian.
                      Eli vaikka vaihdoitkin ilmeisesti orggispuslat, niin katsoppa ovatko ne sisäpään nivelet enään kunnossa.

                      Comment

                      • _Dexi
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 769
                        • Vihti

                        #12
                        Ulkopään (pyörän puoleiset) nivelet toki on sitten teoriassa kovemmalla jos se pehmeä öljytäytteinen orkkispusla vaihtuu kovempaan. Toki jos nyt muistetaan mitä muita palloniveliä siinä tuennassa on ja millaisille iskuille tai voimille ne joutuu (raidetangon ulkopäät, alatukivarren ulkopää), niin ei tuokaan nyt ihan heti pitäisi siinä kärsiä, varsinkin kun se pallonivel on aika helkkarin järeä.

                        Tottakai se pitää aina tarkistaa samalla kuten muutkin tuennan osat. Omassa rempassa tarkisteltiin siinä samassa sitä niveltä joka kulmasta ja rytkytettiin ja kokeiltiin, ei mitään välystä eikä "pykäliä" liikeradassa, rasvakin litisi sisällä kuten uutena.

                        Lopuksi rytkyteltiin autoa vielä iskaritesterissä ja kuunneltiin että kolajaako siellä mikään - klappia ei missään näkyny / kuulunu.

                        Mutta, väittäisin että polyuretaaninen antaa melkein enemmän anteeksi kuin umpikuminen. Polyuretaania on monenlaista, ja kyllä nuo ihan elastista tavaraa kuitenkin on nuo Powerflexit sitten kun auton massa puhuu, vaikka ne kädessä tuntuvatkin kovilta.



                        Tuosta että jos vika onkin "muualla" jota puslien vaihdolla korjataan - herää kysymys että niin, missäpä se vika sitten on?

                        E39 etupäässä on harvinaisen yksinkertainen tuo tuenta, kaksi puslaa koriin, kaksi palloniveltä. (Vrt. monissa autoissa etupäässä pelkästään puslia ~10kpl)

                        Ainoa mikä mun järjen mukaan voisi normaalia nopeammin "Kuluttaa" noita puslia olisi jokin, mikä luo normaalia kovemman väännön tai iskun siihen reaktiotankoon, kenties: Väärä aurauskulma? Rankka epätasapaino pyörissä? Umpikierot jarrulevyt?

                        Mutta kun uusilla puslilla auto menee kuin _uusi_, niin kertonee siitä että mitään näistä vioista ei ole - koska jäykemmällä puslalla jos jollain tuntuisi se epätasapaino tai jarrulevyjen kierous entistä paremmin.

                        Veikkaanpa vain että tarvikepuslat/orkkispuslat mitä on tilalle vaihdeltu, on vaan yksinkertaisesti sen verran heikot että sen 50tkm aikana ne pettää uudestaan - onhan kyseessä pusla joka on etupäässä kenties kaikkein kovimmalla rasituksella - senpä takia se on mitoitettukin järeimmäksi.



                        Ja juu, ne orkkispuslat oli mulla tosiaan orkkikset, auto on 120tkm ajettu ja enimmäkseen kesäkeleillä, eli ei tuolla ole alustan puslissa vielä mitään ajan hammasta nähtävissä. Olivat myös oikein päin eli merkit vastakkain ja öljytyynyt etu-taka suunnassa.
                        **********
                        & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                        (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                        (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                        (ex. E60 530Da '04)
                        (ex. E39 M5 Facelift '99)
                        (ex. E39 540i '98)
                        *

                        Comment

                        • _Dexi
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2006
                          • 769
                          • Vihti

                          #13
                          Originally posted by MakeJ View Post
                          Omassa autossa kans alkanut esiintyä taas samankaltaisia oireita. Jotenkin tuntuu urissa vetelevän hiukan ja pieni täristys kovemmasta vauhdista jarruttaessa. Vaihdoin reaktiotangon puslat noin 50tkm sitten, jolloin ratin tärinä jarrutuksissa hävisi kokonaan. Nyt siis tärinä palannut pikkuhiljaa. Vois kokeilla kans noita uretaani puslia, niin ei tarvis ihan joka vuosi vaihdella puslia. Mistä noita uretaani puslia saa edukkaasti?
                          Urissa vetely nyt voi johtua tietty väärästä suuntauksesta tai pilalle kulahtaneista renkaistakin (tai huonoista renkaista) mutta kyllä samaa teki mulla nuo reaktiotangon puslat juurikin.

                          Rengas pääsee elämään omaa elämäänsä sen muutaman sentin mitä pusla antaa periksi jos se on löysänlainen, joten mulla ainakin ajofiilis pahimmillaan sopivalla tieosuudella tuntui siltä että raidetangot olis kuminauhalla kiinni, tai renkaissa ilmaa 0,5baria


                          Uretaanipuslia saa mm. multakin tai miltä vaan Powerflexiä myyvältä taholta, "omasta valikoimasta" noi omaankin silmään sattui työn parissa kataloogeja selaillessa niinkun tuolla toisessa topicissa kirjottelin.
                          **********
                          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                          (ex. E60 530Da '04)
                          (ex. E39 M5 Facelift '99)
                          (ex. E39 540i '98)
                          *

                          Comment

                          • Nisti
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2007
                            • 705
                            • På Gränsen

                            #14
                            Nyt kyllä lähti puslat tilaukseen omaan 530da -00 e39:n... Itsellä on sellasta että jarrutuksissa täristää, ja hakee urissa hiukan. Myös normaali maantienopuksissa joskus ratti tärrää vähän.. Mitäs muuta kannattaa pistää vaihtoon samalla kun puslat vaihtaa?
                            "MURPHY'S LAW"
                            "Whatever can go wrong will go wrong,
                            and at the worst possible time,
                            in the worst possible way"

                            Comment

                            • E39-530A
                              BTCF Member
                              • Feb 2007
                              • 941
                              • Espoo

                              #15
                              Kun ne kummatkin etualatukivarret pitää sisäpäistään kiristää auto maassa plus lisäpainot, niin miten se käytännössä onnistuu? Pitkääkö ne kiristää summamutikassa ja mahtuuko momenttiavain sinne sekaan? Nosturille saisin auton, mutten montulle... Punttikselta pitäis varmaan hakea limput lainaan lisäpainoiksi :think

                              Meneekös orkkispusla sellaisenaan sinne varteen vai laitetaanko jotain voita väliin? Vai mitä konkarit sanoo, pitäisikö 124tm ajettuun laittaa jo koko varsi tahi kummatkin varret alussa kuvattuihin ongelmiin vai meneekö ylikorjaamiseksi? Minulla ei kyllä jarruttaessa tärise. Vain ajossa tutajaa kevyesti sekä ratti että puntit ja auton alusta on vähän letkun oloinen aloittajan kuvaamalla tavalla.

                              Pitäis melkein ajattaa porukalla ristiin näitä e39:ejä, jotta sais vähän tuntumaa oman (ja muiden) alustan kuntoon.
                              Last edited by E39-530A; 14-09-2007, 19:16. Reason: vähemmän typoja
                              E92 335iA -08

                              ---
                              ex E34 540iA -93
                              ex E90 325iA -05
                              ex E39 530iA -00
                              ex Toyota Avensis
                              ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎