Noniin!
Pistetääs hieman raporttia, kun kerrankin tuli tehtyä ONNISTUNUT korjaustoimenpide eikä mikään hutiveikkaus
Auto oli siis BMW M5 Facelift (E39)
Tilanne ensin:
- Auto rupesi täristämään jarrutuksessa, ja viime päivinä vatkaamaan ihan kunnialla niin että ratti heilui käsissä senttikaupalla puolelta toiselle.
- Auto alkoi hakemaan urissa oudon levottomasti maantiellä
- Ohjaus tuntui esim. "pujotellessa" siltä että auto tuli perässä pienellä viiveellä ja jossain on keulassa "tyhjää" ohjauksen puolivälissä
- Auto alkoi hakea linjaa kesken mutkan jos kovemmin käski menemään mutkatiellä, aika ikävän tuntuista "muljumista"
Olin jo menossa ostamaan uusia jarrulevyjä, kiirehtimässä madallusjousia alle, ja veikkasin rikkinäisiä raidetangonpäitä...
Korjaus:
Vaihdettiin reaktiotankojen öljytäytteiset orkkispuslat Powerflexin polyuretaanisiin versioihin. Ei muita muutoksia.
Tilanne jälkeen:
- Ei mitään tärinää tai hakemista jarrutuksessa
- Menee maantiellä kuin juna, vaikka tiessä kuoppia niin auto menee suoraan ilman että ratista pitää kiinni.
- Ohjaus reagoi nopeammin ja tuntuu jäykemmältä siinä mielessä että "tyhjä" alue häipyi siitä keskeltä.
- Mutkassa menee kuten kuuluu eikä vetku mihinkään suuntaan
Yhteensä: Auto tuntuu taas siltä että ajaa isoa ja jykevää bemaria, eikä mitään kumivenettä!
Kustannukset: Powerflex polyuretaanipuslat, ovh noilla noin 38e kappale.
Ainoa miinuspuoli jos sen sellaiseksi mieltää, on että hiekkatiellä isommat murikat tai nimismiehen tärinät "näpäyttelee" rattiin selvemmin kun ennen.
Rengasmelu ei kasvanut.
Jännää hommassa vielä se, että ne orkkispuslat olivat ihan ehjät. Öljyt oli sisällä, ei vuotoja, puslien kumit ihan ehjät... Samoin kaikki muut puslat auton alustassa ovat täysin virheettömän näköset ja tuntuiset, ei halkeamia, vuotoja, haurastumista. Olin rempan aikana varma että ei vaikuttanu asiaan mitään, mutta koeajo yllätti sitten positiivisesti!
Suosittelen, ja se on varmaa että jos itselle tulee joku muu E39 tämän jälkeen aikanaan, niin ennen mitään muuta ekana siitä lähtee juurikin nämä puslat vaihtoon.
Pistetääs hieman raporttia, kun kerrankin tuli tehtyä ONNISTUNUT korjaustoimenpide eikä mikään hutiveikkaus

Auto oli siis BMW M5 Facelift (E39)
Tilanne ensin:
- Auto rupesi täristämään jarrutuksessa, ja viime päivinä vatkaamaan ihan kunnialla niin että ratti heilui käsissä senttikaupalla puolelta toiselle.
- Auto alkoi hakemaan urissa oudon levottomasti maantiellä
- Ohjaus tuntui esim. "pujotellessa" siltä että auto tuli perässä pienellä viiveellä ja jossain on keulassa "tyhjää" ohjauksen puolivälissä
- Auto alkoi hakea linjaa kesken mutkan jos kovemmin käski menemään mutkatiellä, aika ikävän tuntuista "muljumista"
Olin jo menossa ostamaan uusia jarrulevyjä, kiirehtimässä madallusjousia alle, ja veikkasin rikkinäisiä raidetangonpäitä...
Korjaus:
Vaihdettiin reaktiotankojen öljytäytteiset orkkispuslat Powerflexin polyuretaanisiin versioihin. Ei muita muutoksia.
Tilanne jälkeen:
- Ei mitään tärinää tai hakemista jarrutuksessa
- Menee maantiellä kuin juna, vaikka tiessä kuoppia niin auto menee suoraan ilman että ratista pitää kiinni.
- Ohjaus reagoi nopeammin ja tuntuu jäykemmältä siinä mielessä että "tyhjä" alue häipyi siitä keskeltä.
- Mutkassa menee kuten kuuluu eikä vetku mihinkään suuntaan
Yhteensä: Auto tuntuu taas siltä että ajaa isoa ja jykevää bemaria, eikä mitään kumivenettä!
Kustannukset: Powerflex polyuretaanipuslat, ovh noilla noin 38e kappale.
Ainoa miinuspuoli jos sen sellaiseksi mieltää, on että hiekkatiellä isommat murikat tai nimismiehen tärinät "näpäyttelee" rattiin selvemmin kun ennen.
Rengasmelu ei kasvanut.
Jännää hommassa vielä se, että ne orkkispuslat olivat ihan ehjät. Öljyt oli sisällä, ei vuotoja, puslien kumit ihan ehjät... Samoin kaikki muut puslat auton alustassa ovat täysin virheettömän näköset ja tuntuiset, ei halkeamia, vuotoja, haurastumista. Olin rempan aikana varma että ei vaikuttanu asiaan mitään, mutta koeajo yllätti sitten positiivisesti!

Suosittelen, ja se on varmaa että jos itselle tulee joku muu E39 tämän jälkeen aikanaan, niin ennen mitään muuta ekana siitä lähtee juurikin nämä puslat vaihtoon.

Comment