Originally posted by Thuppu
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 - powerflex puslat
Collapse
X
-
Mitenkäs osan 11 (http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=31&fg=05) puslat? Alkuperäinen ei kuvan mukaan ole vauhdettavissa, mutta koska noihin myydään powerflexejä, niin kai ne saa vaihdettua. Onko porukka vaihtanut näitä, meneekö yhtä helposti kuin rekatiotangot?
Prässi löytyy, joten reaktiotankosen puslat menevät ainakin melko helposti. Jos vaihtais samalla kaikki powerflexeihin, kun on noissa reaktiotangoissa jo aika väljää (220tkm rullatut orggikset)...
Ja onko kellään mennyt pallonivel rikki tuossa säädössä, kun jostakin kuulin varoittelua sen kesotn heikkenemisestä puslien vaihdon yhteydessä/jälkeen?Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon, E34 525i
Comment
-
-
Originally posted by O.K. View PostMitenkäs osan 11 (http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=31&fg=05) puslat? Alkuperäinen ei kuvan mukaan ole vauhdettavissa, mutta koska noihin myydään powerflexejä, niin kai ne saa vaihdettua. Onko porukka vaihtanut näitä, meneekö yhtä helposti kuin rekatiotangot?
Prässi löytyy, joten reaktiotankosen puslat menevät ainakin melko helposti. Jos vaihtais samalla kaikki powerflexeihin, kun on noissa reaktiotangoissa jo aika väljää (220tkm rullatut orggikset)...
Ja onko kellään mennyt pallonivel rikki tuossa säädössä, kun jostakin kuulin varoittelua sen kesotn heikkenemisestä puslien vaihdon yhteydessä/jälkeen?
Pallonivel? Eihän se puslan prässäys siihen vaikuta. Eri asia on jos niveltä yritetään irroittaa ilman kunnollista ulosvetäjää. Oikealla työkalulla tehdystä irroituksesta itse nivel ei kärsi ollenkaan.
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View PostPallonivel? Eihän se puslan prässäys siihen vaikuta. Eri asia on jos niveltä yritetään irroittaa ilman kunnollista ulosvetäjää. Oikealla työkalulla tehdystä irroituksesta itse nivel ei kärsi ollenkaan.
Vielä selvittelen Lemförderin tukivarsien hintoja, niin näkee hintaeron powerflex vs. uudet tukivarret.Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon, E34 525i
Comment
-
-
Originally posted by O.K. View PostVielä selvittelen Lemförderin tukivarsien hintoja, niin näkee hintaeron powerflex vs. uudet tukivarret.Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
Comment
-
-
Originally posted by Doni View PostJos väljyys on siinä pallonivelessä, ei sisemmän puslan vaihto powerflexiin auta. Ulompi alapallo ei ole vaihdettavissa.
Jos kerralla laittais kuntoon, ettei tarvitse olla piakkoin vaihtamassa tukivarsia väljien pallonivelten takia. Tosin tuo pitkittäinen tukivarsi tulee ilman puslaa, joten siihen voisi aloittaa pelkällä powerflexillä. Eli tuleehan se halvemmaksi vaihtaa pelkät puslat, mutta jos on oletettavissa pallonivelten meno piakkoin tuon jälkeen, niin sitten samalla vaivalla hoitaisi homman kuntoon yhdellä kertaa. Siis jos on kokemuksia siitä, että pallonivelten elinikä alkaa tulla noilla kilsoilla täyteen, niin siitä saa mainita
Ensi viikolla menossa Laakkoselle huoltoon ja lupasivat siinä samalla tehdä "osalistan" etupään kolinoiden ja välysten korjaamiseksi. Vaihtolistalla siis ainakin nuo pitkittäisten tukivarsien puslat (tai koko tukivarret) ja sitten kolinaa aiheuttavat koiranluut, raidetangon päät tai iskarin yläpäät, mi(t)kä osoittautuvatkaan syyksi.Last edited by O.K.; 03-07-2009, 10:26.Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon, E34 525i
Comment
-
-
Originally posted by O.K. View PostSitä mä vain noilla tukivarsien vaihdolla mietin, että antautuukohan noi 220tkm ajetut pallonivelet kuinka nopeasti (ovat alkuperäiset, leimat vuodelta 2000), jos vaihtaa puslat powerflexeihin vai olisiko viisampaa vaihtaa tukivarret puslineen (joko alkuperäinen pusla tai powerflex). Väljyys tuntuu nyt puslassa, mutta se ei takaa, etteikö myös pallonivelessä voisi olla väljää. Pallonivelen väljyyden toteaminen on kumminkin paljon vaikeampaa, vaikka kuinka heiluttelisi.
Jos kerralla laittais kuntoon, ettei tarvitse olla piakkoin vaihtamassa tukivarsia väljien pallonivelten takia. Tosin tuo pitkittäinen tukivarsi tulee ilman puslaa, joten siihen voisi aloittaa pelkällä powerflexillä. Eli tuleehan se halvemmaksi vaihtaa pelkät puslat, mutta jos on oletettavissa pallonivelten meno piakkoin tuon jälkeen, niin sitten samalla vaivalla hoitaisi homman kuntoon yhdellä kertaa. Siis jos on kokemuksia siitä, että pallonivelten elinikä alkaa tulla noilla kilsoilla täyteen, niin siitä saa mainita
Ensi viikolla menossa Laakkoselle huoltoon ja lupasivat siinä samalla tehdä "osalistan" etupään kolinoiden ja välysten korjaamiseksi. Vaihtolistalla siis ainakin nuo pitkittäisten tukivarsien puslat (tai koko tukivarret) ja sitten kolinaa aiheuttavat koiranluut, raidetangon päät tai iskarin yläpäät, mi(t)kä osoittautuvatkaan syyksi.
Minulla ei ainakaan vielä tuolloin ollut väljää pallonivelessä, joskin helposti se nivel kyllä jo pyöri. Kun kerran olet kuitenkin iskunvaimentimia muutenkin irroittamassa, niin kyllä minä vaihtaisin myös reaktiotangot.Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Eli nyt näyttäis olevan sopivin vaihtoehto uusi vasen poikittainen tukivarsi + powerflexit reaktiotankoihin, jolloin kaikki 4 puslaa olisi uusia (oikea poikittainen tukivarsi uusittu viime vuonna). Tällöin noiden poikittaisten tukivarisen puslat jäävät joustaviksi ja pallonivelet eivät joudu niin paljoa ottamaan iskuja vastaan.
Onko kenelläkään suoraan tietoa reaktiotankojen puslien halkasijoista? Powerflexeistä saa sitten aikanaan kyllä otettua nuo mitat, mutta jos pääsisi tekemään nykyisten puslien ulostyöntötyökalua jo aiemmin.Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon, E34 525i
Comment
-
-
Originally posted by O.K. View PostOnko kenelläkään suoraan tietoa reaktiotankojen puslien halkasijoista? Powerflexeistä saa sitten aikanaan kyllä otettua nuo mitat, mutta jos pääsisi tekemään nykyisten puslien ulostyöntötyökalua jo aiemmin.Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita
Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.
Comment
-
-
Originally posted by Dunky View PostTaisi olla 37mm ulkohalkaisija kun eilen mittailin... On nimittäin samat metkut mielessä
Powerflexit tuli hankittua, paksuus näyttäisi olevan 58,5mm siinä tukivarren kohdalla, päissä sitten 72,3mm. Pituutta koko Powerflexillä 69mm, kun mukaan lasketaan metalliset päätypalat. Kun jätetään pois puslan toisen päätylevennyksen paksuus ~20mm, niin puslatyökalun tulisi pystyä työntämään vanhaa puslaa noi 50mm (josta siis ~30mm alussa tukivarren sisällä ja toisen pään 20mm pitää työntyä siitä kanssa läpi).
Itse olen kysellyt puslatyökalua lainaan. Mutta koska kyseessä on vain vanhan holkin/puslan poisto ja Powerflex ei tarvitse yhtä rajuja työkaluja paikalleenlaittoon, niin normi ulosvetäjä + halkaisijaltaan hiukan alle 58,5 mm pyöreällä levyllä meinasin hoitaa homman.
Itse löysin jo töistä "aarrelaatikosta" 58 mm halkaisijalla olevan kappaleen, jossa on pieni kolo ulosvetäjän kierreosalleSaisi ehkä olla millin pienempi, mutta tuolla nyt meinasin yrittää. Ei tarvitse irrottaa tukivartta lainkaan navasta, jos tuolla onnistuu. Eli siis tuohon tapaan: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=233926
Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon, E34 525i
Comment
-
-
Originally posted by O.K. View Postnormi ulosvetäjä + halkaisijaltaan hiukan alle 58,5 mm pyöreällä levyllä meinasin hoitaa homman.
Huomenna kasaus, kun nyt illalla tuhrautui aikaa prässityökaluja tehdessä. Ja sitten saattoi todeta, että iskaritolppa on aika tiukassa ja on siis helpompi tehdä poraamalla irrottamatta tukivartta.Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon, E34 525i
Comment
-
Comment