Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 - powerflex puslat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Simpel
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2008
    • 405

    #76
    Originally posted by Thuppu View Post
    Saiko E39:iin taakse muuta kuin vakaajan kumit powerflexinä?
    En tiedä vielä..täytyy soitella sinne huomenna..kyselen sieltä sitten mitä on tarjolla ja sillai..

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4927
      • Kotka

      #77
      Originally posted by Thuppu View Post
      Saiko E39:iin taakse muuta kuin vakaajan kumit powerflexinä?
      Ei saa...
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • Simpel
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 405

        #78
        Originally posted by Dunky View Post
        Ei saa...
        Kannattaako silti vakaajan kumit pistä powerflexit?

        Comment

        • finnbiker
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 103

          #79
          Originally posted by Simpel View Post
          Kannattaako silti vakaajan kumit pistä powerflexit?
          Mä laitoin
          kun tuli jytkymmät vakaajatkin
          ne kiinnikkeet niin halpoja, että....
          hyötyä.. ??
          Uskotaan ainakin niin
          - nykymeno tekee meistä löysiä - :think

          Comment

          • Aazu
            Bimmer Rookie
            • Jun 2007
            • 182

            #80
            Ite noita e36 Motonetin etutukivarren taaimpia puslia vaihtaneena päätin nyt laitaa powerflexit sinne.

            US-Partsilla on iha hyllyssä noita ilmeisesti? Vaativatko puslat prässiä, vai saako laitettua vähän "improvisoimalla"?
            Last edited by Aazu; 19-05-2009, 17:40.

            Comment

            • O.K.
              Moderator
              • Nov 2003
              • 4854
              • Espoo

              #81
              Mitenkäs osan 11 (http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=31&fg=05) puslat? Alkuperäinen ei kuvan mukaan ole vauhdettavissa, mutta koska noihin myydään powerflexejä, niin kai ne saa vaihdettua. Onko porukka vaihtanut näitä, meneekö yhtä helposti kuin rekatiotangot?

              Prässi löytyy, joten reaktiotankosen puslat menevät ainakin melko helposti. Jos vaihtais samalla kaikki powerflexeihin, kun on noissa reaktiotangoissa jo aika väljää (220tkm rullatut orggikset)...

              Ja onko kellään mennyt pallonivel rikki tuossa säädössä, kun jostakin kuulin varoittelua sen kesotn heikkenemisestä puslien vaihdon yhteydessä/jälkeen?
              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
              E34 525i

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #82
                Originally posted by O.K. View Post
                Mitenkäs osan 11 (http://www.realoem.com/bmw/showparts...17&hg=31&fg=05) puslat? Alkuperäinen ei kuvan mukaan ole vauhdettavissa, mutta koska noihin myydään powerflexejä, niin kai ne saa vaihdettua. Onko porukka vaihtanut näitä, meneekö yhtä helposti kuin rekatiotangot?

                Prässi löytyy, joten reaktiotankosen puslat menevät ainakin melko helposti. Jos vaihtais samalla kaikki powerflexeihin, kun on noissa reaktiotangoissa jo aika väljää (220tkm rullatut orggikset)...

                Ja onko kellään mennyt pallonivel rikki tuossa säädössä, kun jostakin kuulin varoittelua sen kesotn heikkenemisestä puslien vaihdon yhteydessä/jälkeen?
                Jos prässissä riittää voimaa niin kyllähän ne siitä irtoavat, jos ei riitä niin aina voi lekalla avittaa prässin työtä... (ei nuo todennäköisesti ole edes lujassa).

                Pallonivel? Eihän se puslan prässäys siihen vaikuta. Eri asia on jos niveltä yritetään irroittaa ilman kunnollista ulosvetäjää. Oikealla työkalulla tehdystä irroituksesta itse nivel ei kärsi ollenkaan.

                Comment

                • O.K.
                  Moderator
                  • Nov 2003
                  • 4854
                  • Espoo

                  #83
                  Originally posted by WSE1 View Post
                  Pallonivel? Eihän se puslan prässäys siihen vaikuta. Eri asia on jos niveltä yritetään irroittaa ilman kunnollista ulosvetäjää. Oikealla työkalulla tehdystä irroituksesta itse nivel ei kärsi ollenkaan.
                  Näin mä ajattelinkin. Ilmeisesti perustuu ilman palloniveltyökalua tehtyihin tukivarren irrotuksiin tuo pallonivelen hajoaminen.

                  Vielä selvittelen Lemförderin tukivarsien hintoja, niin näkee hintaeron powerflex vs. uudet tukivarret.
                  Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                  Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                  E34 525i

                  Comment

                  • Doni
                    Moderator
                    • Sep 2004
                    • 2842
                    • Kyrsälä

                    #84
                    Originally posted by O.K. View Post
                    Vielä selvittelen Lemförderin tukivarsien hintoja, niin näkee hintaeron powerflex vs. uudet tukivarret.
                    Jos väljyys on siinä pallonivelessä, ei sisemmän puslan vaihto powerflexiin auta. Ulompi alapallo ei ole vaihdettavissa.
                    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                    Comment

                    • O.K.
                      Moderator
                      • Nov 2003
                      • 4854
                      • Espoo

                      #85
                      Originally posted by Doni View Post
                      Jos väljyys on siinä pallonivelessä, ei sisemmän puslan vaihto powerflexiin auta. Ulompi alapallo ei ole vaihdettavissa.
                      Sitä mä vain noilla tukivarsien vaihdolla mietin, että antautuukohan noi 220tkm ajetut pallonivelet kuinka nopeasti (ovat alkuperäiset, leimat vuodelta 2000), jos vaihtaa puslat powerflexeihin vai olisiko viisampaa vaihtaa tukivarret puslineen (joko alkuperäinen pusla tai powerflex). Väljyys tuntuu nyt puslassa, mutta se ei takaa, etteikö myös pallonivelessä voisi olla väljää. Pallonivelen väljyyden toteaminen on kumminkin paljon vaikeampaa, vaikka kuinka heiluttelisi.

                      Jos kerralla laittais kuntoon, ettei tarvitse olla piakkoin vaihtamassa tukivarsia väljien pallonivelten takia. Tosin tuo pitkittäinen tukivarsi tulee ilman puslaa, joten siihen voisi aloittaa pelkällä powerflexillä. Eli tuleehan se halvemmaksi vaihtaa pelkät puslat, mutta jos on oletettavissa pallonivelten meno piakkoin tuon jälkeen, niin sitten samalla vaivalla hoitaisi homman kuntoon yhdellä kertaa. Siis jos on kokemuksia siitä, että pallonivelten elinikä alkaa tulla noilla kilsoilla täyteen, niin siitä saa mainita

                      Ensi viikolla menossa Laakkoselle huoltoon ja lupasivat siinä samalla tehdä "osalistan" etupään kolinoiden ja välysten korjaamiseksi. Vaihtolistalla siis ainakin nuo pitkittäisten tukivarsien puslat (tai koko tukivarret) ja sitten kolinaa aiheuttavat koiranluut, raidetangon päät tai iskarin yläpäät, mi(t)kä osoittautuvatkaan syyksi.
                      Last edited by O.K.; 03-07-2009, 10:26.
                      Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                      Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                      E34 525i

                      Comment

                      • schwarze
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 2016
                        • Kangasala

                        #86
                        Originally posted by O.K. View Post
                        Sitä mä vain noilla tukivarsien vaihdolla mietin, että antautuukohan noi 220tkm ajetut pallonivelet kuinka nopeasti (ovat alkuperäiset, leimat vuodelta 2000), jos vaihtaa puslat powerflexeihin vai olisiko viisampaa vaihtaa tukivarret puslineen (joko alkuperäinen pusla tai powerflex). Väljyys tuntuu nyt puslassa, mutta se ei takaa, etteikö myös pallonivelessä voisi olla väljää. Pallonivelen väljyyden toteaminen on kumminkin paljon vaikeampaa, vaikka kuinka heiluttelisi.

                        Jos kerralla laittais kuntoon, ettei tarvitse olla piakkoin vaihtamassa tukivarsia väljien pallonivelten takia. Tosin tuo pitkittäinen tukivarsi tulee ilman puslaa, joten siihen voisi aloittaa pelkällä powerflexillä. Eli tuleehan se halvemmaksi vaihtaa pelkät puslat, mutta jos on oletettavissa pallonivelten meno piakkoin tuon jälkeen, niin sitten samalla vaivalla hoitaisi homman kuntoon yhdellä kertaa. Siis jos on kokemuksia siitä, että pallonivelten elinikä alkaa tulla noilla kilsoilla täyteen, niin siitä saa mainita

                        Ensi viikolla menossa Laakkoselle huoltoon ja lupasivat siinä samalla tehdä "osalistan" etupään kolinoiden ja välysten korjaamiseksi. Vaihtolistalla siis ainakin nuo pitkittäisten tukivarsien puslat (tai koko tukivarret) ja sitten kolinaa aiheuttavat koiranluut, raidetangon päät tai iskarin yläpäät, mi(t)kä osoittautuvatkaan syyksi.
                        Itse vaihdoin viime kesänä 200tkm ajettuun 530dat -01 autooni vain nuo powerflexit. Autossa oli myös alkuperäiset reaktiotangot ja tein homman pallonivel paikoillaan, elikkä reaktiotanko etupäästään irti ja Cell:n sorvaamalla "ulosvetäjällä" kumipusla pois ja powerflex käsipelillä tilalle.

                        Minulla ei ainakaan vielä tuolloin ollut väljää pallonivelessä, joskin helposti se nivel kyllä jo pyöri. Kun kerran olet kuitenkin iskunvaimentimia muutenkin irroittamassa, niin kyllä minä vaihtaisin myös reaktiotangot.
                        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                        Comment

                        • O.K.
                          Moderator
                          • Nov 2003
                          • 4854
                          • Espoo

                          #87
                          Eli nyt näyttäis olevan sopivin vaihtoehto uusi vasen poikittainen tukivarsi + powerflexit reaktiotankoihin, jolloin kaikki 4 puslaa olisi uusia (oikea poikittainen tukivarsi uusittu viime vuonna). Tällöin noiden poikittaisten tukivarisen puslat jäävät joustaviksi ja pallonivelet eivät joudu niin paljoa ottamaan iskuja vastaan.

                          Onko kenelläkään suoraan tietoa reaktiotankojen puslien halkasijoista? Powerflexeistä saa sitten aikanaan kyllä otettua nuo mitat, mutta jos pääsisi tekemään nykyisten puslien ulostyöntötyökalua jo aiemmin.
                          Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                          Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                          E34 525i

                          Comment

                          • Dunky
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 4927
                            • Kotka

                            #88
                            Originally posted by O.K. View Post
                            Onko kenelläkään suoraan tietoa reaktiotankojen puslien halkasijoista? Powerflexeistä saa sitten aikanaan kyllä otettua nuo mitat, mutta jos pääsisi tekemään nykyisten puslien ulostyöntötyökalua jo aiemmin.
                            Taisi olla 37mm ulkohalkaisija kun eilen mittailin... On nimittäin samat metkut mielessä
                            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                            Comment

                            • O.K.
                              Moderator
                              • Nov 2003
                              • 4854
                              • Espoo

                              #89
                              Originally posted by Dunky View Post
                              Taisi olla 37mm ulkohalkaisija kun eilen mittailin... On nimittäin samat metkut mielessä
                              Ootkohan nyt ihan varmasti mittaillut samaa osaa :think

                              Powerflexit tuli hankittua, paksuus näyttäisi olevan 58,5mm siinä tukivarren kohdalla, päissä sitten 72,3mm. Pituutta koko Powerflexillä 69mm, kun mukaan lasketaan metalliset päätypalat. Kun jätetään pois puslan toisen päätylevennyksen paksuus ~20mm, niin puslatyökalun tulisi pystyä työntämään vanhaa puslaa noi 50mm (josta siis ~30mm alussa tukivarren sisällä ja toisen pään 20mm pitää työntyä siitä kanssa läpi).

                              Itse olen kysellyt puslatyökalua lainaan. Mutta koska kyseessä on vain vanhan holkin/puslan poisto ja Powerflex ei tarvitse yhtä rajuja työkaluja paikalleenlaittoon, niin normi ulosvetäjä + halkaisijaltaan hiukan alle 58,5 mm pyöreällä levyllä meinasin hoitaa homman.

                              Itse löysin jo töistä "aarrelaatikosta" 58 mm halkaisijalla olevan kappaleen, jossa on pieni kolo ulosvetäjän kierreosalle Saisi ehkä olla millin pienempi, mutta tuolla nyt meinasin yrittää. Ei tarvitse irrottaa tukivartta lainkaan navasta, jos tuolla onnistuu. Eli siis tuohon tapaan: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=233926
                              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                              E34 525i

                              Comment

                              • O.K.
                                Moderator
                                • Nov 2003
                                • 4854
                                • Espoo

                                #90
                                Originally posted by O.K. View Post
                                normi ulosvetäjä + halkaisijaltaan hiukan alle 58,5 mm pyöreällä levyllä meinasin hoitaa homman.
                                Ei siitä mitään tullut, taisi olla aika huonot ulosvetäjätkin. Eli kunnon holkkityökalu pitäisi olla, että pysyy kiinni tukivarressa. Pora + rautasaha hoiti sit homman kotiin.

                                Huomenna kasaus, kun nyt illalla tuhrautui aikaa prässityökaluja tehdessä. Ja sitten saattoi todeta, että iskaritolppa on aika tiukassa ja on siis helpompi tehdä poraamalla irrottamatta tukivartta.
                                Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                                Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                                E34 525i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎